grave / bore 2,5 meter dybt hul Ø 30 cm
Fra : Petersen Michael

Dato : 27-03-10 13:23

Hej Ng.

Hvor finder jeg egnet værktøj til at kreere et 2,5 meter dybt hul 30 cm i
diameter?

Jeg har kigget på CH udlejning og ud over at man kan leje et bor til at
montere på en Caterpillar, et bor hvor længden ikke er oplyst. Så ser jeg
ikke mange muligheder..

Alm. pælebord er typisk 80 - 100 cm lange, så de sidste 150 - 170 cm i
dybden bliver et problem.

Hvad gør andre?

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Max

Dato : 27-03-10 13:35

Hej

> Hvad gør andre?

Mon ikke de snakker med en brøndborer ?

Max

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-03-10 13:37

Max wrote:
> Hej

> Mon ikke de snakker med en brøndborer ?

Hej Max

Det gør de nok
Jeg tror bare ikke det er nok at snakke, der skal sikkert mønt på bordet..

Fra : Max

Dato : 27-03-10 13:47

Hej

> Jeg tror bare ikke det er nok at snakke, der skal sikkert mønt på
> bordet..

Og hvad så, du har vel brug for hullet ? :)

Max

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-03-10 14:08

Max wrote:
> Hej

> Og hvad så, du har vel brug for hullet ? :)

Jo, men ikke for en hver pris guld kan købes for dyrt..
Jeg overvejer at få min en 1 søjlet autolift - den skal plantes i sårn et
hul..
Men er det for bøvlet, finder jeg på noget andet - en saxlift, eller 2
søjlet lift.

Fra : Max

Dato : 27-03-10 14:54

Hej

> Jo, men ikke for en hver pris guld kan købes for dyrt..

Du kunne det jo være man fandt en med en fair pris.

> Jeg overvejer at få min en 1 søjlet autolift - den skal plantes i
> sårn et hul..

Vil det sige at hullet skal lavet indendørs ?
(altså med begrænset arbejdshøjde ?)

Max

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-03-10 18:00

Max wrote:
> Hej

> Du kunne det jo være man fandt en med en fair pris.

Det er sådan en jeg er på udkig efter - en fair pris

> Vil det sige at hullet skal lavet indendørs ?
> (altså med begrænset arbejdshøjde ?)

Der er åben himmel endnu

Fra : Petersen Michael

Dato : 28-03-10 21:48

Max wrote:
> Hej

> Du kunne det jo være man fandt en med en fair pris.

Den nemme løsning blev at købe en 2 søjlet lift i stedet = intet
gravearbejde

Fra : Armand

Dato : 28-03-10 22:21

Petersen Michael skrev:

> Den nemme løsning blev at købe en 2 søjlet lift i stedet = intet
> gravearbejde

Min mester har startet smedeværksted op i et nedlagt autolakeri og har
med tiden fjernet alle de 1-søjlede lifte der var i værkstedet, og jeg
synes ikke at huske at noget hul har været så meget som 1 meter dybt.
Til gengæld var søjlen erindringsmæssigt væsentlig kraftigere end 30cm :-/

--
Armand.

Fra : Jens Petersen

Dato : 29-03-10 11:47

On Sun, 28 Mar 2010 23:20:39 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>synes ikke at huske at noget hul har været så meget som 1 meter dybt.
>Til gengæld var søjlen erindringsmæssigt væsentlig kraftigere end 30cm :-/

En autolakerer har vel heller ikke brug for at løfte bilen to meter i
vejret - så skulle han jo bruge en stige for at male bilen.
--
OV1A Jens

Intel: We put the "backward" in "backward compatible"

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-10 15:56

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4bafc085$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Den nemme løsning blev at købe en 2 søjlet lift i stedet = intet
> gravearbejde

En 1-søjlet vil da også være lidt i vejen? Hvad er fidusen i at løfte bilen,
hvis liften dækker det meste af undervognen?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Petersen Michael

Dato : 29-03-10 16:57

Martin Bak wrote:
> En 1-søjlet vil da også være lidt i vejen? Hvad er fidusen i at løfte
> bilen, hvis liften dækker det meste af undervognen?

