Superb II - nogen erfaringer?
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 28-03-10 13:59

Jeg skal til at købe mig en fornuftig bil - det bliver lidt en
udfordring.
Sagen er, at jeg flytter fra Belgien til DK omkring juli - men i de
kommende måneder kommer jeg til at køre en del frem og tilbage,
hvorfor det måske giver mening at købe den nu.

Når jeg kommer hjem, skal jeg være selvstændig. Det betyder at jeg
ikke på forhånd kender min økonomi helt præcist, men samtidig at jeg
har en forventning om at jeg kommer til at køre ca. 30.000 km årligt
(baseret på tidligere erfaring). Derudover er barn nr. 2 på vej, og
min kones jobmæssige fremtid er derfor ikke alt for indbringende de
kommende år.

Med andre ord, har jeg følgende krav:

- Komfortabel (kommer til at køre Århus-Bruxelles med jævne mellemrum)
- Plads til 2 børn (dvs. autostole) på hhv. 0 og 2 år, samt
dertilhørende udstyr
- Driftsstabil og med lave vedligeholdelsesomkostninger
- Pris +/- 250.000
- God brændstoføkonomi

Jeg har kigget lidt i retning af privatleasing af en Focus Stc. 1.6,
som kan fåes til 3.100 pr. md. hos Fleggaard (med 30.000 km årligt).
Den opfylder formentligt alle ovenstående krav.

Hvis man nu i stedet leger med tanken om at beholde bilen i mere end 3
år, kan der måske være økonomi i at købe. Samtidig er der ingen
garanti for at mit årlige km behov bliver ved med at være 30.000 km -
det kan være alt fra 20 til 40 vil jeg tro. Endnu en grund til at købe
en fornuftig bil frem for at lease.

Nu er jeg så kommet til at kigge lidt på den nye Skoda Superb. Fra ny
er den lidt over budgettet, men med et år eller 1½ på bagen, bør de
kunne handles lige omkring mit budget - særligt Greenline modellen,
som lader til at være billig. 105 hk er selvfølgelig ikke alverden til
sådan en skude, men jeg er sikker på at Landberg kan gøre noget ved
det, når fabriksgarantien er væk :)

Næste trin er selvfølgelig at prøvekøre den, men i første omgang vil
jeg lige høre gruppens erfaringer med den? Designet er måske lidt en
smagssag - men jeg kan leve med det. Pladsen er der i hvert fald, og
jeg går ud fra at komfort og mine øvrige kriterier også bliver
opfyldt.

Mine tidligere biler er lidt en blandet landhandel, lige fra
Mitsubishi Colt '86 over Fiesta ST '06 over E90 320d til 330iX '02.

Jeg ville jo elske at købe en 525d, men skal den holdes inden for
budgettet, bliver den for gammel til at jeg vil regne med at have den
i 5-8 år.

Nogen erfaringer med komfort, holdbarhed (selvom det er tidligt at
sige) osv?

Mvh. Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-10 21:24

"Kasper Hansen [8270]" skriver:

> [...]
> som lader til at være billig. 105 hk er selvfølgelig ikke alverden til
> sådan en skude, men jeg er sikker på at Landberg kan gøre noget ved

Kan resten af bilen holde til det?

> Mine tidligere biler er lidt en blandet landhandel, lige fra
> Mitsubishi Colt '86 over Fiesta ST '06 over E90 320d til 330iX '02.

Fra BMW 330iX til 105HK i en Superb er altså noget af et spring.....

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-03-10 04:55

> Fra BMW 330iX til 105HK i en Superb er altså noget af et spring.....

Hvis man regelmæssigt skal køre tysk motorvej, kommer hk før "alt andet"
IMO...

Fra : N/A

Dato : 30-03-10 19:01

Fra : N/A

Dato : 30-03-10 19:01

Fra : N/A

Dato : 30-03-10 19:01

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-03-10 01:09

On Mar 29, 5:55 am, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Hvis man regelmæssigt skal køre tysk motorvej, kommer hk før "alt andet"
> IMO...

Det er vist en temperamentssag. Ingen tvivl om at det er sjovere med
mange heste, men hvis man holder op med betragte ethvert stykke fri
asfalt som en legeplads, der skal udnyttes til max acceleration og til
at vise de andre, at man har den fedeste bil, så kommer man faktisk
stort set lige så hurtigt frem i enhver bil, der kan køre 170 km/t.
Man kan vel vinde 20 minutter mellem Århus og Bruxelles hvis man kører
med samme 'kørekortsrisiko' i begge biler.

Jeg kommer ikke tit igennem Tyskland mere, men det jeg har registreret
de seneste par år er at mange kører langsomt, formentlig for at spare
brændstof og være grønne. Langsomt er i denne sammenhæng under 130 km/
t. Vi ser det samme i DK, mange biler ligger langt under 130 km/t på
strækninger, hvor 130 er tilladt.

Jeg synes du skal tage en tur i Skodaen. Den er garanteret ikke
hurtig, men hvis den ellers er tiltalende virker den bestemt som et
godt bud. Især stillet over for en lille bil som Focus 1.6...

Leo

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-03-10 01:30

> Hvis man regelmæssigt skal køre tysk motorvej, kommer hk før "alt andet"
> IMO...

Ja, sådan har jeg også haft det før i tiden... Men nu hvor jeg har
kørt Århus - Bruxelles +/- 15 gange i løbet af et par år, har jeg
simpelthen mistet lysten til at hamre afsted med 200km/t. Dels er der
selvfølgelig kommet et barn ind i husstanden (og et ekstra er, som
sagt, på vej), og dels har jeg indset at frustrationen over alle dem
der kører langsomt og de deraf følgende nedbremsninger er betydeligt
større end frustrationen ved at køre 130-170 km/t, alt efter hvordan
trafikken glider. De sidste gange jeg har kørt frem og tilbage har det
været i udlejningsbiler og de har sjældent haft mere end 100-120hk -
og det har taget nøjagtigt lige så lang tid som med 230 hk.

Til gengæld kan jeg spare 20-30% af tiden ved at køre over Hannover i
stedet for Bremen (pga vejarbejde på A1) - og det batter altså
betydeligt mere i det lange løb.
Jeg havde ALDRIG klaret turen i en 100hk benzin'er - men momentet i en
diesel gør hele forskellen...

Men jo, havde jeg kunne få +/-200hk diesel inden for budgetrammen,
kunne jeg da nok godt overtales :)

/Kasper

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-03-10 18:00

"Kasper Hansen [8270]" <google2@postmand.com> skrev i meddelelsen

> Ja, sådan har jeg også haft det før i tiden...

Jeg ønsker blot poweren, når jeg skal videre - det er pisse irriterende i
mellemacceleratioenren, når der er for lidt råstyrke, IMO. Alt det ævl med
at vise sig frem handler det ikke om...

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-03-10 12:41

On Mon, 29 Mar 2010 18:59:58 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

> [...]
>mellemacceleratioenren, når der er for lidt råstyrke, IMO. Alt det ævl med

Enig.

