Kia Picanto - erfaringer?
Fra : Jean

Dato : 28-03-10 09:43

Hej!

Kia Picanto hvad siger man til den? Jeg søger folk der har praktisk
erfaring, enten som mekaniker eller som ejer/leaser af modellen. Fordomme om
Kia frabedes... :)

Som jeg ser det:

Plusser:
- Prisen (selv hvis man køber en der er okay udstyret, fx Sport...)
- Billig forsikring (2.995,-, hvis man er over 25, og har kørt egen bil
skadesfrit i 3 år... hvilket jeg har. Pt betaler jeg 5.600 for kasko på en
gammel bil.)
- Grøn afgift - 260 kr. pr. halvår. Pt betaler jeg 2.000 kr.
- Benzinøkonomien
- Rummeligheden i bilen, trods størrelsen
- 7 års garanti - Ja, vi lader den lige stå! Jeg fatter simpelthen ikke at
Kia kan/tør yde 7 års fabriksgaranti (jeg ved det ikke gælder bremserne,
filtre osv.), når store mærker som Toyota, Audi og BMW ikke kommer i
nærheden af dem... selvom deres kvalitet jo er rigtig god. Kia må ha'
opvejet at det øgede salg sagtens kan betale de biler der så fejler.

Minusser:
- Kias værksteder har (da jeg abonnerede på Motor), altid fået en del høvl
for service osv. - er det fortsat det samme, nogen der gider se efter i
Motor?
- Motoren er lille, og kræfterne er ikke de store... men alligevel er 0-100
ikke væsentligt dårligere end min nuværende bil, kun 3 sekunders forskel, og
min er endda 1,6i.

Andre plusser og minusser jeg skal være opmærksom på?

Generelt er det svært at finde danske tests, men jeg har da fundet et par
stykker:
http://www.motorsiden.dk/Biltest/Kia%20Picanto%202008%201-1%20Active.htm
http://ekstrabladet.tv/biler/article1110172.ece

Mvh Jean.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-03-10 09:51

Jean formulerede søndag:
> [...]
> min er endda 1,6i.
>
> Andre plusser og minusser jeg skal være opmærksom på?

Mere generelt:

Nogen gange er det lige så økonomisk fordelagtigt at købe "mærkevarer"
når gensalgsprisen indregnes; du får %-vis mere for din VW/Toyota m.v.
end for din Kia når du sælger den igen - alt andet lige.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jean

Dato : 28-03-10 10:03

Hans Paulin skrev:
> Nogen gange er det lige så økonomisk fordelagtigt at købe "mærkevarer" når
> gensalgsprisen indregnes; du får %-vis mere for din VW/Toyota m.v. end for
> din Kia når du sælger den igen - alt andet lige.

Ja, det er det nogle gange. Min lillebror har en 5 år gammel RAV4... der gik
styrecomputeren til brændstoffet lige, og det tog så lige katalysatoren
også... - 16.000,- at betale. Bilen har kørt 60.000 km.

Det er den slags regninger jeg vil undgå pga. den lange garanti.

Ja, men en bil jeg giver 150.000 kr. for fra ny... har et andet udgangspunkt
end en Toyota Yaris, som koster væsentligt mere (ja, vel 100.000 mere, hvis
jeg skal ha' det samme i udstyr, så får man dog stærkere motor...). Ingen
tvivl om at Toyota/VW holder prisen bedre... men hvis man husker at regne
risikoen for store regninger fra bilen er 3 år til den er 7 år på Toyota/VW,
samt det faktum at min bil stadigvæk har 3 års garanti, hvis jeg sælger den
efter 4 år... det må også gøre noget ved brugtbilsprisen.

Tak for dit input.

Mvh Jean.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-03-10 10:19

Jean formulerede søndag:

> [...]
> også... - 16.000,- at betale. Bilen har kørt 60.000 km.
>
> Det er den slags regninger jeg vil undgå pga. den lange garanti.

Ok

> [...]
> samt det faktum at min bil stadigvæk har 3 års garanti, hvis jeg sælger den
> efter 4 år... det må også gøre noget ved brugtbilsprisen.

Velbekomme

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 28-03-10 14:58

Jean skrev:

> [...]
> katalysatoren også... - 16.000,- at betale. Bilen har kørt 60.000 km.
>
> Det er den slags regninger jeg vil undgå pga. den lange garanti.

Hvis det er garantien der lokker, så er der vel ingen alternativer.
Tag lige med i beregningerne at Man betinger sig at alle services bliver
overholdt for at opretholde garantien. Der er mange der ikke hænger sig
vildt i service-intervallerne efter at garantien er udløbet og da slet
ikke på en 5-7 år gammel bil og hvis du i grunden er en af dém, så vil
merprisen til servicering (igennem 4-5 år) skulle sættes op imod
forventet udgift til reservedele!

