Polske arbejdere i Danmark
Fra : Hamden Grimme

Dato : 27-03-10 20:30

Efter hvilken regel kan polske arbejdere, beskæftiget i Danmark, nøjes
med at betale 8% i skat og hvor længe? En polosk bekendt har arbejdet
3 måneder fra september til december 2009 og rejste, efter kontraktens
udløb, hjem til polen. Han blev trukket 38% i skat, mens andre
polakker på samme virksomhed kun betalte 8%.

Hvis en polsk statsborger afslutter sin kontrakt og derefter rejser
hjem til Polen, er det jo oplagt at afvikle tilgodehavende ferie i
forlængelse af arbejdsforholdet. Da virksomheden jo ikke er
vedkommendes arbejdsgiver, når ferieafviklingen finder sted, hvem skal
så stemple på feriekortet?

Fra : Ole Christiansen

Dato : 27-03-10 22:05

"Hamden Grimme" <hamden@grimme.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> forlængelse af arbejdsforholdet. Da virksomheden jo ikke er
> vedkommendes arbejdsgiver, når ferieafviklingen finder sted, hvem skal

Rygter.Rygter....
Du kunne jo starte med at fortælle, hvorfor de kun betalte 8 %.

mvh Ole

Fra : Hamden Grimme

Dato : 27-03-10 22:19

On Sat, 27 Mar 2010 22:04:59 +0100, "Ole Christiansen"
<altfra@havet.torsk> wrote:

>"Hamden Grimme" <hamden@grimme.dk> skrev i meddelelsen

>Rygter.Rygter....
>Du kunne jo starte med at fortælle, hvorfor de kun betalte 8 %.

Det er bestemt ikke rygter. Mange polakker, som jeg har kendslab til,
betaler kun 8% i skat og det endda ganske lovligt. Problemet er
vistnok, at de glemmer at meddele, at de bliver i Danmark, når den
afmålte periode er udløbet.

Mere "ved" jeg ikke; det er derfor jeg spørger.

8% er, mig bekendt, det mindste man kan slippe med i Danmark og loftet
er, mig bekendt, omkring 65%. Een eller anden regel/lov gør, at
polakker (og dermed formentlig andre EØS-borgere), under visse
omstændigheder, kan nøjes med at betale 8% i skat i Danmmark.

Netop den regel vil jeg gerne se på tryk, eller på en hjemmeside.

Jeg har Googlet intensivt, men Google har det åbenbart svært med
%-tegnet. Skiftende kombinationer af søgeord, har ikke bragt mig til
et relevant sted.

Fra : alexbo

Dato : 27-03-10 22:42

"Hamden Grimme" skrev

> Efter hvilken regel kan polske arbejdere, beskæftiget i Danmark, nøjes
> med at betale 8% i skat og hvor længe?

Jeg tror de 8% er arbejdsmarkedsbidraget, det trækkes inden skatten
beregnes, og derefter har de så store fradrag for befordring, ophold i
Danmark og familieforsørgelse i hjemlandet at de slet ikke skal betale skat.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hamden Grimme

Dato : 27-03-10 23:22

On Sat, 27 Mar 2010 22:42:05 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>Danmark og familieforsørgelse i hjemlandet at de slet ikke skal betale skat.

Procentsatsen passer, så det er tænkeligt.

Man kan så undre sig over, hvorfor folk, der kun arbejder i landet i
f.eks. 3 måneder, skal betale AM-bidrag.

Encyklopedien anfører "... til finansiering af statslige udgifter til
foranstaltninger på arbejdsmarkedet". Af andre sites kan udledes, at
bidraget bl.a. går til finansiering af efteruddannelse, men der er vel
i almindelighed tale om langsigtede "foranstaltninger", som
"gæstearbejderne" ikke får glæde af.

Her er et link til et indlæg i en debat om emnet. Kildekritik er ikke
anvendt:

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=161&posting=1921249

Fra : Frank Damgaard

Dato : 28-03-10 12:21

Hamden Grimme wrote:

> [...]
> bidraget bl.a. går til finansiering af efteruddannelse, men der er vel
> i almindelighed tale om langsigtede "foranstaltninger", som

Og har man f.eks. kun udlejning af et enkelt hus, så betales også AM-bidrag
af indtægt, selvom man ikke har "glæde" af de ovennævnte tiltag.
Og sådan er der en helt række af indtægter og honorarer hvor der betales
AM-bidrag uden at man har "glæde" af "arbejdsmarkedsforanstaltninger" ...
Så egentlig er det blot en "skat" med et andet navn.