Træls at ville køre 160 og ham der vil køre 180 ikke har kræfterne til
at komme derop indenfor den på stedet givne tidsramme, så har man ham at
holde øje med hele tiden.

Fly

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 16:48

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> Enig.
> Træls at ville køre 160 og ham der vil køre 180 ikke har kræfterne til
> at komme derop indenfor den på stedet givne tidsramme, så har man ham at
> holde øje med hele tiden.

Ja, du ka se det Fly, fordi du bor dernede og oplever situationen jeg
omtaler hver dag.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-03-10 01:37

On 29 Mar., 09:08, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Man kan vel vinde 20 minutter mellem Århus og Bruxelles hvis man kører
> med samme 'kørekortsrisiko' i begge biler.

Præcis - det gør ingen forskel i praksis.

> [...]
> brændstof og være grønne. Langsomt er i denne sammenhæng under 130 km/
> t. Vi ser det samme i DK, mange biler ligger langt under 130 km/t på

Jeg har gjort mig nøjagtigt samme observation... Det er uhyre sjældent
at jeg bliver overhalet hvis bare jeg kører 160 km/t (i tyskland
altså). For få år siden, skulle man køre 200+ km/t for at have samme
oplevelse.

> Jeg synes du skal tage en tur i Skodaen. Den er garanteret ikke
> hurtig, men hvis den ellers er tiltalende virker den bestemt som et
> godt bud. Især stillet over for en lille bil som Focus 1.6...

Lige min tanke... Den skal selvfølgelig prøves. Jeg har kørt turen
frem og tilbage i en Passat bluemotion en gang, og det gik i hvert
fald ganske fint. Sådan en kunne jeg også godt leve med, men igen
falder den lidt uden for budgetrammen. Focus'en kører egentligt også
ret godt (har prøvet en 1.8 TDCI på samme strækning), men
kabinemæssigt er den noget mindre. Bagagerummet er til gengæld
forholdsmæssigt stort.

Meeen, både jeg og konen ville helst have en BMW eller Mercedes -
hvilket selvfølgelig ikke sker inden for det budget. Og selvom
Superb'en ikke kan sammenlignes, så tror jeg dog at det er det bedste
bud på en billig erstatning, ift. komfort og flyder-fornemmelse.

/Kasper

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-03-10 18:03

> [...]

Er det så derfor, du kører i en Jaguar?
Nej vel...

> Præcis - det gør ingen forskel i praksis.

Jeg har præciseret lidt længere nede, hvad jeg mener.

> [...]
> Superb'en ikke kan sammenlignes, så tror jeg dog at det er det bedste
> bud på en billig erstatning, ift. komfort og flyder-fornemmelse.

Så stor en bil bør uanset hvad ha mere end 105 hk, IMO...

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 29-03-10 19:41

Hej

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Så stor en bil bør uanset hvad ha mere end 105 hk, IMO...

Enig - har lige kørt lidt Touran Bluemotion, og der er 105 HK altså ikke
helt nok - man kunne jo ikke lave andet end at flå i gearstangen. Desuden
syntes jeg den tøvede utrolig meget ved lave omdrejninger - ved ikke om det
bare er et Bluemotion fænomen?

Mvh
Hans

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-03-10 01:50

> Jeg havde ALDRIG klaret turen i en 100hk benzin'er - men momentet i en
> diesel gør hele forskellen...

Tja, jeg har gjort turen Horsens-Bruxelles på under 9 timer med 29
benzinheste. 2 mand og fuld ferieoppakning i 2CV'en en gang sidst i
80'erne...

Leo

Fra : Bjørn J.

Dato : 29-03-10 08:56

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Tja, jeg har gjort turen Horsens-Bruxelles på under 9 timer med 29
>benzinheste. 2 mand og fuld ferieoppakning i 2CV'en en gang sidst i
>80'erne...

....og I er først nået tilbage til Horsens nu ?...

mvh/Bjørn J.

Fra : TGJ

Dato : 29-03-10 09:25

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> ...og I er først nået tilbage til Horsens nu ?...

ROTF!!!

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 29-03-10 02:49

On 29 Mar., 09:29, "Kasper Hansen [8270]" <goog...@postmand.com>
wrote:

> Jeg havde ALDRIG klaret turen i en 100hk benzin'er - men momentet i en
> diesel gør hele forskellen...

Nej, nej, nej. Momentet du får ud af turboen............

Klaus

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-03-10 05:05

On 29 Mar., 10:49, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"
<moppem...@gmail.com> wrote:

> Nej, nej, nej. Momentet du får ud af turboen............
>
> Klaus

Sorry -det ved jeg godt... Men indtil for nyeligt var turbo benzinere
jo mere eller mindre forbeholdt brianbiler (lige undtaget VW's 1.8T).
Og benzin er udelukket på brændstoføkonomien.

/Kasper

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-10 21:10

> Sorry -det ved jeg godt... Men indtil for nyeligt var turbo benzinere
> jo mere eller mindre forbeholdt brianbiler (lige undtaget VW's 1.8T).

Undskyld mig, med hvad???
Nu har Saab'erne haft turbo i 30 år, uden at være "Brian-biler"...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-10 14:39

"Kasper Hansen [8270]" skriver:

> Sorry -det ved jeg godt... Men indtil for nyeligt var turbo benzinere
> jo mere eller mindre forbeholdt brianbiler (lige undtaget VW's 1.8T).

Og SÅB.

> Og benzin er udelukket på brændstoføkonomien.

Tjah min er ved at gå de 16,7 i snit - jeg bliver snart nødt til at
sætte de bedre hjul på......

Klaus

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-03-10 12:25

On 29 Mar., 19:02, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Er det s derfor, du k rer i en Jaguar?
> Nej vel...

> Jeg har pr ciseret lidt l ngere nede, hvad jeg mener.

> S stor en bil b r uanset hvad ha mere end 105 hk, IMO...

Det er vi ikke uenige om... den kommer op på ca. 150 hk/340nm efter et
besøg hos Landberg eller lignende. Det bliver ikke til en raket af den
grund, men det hjælper betydeligt :)
Den jeg har kig på er ca. 1½ år gammel, så der er alligevel ikke lang
tid til garantien udløber.

Mvh. Kasper

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-03-10 21:16

> Det er vi ikke uenige om... den kommer op på ca. 150 hk/340nm efter et
> besøg hos Landberg eller lignende. Det bliver ikke til en raket af den
> grund, men det hjælper betydeligt :)

OK - du vil chippe den. Håber ikke det betyder at den får turbotøven, fordi
det er sgu da slet ikke til at leve med. Jeg kører en 170 hk's TDI med 350
nm, og stemmer nu bedre, som jeg ser det...

Fra : N/A

Dato : 30-03-10 19:01

Fra : N/A

Dato : 31-03-10 09:59

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-03-10 12:32

> Og SÅB.

Også dem...