Det er nemt at svejse paneler og lave bremser på en 1 søjlet, der er fin
plads til at skifte kobling og gearkasse..

Der findes 1 søjlede, der har kørebaner, på samme måde som en 4 søjlet
Der findes 1 søjlede med "U hoved" så der er plads til at skifte udstødning.

Men nu endte det med en 2 søjlet, den kræver kun et 140 mm betongulv

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-03-10 13:59

> Det gør de nok
> Jeg tror bare ikke det er nok at snakke, der skal sikkert mønt på bordet..

Og du kan godt være i en situation, hvor du ikke må bore så dybt et hul i
din jord. Spørg Teknisk forvaltning.

Mvh Maria

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-03-10 14:06

Maria Frederiksen wrote:

> Og du kan godt være i en situation, hvor du ikke må bore så dybt et
> hul i din jord. Spørg Teknisk forvaltning.
>
> Mvh Maria

Hej Maria

Jeg tror det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse.

Der hvor jeg vil bore ligger ikke fjernvarmerør eller lignende, men tak for
input

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 27-03-10 14:48

Petersen Michael skrev:
> [...]
> ikke mange muligheder..
>
> Alm. pælebord er typisk 80 - 100 cm lange, så de sidste 150 - 170 cm i

Helt simpelt, så ville jeg prøve med et plastikrør i den rette diameter
sat op i lodret stilling og så grave det ud med en kloakske.
Det kræver selvfølgelig at jorden ikke er hård som beton. Jorden kan
evt. blødes lidt op med vand efterhånden.
Hilsen Matthias

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-03-10 17:54

Matthias H. Matthiessen wrote:

Hej Matthias

> [...]
> Det kræver selvfølgelig at jorden ikke er hård som beton. Jorden kan
> evt. blødes lidt op med vand efterhånden.

Du er med på at jeg skal 2,5 meter ned i jorden?

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 27-03-10 19:38

Petersen Michael skrev:
> Matthias H. Matthiessen wrote:
>
> Hej Matthias

> Du er med på at jeg skal 2,5 meter ned i jorden?

Det er jeg helt klar på.
Jeg har prøvet det 2 gange før uden større problemer. Grundvand kan dog
som en af de andre skriver, give problemer.

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-03-10 20:22

Matthias H. Matthiessen wrote:

> Det er jeg helt klar på.
> Jeg har prøvet det 2 gange før uden større problemer. Grundvand kan
> dog som en af de andre skriver, give problemer.

Entreprisen er hermed solgt til dig, jeg skal nok skaffe vand til
blødgøring, og i øvrigt pumpe vand væk..

Fra : Armand

Dato : 27-03-10 18:18

Petersen Michael skrev:
> [...]
> ikke mange muligheder..
>
> Alm. pælebord er typisk 80 - 100 cm lange, så de sidste 150 - 170 cm i

De udlejningsfirmaer der har små gravemaskiner har ofte også sådanne
jordbor som tilbehør, men om de rækker ned til 2½meters dybde (á med
forlænger) ved jeg ikke!

--
Armand.

Fra : CC

Dato : 27-03-10 18:30

"Petersen Michael" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> ikke mange muligheder..
>
> Alm. pælebord er typisk 80 - 100 cm lange, så de sidste 150 - 170 cm i

Et ø30 pælebor er ca. 0,8 m langt. En forlænger er ca 0,5 m lang.
så du skal bare bruge 3-4 stk forlængere ...................

Det bliver noget skrammel !
Du kan sikkert ikke holde hullet vandfrit, og hvordan fjerner du det
opborede materiale.

Lej en mingraver. Grav et 2½ m dybt hul, sæt betonringe i og dæk til igen.

Fra : CC

Dato : 27-03-10 18:32

"CC" skrev i meddelelsen ...
Ps. Husk at lægge føringsrør til hydralikrør/slanger, el-kabel og trykluft
inden du støber nyt betongulv

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-03-10 19:39

CC wrote:

Hej CC

> Et ø30 pælebor er ca. 0,8 m langt. En forlænger er ca 0,5 m lang.
> så du skal bare bruge 3-4 stk forlængere ...................