Ændringer (nederste afsnit):
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/03/30/062132.htm?wbc_purpose=updat
http://www.dinepenge.dk/skat/artikel/hojere-skat-udlaendinge-danmark

"Allerede i 2008 blev AM-bidraget lavet om fra et socialt bidrag til en decideret skat,
men nu droppes også den særlige lov om, hvem der skal og ikke skal betale AM-bidrag. Det
er efter den lov, at en udlænding, der for eksempel arbejder for en udenlandsk koncern og
bliver indstationeret i et dansk datterselskab, er gået fri af AM-bidraget."

http://www.bdo.dk/Publikationer/Publikationer/Indstationering.pdf
"... Der skal dog ikke AM-bidrag hvis medarbejderen forbliver omfattet af den sociale
sikring i hjemlandet.
Dette ændres med virkning fra 1. januar 2011, hvor AM-bidraget ændres til en egentlig
skat. Til den tid vil der altid skulle betales AM-bidrag af løn her fra landet."

Dvs. fra 1. jan 2011 er AM-bidrag blot en skat og der er ikke visse undtagelser,
som hidtil har betydet at EU borgere i visse tilfælde ikke behøvede at betale AM-b.

Fra : Hamden Grimme

Dato : 27-03-10 23:24

> [...]

>Danmark og familieforsørgelse i hjemlandet at de slet ikke skal betale skat.

Kan/skal jeg tolke det derhen, at de ikke betaler reel skal, men kun
AM-bidrag? Jeg må så formode, at de er skattepligte af indkomsten i
deres respektibe EØS-hjemlande?

Fra : alexbo

Dato : 27-03-10 23:44

"Hamden Grimme" skrev

> Kan/skal jeg tolke det derhen, at de ikke betaler reel skal, men kun
> AM-bidrag? Jeg må så formode, at de er skattepligte af indkomsten i
> deres respektibe EØS-hjemlande?

Jeg har ingen mening om det, jeg fandt bare at de 8% ikke kunne være en
skatteprocent, men passer fint på AM bidraget.

Man kan have så store fradrag at man når året er gået ender med at have
betalt 8% i skat., men det vil aldrig fremgå af en lønseddel at
skatteprocenten er 8.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hamden Grimme

Dato : 27-03-10 23:52

On Sat, 27 Mar 2010 23:43:54 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>
>Man kan have så store fradrag at man når året er gået ender med at have
>betalt 8% i skat., men det vil aldrig fremgå af en lønseddel at

Det lyder som et rimeligt ræsonnement.

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-03-10 10:12

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in news:4bae8a2f$0$281$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Man kan have så store fradrag at man når året er gået ender med at have
> betalt 8% i skat., men det vil aldrig fremgå af en lønseddel at

Størrelsen af fradragene for rejseudgifter er blevet begrænset til 50.000
kr om året fra 1 januar 2010 som en del af regeringens skattereform.

mvh poul christesen

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-03-10 07:21

alexbo skrev den 27-03-2010 23:43:

> Man kan have så store fradrag at man når året er gået ender med at have
> betalt 8% i skat., men det vil aldrig fremgå af en lønseddel at
> skatteprocenten er 8.

Korrekt. et frikort vil dog have den effekt!

Det er ren og skær folkemunde, at man omtaler AM-bidraget som "8% tax".
Det er temmelig svært at beskrive skatteudregningen på engelsk overfor
nogen som måske ikke er verdensmester i sproget og man evt. selv heller
ikke er flydende i engelsk. og for ikke at rode sig ud i lange
debatter, så er det nemmeste at kalde det for "8% tax".

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-03-10 07:25

Hamden Grimme skrev den 27-03-2010 23:23:

> Kan/skal jeg tolke det derhen, at de ikke betaler reel skal, men kun
> AM-bidrag? Jeg må så formode, at de er skattepligte af indkomsten i
> deres respektibe EØS-hjemlande?

Korrekt.

Man er skattepligtig i det land man har bopæl (alle de lande jeg
beskæftiger mig med har en sådan regel i deres skattelove...vist nok en
standard blandt OECD-lande).

At der i landets lovgivning kan åbnes mulighed for skattefritagelse fx
Ligningslovens §33A det er en anden snak.