> [...]
> år til den er 7 år på Toyota/VW, samt det faktum at min bil stadigvæk
> har 3 års garanti, hvis jeg sælger den efter 4 år... det må også gøre

Det kommer i høj grad an på om ny ejer overtager garantien!?

Jeg benægter ikke forekomsten, men tror at din frygt for seriøse nedbrud
på en moderne bil er overdrevet. Egentlig skulle en en to år gammel
europæisk bil der er én klasse større, ikke koste meget mere end en ny
Picanto og skulle vel nok kunne køre til sit syvende år uden større
reperations-udgifter og uden større afskrivning end Picanto'en i samme
periode :-/

--
Armand.

Fra : Jean

Dato : 28-03-10 15:14

Armand skrev:
> [...]
> ikke på en 5-7 år gammel bil og hvis du i grunden er en af dém, så vil
> merprisen til servicering (igennem 4-5 år) skulle sættes op imod forventet

Måske, men min lillebror overholdte alle services ved Toyota... og gav en
høj pris herfor. Alligevel kostede det ham 16.000 da bilen var 5 år.

> Det kommer i høj grad an på om ny ejer overtager garantien!?

Garantien følger bilen.

> Jeg benægter ikke forekomsten, men tror at din frygt for seriøse nedbrud
> på en moderne bil er overdrevet.

Desværre ikke. Jeg ser det jo igen og igen. Min onkel havde en Toyota Aygo,
splinterny... store problemer med at gearskiftet gik i radioen... radio blev
skiftet, gearkasse og computere, men intet hjalp. Det endte med Toyota
Danmark købte bilen tilbage til god pris (for min onkel.) Genboen har en
knap 2 år gammel Toyota SportsVan... 2 gange var de på autoriseret værksted,
da bilen brød sammen (hvad der præcist var galt ved jeg ikke, da de ikke er
så bilkøndige...). Toyota dækkede selvfølgelig udgifterne hertil. Så jeg
hører ofte om større fejl, også på nye biler.

> Egentlig skulle en en to år gammel europæisk bil der er én klasse større,
> ikke koste meget mere end en ny Picanto

Den forstår jeg ikke! Siger du jeg kan få en Toyota en klasse højere til
137.000 kr.?

> og skulle vel nok kunne køre til sit syvende år uden større
> reperations-udgifter og uden større afskrivning end Picanto'en i samme
> periode :-/

Sådan burde det være, men sådan er det ikke.... føler jeg.

Mvh Jean.

Fra : Armand

Dato : 28-03-10 17:36

Jean skrev:

> Måske, men min lillebror overholdte alle services ved Toyota... og gav
> en høj pris herfor. Alligevel kostede det ham 16.000 da bilen var 5 år.

Jup!
Ting sker, men biler er så solidt byggede i dag at det for mig virker
manisk at forsøge at gardere sig imod nedbrud :-|

> Garantien følger bilen.

Ja - Den lovsatte garanti/reklamationsret! Men derfor behøver Kia's
garanti ikke følge skik omkring dén detalje!
Er det noget du (vane)tror eller har du set det sort på vidt?

> [...]
> ved jeg ikke, da de ikke er så bilkøndige...). Toyota dækkede
> selvfølgelig udgifterne hertil. Så jeg hører ofte om større fejl, også

Men hvor stor en andel deraf er sket i perioden 2.-7. år?
Deciderede fejl må formodes at ske relativt tidligt og altså indenfor de
første to år :-/

> Den forstår jeg ikke! Siger du jeg kan få en Toyota en klasse højere
> til 137.000 kr.?

Brugt!

> Sådan burde det være, men sådan er det ikke.... føler jeg.

Det kan jeg forstå og jeg skal heller ikke overtale dig til
nogetsomhelst andet, for så vil det bare være mig der bliver bandet over
så snart at øsen slår den mindste prut!

--
Armand.

Fra : Jean

Dato : 28-03-10 18:44

Armand skrev:
> Jup!
> Ting sker, men biler er så solidt byggede i dag at det for mig virker
> manisk at forsøge at gardere sig imod nedbrud :-|

Okay, jeg synes det er smart at forsøge at gardere sig... :)

> Ja - Den lovsatte garanti/reklamationsret! Men derfor behøver Kia's
> garanti ikke følge skik omkring dén detalje!

Det gør den.

> Er det noget du (vane)tror eller har du set det sort på vidt?

Selvfølgelig... jeg kommer jo ikke med udokumenterede postulater... :)
http://kiamotors.dk/PressReleases/136/7%20års%20garanti%20på%20ALLE%20KIA%20Biler.pdf

> Men hvor stor en andel deraf er sket i perioden 2.-7. år?

Det er forskelligt. Nogle før de 2 år, andre efter.

> Brugt!

Ellers tak.

> Det kan jeg forstå og jeg skal heller ikke overtale dig til nogetsomhelst
> andet, for så vil det bare være mig der bliver bandet over så snart at
> øsen slår den mindste prut!

Nu ser du spørgelser... :) Jeg ville aldrig blive sur på dig fordi bilen
gjorde knuder...

