Volvo katalysator
Fra : Martin Hoffmann

Dato : 29-03-10 12:15

Hej,

Har haft nogle raslelyde fra min Volvo på det sidste - da jeg fik taget mig
sammen og undersøgt årsagen skyldes det at afskærmningen rundt om min
katalysator havde vristet sig løst. For at undgå at tabe skjoldet under
kørsel tog jeg skjoldet af (der var ikke meget som holdt det sammen
længere). Under skjoldet sad der et tyndt lag
lyd-/varmeisolerings-materiale, som også blev fjernet.

Mit spørgsmål er nu - kan jeg køre videre uden dette skjold (er bekymret for
varmeudvikling, samt motorgang ved evt. ændret temperatur i katalysator)?

En ny katalysator koster 5.800 ex. moms hos Volvo - det kan jo nok fås
billigere andre steder, men jeg gider heller ikke at købe stumper, som er
rustet væk efter få år - er der nogen som kan anbefale prodcent eller evt.
et sted hvor der kan fås billigere reservedele i Sverige?

Bil:
Volvo 940 classic st. car - 1997
2,3t benzin (lavtryksturbo)

På forhånd tak
Martin

Fra : TDN

Dato : 29-03-10 12:33

"Martin Hoffmann" <martin@hoff-mann.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> rustet væk efter få år - er der nogen som kan anbefale prodcent eller evt.
> et sted hvor der kan fås billigere reservedele i Sverige?

Skjoldet er der vel for at du ikke skal sætte ild i græs eller lignede der
hvor du parkerer. Hvis du sætter den i en gang tørt græs efter hurtig
motorvejskørsel er der risiko for skidet brænder.

Mvh
Thomas

Fra : Armand

Dato : 29-03-10 15:36

TDN skrev:

> [...]
> der hvor du parkerer. Hvis du sætter den i en gang tørt græs efter
> hurtig motorvejskørsel er der risiko for skidet brænder.

Hvis/når den er nærmest glødende, er den vel ligesåvel til fare for
bunden af bilen (Tectyl/lign.) =
Men derudover er den ligesåvel til for at gavne katalysatorens
opvarmningstid hhv. temperatur i det hele taget!

Enhver foring med f.eks. rockwool og en varmefast ydre skal, kan gøre
jobbet. Så de afmonterede sat på med et par spændebånd omkring
sandwich'en er et godt alternativ til den nye part og frem for alt bedre
end at køre uden!

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 17:29

> Hvis/når den er nærmest glødende, er den vel ligesåvel til fare for bunden
> af bilen (Tectyl/lign.) =

Jeg vil tro, det er skjoldet over katalysatoren, der er tale om. Og det
sidder der for at afskærme strålevarmen op mod bunden. Jeg har i årevis kørt
uden varmeskjold...

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-10 20:57

> Hvis/når den er nærmest glødende, er den vel ligesåvel til fare for bunden
> af bilen (Tectyl/lign.) =

En katalysator under bilen bliver ikke "nærmest glødende"...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : søren brix

Dato : 29-03-10 13:10

> [...]
> rustet væk efter få år - er der nogen som kan anbefale prodcent eller evt.
> et sted hvor der kan fås billigere reservedele i Sverige?

hej Martin

der sidder nogle kloge volvo hoveder inde på
http://volvosnak.dk/phpbb3/index.php

og de ved garanteret hvor du kan finde delen billigt.

mvh

Søren

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-03-10 14:47

> [...]
> rustet væk efter få år - er der nogen som kan anbefale prodcent eller evt.
> et sted hvor der kan fås billigere reservedele i Sverige?

Er det ikke den plade du kan købe som en løsdel, se billede
http://www.swedishautoparts.com/760/volvo-760-Turbo-exhaust-parts.html
Hvis den bare er skruet på kan enhver da bukke et stykke blik i form og
skrue på. Alternativt ignorer den mangler.

Mvh Niels

Fra : Peter

Dato : 30-03-10 07:48

"Martin Hoffmann" <martin@hoff-mann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rustet væk efter få år - er der nogen som kan anbefale prodcent eller evt.
> et sted hvor der kan fås billigere reservedele i Sverige?

Nej du bør ikke køre uden skjoldet, og der kan købes Originale Volvo dele
hos forskellige forhandlerer rund omkring i danmark, til meget bedre priser
end hos volvo forhandlerne.
alternativt har www.skandix.de faste priser og katalog.
Original Katalysator = 568Euro + 119euro i pant +fragt, Uorigimal samme sted
koster 396Euro.

Du kan spørge hos www.spare-parts.dk el. www.svenskebil.dk og der er også
nogle ovre på halvøen.

Mvh Peter