> Tjah min er ved at gå de 16,7 i snit - jeg bliver snart nødt til at
> sætte de bedre hjul på......

Det er flot - hvad er det nu lige du kører i? Golf 1.4 TSI? (jeg kan
simpelthen ikke huske det, så det er rent gæt)
Under alle omstændigheder er Superb'en lidt tungere, og jeg har svært
ved at tro at jeg ville komme over 15 km/l i en Superb 1.4 TSI.
Forskellen er selvfølgelig ikke så stor, men hvis man samtidig lægger
merudgiften til benzin kontra diesel oveni, kan jeg ikke se gevinsten
ved TSI med mit kørselsbehov.

Det skal bemærkes at Superb TSI ikke rigtigt er billigere end TDI på
brugtmarkedet, som jeg lige kan se det.

/Kasper

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-10 21:11

> [...]
> Forskellen er selvfølgelig ikke så stor, men hvis man samtidig lægger
> merudgiften til benzin kontra diesel oveni, kan jeg ikke se gevinsten

Nu skal deril lægges større serviceomkostninger på disella'er....

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-03-10 12:47

wrote:

> Er det s derfor, du k rer i en Jaguar?
> Nej vel...

Det er det da i hvert fald, men en bil som min behøves man ikke give
gas for at opnå street credit...

> Jeg har pr ciseret lidt l ngere nede, hvad jeg mener.

> S stor en bil b r uanset hvad ha mere end 105 hk, IMO...

Jeg tror godt du kunne have ret, men den har vel alligevel et moment
svarende til en 200 HK benziner (som min) og kommer derfor afsted i
samme tempo så længe jeg ikke kører Jaguaren op i omdrejninger, og det
er det helt ærligt egentlig ikke ret tit jeg har behov for det for at
følge trafikken. Hvis jeg vil køre hurtigere end den øvrige trafik er
det en anden sag...

Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-03-10 21:14

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er det da i hvert fald, men en bil som min behøves man ikke give
> gas for at opnå street credit...

Det havde jeg ikke toret om dig.

> Jeg tror godt du kunne have ret, men den har vel alligevel et moment
> svarende til en 200 HK benziner (som min) og kommer derfor afsted i
> samme tempo

Jeg tror ikke, du har prøvet sådan en sag - på mtorvejen...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-10 21:58

"Kasper Hansen [8270]" skriver:

> Det er vi ikke uenige om... den kommer op på ca. 150 hk/340nm efter et
> besøg hos Landberg eller lignende. Det bliver ikke til en raket af den
> grund, men det hjælper betydeligt :)

Og kobling og motorophæng er ligeglade?

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-10 22:02

"Kasper Hansen [8270]" skriver:

> Det er flot - hvad er det nu lige du kører i? Golf 1.4 TSI? (jeg kan
> simpelthen ikke huske det, så det er rent gæt)

Jep 160 HK
Alternativt kan du jo altid se det her:
http://moppe.dk/golf6.html

> Under alle omstændigheder er Superb'en lidt tungere, og jeg har svært
> ved at tro at jeg ville komme over 15 km/l i en Superb 1.4 TSI.

Jeps

> Forskellen er selvfølgelig ikke så stor, men hvis man samtidig lægger
> merudgiften til benzin kontra diesel oveni, kan jeg ikke se gevinsten
> ved TSI med mit kørselsbehov.

Det er noget helt andet. Min har også kun 250Nm, men gearkassen vil
heller ikke æde mere.

> Det skal bemærkes at Superb TSI ikke rigtigt er billigere end TDI på
> brugtmarkedet, som jeg lige kan se det.

Jo, men en 105 HK TDI, sådan en havde jeg i den gamle Golf. Det er en
dejlig motor, hvis man kan lide lyden (PD-power), men jeg finder den
altså for lille til en Superb. Har kørt en BM Passat med CR motor, føj
den var træls....

Klaus

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-10 01:20

On 29 Mar., 22:15, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> OK - du vil chippe den. Håber ikke det betyder at den får turbotøven, fordi
> det er sgu da slet ikke til at leve med. Jeg kører en 170 hk's TDI med 350
> nm, og stemmer nu bedre, som jeg ser det...

Ja, det satser jeg på.
Ved ikke med turbotøven... Mine to kammerater der har chippede 1.9
PD'er er begge temmeligt glade for biler, så det skulle da undre mig
hvis de ville finde sig i enorme mængder tøven.
Men klart, den skal prøves uden chip - og så skal jeg prøve en af mine
kammeraters biler.

/Kasper

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-10 01:22

> Og kobling og motoroph ng er ligeglade?

Det vil tiden jo vise... Men der er, mig bekendt, temmelig mange
chippede VAG biler derude, og jeg har ikke hørt om nogen større
problemer. Men det er klart at den ikke konstant skal fyres af, når
man øger effekten med 50%. Den skal givevis køres fornuftigt.

/Kasper

Fra : N/A

Dato : 30-03-10 19:01

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-03-10 01:25

On 29 Mar., 22:13, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Det havde jeg ikke toret om dig.

Mennesker er grundlæggende nogle primitive væsener, hvor en
forbavsende stor del af vores handlinger kan kædes sammen med
parringsleg og territoriekamp. Det er de færreste mænd, der køber en
fed bil uden den bagtanke, at den kan imponere hunner og/eller skræmme
hanner. Sådan allerdybest nede styrer det stort set alt i vores liv,
lige fra tøjvalg til det at vi ikke ønsker at lugte ud af munden.

Det er sandsynligvis ikke noget de er bevidste om, men kig lidt på de
unge mænd, der render rundt med hormonerne uden på tøjet og gejler
deres biler op. De kunne lige så godt have været fugle, der sad og
pudsede fjerdragten...

Jeg har købt Jaguaren, fordi det er lækkert håndværk, den kører godt
og fordi den giver opmærksomhed. Jeg kan se dem i MB og BMW kaste
lange blikke efter Jaguaren, og det hygger jeg mig med.
2CV'en er en genial konstruktion rent teknisk, og det tænder mig. Det
er nogle helt andre signaler den sender, men det inkluderer at ejeren
er så meget handyman, at han kan holde sådan en bil kørende.

Jeg tror købte en Leon FR, fordi den kan køre stærkt og ser sej ud. Du
ville formentlig ikke have den samme oplevelse i en kedeligt
motoriseret udgave med små hjul og babyblå lak, selv om den reelt var
mere komfortabel at køre i.
Andre køber en Saab for at kunne bryste sig af at de beskytter
familien med ultimativ sikkerhed, nogen kører diesel-Golf og Toyota
fordi det er vældig fornuftigt og de dermed sikrer familiens økonomi.
Nogen køber endda en Prius for at kunne være en af dem der redder
jorden, og så bliver det vel ikke meget større...

> Jeg tror ikke, du har prøvet sådan en sag - på mtorvejen...