Mvh Jean.

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-03-10 10:08

> Nogen gange er det lige så økonomisk fordelagtigt at købe "mærkevarer"
> når gensalgsprisen indregnes; du får %-vis mere for din VW/Toyota m.v.
> end for din Kia når du sælger den igen - alt andet lige.

Du giver så også procentvis mere for bilen når den skal indkøbes...

Få 50000,- mere for din VW når den sælges... jaa mester.. men jeg giver
så også 50000,- mere for den fra starten!!

Den procentvise afskrivning er vist plus/minus noget man ikke behøver
bekymre sig om

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-03-10 10:17

Martin [6000] sendte dette med sin computer:

> Du giver så også procentvis mere for bilen når den skal indkøbes...
>
> Få 50000,- mere for din VW når den sælges... jaa mester.. men jeg giver
> så også 50000,- mere for den fra starten!!

Personligt ville jeg i dén situation gøre det; men smag og behag er
forskellig

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jean

Dato : 28-03-10 10:34

"Hans Paulin (6310)" skrev:
> Personligt ville jeg i dén situation gøre det; men smag og behag er
> forskellig

Ja, men Martin har jo ret i at køber man en Toyota/VW til 250.000 og sælger
den til 150.000, eller køber en Kia til 150.000 kr. og sælger den til 50.000
kr. giver det samme... :)
Fordelen ved den billige er bare færre omkostninger til eventuelle
lån/renter... :) Dertil kommer garantien tilmed...

Men du har ret, vi er forskellige... heldigvis, for ellers var der kun 1
bilproducent... :)

Mvh Jean.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-03-10 13:32

Jean har bragt dette til os:

> [...]
> lån/renter... :) Dertil kommer garantien tilmed...
>
> Men du har ret, vi er forskellige... heldigvis, for ellers var der kun 1

Det jeg mener er at jeg godt vil betale forskellen på at køre i Toyota,
Golf what ever frem for Kia

Min kollega - og en veninde - har netop den Picanto som du overvejer,
og for mig er det væsentligt at osse designet er harmonisk, og dér
synes jeg ikke at Picantoen helt lever op til mine forventninger

Derudover *tror* jeg der er sparet på fx. lyddæmpning af kabinen,
hvilket osse er væsentligt for mig

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jean

Dato : 28-03-10 13:37

Hans skrev:
> Det jeg mener er at jeg godt vil betale forskellen på at køre i Toyota,
> Golf what ever frem for Kia

Okay, så altså en fordom, når det bare skal være alt andet end Kia... ;)

> Min kollega - og en veninde - har netop den Picanto som du overvejer, og
> for mig er det væsentligt at osse designet er harmonisk, og dér synes jeg
> ikke at Picantoen helt lever op til mine forventninger

Enig! Designet kunne være bedre, men jeg synes _fandme_ også at iQ, 107,
Panda, C1 er knapt så kønne biler... :)

Jeg har pt i mit liv ikke lyst til at give mindst 100.000 mere for en bil,
og få en der er dårligere udstyret. De dyrere biler må vente...

> Derudover *tror* jeg der er sparet på fx. lyddæmpning af kabinen, hvilket
> osse er væsentligt for mig

Ja, det vil jeg så teste med en kammeret senere i min påskeferie... :)

Mvh Jean.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-03-10 13:44

Følgende er skrevet af Jean:

> Okay, så altså en fordom, når det bare skal være alt andet end Kia... ;)

Kan godt se din smiley , men jeg vil heller ikke køre fransk,
italiensk, koreansk som sådan; derimod gerne japansk, svensk eller tysk

Det er fordi jeg regner med at kvaliteten er højere dér

> Enig! Designet kunne være bedre, men jeg synes _fandme_ også at iQ, 107,
> Panda, C1 er knapt så kønne biler... :)

Der er flere jeg ville fravælge på dén konto

> Jeg har pt i mit liv ikke lyst til at give mindst 100.000 mere for en bil, og
> få en der er dårligere udstyret. De dyrere biler må vente...

Har selv været dér

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-04-10 07:50

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message
> [...]
>

> Det er fordi jeg regner med at kvaliteten er højere dér

> Der er flere jeg ville fravælge på dén konto

Nu nogle dage senere har der jo været et og andet fremme i pressen - så skal
vi lige tage dit udsagn igen om hvilke nationer, du vil købe biler fra ?
Du må nok indse at du skal skifte "svenske" ud med "kinesiske"....

Nu har jeg godt nok været på påskeferie - men da det var i Sverige fik jeg
da set lidt nyheder.
Er Stryker ude af Saab-handelen - jeg hørte noget om at et andet kinesisk
foretagende nu begyndte at vise interesse for Saab ?
Gad vide hvad der får lov at blive i Sverige...