*privat mening og alt det der*

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-03-10 22:46

alexbo wrote:

> [...]
> beregnes, og derefter har de så store fradrag for befordring, ophold i
> Danmark og familieforsørgelse i hjemlandet at de slet ikke skal betale

Jeg vil også gætte på skattefrie diæter ved "midlertidigt" ophold andre
steder (det har/havde jyske håndværkere som tog til byggepladser i
København også gavn af..).

--
Jesper Lund

Fra : John N. H.

Dato : 28-03-10 10:25

"Hamden Grimme" skrev i en meddelelse:

> [...]
> forlængelse af arbejdsforholdet. Da virksomheden jo ikke er
> vedkommendes arbejdsgiver, når ferieafviklingen finder sted, hvem skal

Feriekort skal ikke stemples af en arbejdsgiver, beløbsmodtager skal
blot underskrive.
Det er nogle gamle regler, du har fået fat i.

John
; -))

Fra : Hamden Grimme

Dato : 28-03-10 17:21

On Sun, 28 Mar 2010 11:24:46 +0200, "John N. H." <ganske@invalid.dk>
wrote:

>Feriekort skal ikke stemples af en arbejdsgiver, beløbsmodtager skal
>blot underskrive.
>Det er nogle gamle regler, du har fået fat i.

Jeg har et feriekort på mine resterende 3 dage liggende foran mig. Der
skal underskrives af medarbejderen, samt forsynes med nuværende
arbejdsgivers stempel og underskrift.

Ledige skal ind i a-kassen og have et stempel på feriekortet, når de
skal holde ferie, da a-kassen er deres nuværende arbejdsgiver.

Så meget står fast, så jeg ved ikke hvad du bygger dit svar på?

Mit spørgsmål går på hvem der skal stemple som arbejdsgiver, når man
er fratrådt og ikke er medlem af en a-kasse. Kommunen, politiet ...?

Fra : John N. H.

Dato : 28-03-10 18:09

> [...]

> skal holde ferie, da a-kassen er deres nuværende arbejdsgiver.
>
> Så meget står fast, så jeg ved ikke hvad du bygger dit svar på?

Jeg bygger mit svar på gældende regler.
Men samtidig er jeg også klar over, at der stadig rundt omkring findes
lokalaftaler, der henholder sig til de gamle regler. Men med tiden
bliver disse vel moderniseret.
Det er lidt svært med regler, der findes stadig arbejdsgivere, der tror,
de kan forlange en lægeerklæring ved sygefravær.

John
; -))

Fra : Hamden Grimme

Dato : 29-03-10 06:57

On Sun, 28 Mar 2010 19:09:00 +0200, "John N. H." <ganske@invalid.dk>
wrote:

> [...]
>Det er lidt svært med regler, der findes stadig arbejdsgivere, der tror,
>de kan forlange en lægeerklæring ved sygefravær.

Mit feriekort er Dansk Industris standardferiekort og udstedet af
Vestas, som plejer at have styr på love og regler.

Jeg tvivler meget på, at en lokalaftale kan indeholde noget om, at
arbejdsgiveren skal benytte forældede blanketter og at virksomheden
stadig skal attestere på disse. Og hvad skulle formålet være?

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-03-10 07:10

Hamden Grimme skrev den 27-03-2010 20:29:
> Efter hvilken regel kan polske arbejdere, beskæftiget i Danmark, nøjes
> med at betale 8% i skat og hvor længe?

Kig i den gamle udgave af ligningsloven §9a.

2 "hovedkriterier":

A: midlertidig job
B: Sædvanlig bopæl så langt væk fra det midlertidige job, at man ikke
kan overnatte på sin sædvanelige bopæl.

I den nye udgave er kriterierne strammet en del fx har man fjernet
arbejdsgiverskifte som udløsende faktor for en ny 12 måneders periode.
Og maks. beløbet på fradragssiden er nu 50.000 kroner pr. år.

> En polosk bekendt har arbejdet
> 3 måneder fra september til december 2009 og rejste, efter kontraktens
> udløb, hjem til polen. Han blev trukket 38% i skat, mens andre
> polakker på samme virksomhed kun betalte 8%.

har intet med at være fra polen at gøre.

reglen var oprindelig tiltænkt jyske håndværkere som midl. skulle
arbejde i kbh og vice versa, samt ferieafløsere som i det daglige bor
langt væk, men tager et feriejob i den anden ende af landet (fx
studerende i København som jobber hjemme i Jylland).

Den aktuelle person har måske ikke dokumenteret at han opfylder
kriterierne for LL§9a.

