Nye guldfisk - hvornår?
Fra : TDN

Dato : 28-03-10 11:30

Hej!

Min havedam har jo været frosset og sneet til i mange måneder og trods god
dybde døde mine guldfisk desværre.

Nye skal anskaffes og havecentrenes reklamer har tilbud på guldfisk nu, men
skal jeg vente lidt med at anskaffe dem, evt. indtil der kommer lidt gang i
planterne mht. til skjul osv. eller er det lige meget? eller vil det være en
fordel at komme dem i nu så de ikke er så sky senere og vi kan få mere glæde
af dem i sommer.

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-03-10 11:59

"TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i en meddelelse
> Min havedam har jo været frosset og sneet til i mange måneder og trods
> god dybde døde mine guldfisk desværre.

Ja - mine klarede den heller ikke ;-(

> [...]
> nu, men skal jeg vente lidt med at anskaffe dem, evt. indtil der
> kommer lidt gang i planterne mht. til skjul osv. eller er det lige

Hvis du får dem et sted, hvor de går udenfor, så vil der ikke være noget
problem i at få dem nu - men ellers vent til maj, så kan de købes "alle
steder" til næsten ingen penge.

Om de bliver mere sky på det ene eller andet tidspunkt ved jeg ikke -
jeg har normalt købt i maj, hvor den lokale akvariepusher havde et par
baljer med guldfisk til en beskeden pris.

Så det gør jeg nok også i år

Jan

Fra : TDN

Dato : 28-03-10 13:13

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> har normalt købt i maj, hvor den lokale akvariepusher havde et par baljer

Jeg tror også jeg venter, var lige ude og fjerne skidt fra dammen, føj hvor
den lugter, har sat en springvandspumpe på til at ilte vandet, så må man
håbe det bliver bedre. Dammen fik ny bassin folie sidste år så det må være
beskedent hvad der ligger og rådner på bunden.

Mvh
Thomas

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-03-10 14:04

"TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> man håbe det bliver bedre. Dammen fik ny bassin folie sidste år så det må
> være beskedent hvad der ligger og rådner på bunden.

Det er vist ikke så underligt at dine fisk er døde. De er simpelthen blevet
kvalt af de forrådnelsesgasser der er i bassinet.

Vi har et bassin på 10.000 liter med en del forskellige fisk, og de har alle
overlevet vinteren. Min mand har hver dag sørget for at der var et hul der
var isfrit, selvom det var hård frost. Desuden har vi hele året "luftssten"
hængende i bassinet foruden pumpen, så vandet hele tiden er godt iltet.
Fiskene kan jo ligesom vi mennesker ikke leve uden ilt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-03-10 14:30

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Min mand har hver dag sørget for at der var et hul der
> var isfrit, selvom det var hård frost.

Ja - det er helt klart også den rigtige løsning - fiskene kan sagtens
klare kulden, men hvis der ikke kommer ilt ned til dem, så dør de af
iltmangel.

De tidligere år har jeg også kunnet holde et lille område isfrit, så de
kunne få luft, men det lykkedes desværre ikke i år.

Jeg har faktisk et frostsikrings-dims til at sætte på pumpen, men det
har ikke været nødvendigt de foregående år, så den kom aldrig på i år.

Så kan man lære det, kan man

Jan

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-03-10 14:45

> Jeg har faktisk et frostsikrings-dims til at sætte på pumpen, men det har
> ikke været nødvendigt de foregående år, så den kom aldrig på i år.

Den frostsikrings-dims kan man godt glemme alt om, når det er så koldt som
det har været i år. De andre år har den lige kunnet holde vandet isfrit uden
om, men det var også kun med nød og næppe, så den er nok lidt for
opreklameret, selvom den iflg. forhandleren skulle kunne virke helt ned til
20 graders frost. Det kan den altså ikke. Det er den der skumplast-dims,
hvor man sætter en lille pumpe i midten, du mener - ikke ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-03-10 15:59

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Det er den der skumplast-dims, hvor man sætter en lille pumpe i
> midten, du mener - ikke ?

Jo - det er 3-4 år side, at jeg købte dem - men de foregående år klarede
de sig fint uden - og i år nåede den ikke på, så jeg har ikke den store
erfaring med om den virker

Man burde vel også i stedet for at bruge den lille pumpe blot kunne
sætte den på udløbs-slangen af filterpumpen ?

Jan

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-03-10 18:50

> Man burde vel også i stedet for at bruge den lille pumpe blot kunne sætte
> den på udløbs-slangen af filterpumpen ?
>
> Jan

Nej, det tror jeg ikke ville være så god en idé, for skumplast-dimsen er
netop designet til brug med den lille pumpe. Min mand mener også, at hvis
man sætter det til udløbs slangen på filterpumpen, vil det ikke have samme
effekt som den tilhørende lille pumpe.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-03-10 15:54

> [...]
> at hvis man sætter det til udløbs slangen på filterpumpen, vil det
> ikke have samme effekt som den tilhørende lille pumpe.