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-04-10 09:10

Jesper Hedegaard formulerede spørgsmålet:

> Nu nogle dage senere har der jo været et og andet fremme i pressen - så skal
> vi lige tage dit udsagn igen om hvilke nationer, du vil købe biler fra ?
> Du må nok indse at du skal skifte "svenske" ud med "kinesiske"....

Over my dead body!

> [...]
> Er Stryker ude af Saab-handelen - jeg hørte noget om at et andet kinesisk
> foretagende nu begyndte at vise interesse for Saab ?

Dér skal vi nok ha en hardcore-Saabfan på banen!

> Gad vide hvad der får lov at blive i Sverige...

Man sku centralisere hele bilindustrien ét eller andet sted med en
underafdeling i USA og Europa så man slap for at opfinde den dybe
tallerken hver dag på en massesmå virksomheder

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-04-10 10:10

> [...]
> underafdeling i USA og Europa så man slap for at opfinde den dybe
> tallerken hver dag på en massesmå virksomheder

- og så måske endelig komme derhen at enhver bil kunne bruge samme
reservedele som naboens !

Nå - på tide at vågne af drømmen og imødese nok en arbejdsuge

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-04-10 12:14

Jesper Hedegaard udtrykte præcist:

> - og så måske endelig komme derhen at enhver bil kunne bruge samme
> reservedele som naboens !

Ku være lækkert

> Nå - på tide at vågne af drømmen og imødese nok en arbejdsuge

Rigtige mænd har ferie i uge 14!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 05-04-10 12:04

Jesper Hedegaard skrev:

> [...]
> kinesisk foretagende nu begyndte at vise interesse for Saab ?
> Gad vide hvad der får lov at blive i Sverige...

Den seneste svenske bil-nyhed var vist at der endelig blev sat blæk på
deal'en mellem Geeley og Volvo. Mon ikke at det er dét du er faldet over?

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 28-03-10 11:54

"Jean" <ask@me> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Andre plusser og minusser jeg skal være opmærksom på?
>
> Generelt er det svært at finde danske tests, men jeg har da fundet et par

Ingen personlige erfaringer, men et ungt par i familien har købt et
eksemplar for nogle år siden. Den har kørt aldeles problemfrit (og den har
ikke stået meget stille ). Den lille motor betyder, at den er noget
anstrengt på motorvejen - så den kører ikke i nærheden af det opgivne ved
motorvejskørsel. De har været vældigt glade for bilen.

Sikkerheden er ikke imponerende - hvilket er grund nok til at jeg ville
vælge noget andet: http://www.euroncap.com/tests/kia_picanto_2004/200.aspx

Fra : Jean

Dato : 28-03-10 13:40

KASO skrev:
> [...]
> anstrengt på motorvejen - så den kører ikke i nærheden af det opgivne ved
> motorvejskørsel. De har været vældigt glade for bilen.

Det lyder godt. Jeg kommer til at køre på motorvej under 1 procent af min
kørsel.

> Sikkerheden er ikke imponerende - hvilket er grund nok til at jeg ville
> vælge noget andet: http://www.euroncap.com/tests/kia_picanto_2004/200.aspx

Den test er vist ikke helt fair. Den danske udgave har 4 airbags.

Mvh Jean.

Fra : TDN

Dato : 28-03-10 13:59

> Det lyder godt. Jeg kommer til at køre på motorvej under 1 procent af min
> kørsel.

> Den test er vist ikke helt fair. Den danske udgave har 4 airbags.
>
> Mvh Jean.

Hvis du sender mig en brugbar e-mail adresse kan jeg sende et par FDM test
på PDF hvis du er interresseret.

Mvh
Thomas (fjern "fjerndette" i min mailadresse)

Fra : Jean

Dato : 28-03-10 15:20

Thomas skrev:
> Hvis du sender mig en brugbar e-mail adresse kan jeg sende et par FDM test
> på PDF hvis du er interresseret.

Sendt... :)

Og tak!

Mvh Jean.

Fra : KASO

Dato : 29-03-10 07:21

> Den test er vist ikke helt fair. Den danske udgave har 4 airbags.

Hvis du læser teksten, har de også testet med 4 airbags - og det hjælper
ikke så meget på f.eks. pedaler og andet, der trænger for langt ind i
kabinen. 2 ekstra airbags er fint - men de kan ikke redde en konstruktion,
der grundlæggende er for ringe.

Som nævnt: Jeg ville vælge noget sikrere!

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-03-10 13:46

> Det jeg mener er at jeg godt vil betale forskellen på at køre i Toyota,
> Golf what ever frem for Kia

Det er noget helt andet! Jeg vil også hellere køre Volvo end Kia.. men
sådan ligger økonomien pt. bare ikke. Så nytter det da ikke noget jeg får
mere for Volvo'en om 3 år når jeg også giver dobbelt så meget for den her
og nu.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-03-10 14:33

Efter mange tanker skrev Martin [6000]:

> [...]
> mere for Volvo'en om 3 år når jeg også giver dobbelt så meget for den her

Nej, jeg kan kun snakke ud fra min baggrund

For nogen år siden var den dyreste bil jeg havde købt - målt i kroner -
min Kadett GSi til 17'500

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 28-03-10 14:55

"Jean" <ask@me> writes:

> Hej!
>
> Kia Picanto hvad siger man til den? Jeg søger folk der har praktisk
> erfaring, enten som mekaniker eller som ejer/leaser af
> modellen. Fordomme om Kia frabedes... :)

En kollega af mig har en sådan, som han har pendlet mellem Ringsted og
København i 6 år (han købte den fra ny).

