Rustent plæneklipperskjold - Hammerite ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-03-10 19:40

Hej gruppe,

Min Stiga bioklipper har det med at få rustpletter under skjoldet der hvor
malingen uundgåeligt skaller af pga. stenslag og lign.
Jeg har indtil nu plejet at slibe det rustne bort og give det en omgang
Corrostabil - men det holder ikke særligt godt.
I år havde jeg derfor tænkt mig at give hele skjoldet en omgang Hammerite -
er det en god ide ? - eller er der andre forslag ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ole V Jensen

Dato : 28-03-10 20:24

Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:

> I år havde jeg derfor tænkt mig at give hele skjoldet en omgang Hammerite -
> er det en god ide ? - eller er der andre forslag ?

Jeg ved ikke hvor godt det holder, men elefanthud kan måske bruges.

Med elefanthud mener jeg den kraftige gummiagtige rustbeskyttelse man
bruger under biler o.lign.

mvh
Ole-J

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-03-10 22:47

> Jeg ved ikke hvor godt det holder, men elefanthud kan måske bruges.
>
> Med elefanthud mener jeg den kraftige gummiagtige rustbeskyttelse man
> bruger under biler o.lign.

Se mit svar til Preben.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 28-03-10 20:47

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev
> [...]
> I år havde jeg derfor tænkt mig at give hele skjoldet en omgang
> Hammerite - er det en god ide ? - eller er der andre forslag ?

Ja, det er en god ide - for Hammerite. Ville ikke bruge andet end olie eller
undervognsmiddel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-03-10 22:47

> Ja, det er en god ide - for Hammerite. Ville ikke bruge andet end olie
> eller undervognsmiddel.

Som jeg forstår dig, så mener du at det ikke holder, når jeg forsøger at få
noget rustbeskyttende maling til at blive hængende.
Men din løsning med olie eller rustbeskyttelse - bliver det ikke noget snask
som alt skidtet bare bliver hængende i ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 28-03-10 23:27

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men din løsning med olie eller rustbeskyttelse - bliver det ikke noget
> snask som alt skidtet bare bliver hængende i ?

Under en bil hænger der også alt det der kan hænge, og det virker dog.

Det der reelt forlænger skjoldets liv er, at man fjerner græsset hver gang,
så det kan tørre. Pas alvorligt på ikke at bevæge kniven, og få startet
maskinen i utide.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 29-03-10 06:49

Hej Andreas

> Men din løsning med olie eller rustbeskyttelse - bliver det ikke
> noget snask som alt skidtet bare bliver hængende i ?

Der hvor skidtet bliver hængende, ja der ruster det
faktisk ikke, tilsyneladene virker blandingen af græs
og jord fint som rustbeskytter.

--
Mvh Max

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-03-10 00:26

> Det der reelt forlænger skjoldets liv er, at man fjerner græsset hver
> gang, så det kan tørre. Pas alvorligt på ikke at bevæge kniven, og få
> startet maskinen i utide.

Kan det egentlig lade sig gøre? Det kræver et fast træk i snoren at
starte så jeg forstår ikke risikoen ved at man flytter kniven manuelt ..
for slet ikke at tale om det sikkerhedshåndtag/snor der skal aktiveres
oppe på "styret" for at få lov til at starte.

Jeg undrer mig :)

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-03-10 09:10

Andreas M. Hansen sendte dette med sin computer:
> [...]
> I år havde jeg derfor tænkt mig at give hele skjoldet en omgang Hammerite -
> er det en god ide ? - eller er der andre forslag ?

Spul den nedenunder og ovenpå efter hver plæneklipning og lad den stå
og tørre (i blæsten) bagefter inden du sætter den væk.

Sådan har min holdt i mange år.

Den fik ellers "undervognsbehandling" da den var spritny, men det
bliver slynget af.

Lak holder ikke; en varmgalvanisering nok, men der snakker vi en 3-400
kr.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-03-10 09:45

> [...]
> slynget af.
>
> Lak holder ikke; en varmgalvanisering nok, men der snakker vi en 3-400 kr.

Hej Hans,

Det er også sådan jeg plejer at praktisere det.