Det har jeg ikke. Jeg har prøvet en Golf 4, og den var der ikke meget
fest ved efter man var kommet op i tempo, så jeg kan sagtens se hvad
du mener.
Hvad nu hvis nu formålet med køreturen ikke er at have det sjovt, men
derimod bare transport med 130-140 km/t ? Det tror jeg godt den kan,
og jeg tror ikke den gør det dårligere end alternativet, som er en
Ford Focus 1.6. Skodaen vil være lidt langsommere, og den vil virke
betydeligt langsommere pga mindre støj, men oppe i tempo vil den vel
være ca 4x så behagelig at køre i. Sådan ca....

Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 16:45

> Jeg tror du købte en Leon FR, fordi den kan køre stærkt og ser sej ud.

Nej, det er ikke rigtigt. Jeg har primært købt den, fordi den gav value for
money og desuden havde de kræfter jeg søger til de mange motorvejs km. Jeg
har ingen behov for at imponere, men mange der ikke har den slags biler som
mine tror det. Og dét er problemet.

> Du ville formentlig ikke have den samme oplevelse i en kedeligt
> motoriseret udgave med små hjul og babyblå lak, selv om den reelt var
> mere komfortabel at køre i.

Nej selvfølgelig ikke

> Det har jeg ikke. Jeg har prøvet en Golf 4, og den var der ikke meget
> fest ved efter man var kommet op i tempo, så jeg kan sagtens se hvad
> du mener.

Ja den duer ikke på en tysk motorvej, hvor der er masser af
mellemaccelerationer

> Hvad nu hvis nu formålet med køreturen ikke er at have det sjovt, men
> derimod bare transport med 130-140 km/t ? Det tror jeg godt den kan

Min transport er ikke bare en transport.

> [...]
> betydeligt langsommere pga mindre støj, men oppe i tempo vil den vel
> være ca 4x så behagelig at køre i. Sådan ca....

Een af de bedre biler jeg har haft en nyere tid var en P307 st car HDI med
relativ fast vogn og store alu-hjul. Den var rigtig dejlig at køre de mange
motorvejs km i.

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-10 21:06

> [...]

> og fordi den giver opmærksomhed. Jeg kan se dem i MB og BMW kaste
> lange blikke efter Jaguaren, og det hygger jeg mig med.

Du tror ikke at det er fordi de tænker: "Hvem er mon dén stakkel, som ar
valgt at købe en engelsk bil"? )

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-10 01:30

> [...]
> dejlig motor, hvis man kan lide lyden (PD-power), men jeg finder den
> altså for lille til en Superb. Har kørt en BM Passat med CR motor, føj

Ja, jeg ved godt at den lyder som en *rigtig* dieselhakker :) Men jeg
kan faktisk meget godt lide den ellers - og jeg har efterhånden læst
en del anmeldelser af Superb greenline, og der får de faktisk ros for
at have dæmpet dieselstøjen rimeligt godt.
Har som sagt også prøvet Passat BlueMotion. Hurtig er den ikke, men
ellers gik det nu helt fint efter min mening.

/Kasper

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 16:47

> [...]
> en del anmeldelser af Superb greenline, og der får de faktisk ros for
> at have dæmpet dieselstøjen rimeligt godt.

Du bliver dødtræt af den diesellyd - det er jég blevet. Og der kan ikke
gøres noget ved det, siger VAG.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 16:56

"Mogens (K)" skriver:

> Du bliver dødtræt af den diesellyd - det er jég blevet.

Jeg blev det ikke - så fordi du blev det, er det ikke sikkert at andre
også bliver det......

> Og der kan ikke gøres noget ved det, siger VAG.

Skrue ned for pumpetrykket i dysen??

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 17:15

> Jeg blev det ikke - så fordi du blev det, er det ikke sikkert at andre
> også bliver det......

Jeg har vel lov til at high lighte muligheden, som jeg ikke er ene om at
mene. Nu er det jo helt utænkeligt for dig, men prøv en HDI for
sammenligningens skyld. Så ved du, hvad jeg taler om.

> Skrue ned for pumpetrykket i dysen??

Næh...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 18:41

"Mogens (K)" skriver:

> Jeg har vel lov til at high lighte muligheden, som jeg ikke er ene om at
> mene. Nu er det jo helt utænkeligt for dig

Fordi?

> men prøv en HDI for
> sammenligningens skyld. Så ved du, hvad jeg taler om.

Tak, det har jeg kørt rigeligt - også TDCI og DCI (Ford og Renault).

> Næh...

Jo, det er det høje tryk der larmer. Da man startede emd at skrue CR
motorerne op i tryk larmede de også, dog ikke med den samme hylen som
PD'erne.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 18:48

> Fordi?

Jeg mener ikke, du "færdes" i andre biler end VAG...

> Tak, det har jeg kørt rigeligt - også TDCI og DCI (Ford og Renault).

Jeg synes, at Peugeots udgaver har en dejlig blød motorgang, man kommer til
at sætte pris på, især hvis man skifter til en TDI...

> Jo, det er det høje tryk der larmer. Da man startede emd at skrue CR
> motorerne op i tryk larmede de også, dog ikke med den samme hylen som
> PD'erne.

Men det vil alt andet lige gå ud over motorens karakteristik mv...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 19:00

"Mogens (K)" skriver:

> Jeg mener ikke, du "færdes" i andre biler end VAG...

Enten er din hukommelse meget dårlig, eller blot selektiv. Sidste
"ikke VW" jeg kørte var en 320, det er under en uge siden.

> Jeg synes, at Peugeots udgaver har en dejlig blød motorgang, man kommer til
> at sætte pris på, især hvis man skifter til en TDI...

Jo, så længe man er under 40-50 km/t. Ellers drukner det jo totalt i
egenstøj fra bilen. 407 med 1,6HDI syntes jeg er helt forfærdentlig.

> Men det vil alt andet lige gå ud over motorens karakteristik mv...

I den grad!

KLaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 19:03

> 407 med 1,6HDI syntes jeg er helt forfærdentlig.

Jeg kender kun SW-udgaven, og den havde ikke den skavank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 19:07

"Mogens (K)" skriver:

> Jeg kender kun SW-udgaven, og den havde ikke den skavank

Det er netop sådan en jeg har kørt. Mand der er meget egenstøj i den -
og jeg sammenligner med min gamle Golf med 1,9 PD motor.

Focus C-max med 1,6/109HK skal vi slet ikke tale om.
Bovlarm og brovtende.

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 15:36

"Kasper Hansen [8270]" skriver:

> Ved ikke med turbotøven... Mine to kammerater der har chippede 1.9
> PD'er er begge temmeligt glade for biler, så det skulle da undre mig
> hvis de ville finde sig i enorme mængder tøven.

Så skulle chippen introducere tøven. Det tror jeg ikke at den gør....

Klaus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-03-10 09:59

> "Kasper Hansen [8270]" skriver:

> Så skulle chippen introducere tøven. Det tror jeg ikke at den gør....

Tværtimod. Man kan trække helt nede fra bunden - dernede hvor ingenting har
godt af det.