Næsten fra dag et har han haft bøvl med at den ikke trak på alle
cylindre, særligt når det var vådt, og den har været på værksted en
hel masse gange for at få løst problemet - uden held. Garantien udløb
omkring jul, og den fik skiftet nogle dele uden beregning på det
første service efter garantien udløb - stadig uden at fikse problemet.

Det har nu vist sig at Kia mener at det skyldes at krumtappen er
flækket. Importøren nægter at give en ny motor på trods af den lange
historie med fejludbedringer og henviser blot til værkstedet - dette
på trods af at de tidligere har givet en anden en ny motor på samme
fejl.

Så idag står min kollega med en usælgelig bil, som knapt nok kan
betale sig at reparere, selvom han har fået et tilbud fra værkstedet
på at de vil betale motor (men ikke timerne).

Kai

Fra : Jean

Dato : 28-03-10 15:19

"Kai Harrekilde-Petersen" skrev:
> Så idag står min kollega med en usælgelig bil, som knapt nok kan
> betale sig at reparere, selvom han har fået et tilbud fra værkstedet
> på at de vil betale motor (men ikke timerne).

Tak for historien. Der tror jeg så han vil kunne komme langt ved at gå
videre med sagen.... når den har sådan en historik. Det forpligter nemli'
producenten/importøren at give garanti udover købelovens bestemmelser... så
jeg tror han ville vinde en eventuel sag, men det kræver man vil og tør køre
sagen, med risiko for man taber og med hvad det giver af ekstra udgifter.

Den slags historier hører man ager til, ikke bare på Kia, men på de fleste
bilmærker.

Mvh Jean.

Fra : Jørgensen

Dato : 28-03-10 15:22

Tjek denne side ud: www.kia-klub.dk

--
F.B

Fra : Jean

Dato : 28-03-10 15:21

Jørgensen skrev:
> Tjek denne side ud: www.kia-klub.dk

Jeg har allerede læst på http://kiaklub.dk/ både godt og skidt. Tak for
linket... :)

Mvh Jean.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 29-03-10 19:37

"Jean"
> Jeg har allerede læst på http://kiaklub.dk/ både godt og skidt. Tak for
> linket... :)
*******''
Datteren købte en for ca. et år siden, primært pga. den billige forsikring-
som man vist ikke kan tegne så billig længere ....

Elitebilist-pris fra dag 1, selvom hun lige havde fået kørekort. Pris 4.000
kr. årlig med kasko i 3 år.

Bilen kører dagligt, og er perfekt til bykørsel. Den har samtidig en eller
anden I-pod mp3 tilslutning, så vi hører på lang afstand når hun kommer hjem

Hun har kørt motorvejskørsel med en del veninder i bilen, og har aldrig
klaget over manglende trækkraft ell. lign. - hun ved selvfølgelig ikke
bedre, men har man ikke for høje forventninger, så er der jo heller ikke
noget der skal leves op til.

Har kun fået et eftersyn foreløbig (1. års) og det kostede 2.300 kr.
Vægtafgift 260 kr. halvårlig.

Diverse test blev gennemlæst, og det mest negative var omkring sikkerheden.
Bruges bilen primært til bykørsel, må dette dog opveje noget af den
manglende sikkerhed grundet den forventede lavere fart ved evt. uheld.

Ud fra "hendes" forhold til bilen, kan den kun anbefales.

--
/Jens S., Esbjerg
SYM Fiddle 125, GS 500 F

Fra : Jean

Dato : 29-03-10 19:48

Jens S. skrev:
> [...]
> forsikring- som man vist ikke kan tegne så billig længere ....
>
> Elitebilist-pris fra dag 1, selvom hun lige havde fået kørekort. Pris

Den koster 2.995,- hvis man er over 25 år, og har haft egen forsikring i 3
år uden skader. Hvilket jeg har... :)

> Bilen kører dagligt, og er perfekt til bykørsel.

Personligt skal jeg selv bruge den til nykørsel og landevejskørsel. Motorvej
bliver det meget lidt af, da jeg bor i det vestligste Danmark... :)

> Har kun fået et eftersyn foreløbig (1. års) og det kostede 2.300 kr.
> Vægtafgift 260 kr. halvårlig.

Det var ikke meget for eftersynet.

> Diverse test blev gennemlæst, og det mest negative var omkring
> sikkerheden.

Enig!

> Ud fra "hendes" forhold til bilen, kan den kun anbefales.