*privat mening og alt det der*

Fra : Hamden Grimme

Dato : 29-03-10 08:48

On Mon, 29 Mar 2010, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Kig i den gamle udgave af ligningsloven §9a.

Har fundet LL på Retsinformation, men jeg formoder, at det er den til
enhver tid nyeste udgave der ligger der?

>2 "hovedkriterier":
>
>A: midlertidig job
>B: Sædvanlig bopæl så langt væk fra det midlertidige job, at man ikke
>kan overnatte på sin sædvanelige bopæl.

Manden var ansat på en 3 måneders kontrakt, hvor han samlede mos i
skoven. Han er forsørger hjemme i Polen og han havde derfor, i
perioden, rejseudgifter ved at besøge familien. Indkvartering fandt
sted på virksomhedens adresse.

>har intet med at være fra polen at gøre.

Jeg kan tænke mig, at det dækker EØS.

>Den aktuelle person har måske ikke dokumenteret at han opfylder
>kriterierne for LL§9a.

Der var ansat 14 eller 18 polakker i den periode. Nogle af dem skulle
betale 8% og andre omkring 38%. Jeg er ret overbevist om, at ingen af
dem selv har henvendt sig til Skat; det formoder jeg at arbejdsgiver
har gjort, men er det ham der uddeler skatteprocenter? Næppe.

Lønsummen blev afregnet ved kontraktens udløb (han fik i øvrigt intet
ansættelsesbevis), men der blev dog i forløbet udbetalt et
acontobeløb. Af lønafregningen fremgår, at der er anvendt et fradrag
på 145 kr. pr. dag i 78 dage. Der er betalt AM-bidrag og der blev
indbetalt feriepenge til Feriekonto og der blev udleveret en kopi af
virksomhedens indberetning til Skat.

Så vidt jeg kan læse LL9a, stk. 1.1, kan man få et fradrag på 320 kr.
pr døgn til logi, kost og småfornødenheder. Jeg mindes andre der har
fået fradrag på (så vidt jeg husker) 650 kr. pr. døgn for samme, men
kan, ved gennemlæsning af § 9 ikke få det til at passe.

Dertil er der fradrag for transport til og fra sædvanlig bopæl.

Alt ialt må derfor være muligt at rette henvendelse til Skat, redegøre
for forholdene og få ændret årsopgørelse, så han får fradragene?

Hmmm, jeg *kunne* selvfølgelig ringe til Skat? Det vil jeg overveje,
men hører gerne yderlige i denne tråd inden da.

Fra : Hamden Grimme

Dato : 29-03-10 10:36

On Mon, 29 Mar 2010, Hamden Grimme <hamden@grimme.dk> wrote:

> [...]
>
>Hmmm, jeg *kunne* selvfølgelig ringe til Skat? Det vil jeg overveje,
>men hører gerne yderlige i denne tråd inden da.

Nu *har* jeg ringet til skat og det viste sig at være en forbistring.
Der var anvendt et skattekort med "standard" fradrag. Der var
foretaget ændringer af skattekort/fradrag to dage senere, men det nye
skattekort var ikke nået frem til arbejdsgiveren (eller han undladt at
trække de nye data elektronisk), hvorfor det oprindelig var blevet
brugt.

Nu skal der så indsendes en selvangivelse med de rigtige/opdaterede
fradrag (650 kr. pr. dag) + befordring til og fra Polen i perioden,
hvorefter årsopgørelsen kan genereres.

Sagen er herefter individuel og ikke principiel, så grundlaget for
videre diskussion er vel dermed bortfaldet. Tak for input.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-03-10 17:40

Hamden Grimme skrev den 29-03-2010 11:36:

> [...]
> skattekort var ikke nået frem til arbejdsgiveren (eller han undladt at
> trække de nye data elektronisk), hvorfor det oprindelig var blevet

sandsynligvis arbejdsgiveren som ikke trækker et nyt!

Bemærk: de andre betaler også 38% i trækprocent, men af et meget lavere
grundlag evt. slet ikke op over det månedlige personfradrag.

> Nu skal der så indsendes en selvangivelse med de rigtige/opdaterede
> fradrag (650 kr. pr. dag) + befordring til og fra Polen i perioden,
> hvorefter årsopgørelsen kan genereres.

Den er sandsynligvis allerede lavet med en kæmpe restskat!

Personerne kan rette årsopgørelsen på tastselv.

