Dieselforbrug
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-03-10 02:16

Nogle diesel tager alvorlig skade af at blive kørt tør for diesel - Golf V
og VI cutter f.eks. for brændstoftilførslen _før_ den rent faktisk kører tør
(går rygtet).

Men hvordan bliver brændstofdyserne smurt, når man smutter ned ad en lang og
stejl nedkørsel i gear og uden at give gas? Hvordan bliver brændstoffet
forhindret i at blive sendt i forbrændingskammeret?

--
Per

Fra : Armand

Dato : 29-03-10 15:23

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> lang og stejl nedkørsel i gear og uden at give gas? Hvordan bliver
> brændstoffet forhindret i at blive sendt i forbrændingskammeret?

Det er selve pumpen der ikke har det godt med at løbe tørt og ikke dyserne.
På en pumpe-dyse diesel er der formodentlig stadig en tomgangsmængde af
diesel når man kører påløb, hvor det er muligt at CR-systemer helt
lukker af for diesel-tilgang ved påløb, derved at dét er et simpelt
parameter at lægge ind i styringen af de elektriske
indsprøjtnings-ventiler og selvsagt gavner forbruget :-/

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-10 15:39

Armand skriver:

> [...]
> parameter at lægge ind i styringen af de elektriske
> indsprøjtnings-ventiler og selvsagt gavner forbruget

Øøøøh, PD motorer har stadigvæk elektroniske ventiler til dieselen, så
de kan lig så vel lukke som CR kan.

Læs evt:
http://2urbietorbi.files.wordpress.com/2009/02/manual-vw-diesel-tdi.pdf

Klaus

Fra : Armand

Dato : 29-03-10 15:49

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Øøøøh, PD motorer har stadigvæk elektroniske ventiler til dieselen, så
> de kan lig så vel lukke som CR kan.

OK!
PD var min umiddelbare modsætning til CR, men det var så en fejl.
Men hvordan pokker betegner man så dieselmotorers traditionelle
brændstof-distribuering ??

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-10 16:25

Armand skriver:

> PD var min umiddelbare modsætning til CR, men det var så en fejl.

Skal du læse om old fashioned mekanisk PD, så læs her:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/2td.html
Læg lige mærke til et pumpetryk på +700 bar allerede i 1950'erne....

> Men hvordan pokker betegner man så dieselmotorers traditionelle
> brændstof-distribuering ??

Ikke forstået?

Klaus

Fra : Armand

Dato : 29-03-10 18:41

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:

> Ikke forstået?

Hvis PD er med elektriske dyser, hvad kaldes så det gamle fuld-mekaniske
princip?

--
Armand.

Fra : Kent Glerup

Dato : 29-03-10 20:16

Armand skrev:

> Hvis PD er med elektriske dyser, hvad kaldes så det gamle fuld-mekaniske
> princip?

Noget i stil med "direkte insprøjtning med fordeler pumpe" ?

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-10 22:05

Armand skriver:

> Hvis PD er med elektriske dyser,

Kan være

> hvad kaldes så det gamle fuld-mekaniske princip?

Pas.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 30-03-10 00:32

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Kan være

> Pas.

Skal vi så ikke (alligevel) holde os til de to termer PD og CR, som
hidtil har været de de eneste brugte her på gruppen? :-/

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-10 20:59

> Hvis PD er med elektriske dyser, hvad kaldes så det gamle fuld-mekaniske
> princip?

Moderne (10 - 20 år) indsprøjtningdyser er såkaldt piezo-elektriske.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-03-10 19:38

> Det er selve pumpen der ikke har det godt med at løbe tørt og ikke
> dyserne.

Det var det vi ikke vidste - ham og jeg der diskuterede det :)

--
Per