Okay, jeg har efterhånden læst mange som er glade for bilen, så det nærmer
sig mere og mere Kia Picanto.
Jeg har lige kigget lidt på den nye Opel Corsa 111, men den koster mindst
40.000 mere, hvis jeg skal have det samme i udstyr, samt 2 sølle års
garanti.

Mange tak for dit input.

Mvh Jean.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-10 21:56

Jean skriver:

> Det var ikke meget for eftersynet.

Jeg syntes at det var dyrt.

Klaus

Fra : Armand

Dato : 29-03-10 23:36

Jean skrev:

> [...]
> Jeg har lige kigget lidt på den nye Opel Corsa 111, men den koster
> mindst 40.000 mere, hvis jeg skal have det samme i udstyr, samt 2 sølle

Chevrolet Spark?

--
Armand.

Fra : Jean

Dato : 30-03-10 08:09

Armand skrev:
> Chevrolet Spark?

Garantien er væsentlig for mig, og Chevolet giver kun 3 år... desuden føler
jeg (dette er måske forkert), at Chevrolet er et tak under Kia på
kvaliteten...

Mvh Jean.

Fra : Armand

Dato : 30-03-10 12:42

Jean skrev:

> Garantien er væsentlig for mig, og Chevolet giver kun 3 år... desuden
> føler jeg (dette er måske forkert), at Chevrolet er et tak under Kia på
> kvaliteten...

I Know!
Det var nok også mere som modvægt til Jean's indbud med en Corsa

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 29-03-10 20:56

> [...]
> sikkerheden. Bruges bilen primært til bykørsel, må dette dog opveje noget
> af den manglende sikkerhed grundet den forventede lavere fart ved evt.

Nej - egentlig ikke. Crashtestene, hvor den klarer sig dårligt, er
gennemført med beskedne 64km/t....

Fra : Armand

Dato : 29-03-10 23:35

Jens S., Esbjerg skrev:

> Diverse test blev gennemlæst, og det mest negative var omkring sikkerheden.
> Bruges bilen primært til bykørsel, må dette dog opveje noget af den
> manglende sikkerhed grundet den forventede lavere fart ved evt. uheld.

Nu foretages chrastests med 64km/t så hvis der er kritik af f.eks
indtrængende pedaler i den (for) lille ben-brønd med dén fart, er det
IKKE en trøst at man 'kun kører indenby's' :-|
Da crash-testen er mod en fast genstand simulerer den et
frontal-sammenstød med en anden Picanto, men at ende i køleren på en op
imod 2-tons Mercedes/lign. med 50km's by-hastighed flytter hurtigt
skaderne op og hinsides chrastestens =

Just a little to think about!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 30-03-10 20:25

> [...]
> frontal-sammenstød med en anden Picanto, men at ende i køleren på en op
> imod 2-tons Mercedes/lign. med 50km's by-hastighed flytter hurtigt

Du har helt ret - men det lader ikke til at sikkerhed har høj prioritet her
ifht. garanti. Personligt vil jeg hellere løbe risikoen for at betale for en
reparation eller to end løbe risikoen for liv og helbred, men sådan er vi jo
så forskellige....

Fra : Armand

Dato : 30-03-10 22:42

KASO skrev:

> [...]
> her ifht. garanti. Personligt vil jeg hellere løbe risikoen for at
> betale for en reparation eller to end løbe risikoen for liv og helbred,

Nu er det utænkeligt at vi alle kun kører rundt i 5-stjernede biler, så
det er vel en subjektiv vurdering for den enkelte hvor højt man vægter
sikkerhed. På samme måde ser man også ofte at det er husstandens mindst
sikre bil der bruges af morlille til at køre børnene i børnehave

Dét jeg opponerer imod er at man ikke skal forblænde sig selv hhv. bilde
sig selv noget ind!

--
Armand.

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-03-10 17:05

> For nogen år siden var den dyreste bil jeg havde købt - målt i kroner -
> min Kadett GSi til 17'500

Ja det er et helt andet bilbudget end her kan jeg se

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-03-10 22:39

Martin [6000] kom med følgende:

> Ja det er et helt andet bilbudget end her kan jeg se

Ja

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jens

Dato : 29-03-10 20:30

Jean skrev:
> Hej!
>
> Kia Picanto hvad siger man til den? Jeg søger folk der har praktisk
> erfaring, enten som mekaniker eller som ejer/leaser af modellen.
> Fordomme om Kia frabedes... :)

Vi har haft to Picanto'er !
1,1EX fra 2004, begge købt brugt med ca. 45.000 km. på klokken.

Den ene kørte vi 40.000 km. i og solgte med et værditab på ca. 25.000 kr.
Den kørte problemfrit og vi havde ingen reps. på den ud over service,
tandremskifte og nye bremser.

Den anden har vi stadig som ekstra bil
Den har kørt 115.000 km. og eneste rep. ud over service, bremser og
tandremskifte er en defekt trækstang.

