Indboforsikring/dækning af nøgler som
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-03-10 14:17

(ved ikke om denne gruppe er det rigtige sted at spørge)

Jeg oplevede i går aftes, at jeg var til en fest i en privat bolig, hvor
jeg hængte min jakke op i entreen, og da jeg skulle hjem, var den ikke
at finde nogen steder i huset. Jakken er gammel og formentlig ikke penge
værd længere, men desværre indeholdt den også mit nøglebundt, med bl.a.
nøgler til min lejlighed og cykel.

Jeg håber selvfølgelig at der blot er sket en fejltagelse og at synderen
opdager det og informerer ham som holdt festen, så jeg får den tilbage.
Men jeg frygter at jeg nu bliver nødt til at få skiftet lås i
lejligheden når jeg en gang flytter, da jeg formoder det er
standard-procedure hvis man ikke kan aflevere alle nøgler, og jeg skal
også have fremstillet en ny nøgle til min cykel eller evt. have skiftet
på den også.

Hvordan står jeg sådan rent forsikringsmæssigt? Kan indboforsikringen
dække udgiften til erstatningsnøgler/skift af lås?

Jeg formoder at det kan betragtes som simpelt tyveri når mine ting
forsvinder ved et privat arrangement?

Har prøvet at søge lidt efter nøgler på mit selskabs hjemmeside uden held.

Er der nogen der ved noget om problemstillingen?

PS. HVIS jeg vælger at anmelde det til forsikringen, skal jeg så også
lave politianmeldelse? Og i så fald, skal den laves så hurtigt som
muligt eller kan jeg vente et par dage og prøve at høre om min jakke med
nøgler dukker op et sted inden jeg anmelder noget?

Fra : Henning

Dato : 27-03-10 14:38

> [...]
>standard-procedure hvis man ikke kan aflevere alle nøgler, og jeg skal
>også have fremstillet en ny nøgle til min cykel eller evt. have skiftet

Først når du flytter? Hvad med nu, inden en eventuel tyv låser sig
ind? Hvis du er ligeglad med det kan du vel bare få lavet en ny kopi
af de manglende nøgler?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-03-10 15:07

On 27-03-2010 14:38, Henning wrote:

> Først når du flytter? Hvad med nu, inden en eventuel tyv låser sig
> ind? Hvis du er ligeglad med det kan du vel bare få lavet en ny kopi
> af de manglende nøgler?

Om det er nu eller når jeg flytter er vel underordnet, sagen er at jeg
sandsynligvis får en udgift til udskiftning af lås. Tyven ved rimelig
sikkert ikke hvor jeg bor henne, der lå intet ID i jakken... Og nøglerne
er RUKO systemnøgler som IKKE kan kopieres.

Men mit spørgsmål var stadig, om nogen ved hvorvidt forsikringen kan
dække sådanne udgifter...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-03-10 16:16

On Sat, 27 Mar 2010 15:07:05 +0100, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

>Men mit spørgsmål var stadig, om nogen ved hvorvidt forsikringen kan
>dække sådanne udgifter...

En oplagt mulighed var at anmelde skaden og se havd de siger til det.

Men start med at spørge boligselskabet havd en omstilling af din lås
og nye nøgler vil løbe op i.
De har med garanti prøvet det flere gange før.

/Hans

Fra : CC

Dato : 27-03-10 20:52

"Esben von Buchwald" skrev i meddelelsen...

> [...]
> sikkert ikke hvor jeg bor henne, der lå intet ID i jakken... Og nøglerne
> er RUKO systemnøgler som IKKE kan kopieres.

Hvordan kan du vide, at tyven ikke ved hvor du bor?
Du har lige sagt, at det var en fest i en privat bolig, altså en begrænset
altal deltagere.
....... "Du ham med det rød hår. Hvor bor han henne?"

Hvis det er en ikke kopierbar Ruko systemnøgle, så må du have kvitteret for
den.
På denne kvittering skal der stå ansvarsomfanget, og omfang af erstatning
hvis du mister nøglen.

Hvis det var mig ville jeg skifte cykellåsen, og omstille låse/montere en
ekstralås på lejligheden

Fra : CC

Dato : 27-03-10 21:01

> [...]
> er RUKO systemnøgler som IKKE kan kopieres.
>
> Men mit spørgsmål var stadig, om nogen ved hvorvidt forsikringen kan dække

Jeg tror ikke forsikringen dækker, da et tyveri af cykel eller tyveri fra
lejligheden, vil være en følgeskade efter simpelt tyveri.
Jeg tror heller ikke at forsikringen vil dække udgift til nye nøgler,
omstilling af låse, da det er følgeskade efter simplet tyveri.
Snak med dit forsikringsselskab.- Han anmeldt hændelsen til politiet?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-03-10 00:32

On 27-03-2010 21:01, CC wrote:
> Snak med dit forsikringsselskab.- Han anmeldt hændelsen til politiet?

Ikke endnu, som jeg også skriver - det var først her til aften at jeg
overhovedet fik fat i fyren der holdt festen - så jeg krydser fingre for
at der bare er sket en fejl og at synderen vender tilbage efter sin
rigtige jakke, så min jakke dukker op igen - men hvis det ikke sker, er
jeg jo nødt til at forholde mig til situationen med udskiftning af låse mv.

Fra : N/A

Dato : 28-03-10 10:14

Fra : Hauge

Dato : 27-03-10 15:19

Henning skrev:
> .. kan du vel bare få lavet en ny kopi
> af de manglende nøgler?

Man får vel en kopi af de nøgler man har, det er svært at lave en kopi
af noget man ikke har.

/Hauge

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-03-10 15:51

Hauge forklarede den 27-03-2010:

> Man får vel en kopi af de nøgler man har, det er svært at lave en kopi af
> noget man ikke har.

Hehe der er en der har sovet længe

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-03-10 03:49

Esben von Buchwald skrev

> hvis det ikke sker, er jeg jo nødt til at forholde mig
> til situationen med udskiftning af låse mv.

Ja man må da håbe at lejligheden ikke bliver tømt i mellemtiden

Er der ikke tegn på indbrud så er der ingen dækning
Noget af en chance at tage

- Peter

Fra : Hauge

Dato : 28-03-10 10:14

Peter Lykkegaard skrev:
> Noget af en chance at tage

Nåja, vel ikke større change at tage, end at lade sine nøgler ligge i en
jakke (eller taske), man ikke selv kan holde øje med. Så man må vel lære
af sine dumheder.
Det er lige så tåbeligt som at lade sine husnøgler ligge i sin bil,
hvori der som oftest også er en registreringsattest, så en eventuel tyv
lige netop ved hvor denne skal bruge nøglerne.

Mvh Hauge

Fra : N/A

Dato : 28-03-10 10:14