Og jeg er også godt inderst inde klar over at mine årlige afslibninger og
malingsforsøg dybest set kun har terapeutisk effekt for mig selv - så føler
man da at man har gjort noget.

Så det ender jo nok alligevel med at jeg tøffer ud til onkel Harald i Center
Øst og køber mig en dåse Hammerite - bare for ikke at komme til at kede mig
her i påskeferien...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-03-10 11:46

Andreas M. Hansen tastede følgende:

> [...]
> malingsforsøg dybest set kun har terapeutisk effekt for mig selv - så føler

Har selv taget turen med blymønje i sin tid - dog på en bil

> Så det ender jo nok alligevel med at jeg tøffer ud til onkel Harald i Center
> Øst og køber mig en dåse Hammerite - bare for ikke at komme til at kede mig
> her i påskeferien...

Du må komme og rive min plæne igennem i stedet!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-03-10 08:33

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> Andreas M. Hansen sendte dette med sin computer:

> Spul den nedenunder og ovenpå efter hver plæneklipning og lad den stå og
> tørre (i blæsten) bagefter inden du sætter den væk.

Tjahh... Min bliver bare sat hen i et hjørne. Har ikke fået skiftet olie
eller andet i de 4-5 år jeg har brugt den. Overtog den brugt fra en
kammerat, og den kører fint endnu. Har lige været startet i sidste uge. 3
træk i snoren efter primning og så snurrede den. Og det efter at have stået
under 2 meter sne i et pr. mdr. :)

- Martin

Fra : Armand

Dato : 31-03-10 12:29

Martin Petersen skrev:

> [...]
> 3 træk i snoren efter primning og så snurrede den. Og det efter at have
> stået under 2 meter sne i et pr. mdr. :)

Noterede mig lige prisen på Hamerite i reklamestakken:
Man skal ikke bruge meget af dét stads førend det havde været billigere
at lade apparaturet ruste væk og købe sig en ny 1000kr's klipper

Aprospos nykøb:
Klippo har fortrinsvis aluminiums-skjolde!

--
Armand.
(der længe har lovet sig selv at købe en Honda-motoriseret plæneklipper

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-03-10 12:32

Armand formulerede spørgsmålet:

> [...]
> lade apparaturet ruste væk og købe sig en ny 1000kr's klipper
>
> Aprospos nykøb:
> Klippo har fortrinsvis aluminiums-skjolde!

Vi har osse en B&S med plasticskjold; så slipper fruen for at vaske den

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 31-03-10 23:14

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Aprospos nykøb:
> Klippo har fortrinsvis aluminiums-skjolde!

Alu og muligvis også plastskjolde holder evigt, men hvem siger at det
friholder dem fra, at motoren eller hjulene brækker af? Så er man jo lige
vidt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 02-04-10 00:33

Preben R. Sørensen skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Alu og muligvis også plastskjolde holder evigt, men hvem siger at det
> friholder dem fra, at motoren eller hjulene brækker af? Så er man jo
> lige vidt.

Intet holder evigt!
Men nu er detteher jo en tærings-relateret tråd.

Hvis man med tiden bruger 5.000,- til 'undervogns-behandling af skjoldet
ender det nok med at være hjulene der falder af dér også

--
Armand.

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-03-10 10:53

> Det er ikke risikoen værd ikke at sikre sig bedst muligt, ved at fjerne
> tændrørshætten.

Bevares, jeg piller da selv hætten af.

Men nysgerrig som jeg er af natur har jeg bevidst prøvet, om det er
muligt at starte den og det er altså umuligt.. Ihvertfald på de par
maskiner jeg har haft.

Jeg gad vide om der overhovedet er nogen der har prøvet at den starter
ved at de lige drejer kniven en kvart omgang eller om det blot er en af
den slags advarsler der er opstået i USA af frygt for sagsanlæg?

Jeg håber I kan følge mig - det er ikke fordi jeg er imod sikkerhed, men
tit opstår advarsler jo baseret på frygt mere end baseret på reel risiko.

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-03-10 21:30

> Har du aldrig set dem starte en gammel flyvemaskine ?

Jo der hvor man tager virkelig fat i propellen og giver den en tur så
skuldren er ved at gå af led?