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 15:37

"Kasper Hansen [8270]" skriver:

> Det vil tiden jo vise... Men der er, mig bekendt, temmelig mange
> chippede VAG biler derude, og jeg har ikke hørt om nogen større
> problemer.

Svinghjul på Golf og Touran med 1,9 TDI/105 HK havde det omend meget
svært i starten. Jeg kunne, ved 70 km/t og fuld gas i 5'e få den til
at glide i koblingen. Det var meget normalt.

Klaus

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-10 11:48

> Svinghjul på Golf og Touran med 1,9 TDI/105 HK havde det omend meget
> svært i starten. Jeg kunne, ved 70 km/t og fuld gas i 5'e få den til
> at glide i koblingen. Det var meget normalt.

Det har jeg også læst mig til... Men jeg har også læst at problemet er
rettet :)

/Kasper

Fra : N/A

Dato : 31-03-10 16:48

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-10 11:50

> Du bliver dødtræt af den diesellyd - det er jég blevet. Og der kan ikke
> gøres noget ved det, siger VAG.

Jeg har efterhånden læst flere anmeldeler hvor der står at det er
lykkedes Skoda at dæmpe diesellyden fra 1.9 PD'eren ganske meget i
Superb'en... Og når det er sagt, mindes jeg ikke at have oplevet en
dieselbil hvor motorstøjen var et problem når den var i fart. Vindstøj
og vejstøj er langt mere generende i mine ører.

/Kasper

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 18:59

> [...]
> dieselbil hvor motorstøjen var et problem når den var i fart. Vindstøj
> og vejstøj er langt mere generende i mine ører.

Jeg er helt enig.
Nu kører jeg hver et vejstykke med meget lav fart, og det lyder skrækkeligt.
Toppen på galskaben var jo den dag, min nabo nævnte, at bilens motor måtte
fejle noget...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 19:05

"Mogens (K)" skriver:

> Toppen på galskaben var jo den dag, min nabo nævnte, at bilens motor måtte
> fejle noget...

Var han misundelig på de 170 hypper?

Sådan en 1,4TSI kan nu ellers også hyle og hvæse, men skal man hør
det, må man have ruderne ned, samtidig med at man jokker godt på
sømmet...

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 19:14

> Var han misundelig på de 170 hypper?

Ja det er han uden tvivl, fordi han har skiftet sinj BMW 330i med en MB 180
kompressor st car. Det var en brøler...

> Sådan en 1,4TSI kan nu ellers også hyle og hvæse, men skal man hør
> det, må man have ruderne ned, samtidig med at man jokker godt på
> sømmet...

Den er nok relativt tyst i kabinen, sån een vil jeg tro :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 19:16

"Mogens (K)" skriver:

> Den er nok relativt tyst i kabinen, sån een vil jeg tro :)

Hvad, har du ikke engang prøvekørt en?

Mogens dog, kører du aldrig andet end diesel?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 19:58

> Hvad, har du ikke engang prøvekørt en?

Jeg lejer jo typisk en lidt større udgave af Golf'en

> Mogens dog, kører du aldrig andet end diesel?

Imorgen tidlig er diesel indtil videre et overstået kapitel i mit billiv

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 21:19

"Mogens (K)" skriver:

> Imorgen tidlig er diesel indtil videre et overstået kapitel i mit billiv

Ja, det kan jeg jo ikke sige med den firmaslæde jeg render rundt med.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 30-03-10 20:44

> Hvad, har du ikke engang prøvekørt en?
>
> Mogens dog, kører du aldrig andet end diesel?

Hvis jeg havde Mogens' garage til rådighed, tror jeg altså heller ikke at
jeg kunne hidse mig op til en prøvetur i en 1,4 TSI...

/Brian

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 21:00

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Hvis jeg havde Mogens' garage til rådighed, tror jeg altså heller ikke at
> jeg kunne hidse mig op til en prøvetur i en 1,4 TSI...

Naej det er jo dét - men faktisk tilbyder de aldrig en VAG 1,4 TSI hos
udlejningsfirmaerne, jeg anvender...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 21:21

Brian skriver:

> Hvis jeg havde Mogens' garage til rådighed, tror jeg altså heller ikke at
> jeg kunne hidse mig op til en prøvetur i en 1,4 TSI...

Tjah, jeg prøver lidt af hvert, til trods for at jeg har en TSI

Kørte en uges tid en en Megane Scenic - til trods for at de gerne
ville udleje mig en Passat, nu det var Touran'en der skulle repareres.
Så længe man ikke har kørt bilen er det en anelse svært at tale med om
den.....

Klaus

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-10 11:55

> Jeg har vel lov til at high lighte muligheden, som jeg ikke er ene om at
> mene. Nu er det jo helt utænkeligt for dig, men prøv en HDI for
> sammenligningens skyld. Så ved du, hvad jeg taler om.

Jeg har både haft BMW diesel og Citroen 1.4 HDI, begge motorer som har
fået meget ros - så jeg kender bestemt godt forskellen... Jeg mindes
også, på en søndag for en del år siden, at have prøvet en Leon 1.9 TDI
efterfulgt af en C4 1.6 HDI - og jeg kan stadig huske at sidstnævnte
(motor) virkede markant mere raffineret.
Men nu har jeg læst alle de anmeldelser jeg har kunne støve op på
google, og der har stort set ikke været nogen, der ikke har været
utroligt positive - det skulle lige være Topgears måske. Men det tager
jeg med ophøjet ro.

/Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 18:58

"Kasper Hansen [8270]" skriver:

> Det har jeg også læst mig til... Men jeg har også læst at problemet er
> rettet :)

Men et eksempel på at det ikke er voldsomt overdimesioneret.....mit
bud er at det i dag måske kan holde til 300-320Nm

Hvorfor ikke bare købe bilen med en større motor, frem for at give sig
til at lave den ulovlig?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 19:01

> Hvorfor ikke bare købe bilen med en større motor, frem for at give sig
> til at lave den ulovlig?

Now we are talking :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 19:04

"Mogens (K)" skriver:

> Now we are talking :)

Det var det punkt jeg kom til.

Jeg kunne da sagtens have nøjet med 122 HK og DSG med min kørsel -
konen har alligevel bilen de fleste gange - men de sidste (lidt
dyre??) 38 HK er alle pengene værd!

Jeg nyder stadigvæk hver en tur.

Klaus

Fra : N/A

Dato : 30-03-10 19:01

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-10 13:09

> Men et eksempel på at det ikke er voldsomt overdimesioneret.....mit
> bud er at det i dag måske kan holde til 300-320Nm

Nej, det tror jeg på... Hvis man skal sælge en bil på den størrelse
til 300.000, er det jo netop ikke overdimensionering der er vejen
frem. Der er heller ingen der siger at den behøver at få alt hvad den
kan trække, rent tuningsmæssigt.

> Hvorfor ikke bare købe bilen med en større motor, frem for at give sig
> til at lave den ulovlig?