> Det bliver noget skrammel !

Jeg tror du har ret,,
> Du kan sikkert ikke holde hullet vandfrit, og hvordan fjerner du det
> opborede materiale.

Et sneglbor tager i princippet det opborede materiale med sig...

> Lej en mingraver. Grav et 2½ m dybt hul, sæt betonringe i og dæk til
> igen.

Det bliver bare et hul på størrelse med en mindre svømmepøl :-/
men ok, man kan ikke lave omelet uden at slå æg i stykker, så det er da et
bud...

Jeg tror et bedre bud er at kigge på den Catarpillar de har ved CH
udlejning, med bor på, jeg må kontakte dem på mandag.

Fra : CC

Dato : 27-03-10 19:44

"Petersen Michael" skrev i meddelelsen ...
> Et sneglbor tager i princippet det opborede materiale med sig...

De forlængere jeg har set har ikke snegl, men det fås sikkert

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-03-10 20:20

CC wrote:

> De forlængere jeg har set har ikke snegl, men det fås sikkert

Så må der hales op til "spån" tømning...

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 27-03-10 21:14

Petersen Michael skrev:

> Jeg tror et bedre bud er at kigge på den Catarpillar de har ved CH
> udlejning, med bor på, jeg må kontakte dem på mandag.

Hvis det er sandjord du arbejder i og der efter måske 1 meters dybde
kommer grundvand, så glem alt om et bor.
Hullet bliver fyldt med vand og sand straks du trækker boret op.
Du bliver nødt til at grave indvendigt i et rør og så trykke røret ned
efterhånden.
Brug evt. nogle beton brøndringe med lille diameter til at grave i. De
plejer at synke ned ved hjælp af deres egen vægt mens du graver indvendig.
Den ene brønd jeg har været med til at grave ud blev ca. 4 meter dyb og
1 meter i diameter.
Da vi kom lidt i dybden brugte vi en slamsuger til at suge vand og sand væk.
Det var hårdt arbejde, men det lykkedes.
Brønden blev brugt til drikkevand.
Hilsen Matthias

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-03-10 21:38

Matthias H. Matthiessen wrote:

> Brug evt. nogle beton brøndringe med lille diameter til at grave i.

Med lille diameter?
De skal jo være 1 meter, hvis der skal være plads til mig + lidt
arbejdsplads..

Men ideen er udmærket.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-03-10 21:04

Petersen Michael formulerede lørdag:
> [...]
> ikke mange muligheder..
>
> Alm. pælebord er typisk 80 - 100 cm lange, så de sidste 150 - 170 cm i

Prøv evt at forhøre dig hos dit lokale elselskab. De har ledningsvogne
som kan bore huller til at sætte master i, så i princippet kan de jo
også bore et hul til dit projekt.
Evt kan man jo snakke med det sjak der kører vognen.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-03-10 21:31

Andersen [3650] wrote:

> [...]
> også bore et hul til dit projekt.
> Evt kan man jo snakke med det sjak der kører vognen.

Yea, det var et godt indspark

Så ved de måske også hvor mit EL forsyningskabel ligger

Fra : S.B.

Dato : 28-03-10 00:31

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4bae6b1f$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Med venlig hilsen
> Michael Petersen
>
> Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Få en slamsuger til at sætte et lidt større plasticrør ned for dig, den
fjerne både vand og sand i samme arbejdsgang.
Og så kan du jo støbe som du har lyst inde i røret

Søren

Fra : Andersen [3650]

Dato : 28-03-10 00:31

Petersen Michael sendte dette med sin computer:

> Yea, det var et godt indspark
>
> Så ved de måske også hvor mit EL forsyningskabel ligger

Jeg ved at DONG udmåler det gratis hvis man overleverer sit
stikkabel til dem. Ellers er det omkring en tusse.
Det er ikke samme vogn der klarer udmålingen som den der borer.