Det lyder da som noget vrøvl - ihvertfald på min lille filterpumpe, der
ligger på bunden og pumper vandet op gennem filtret og så løber de via
en slange ud i dammen igen. - den pumpe, der sidder inden i er ikke
meget større end den, der følger med is-sikringen, så der ville jeg ikke
være betænkelig ved at sætte frost-sikringsdimsen på slangen, der kommer
ud fra den......

Men der er selcfølgelig forskel på filterpumpe

Jan

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-03-10 17:03

> [...]
> den......
>
> Men der er selcfølgelig forskel på filterpumpe

Nu har vi en temmelig stor filterpumpe, hvor vandet bliver pumpet op i et
kar, hvor det bliver renset. Vandet returneres til dammen via et rør på
størrelse med et nedløbsrør. Det er nok derfor min mand mener at
filterpumpen ikke vil være så god.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-03-10 17:15

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Det er nok derfor min mand mener at filterpumpen ikke vil være så god.

Klart nok

Jan

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-03-10 14:47

Fra : Aksel

Dato : 29-03-10 15:48

> [...]

Det er dejligt at læse jeres overvejelser vedr. udsætning af guldfisk. Jeg
har opgivet at have dem i vores dam. Der hersker hejren. Den er klar over,
at nu er jeg på vej til dyrehandelen, og når jeg har udsat fiskene, er han
der med det samme.
Det lykkedes for os at sikre bestanden et par år ved at sætte dem op i store
baljer om vinteren, og vi klunne om foråret udsætte nogle flotte, store fisk
i dammen. Men så slog han til, og væk var vores flinke og dygtige fisk.
Mvh
Aksel.

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-03-10 18:55

"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> store baljer om vinteren, og vi klunne om foråret udsætte nogle flotte,
> store fisk i dammen. Men så slog han til, og væk var vores flinke og

Åh ja, det har vi også prøvet et år. Vi havde også det år haft fiskene i en
stor 1000 ltr. tank i væksthuset hele vinteren, og da de kom ud var hejren
der også med det samme. Det var mest vores guldfisk og guldemder den tog. De
fisk som ikke var nær så farvestrålende fik lov at være i fred.

Man kan godt sætte nogle pinde med mellemrum langs bassinkanten, og spænde
fiskesnøre ud mellem pindene i to forskellige højder, men det er ærlig talt
ikke særlig kønt at se på. Og de der plasticfiskehejrer man kan købe og
sætte ved bassinet, har jeg hørt er ubrugelige, for dem vil hejren godt nok
blæse på.

Fra : Armand

Dato : 29-03-10 23:09

Tove Krieger skrev:
> [...]
> Man kan godt sætte nogle pinde med mellemrum langs bassinkanten, og
> spænde fiskesnøre ud mellem pindene i to forskellige højder, men det er

Tip:
Der har før været linket til en bevægelses-aktiveret vandkanon - Senest
i en katte-tråd!

--
Armand

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-03-10 12:05

> Tip:
> Der har før været linket til en bevægelses-aktiveret vandkanon - Senest i
> en katte-tråd!

Det lyder da effektivt. Den tråd har jeg vist ikke læst. Det vil jeg prøve
hvis hr. hejre skulle finde på igen at aflægge vores bassin et visit.

Fra : Armand

Dato : 30-03-10 13:25

Tove Krieger skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Det lyder da effektivt. Den tråd har jeg vist ikke læst.

Njaarh, mon ikke?
Det er 'naboens kat' tråden hvor du deltager tungt i debatten.

Jeg har spolet lidt i de over halvanden hundrede indlæg og fundet tippet:
Slå op på Amazon.co.uk og søg på: WATER PEST REPELLER

En søgning på Youtube vil givetvis også lede til nogle klip med sådant i
aktion!

--
Armand.

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-03-10 14:10

> Njaarh, mon ikke?
> Det er 'naboens kat' tråden hvor du deltager tungt i debatten.

LOL Ja, nogen skal da også tale kattenes sag. Det kan de jo ikke selv.

> [...]
> Slå op på Amazon.co.uk og søg på: WATER PEST REPELLER
>
> En søgning på Youtube vil givetvis også lede til nogle klip med sådant i

Nu du nævner det, foresvæver der mig noget med "WATER PEST REPELLER", så du
har helt sikkert ret, men tak for tipset alligevel.

Fra : Armand

Dato : 30-03-10 22:18

Jan Vestergaard skrev:

> Om de bliver mere sky på det ene eller andet tidspunkt ved jeg ikke -
> jeg har normalt købt i maj, hvor den lokale akvariepusher havde et par
> baljer med guldfisk til en beskeden pris.
>
> Så det gør jeg nok også i år

For en sjælden gangs skyld bladrede jeg mig igennem den reklame fra
Plantorama, der var blandt en af de seneste *dump* indenfor brevsprækken
og deri er annonceret 10 stk. guldfisk ell. shubunkin for 80kr.
I mine øren lyder det til ikke at kunne blive meget billigere :-/

--
Armand.