Prisen... Lige nu har jeg kig på en bil til 250.000 kr. Skal jeg op i
en 2.0 TDI (PD eller CR) skal jeg mindst 50.000 kr længere op.
Derudover er forsikringen dyrere, den bruger mere brændstof og de
grønne afgifter er højere. Alt i alt bliver det betydeligt flere penge
pr. måned - og det er væsentligt, når jeg ikke på forhånd kender min
økonomi i detaljer (som selvstændig har jeg jo ingen garanteret
indtægt).

Jeg ville mægtigt gerne hive lidt flere penge op ad hatten og købe en
318d (143 hk) eller 320d (163 hk), men igen bliver den månedlige
regning næsten 2.000 kr højere. De penge vil jeg pt. hellere bruge på
noget andet.

Men det er slet ikke sikkert at jeg tuner den. Lige nu er min
forventning at jeg kan leve med de 105 hk. Der er der trods alt mange
danskere der lever med 110-115hk i deres C5'ere, 407'ere, C4 Grand
Picasso, Mondeo. Men jeg holder muligheden åben - og så kan det jo
blive alt fra 130 - 150 hk den ender med at få.

/Kasper Hansen

/Kasper

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 20:13

> [...]
> Picasso, Mondeo. Men jeg holder muligheden åben - og så kan det jo
> blive alt fra 130 - 150 hk den ender med at få.

Gad vide hvad der ville være det mest snusfornuftige valg på tværs af alle
bilmærker. Hyundai "Folmer" Sedan CRDI eller hur?

Fra : KASO

Dato : 30-03-10 20:50

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
> "Kasper Hansen [8270]" <google2@postmand.com> skrev i meddelelsen

> Gad vide hvad der ville være det mest snusfornuftige valg på tværs af alle
> bilmærker. Hyundai "Folmer" Sedan CRDI eller hur?

Hyundai'ens totaløkonomi er ikke god, hvis du kigger på afskrivning - så'n
én er vist "fast ejendom".
Grand Picasso er nok nemmere at få en god pris for.

Fra : N/A

Dato : 31-03-10 16:48

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-10 14:18

> Gad vide hvad der ville være det mest snusfornuftige valg på tværs af alle
> bilmærker. Hyundai "Folmer" Sedan CRDI eller hur?

Jeg har dybest set bare lavet en søgning på bilbasen med følgende
kriterier:

Pris: 240-280.000
Årgang: 2008 ->
Brændstof: diesel

Og så bladret mig igennem alle sider... Det eneste der kommer med mere
end 125 hk er Alfa 159, Vectra Stc. og Chrevrolet Cruze. Måske også et
par af de andre koreanere, men jeg mener ikke at en Hyundai Sonata er
mere fornuftig end en Skoda. Kabinekvaliteten er (på Sonataen i hvert
fald) simpelthen ikke i nærheden af de europæiske biler. Vectra er fin
kvalitet, og er givetvis billig fordi den nu er blevet afløst af
Insignia. Men køn er den ikke ligefrem. Det er Alfaen til gengæld, men
fornuftig kan man næppe betegne den (ud fra et økonomisk perspektiv).
Går man ned i de lidt mindre motorer, er der C5 Tourer 1.6 HDI, måske
også en enkelt 2.0 HDI. Den kan jeg virkeligt godt lide designmæssigt,
men afskrivningen er og bliver horribel på Citroen - har haft 2 stk.
Ford Mondeo Stc. (ny model) 1.8 TDCI ville være et godt bud. Den er
fornuftig og billig i drift - men i de tests jeg har læst, scorer
Skodaen højere. Altea er et bud, men jeg kan ikke se hvad den byder
på, som Skodaen ikke klarer. Kabinekvalitet og vindstøj vinder den i
hvert fald ikke på. Motoren er den samme.

Men jeg er bestemt åben for forslag...

/Kasper

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-03-10 21:25

> Chrevrolet Cruze.

Nice - har du prøvet den?
(jeg har skrevet lidt om den i en test her i gruppen)

> Altea er et bud, men jeg kan ikke se hvad den byder på,
> som Skodaen ikke klarer.
> Men jeg er bestemt åben for forslag...

Skoda er da dyrere end Seat - hvorfor ikke vælge sidstnævnte så?

Fra : N/A

Dato : 31-03-10 16:48

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-10 21:19

"Kasper Hansen [8270]" skriver:

> [...]
> til 300.000, er det jo netop ikke overdimensionering der er vejen
> frem. Der er heller ingen der siger at den behøver at få alt hvad den

Korrekt, men du laver den så ulovlig samtidig med....

> Prisen... Lige nu har jeg kig på en bil til 250.000 kr

-cut-

> [...]
> 318d (143 hk) eller 320d (163 hk), men igen bliver den månedlige
> regning næsten 2.000 kr højere. De penge vil jeg pt. hellere bruge på

Jeg forstår ikke helt sammenligningen. Du vil gerne have pladsen i en
Superb, men alligevel kigger du på en 3-serie BMW?

Hvad så med at godt kompromis?

Octavia - prisen for en Skoda og pladsen lidt større end en BMW.

Eksempel:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Skoda-Octavia-2,0-TDi-Ambiente-Reward-5d_ID478903058.htm

Klaus

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-10 14:22

> Hyundai'ens totaløkonomi er ikke god, hvis du kigger på afskrivning - så'n
> én er vist "fast ejendom".
> Grand Picasso er nok nemmere at få en god pris for.- Skjul tekst i anførselstegn -

Grand Picasso glemte jeg... Den er også rigtig fin - men stadig kun
med 110 hk til en høj og stor bil, så det vinder den ikke på kontra
Skodaen. Desuden synes jeg at have hørt at den er temmelig fejl-plaget
(mere end mærket generelt), men jeg har ikke lige nogle "hard facts"
på det.

Grand Picasso, S-MAX, Mondeo Stc. og C5 Stc. er nok de 4 biler der,
udover skodaen, tiltaler mig mest (i prisklassen)... Falder handlen
til jorden med den nuværende bil, kommer de helt sikkert op til
genovervejelse. Men umiddelbart lider de alle af samme problem (incl.
Superb) - små motorer, store biler. Sikkert også høj afskrivning over
hele linjen. Dog næppe så høj som en koreaner...

/Kasper

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-03-10 23:42

> Nice - har du pr vet den?
> (jeg har skrevet lidt om den i en test her i gruppen)

Ja, det har jeg... Og enig, det er bestemt en fin bil - både udvendigt
og indvendigt. Men den er ikke stor, og komforten er jo ikke bedre end
andre biler i den klasse - f.eks. Citroen C4 eller den nye Astra. Når
de engang får givet Epica den samme omgang, bliver den rigtig
interessant.

> Skoda er da dyrere end Seat - hvorfor ikke v lge sidstn vnte s ?

