Duftende Petunia?
Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-03-10 14:39

Hej,

Jeg leder efter en duftende storblomstret hænge-petinua.
Men jeg har kigget på talrige frøposer og ingen af dem nævner noget om
duften.
Jeg har oplevet petunia, der ikke dufter og endda nogen, der ikke lugter
særlig godt, så jeg forstår ikke hvorfor det ikke er en naturlig del af
varedeklarationen.

Jeg har indtryk af at det ofte er de lilla, der dufter sødligt
vanilie-lignende og jeg kan læse mig til at hvid og lilla er de bedste
kandidater til duft, men jeg har også oplevet lilla petunia, der ikke
dufter.

Så spørgsmålet er: Er der nogen, der kender navnet på en duftende
storblomstret hængepetunia?

/Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-03-10 14:49

On Sat, 27 Mar 2010 14:39:10 +0100, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> [...]
>dufter.
>
>Så spørgsmålet er: Er der nogen, der kender navnet på en duftende

Så vidt jeg husker plejer Surfinia at dufte - den er rødlilla. Findes
muligvis også i blå. Jeg er bare ikke sikker på Surfinia kan købes som
frø.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-03-10 17:39

Mads Lie Jensen wrote:

> Så vidt jeg husker plejer Surfinia at dufte - den er rødlilla. Findes
> muligvis også i blå. Jeg er bare ikke sikker på Surfinia kan købes som
> frø.

Ja, Nu har jeg snuset rundt og der er da nogen Surfinia billeder, der
meget ligner noget af det duftende jeg har set før - men stadig intet på
forhandlersiderne om hvorvidt de dufter.

Det er sgu da mærkeligt... Det er jo ikke ligefrem en disktret duft de
har sådan nogle duft-petunia. Man skulle tro at det var noget man skrev
i beskrivelsen.

Du har vist iøvrigt ret i at Surfinia ikke fås som frø, men formeres ved
stiklinger.

/Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-03-10 17:42

Peter Mogensen wrote:
> Du har vist iøvrigt ret i at Surfinia ikke fås som frø, men formeres ved
> stiklinger.

Hvilket iøvrigt ikke er særlig smart, når man jo har ampel'erne i forvejen.
Hvis man ikke kan få dem som små planter, der kan sættes i en ampel, men
er nød til at købe en helt "færdiggroet" ampel, så kan man jo rende og
gør det hvert år.

/Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-03-10 20:05

On Sat, 27 Mar 2010 17:41:31 +0100, Peter Mogensen

> [...]
>Hvis man ikke kan få dem som små planter, der kan sættes i en ampel, men
>er nød til at købe en helt "færdiggroet" ampel, så kan man jo rende og

Det plejer sagtens at være til at få Surfinia uden at de er i ampler.

At de ikke skriver noget om duften kan måske være fordi der er lidt
uenighed blandt folk om det er en duft eller en lugt Jeg vil jo også
mene de dufter, men duften er så tilpas speciel at jeg nemt kan
forestille mig andre sige at de lugter.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-03-10 23:24

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> uenighed blandt folk om det er en duft eller en lugt Jeg vil jo også
> mene de dufter, men duften er så tilpas speciel at jeg nemt kan

Tjae... sådan kan det jo være. Jeg har det lidt på samme måde med
Hvidtjørn. Nogen dage stinker den simpelthen forfærdeligt - andre dage
dufter den af forår.

Men jeg havde nogle lilla Petunia sidste år og de duftede fantastisk
vanilieagtigt - især om natten. Jeg sammenlignede dem med flere andre i
havecentre og de fleste havde ingen lugt, og nogle enkelte lugtede
anderledes grimt. Jeg har svært ved at tro folk kan være uenige i at de
duftede.
Men jeg kan desværre ikke huske navnet og det var heller ikke hængepetunia.

/Peter