Kan ikke vælge mellem BMW og MB
Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 28-03-10 07:49

Hej gruppe

Har lige brug for lidt hjælp Er flyttet til Sverige og står pt med
valget mellem 2 fine bruge slæder, begge ca 1 år gamle:
BMW 320dA Touring (177hk)
MB C220 CDI Aut Avantgarde (sedan) (170hk)

Begge sorte, og med ca samme udstyr. MB'en koster ca 15.000 DKK mere
end BMW'en og har kørt ca 8.000 færre km. Altså meget sammenlignelige
biler, ser man bort fra "kassen" på BMW'en.

Lige nu har vi ikke brug for en stationcar, men det er altid rart at
være forberedt
Dertil skal det bemærkes, at BMW'en fortsat har 1 års fri service
tilbage. MB'en kommer bare med en forhandlergaranti på 1 år. Og så er
der den detalje, at BMW'ens forbrug er opgivet til 5,8 l/100km mod
MB'ens 6,7 l/100km - ikke uvæsentligt når man kører ca 40.000 km om
året, og skatten på normeret dieselforbrug er ret høj her i Sverige.

Har før haft 3-serie (E90) og var ekstremt glad for den. Kan godt lide
den måde, de kører på, og den faceliftede udgave synes jeg kører endnu
bedre. Nu har jeg så prøvet MB'en, og den kører lige lidt mere
komfortabelt, men er ikke så direkte i styretøjet som BMW. Men meget
lækker bil - interiøret synes jeg dog ikke er noget særligt.

Jeg står og skal have bil lige nu, og har egentlig besluttet mig for
BMW'en. Men kunne godt bruge hjælp til at argumentere for valget

Hvad havde I gjort i min situation?

På forhånd tak,

Jacob

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-03-10 14:54

Jacob Buus Smidt har bragt dette til verden:
> [...]
>
> Jeg står og skal have bil lige nu, og har egentlig besluttet mig for
> BMW'en. Men kunne godt bruge hjælp til at argumentere for valget

WAF?

> Hvad havde I gjort i min situation?

Sagt til konen at du ville blive kisteglad for Bimmeren

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-03-10 15:06

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Hvad havde I gjort i min situation?

Købt en Volvo..

mvh/Bjørn J.

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 28-03-10 08:14

> WAF?

> Sagt til konen at du ville blive kisteglad for Bimmeren

Hehe, på det punkt er jeg heldig: Så længe det bliver en Bimmer eller
Mercer, er hun ligeglad

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-03-10 15:48

Jacob Buus Smidt kom med følgende:

> Hehe, på det punkt er jeg heldig: Så længe det bliver en Bimmer eller
> Mercer, er hun ligeglad

Har hun en søster måske?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 28-03-10 08:19

> Købt en Volvo..

Fair nok. Har selv overvejet muligheden, men var totalt lost. Synes de
er i meget høj kurs herovre...

Men:
Hvilken model skulle det være?
Fås de med baghjulstræk? (Ok, måske mere et retorisk spørgsmål)
Fås de med et ordenligt aut gear?
Fås de med en motor, der kører langt på literen og hverken vibrerer
eller støjer?
Kan de holde til at køre mere end 120 km/t over længere stræk, når man
en gang i mellem bevæger sig syd for Danmark?
Evt. færgefornemmelse kan man vel delvist sænke sig ud af?

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-03-10 16:07

>Fair nok. Har selv overvejet muligheden, men var totalt lost. Synes de
>er i meget høj kurs herovre...

Hvilken model, du skal vælge er helt op til din pengepung og smag.

En V70 er hele vejen igennem en større bil end de 2 du kigger på.

Her er ugens tilbud fra Volvo:

http://www.volvotorget.se/v70/

mvh/bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-10 18:01

Jacob Buus Smidt skriver:

> Lige nu har vi ikke brug for en stationcar, men det er altid rart at
> være forberedt

Ja, hvis man skal have en jagthund eller lignende.

> Hvad havde I gjort i min situation?

Nappet bimmeren.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 28-03-10 18:29

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> mod MB'ens 6,7 l/100km - ikke uvæsentligt når man kører ca 40.000 km
> om året, og skatten på normeret dieselforbrug er ret høj her i Sverige.

Undersøgt hvad den nye udgave af 320d skal koste, da du nu går op i
brændstofforbruget. Den er jo en anelse svagere (165 hk), men vildt
økonomisk...

Fra : Steffen

Dato : 28-03-10 18:35

Jacob Buus Smidt <nospam_j@nddata.dk> wrote:

> [...]
> valget mellem 2 fine bruge slæder, begge ca 1 år gamle:
> BMW 320dA Touring (177hk)
> MB C220 CDI Aut Avantgarde (sedan) (170hk)

Set på hvilken af dem jeg kunne få i en pænere farve.

mvh
steffen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-03-10 18:38

On Sun, 28 Mar 2010 19:34:36 +0200, steffSLET@DETTEpost6.tele.dk
(Steffen) wrote:

>Set på hvilken af dem jeg kunne få i en pænere farve.