Jeg har ikke sammenlignet nypriser, men brugtpriser. Og ved søgning på
bilbasen kan jeg blot konstatere at det man får præsenteret er Altea
og Altea XL 1.9 TDI 105hk.
Da langturskomfort er en væsentlig parameter for mig, har jeg valgt at
hæfte mig ved at netop Altea har fået utroligt meget kritik for
vindstøj og generelt dårlig lydisolering. Desuden bryder jeg mig ikke
om kabinen, som jeg synes er lidt for plastic. Hvis Altea iøvrigt er
bygget på samme platform som Touran er(?), så er det et yderligere
argument for at fravælge den. Touran klarede sig katastrofalt dårligt
i Autobild's 100.000 km test.

/Kasper Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-10 16:00

"Kasper Hansen [8270]" skriver:

> Hvis Altea iøvrigt er
> bygget på samme platform som Touran er(?), så er det et yderligere
> argument for at fravælge den. Touran klarede sig katastrofalt dårligt
> i Autobild's 100.000 km test.

Det kan du ikke bruge til noget - Golf V er bygget omend meget
tættere på Touran renst stumpemæssigt. Den fik en super test.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-03-10 16:48

> Det kan du ikke bruge til noget

Hvorfor så ikke det?
Mandagsmodel?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-10 17:06

"Mogens (K)" skriver:

> Hvorfor så ikke det?

Hvad skrev jeg lige bag efter?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-03-10 17:18

> Hvad skrev jeg lige bag efter?

At den var bygget på en Golf. Det ændrer jo ikke det faktum, at "avisen"
havde en dårlig 100.000 km's test, Klaus.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-10 17:23

"Mogens (K)" skriver:

> At den var bygget på en Golf.

Netop - og at Golf er tættere på Touran, end Altea. Derfor kan en
dårlig test af en Touran ikke bruges til at sammenligne med en Altea.

> Det ændrer jo ikke det faktum, at "avisen"
> havde en dårlig 100.000 km's test, Klaus.

Jeg bestrider ikke den dårlige test.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-03-10 17:34

> Jeg bestrider ikke den dårlige test.

Så ka dit indlæg blot misforstås -> man (jég) tror, du siger, at testen ik
ka bruges til noget :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-10 18:11

"Mogens (K)" skriver:

> Så ka dit indlæg blot misforstås -> man (jég) tror, du siger, at testen ik
> ka bruges til noget :)

Det kan den heller ikke i forhold til en Altea.

Prøv at læs mit svar i sammenhæng med det jeg citerer af Kaspers
tekst.

Klaus

Fra : N/A

Dato : 31-03-10 16:48

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-03-10 17:26

> Jeg skal til at købe mig en fornuftig bil

Nu er jeg så begyndt at pendle i en BMW og hold da kæft en motorvejsslæde -
køw een uanset model :)

> Jeg ville jo elske at købe en 525d, men skal den holdes inden for
> budgettet, bliver den for gammel til at jeg vil regne med at have den
> i 5-8 år.

Ligemeget - se Kim V's køb. E39 styrer også som brugtvogn.
Jeg solgte min E39 '03 530d for ca. 4 år siden, og køberen har den endnu.
Han kører råt i den og har måttet skifte steptronic-gearkassen. Men dét har
ikke ødelagt hans humør, fordi han synes stadig, det er en fed pendlervogn
på motorvejen. Bilen har kørt omkring 300.000 km nu...

Fra : Leo Jensen

Dato : 31-03-10 12:11

On 31 Mar., 19:11, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
>
> Det kan den heller ikke i forhold til en Altea.
>
> Prøv at læs mit svar i sammenhæng med det jeg citerer af Kaspers

Her er dit svar:

Det kan du ikke bruge til noget - Golf V er bygget omend meget
tættere på Touran renst stumpemæssigt. Den fik en super test.

Prøv selv at læse det. Hvad står der ????

Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-03-10 19:14

> Prøv selv at læse det. Hvad står der ????

Noget andet end hvad han mener ! :)

Fra : Kent Friis

Dato : 31-03-10 19:38

Den Wed, 31 Mar 2010 11:10:34 -0700 (PDT) skrev Leo Jensen:

> Her er dit svar:
>
> Det kan du ikke bruge til noget - Golf V er bygget omend meget
> tættere på Touran renst stumpemæssigt. Den fik en super test.
>
> Prøv selv at læse det. Hvad står der ????

Der står præcis som I kom frem til, at han ikke kan bruge testen
af Touran til noget ifht. en Altea, med den begrundelse at Golf V
lægger tættere på Touran end Altea, og fik en super test.

Hvordan læser I det?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-03-10 19:48

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvordan læser I det?

Sådan her:
"Touran klarede sig katastrofalt dårligt i Autobild's 100.000 km test,
OG dét kan du ikke bruge til noget..."

Det lyder, som om Autobild er forkert på den i mine ører, men vi ved så nu,
at Klaus mente noget andet

Fra : Kent Friis

Dato : 31-03-10 19:51

Den Wed, 31 Mar 2010 20:47:32 +0200 skrev Mogens (K):
> [...]
> OG dét kan du ikke bruge til noget..."
>
> Det lyder, som om Autobild er forkert på den i mine ører, men vi ved så nu,

Hvis det var sådan det var ment, ville der ikke være nogen mening i
at begrunde det med at Golf V er tættere på Touran end Altea er.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-10 21:43

Kent Friis skriver:

> Der står præcis som I kom frem til, at han ikke kan bruge testen
> af Touran til noget ifht. en Altea, med den begrundelse at Golf V
> lægger tættere på Touran end Altea, og fik en super test.

For satan. Lige netop.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 31-03-10 13:09

On 31 Mar., 20:38, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> af Touran til noget ifht. en Altea, med den begrundelse at Golf V
> lægger tættere på Touran end Altea, og fik en super test.

Læst ord for ord giver det ikke mening.

'Golf er bygget omend meget tættere på på Touran rent stumpemæssigt'

Hvis jeg fortolker på hvad det måske var meningen der skulle stå, så
får jeg noget i denne stil: Golf V er tættere på Touran rent
stumpemæssigt (underforstået: end Altea). Touran er så noget lort,
mens Golf V er god. Deraf kan vi altså konkludere at Altea er ....
Tja, jeg ved det sq ikke

Personligt tror jeg at de 3 biler er temmelig tæt på hinanden mht
konstruktion og komponenter, mens karroseridele nødvendigvis må afvige
en del. Hvis der så kan komme en dårlig Touran og en god Golf ud af
nogle ret ens dele kan man jo overveje om VAG er gode til at bygge
biler...

Leo

Fra : Kent Friis

Dato : 31-03-10 20:17

Den Wed, 31 Mar 2010 12:08:55 -0700 (PDT) skrev Leo Jensen:

> [...]
> stumpemæssigt (underforstået: end Altea). Touran er så noget lort,
> mens Golf V er god. Deraf kan vi altså konkludere at Altea er ....

Langt nok væk fra Touran til at den sagtens kan være lige så god
som Golf, eller tilsvarende dårligere end Touran. Det eneste vi kan
konkludere er altså at den ligger et sted mellem 00 og 13.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Brian

Dato : 31-03-10 20:45

> [...]