Jeg har dog haft tændledningerne afmonteret, renset dem og givet dem og
tændspolen noget fugtfortrænger, da den kørte på tre cylindre i efteråret...
Det er et kendt problem på dem, se evt. dette forum
http://kiaklub.dk/viewforum.php?f=10

Det er en ret simpel bil og man kan faktisk servicere meget selv, hvis
man er lidt fingersnild.

Den Picanto vi har nu har et værditab på ca. 50.000 kr. ved salg i ren
handel. (på 70.000 km)

Jeg synes de kører fint og ikke mindst er de driftsikre.

Eneste anke er sikkerheden
Den første version har kun tre stjerner på NCAP

Jeg kunne godt finde på at købe en igen, men kun brugt.
/Jens

Fra : Jean

Dato : 29-03-10 21:16

Jens skrev:
> [...]
> efteråret...
> Det er et kendt problem på dem, se evt. dette forum

Så vidt jeg har kunnet læse, så er dette problem ikke på de nye... da de
leveres med Kias egen motor?

Hvornår er jeres nuværende Picanto fra?

Mvh Jean.

Fra : Jean

Dato : 29-03-10 21:19

Jeg skrev:
> Hvornår er jeres nuværende Picanto fra?

Som jeg læser det så er dine fra 2004... så det er nok derfor problemet er
da.

Det skriver en i hvert fald her:
http://kiaklub.dk/viewtopic.php?f=10&t=2646

Mvh Jean.

Fra : Jens

Dato : 29-03-10 21:44

Jean skrev:

> Som jeg læser det så er dine fra 2004... så det er nok derfor problemet
> er da.

Ja begge er/var fra 2004, altså 1. model
I øvrigt vil jeg lige bemærke at de ikke kører 21 km/l
I praksis nærmere 16-17 km/l ved blandet kørsel.

Hvis du holder dig til landevej under 100 km/t, og koncentrer dig om
økonomen, så måske 19-20 km/l

Det vigtigst er dog værditabet, det er for de fleste den største faktor
i den samlede bil økonomi.

Vh. Jens

Fra : Jean

Dato : 30-03-10 08:07

Jens skrev:
> Hvis du holder dig til landevej under 100 km/t, og koncentrer dig om
> økonomen, så måske 19-20 km/l

Jeg kører sjældent over 100 km/t med min nuværende Citroën, da den drikker
voldsomt i den fart... :)

> Det vigtigst er dog værditabet, det er for de fleste den største faktor i
> den samlede bil økonomi.

Jeg er typen, der passer godt på min bil. Både indvendig og udvendig... og
jeg forventer at Kias nye 7 års garanti er til gavn for værditabet, men det
må tiden vise.

Mvh Jean.

Fra : Armand

Dato : 29-03-10 23:41

Jens skrev:

> [...]
>
> Den ene kørte vi 40.000 km. i og solgte med et værditab på ca. 25.000 kr.
> Den Picanto vi har nu har et værditab på ca. 50.000 kr. ved salg i ren

Hvordan dog dét? Under alle omstændigheder må i ikke fortælle et
FDM-medlem om det, for iflg. Motor kan man ikke komme under 1 krone/km i
afskrivning :-|

--
Armand.

Fra : Jens

Dato : 30-03-10 15:52

Armand skrev:

> Hvordan dog dét? Under alle omstændigheder må i ikke fortælle et
> FDM-medlem om det, for iflg. Motor kan man ikke komme under 1 krone/km i
> afskrivning :-|

Måske de måler over et længere km-interval ?
Værditab er ikke lineært i bilens levealder

Pt. kører jeg Alfa Romeo (som første bil)
.... her er det en fordel at kende afskrivningskurvens forløb

Jens

Fra : Jean

Dato : 31-03-10 16:26

"Jean" <ask@me> skrev i meddelelsen
> Kia Picanto hvad siger man til den?

Hej igen.

http://kiamotors.dk/PDFReports/Models/Model1.pdf

Forstår I ikke Grøn afgiften, som om at den er 260,-, så længe man ikke
køber automat-gear?

Mvh Jean.

Fra : Jean

Dato : 31-03-10 16:35

"Jean" <ask@me> skrev i meddelelsen
> Hej!
>
> Kia Picanto hvad siger man til den?

http://kiamotors.dk/PDFReports/Models/Model1.pdf

Jeg kan ikke gennemskue hvad forskellen på: Sport+ og Sport+ Sunshine er?

Man kan få modellerne: Pure, Fresh, Fresh+ og Sport+... alle modeller fåes
ligeledes som Pure Sunshine, Fresh Sunshine, Fresh+ Sunshine og Sport+
Sunshine...

Kan nogen hjælpe mig med at gennemskue hvad "Sunshine-delen" gør for en
Picanto?

Mvh Jean.