Hvordan er afskrivningsforløbet på de to i Sverige? Det kunne jo
spille ind - men ellers den du har det bedst med. Jeg ville tage
Bimsen, men det skyldes mest, at så kan hundene også komme med

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 28-03-10 15:41

On 28 Mar., 16:48, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> Jacob Buus Smidt kom med følgende:

> Har hun en søster måske?
>
> --
> Med venlig hilsen
>        Hanswww.zofiaoghans.dk

Hehe...

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 28-03-10 15:46

On 28 Mar., 17:06, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:

> Hvilken model, du skal vælge er helt op til din pengepung og smag.
>
> En V70 er hele vejen igennem en større bil end de 2 du kigger på.

> [...]

Jeg synes egentlig at 3'er touring er stor nok, men kan da godt se det
praktiske og komfortable i en sådan en V70 skude. Men må ærligt
indrømme, at skulle jeg købe en Volvo, skulle det være for at spare
penge. Men den koster (med udstyr og motor) i nærheden af en 5'er, og
så ville jeg nok alligevel vælge 5'eren.

Det er godt nok lidt snyd, for jeg har aldrig været chauffør i en
Volvo...ovenstående er udelukkende baseret på taxakørsel, andenhånds
erfaringer og fordomme.

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-03-10 22:52

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Det er godt nok lidt snyd, for jeg har aldrig været chauffør i en
>Volvo...ovenstående er udelukkende baseret på taxakørsel, andenhånds
>erfaringer og fordomme.

Havde Volvo kunne tilbyde den motor og gearkasse som ligger i min nye BMW
535D, så havde jeg 112% igen købt Volvo.

Vi har dog stadig en Volvo i huset og det er en S40 2.4i. Den er ca. samme
størrelse som en 3ér fra BMW.

Slige er ikke for voksne mennesker, men med en 210 Hk diesel sikkert meget
fornøjelig..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 28-03-10 15:46

On 28 Mar., 19:01, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Jacob Buus Smidt skriver:

> Ja, hvis man skal have en jagthund eller lignende.

Det sker heldigvis aldrig

> Nappet bimmeren.

Kommer jeg nok også til.

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 28-03-10 15:53

> Undersøgt hvad den nye udgave af 320d skal koste, da du nu går op i
> brændstofforbruget. Den er jo en anelse svagere (165 hk), men vildt
> økonomisk...

Rigtig godt bud, og jeg har også kigget på den lige siden Frankfurt
sidste år. Så vidt jeg lige kan gennemskue fås den dog ikke med
autgear? Og så skal den jo produceres først...

Vil helst købe lidt brugt, da jeg kan få den med det samme og bilder
mig ind at afskrivningen er lidt lavere.

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 28-03-10 15:54

On 28 Mar., 19:34, steffS...@DETTEpost6.tele.dk (Steffen) wrote:

> Set på hvilken af dem jeg kunne få i en pænere farve.
>
> mvh
> steffen

Enig! Fandt faktisk en 320dA lige i nærheden og i den rigtige farve -
titan silber. Men den var lige pebret nok og havde intet udstyr. Ikke
en gang fartpilot... Så det bliver sort i denne omgang

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 28-03-10 15:57

> Hvordan er afskrivningsforløbet på de to i Sverige? Det kunne jo
> spille ind - men ellers den du har det bedst med. Jeg ville tage
> Bimsen, men det skyldes mest, at så kan hundene også komme med

Tja, godt spørgsmål. På den ene side skulle man mene, at en MB CDI med
Aut gear altid var til at komme af med. Til gengæld viser statistikken
fra denne tråd, at Bimmeren ville gå som varmt brød

Men de er ca lige brugt og koster ca det samme, så afskrivningen er
vel nogenlunde den samme?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-10 05:16

Jacob Buus Smidt skriver:

> Det sker heldigvis aldrig

Godt, så har du jo ikke noge at bruge "kassen" til. Bygeaffald hører
alligevel til på traileren.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 29-03-10 19:10

> Godt, så har du jo ikke noge at bruge "kassen" til. Bygeaffald hører
> alligevel til på traileren.

Bagagerummet i en sedan, som er alternativet når det hedder BMW, er ikke til
at arbejde med - jeg har altid været irriteret over bagagerummet på de
sedan'er jeg har haft.

Den seneste bil er købt med grisekassen fatsmonteret, og det ér altså rart,
hvis man indimellem gerne vil bruge sit bagagerum. På biler i 3-serie
størrelse, er kassens størrelse alligevel til at overse...

/Brian

Fra : KASO

Dato : 29-03-10 07:16

[...]

Hvordan ligger den nye Blue ???? version af MB?
Svjh. 205hk og 19.2km/l i en C-klasse - men selvfølgelig dyrere i
anskaffelse....
(Hedder den noget i retning af C250CDI Bluemotion.... ?!?)

Fra : Kanstrup

Dato : 29-03-10 01:20

> Hvad havde I gjort i min situation?
>
> På forhånd tak,
>
> Jacob

Here goes:

Ældre mænd med hjerne kører med stjerne
Rigtige mænd med gæld, kører med propel

Ergo: Bayerske motorpølser _er_ bare saftigere...