Øvrige lønmodtagerudgifter (fradrag efter rejsereglerne) skal altid selv
selvangives.
De bliver ikke overført fra forskudsopgørelsen til årsopgørelsen pga.
manglende kontrolmulighed om forholdene har ændret sig siden
forskudsopgørelsen!

Her er en engelsk/tysk/polsk klik-anvisning til de de mest anvendte
felter. http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=66204

Her er den polske brochure som er relevant læsestof
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=60899

Og her den danske: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=60747

Derudover husk bundfradraget på 5.500 kroner for rejseudgifterne
Formlen ser ud som følger:

((dage i DK * 650 ) - 5500 ) = fradrag i rubrik 53.

Det gælder kun dage som er relevante for ens arbejde fx hvis man holder
ferie i Danmark, så er det ikke relevant for arbejdet.

For befordring gælder de helt almindelige regler. Fx færgebilletter..kun
den som har haft udgiften til færgen kan få det dækket.

Husk at gemme dokumentationen for alle fradrag til den ordinære
genoptagelsesfrist er udløbet dvs. 3 år og fire måneder efter
indkomståret dvs. til maj2013.

*Alt ovenstående er naturligvis min private mening og så alt det der*

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-03-10 17:48

Carsten Riis skrev den 29-03-2010 18:40:

> [...]
> felter. http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=66204
>
> Her er den polske brochure som er relevant læsestof

supplement:

Hvis man gerne vil indsende på papir, så kan man bruge den engelske
selvangivelse for begrænset skattepligtige:

Find pdf-filen her: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=65707

Den danske: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=63966

Gælder stadig:

Fra : Hamden Grimme

Dato : 29-03-10 18:30

On Mon, 29 Mar 2010 18:40:11 +0200, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Den er sandsynligvis allerede lavet med en kæmpe restskat!

Nix, Skat sagde at han skulle lave en selvangivelse, hvilket jeg jo så
må hjælpe ham med. Der kommer ingen årsopgørelse før han har indsendt
en selvangivelse.

>Personerne kan rette årsopgørelsen på tastselv.

Tøhø, ja, men Skat kunne oplyse, at der i Folkeregisteret ikke var
anført hverken en adresse i Danmark, eller en popæl i Polen. Det er
selv følgelig noget sjusk og jeg ved også godt, at i Danmark har vi
pligt til selv at sætte os ind i forholdene, men det er de ikke vant
til i Polen. De kommer til Danmark og tænker kun på at arbejde (gerne
12 timer og dagen, alle ugens 7 dage) og tjene penge til familien
derhjemme.

Jeg har nu sørget for det fornødne i Folkeregisteret, bestiller i
morgen en tast-selv kode og kan derefter indsende det fornødne.

Mange er overladt til hvad arbejdsgiveren sørger for, for de gør det
ikke selv. Ikke af ond vilje, men på grund af, efter danske forhold
ikke-undskyldelig, uvidenhed.

Ham her skal jeg nok følge til dørs, men der er jo mange andre.

Tak for diverse links og et i øvrigt informativt svar.

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-03-10 07:23

Hamden Grimme skrev den 29-03-2010 19:30:

> Nix, Skat sagde at han skulle lave en selvangivelse, hvilket jeg jo så
> må hjælpe ham med. Der kommer ingen årsopgørelse før han har indsendt
> en selvangivelse.

ok

> [...]
> selv følgelig noget sjusk og jeg ved også godt, at i Danmark har vi
> pligt til selv at sætte os ind i forholdene, men det er de ikke vant

Det skal man uanset hvilket land man kommer til!

Fx når du kører i et andet land, så skal du også kende færdselsloven.

At skattelovgivning - igen uanset hvilket land man kommer til - er
noget mere kompliceret noget...det fritager ikke for kendskabet til
lovgivningen.

> De kommer til Danmark og tænker kun på at arbejde (gerne
> 12 timer og dagen, alle ugens 7 dage) og tjene penge til familien
> derhjemme.

nu fristes jeg til at komme med nogen kommentarer om løn- og
ansættelsesforhold, men må hellere lade være.

> Jeg har nu sørget for det fornødne i Folkeregisteret, bestiller i
> morgen en tast-selv kode og kan derefter indsende det fornødne.

De bør bare huske at TastSelvkoden/digitalsignatur er ligeså personlig
som Dankortets pinkode. Og hvis du laver en fejl, så er det altså dem
som hæfter på det.

*stadig privat*