> som Golf, eller tilsvarende dårligere end Touran. Det eneste vi kan
> konkludere er altså at den ligger et sted mellem 00 og 13.

Og at du ikke har skolesøgende børn/unge i omgangskredsen, eller har fået
tildelt karakterer for noget de seneste 3-4 år

Jeg forstod udmærket hvad Klaus mente i hans oprindelige indlæg.
Det kan dog være nemt at tildele folk meninger og fortolke videre (ud over
hvad der er tiltænkt) på deres skriv, hvis man ved at personen er glad for
ét bestemt mærke... som Klaus unægteligt er.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-10 21:42

Brian skriver:

> Jeg forstod udmærket hvad Klaus mente i hans oprindelige indlæg.

Tak

> Det kan dog være nemt at tildele folk meninger og fortolke videre (ud over
> hvad der er tiltænkt) på deres skriv, hvis man ved at personen er glad for
> ét bestemt mærke... som Klaus unægteligt er.

Hvilket mærke er det?

Sidst jeg anbefalede en at købe en bil, var det en Hyundai Getz jeg
anbefalede.

Prøv at læs hvad du skriver lige her over!
(Det kan dog være nemt at tildele folk meninger og fortolke videre)

Ja, jeg har en Golf, jeg er glad for. VW som mærke er skutte noget at
råbe hurra for. En elendig danskimportør med dertilhørende værksteder,
et meget svingende bilprogram osv. Det giver jeg da stærkt udtryk for
her i gruppen og har du ikke læst det, er du enten meget
langsomtfattende, eller blot ignorant.

Eller gør du som Frank og forsøger at skyde mig noget i skoene du ikke
kan/vil stå ved?

Du er jo velkommen til at understøtte din "glad for et bestemt mærke"
med links/msg-id's.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 01-04-10 08:12

> Du er jo velkommen til at understøtte din "glad for et bestemt mærke"
> med links/msg-id's.

Rolig Klaus - jeg er helt med på at du ikke er så mærkeliderlig som du
bliver (og jeg selv har været med til) gjort til.
Ikke desto mindre kender de fleste faste i gruppen jo godt din mærkehistorie
(eller nærmere VW modelhistorie), så du vil unægteligt skabe den slags
associationer.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-04-10 08:20

Brian skriver:

> [...]

> (eller nærmere VW modelhistorie), så du vil unægteligt skabe den slags

Og jo flere gange folk skriver det, jo flere gange tror de selv på
det. Se hvordan Mogens(K) ryger fuldstændigt i flint, når jeg skriver
noget, han gerne vil misforstå.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 05-04-10 20:29

> Og jo flere gange folk skriver det, jo flere gange tror de selv på
> det. Se hvordan Mogens(K) ryger fuldstændigt i flint, når jeg skriver
> noget, han gerne vil misforstå.

Rolig nu - så galt er det vist heller ikke. Iøvrigt er jeg netop kommet hjem
fra din VW-fabrik, fordi jeg i Påskeferien har brugt en dag i "Parken" dér:
www.autostadt.de

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-10 21:44

Leo Jensen skriver:

> Her er dit svar:
>
> Det kan du ikke bruge til noget - Golf V er bygget omend meget
> tættere på Touran renst stumpemæssigt. Den fik en super test.
>
> Prøv selv at læse det. Hvad står der ????

Prøv at læs det i sammenhæng med det KAsper skrev.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 01-04-10 00:44

On 31 Mar., 22:43, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Leo Jensen skriver:

> Pr v at l s det i sammenh ng med det KAsper skrev.
>
> Klaus

Det har jeg naturligvis gjort, men det er stadig ikke forståeligt
dansk. Du havde i mindst to indlæg henviste direkte til hvad du havde
skrevet var det altså svært at modstå fristelsen til at pege fingre,
når du nu reelt ikke havde skrevet noget med mening

Leo

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-04-10 11:34

Leo Jensen:

> Det har jeg naturligvis gjort, men det er stadig ikke forståeligt
> dansk.

Dét er det efterfølgende nu godtnok heller ikke! :

www.zofiaoghans.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 01-04-10 05:43

On 1 Apr., 12:33, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> Leo Jensen:

> Dét er det efterfølgende nu godtnok heller ikke! :

Jeg er ikke meget for at give dig ret....

Leo

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-04-10 13:05

Leo Jensen kom med følgende:

> Jeg er ikke meget for at give dig ret....

LOL

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 05-04-10 20:30

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> LOL

Så nu kommer Folmer fter dig - han hader den slags :)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-04-10 23:19

Mogens (K) skrev den 05-04-2010:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Så nu kommer Folmer fter dig - han hader den slags :)

Ok

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-10 21:09

> [...]

> dertilhørende udstyr
> - Driftsstabil og med lave vedligeholdelsesomkostninger

Hvad med sådan en svensd:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Saab-9-3-1,9-TiD-150-Linear-SportCombi-5d_ID291002001.htm

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-04-10 11:11

> Nu skal deril lægges større serviceomkostninger på disella'er....

Det skal der... Men da benzineren nu også er med turbo, gætter jeg på
at forskellen er mindre end på en sugebenzin og en topmoderne diesel.
Indsprøjtningen er selvfølgelig stadig mere kompliceret på dieselen.

Nu er det dog forhåbentligt ikke de første 5-6 af bilens levetid at
udgifterne er de største, så selvom dieselbilen skulle være 100 kr
dyrere pr md. vil det blive opvejet rigeligt af brændstoføkonomien.

Mvh. Kasper

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-04-10 11:12

> Undskyld mig, med hvad???
> Nu har Saab'erne haft turbo i 30 år, uden at være "Brian-biler"...

Undskyld - jeg tror også at jeg har skrevet andet steds i tråden at
jeg selvfølgelig havde glemt Saab i den sætning - det var bare for at
sætte tingene lidt på spidsen. Volvo har også en del turbomotorer
osv.

/Kasper

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 06-04-10 11:17

> Hvad med sådan en svensd:http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Saab-9-3-1,9-TiD-150-Line...

Den er nydelig, og et fornuftigt bud... Men:

- Den er, mig bekendt, ikke specielt rummelig. Er den ikke i samme
størrelse som BMW 3-serie stc? Sådan en har jeg haft.
- Den er både ældre og har kørt længere end Skodaen
- Den er 30.000 over budgettet (men kan måske handles ned)
- Værditabet på en Saab er i mine øjne lidt et gamble lige pt. Nu har
den selvfølgelig taget de første 200.000 i afskrivning allerede, men
det er i sig selv også skræmmende nok
- Uden at vide det, så vil jeg tro at reservedelsindex'et er
betydeligt højere end de 115 for Skodaen
- Forsikringen er formentligt noget dyrere - men det er nok det
mindste

Fra samme koncern var en Opel Vectra med samme motor nok et mere
fornuftigt bud... Den passer også prismæssigt.

Mvh. Kasper