- Kanstrup

PS: Hvis du ikke forstår ovenstående, så spørg ikke - jeg kom selv i
tvivl da jeg læste det igen

Fra : CL

Dato : 29-03-10 09:18

Jacob Buus Smidt wrote:
> [...]
> valget mellem 2 fine bruge slæder, begge ca 1 år gamle:
> BMW 320dA Touring (177hk)
> MB C220 CDI Aut Avantgarde (sedan) (170hk)

Pas på med at købe BMW.det gør noget ved folk.
http://www.fyens.dk/article/1567610:Odense--Familie-amok-paa-den-fynske-motorvej

Carsten Larsen

Fra : N/A

Dato : 29-03-10 19:10

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 30-03-10 05:21

> Hvordan ligger den nye Blue ????  version af MB?
> Svjh. 205hk og 19.2km/l i en C-klasse - men selvf lgelig dyrere i
> anskaffelse....
> (Hedder den noget i retning af C250CDI Bluemotion.... ?!?)

Undersøgte lige nypris inkl basisudstyr på C220CDI som den brugte, jeg
har kig på, og det løber op i 433.000 SEK, dvs. over 130.000 SEK mere
end den brugte. Selvom den går længere på literen, er jeg bange for,
at det ikke opvejer den større pris og afskrivning.

Kunne ellers være lækkert...

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 30-03-10 05:22

> Pas på med at købe BMW.det gør noget ved folk. http://www.fyens.dk/article/1567610:Odense--Familie-amok-paa-den-fyns...
>
> --

Det er for sent - har haft BMW før

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 30-03-10 05:22

> Ældre mænd med hjerne kører med stjerne
> Rigtige mænd med gæld, kører med propel

Hehe, men hvis man har lidt af det hele, er der vel frit valg?

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 30-03-10 05:28

> [...]
> hvis man indimellem gerne vil bruge sit bagagerum. På biler i 3-serie
> størrelse, er kassens størrelse alligevel til at overse...

Synes nu, at bagagerummet i min gamle E90 var udmærket. Vi har da
været 4 voksne til Gibraltar og tilbage igen, med fuld oppakning. Det
krævede dog datalogisk indsats at få pakket bagagerummet korrekt.

Men på den anden side er det aldrig fedt at gå ned på udstyret, så et
bagagerum, der kan tage det meste har også en værdi. Overvejer nu
muligheden for at tage et gammelt aflagt køleskab med til Le Mans om 2
måneder - dette er jo en frihed, man opnår med alt for meget plads

Til gengæld er jeg gerne fri for den ekstra vægt, støj og
vindfølsomhed kassen medfører.

Når alt gøres op, vil begge dele være acceptabelt for mig.

Fra : Brian

Dato : 30-03-10 18:18

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i meddelelsen

> Synes nu, at bagagerummet i min gamle E90 var udmærket. Vi har da
> været 4 voksne til Gibraltar og tilbage igen, med fuld oppakning.

Jojo, størrelsen fejler ikke noget...

> krævede dog datalogisk indsats at få pakket bagagerummet korrekt.

Hvilket netop er det der irriterer mig til hverdag, ved en sedan.

/Brian

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 31-03-10 16:52

Hej igen

Hermed en opdatering.

Der er nu handlet, og det blev BMW'en. Mange faktorer spiller ind, men
den endelige beslutning blev taget pga. pris, gearkasse, udstyr,
bagagerum samt det faktum at jeg har haft E90 før og var rigtig glad
for den.

Efter at have hentet slæden i Göteborg var jeg ærligt talt noget
skuffet. Den blev leveret på 16" pigdæk og det gav åbenbart en noget
rystende kørsel, som jeg desværre ikke havde lagt mærke til ved
prøvekørslen. Først troede jeg, at det var motoren, der gav
vibrationerne ved motorvejskørsel, men nu da jeg har fået skiftet til
mine gamle 18" alu med Michelin sommerdæk er bilen heldigvis blevet en
rigtig BMW igen Naturligvis er det ikke så komfortabelt på hullede
veje, men til gengæld er det super smooth på gode veje, og bilen
ligger perfekt på vejen. Støjen er også forsvundet.

Herligt!

Motoren støjer og vibrerer stadig mere, end jeg husker Merceren gjorde
det, og på 18" hjulene er den også noget mindre komfortabel, end
Merceren med sine 17" hjul. Til gengæld reagerer den knivskarpt. Ved
hjemkørsel fra Göteborg og 2 dages pendling til København har den i
øvrigt haft et snitforbrug på ca 6 l/100km = 16,6 km/l. Meget pænt,
synes jeg, når den er opgivet til 5,8 l/100km og der ikke er kørt
decideret sparekørsel.

Historiens morale: Brug ikke pigdæk på din 3'er og glæd dig over det
ekstra gear og det lave brændstofforbrug

Tak for jeres input i øvrigt.

Jacob