Fra : Armand

Dato : 31-03-10 17:19

Jean skrev:
> [...]
> Sport+ Sunshine...
>
> Kan nogen hjælpe mig med at gennemskue hvad "Sunshine-delen" gør for en

Det burde da være til at finde et andet sted på kia's hjemmeside :-/

Umiddelbart vil jeg tro at det drejer sig om et tagvindue!

--
Armand.

Fra : Jean

Dato : 31-03-10 18:25

Armand skrev:
> Det burde da være til at finde et andet sted på kia's hjemmeside :-/

Det tænkte jeg også. Kias ellers overskuelige hjemmeside skjuler dog denne
info for mig... :)

> Umiddelbart vil jeg tro at det drejer sig om et tagvindue!

Jeg tror du har ret. Dejligt, så kan jeg lige spare 8 kilo... da jeg ikke
behøver sådan et, hvis det er tilfældet... :)

Mvh Jean.

Fra : Lars G

Dato : 31-03-10 19:05

On 31-03-2010 19:24, Jean wrote:

> Jeg tror du har ret. Dejligt, så kan jeg lige spare 8 kilo... da jeg
> ikke behøver sådan et, hvis det er tilfældet...

Mon ikke at det er et Webasto el-foldetag ?

Det havde en af dem som de viste frem i "Biler i Bella".

--
Lars

Fra : Jean

Dato : 31-03-10 19:13

Lars G skrev:
> Mon ikke at det er et Webasto el-foldetag ?
>
> Det havde en af dem som de viste frem i "Biler i Bella".

Jeg gav lige Google endnu en chance, og det lader til I har ret.

Tak for infoen... så sparede jeg lige 8 kilo, da jeg ikke ønsker soltag og
hvad det indebærer af risiko for utætheder... :)

Mvh Jean.

Fra : Armand

Dato : 31-03-10 21:49

Jean skrev:

> Jeg gav lige Google endnu en chance, og det lader til I har ret.
>
> Tak for infoen... så sparede jeg lige 8 kilo, da jeg ikke ønsker soltag
> og hvad det indebærer af risiko for utætheder... :)

Hvad blev der af dit skråsikre ønske om 7 års garanti? - Dén må da oogså
gælde foldetaget :-/

--
Armand.

Fra : Jean

Dato : 31-03-10 22:07

Armand skrev:
> Hvad blev der af dit skråsikre ønske om 7 års garanti? - Dén må da oogså
> gælde foldetaget :-/

Det gør det da helt sikkert. Men jeg ville aldrig bruge soltag i en bil med
klimanlæg.
Desuden kan soltaget gøre noget ved loftshøjden... så alt i alt ville jeg
smide penge efter noget jeg ikke har brug for og som kun kan være til gene -
utæt eller ej.

Mvh Jean.

Fra : Armand

Dato : 31-03-10 21:43

Jean skrev:

> [...]
>
> Jeg tror du har ret. Dejligt, så kan jeg lige spare 8 kilo... da jeg
> ikke behøver sådan et, hvis det er tilfældet... :)

Soltag stjæler også kabinehøjde.
Jeg skal helst sidde meget opret for ikke at trætte ryggen og i en 'P205
Roland Garros', som jeg på et tidspunkt var meget forelsket i, generede
det lave loft (forårsaget af soltag) min isse så det var ulideligt - Så
kunne jeg jo også gi' dét skylden for at jeg ikke købte, istedet for at
indrømme at jeg nok ikke havde råd

I en minibil, som Picanto'en, kan jeg kun forestille mig at billedet vil
være det samme :-/

På min P405 var der tagvindue, som var behagelig, især efter opstart på
de varmeste dage, men ikke mere end at jeg ikke gad ofre 3.000,- på en
ny kasette da det begyndte at trække skævt og derfor ikke kunne
åbne/lukke. Jeg nød dog stadig at få lys ovenned under kørsel!

--
Armand.

Fra : Jean

Dato : 31-03-10 22:09

> Soltag stjæler også kabinehøjde.

Har jeg også oplevet.... omend jeg synes man ser færre og færre biler med
sådan et soltag.

> I en minibil, som Picanto'en, kan jeg kun forestille mig at billedet vil
> være det samme :-/

Enig.

> På min P405 var der tagvindue, som var behagelig, især efter opstart på de
> varmeste dage,

Ville du også bruge det hvis du havde aircon., eller klimaanlæg?

> Jeg nød dog stadig at få lys ovenned under kørsel!

Ellers tak.. :)

Mvh Jean.

Fra : Brian

Dato : 01-04-10 14:53

"Jean" <ask@me> skrev i meddelelsen

> Har jeg også oplevet.... omend jeg synes man ser færre og færre biler med
> sådan et soltag.

I Danmark er der langt imellem soltagene, men i lande hvor en anstændig bil
ikke koster en årsløn, er det stadig populært.

Til stille og rolig kørsel hvor varmen ikke er for stram, foretrækker jeg
soltaget eller vinduet på klem, frem for at have klimaanlægget kørende...
men det er jo smag og behag.

/Brian