Kabler, rør osv i jorden?
Fra : Klaus G.

Dato : 27-03-10 12:08

Hej.

Hvordan er det nu med diverse rør og kabler i jorden?

Vi skal til at vælte hele haven med en rendegraver. Der skal graves rødder
op, jævnes bakker, fjernes olietank, hæk skal op osv.. Så vi skal
naturligvis ha' indhentet informationer omkring hvad der ligger i jorden af
kabler og rør. Men hvad nu hvis vi alligevel graver i et kabel, fordi det
ikke er på de tegninger vi får udleveret?

Eller hvad hvis vi kan se der ligger et kabel et sted, f.eks. 80cm nede, men
at det så i stedet for kun ligger 50cm nede og vi så rammer det?

Eller hvad hvis der ikke er et gult/rødt bånd i en given højde over evt. rør
kabler og man derfor ikke opdager dem?

Er det bare at betale ved kasse1 hvis et kabel/rør ikke ligger hvor det skal
ifølge tegningerne?

--
Klaus G.

Fra : Elmand

Dato : 27-03-10 13:03

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kabler og man derfor ikke opdager dem?
>
> Er det bare at betale ved kasse1 hvis et kabel/rør ikke ligger hvor det skal

Der ligger normalt ikke offentlige kabler på din grund. Der findes derfor ingen
tegninger.

Der er derimod dine egne kabler: evnt. stikledning til el.
telefon-datakabel samt
måske antenne.- men alt det skal du selv vide, og det er dit eget problem.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL 6 Antenne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-10 15:57

Elmand wrote:

> Der ligger normalt ikke offentlige kabler på din grund. Der findes
> derfor ingen tegninger.

At der ikke findes offentlige kabler på privat grund er ikke pr. automatik
ensbetydende med, at der ikke findes tegninger. Det finder man først ud af
ved at henvende sit til relevante instanser med en forespørgsel. Man skal
også være opmærksom på, at der kan være ledninger fra et fælles
tilslutningspunkt og til naboer på modsatte side af ejendommen.

El-selskab kan tænkes at ligge inde med oplysning om el-kabel
TDC burde kende til beliggenhed af telefonkabel.
Vandværket kender muligvis placering af vandrør.
Kommunens Teknisk Forvaltning spørges vedrørende kloak.
Naturgas-selskab kender nok til gasledning
Fjernvarmeværk bør vide noget om fjernvarmeforsyning.
Antenneforeningen ved måske noget om antennekabler.

Fravælg selv de instanser, du ikke er berørt af.

Men at de forskellige instanser evt. kan levere tegninger, er desværre ikke
altid det samme som at det er sandheden. Tegninger er undertiden mere
hensigtserklæringer end egentlig påvisning af fakta - udfærdiget før der er
blevet gravet.

> Der er derimod dine egne kabler: evnt. stikledning til el.
> telefon-datakabel samt
> måske antenne.- men alt det skal du selv vide, og det er dit eget
> problem.

Det kunne tænkes, at Klaus har købt huset efter installationerne er udført.
Er der ikke ved handelen medleveret tegninger over diverse tilslutninger,
mener du altså at man 'bør undlade at grave'.

Selvfølgelig kan man økonomisk komme til at hænge på eventuelle skader på
tilslutninger - især hvis man ikke har gjort sig den ulejlighed at forsøge
at opklare beliggenheder.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Elmand

Dato : 27-03-10 17:04

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilslutninger - især hvis man ikke har gjort sig den ulejlighed at forsøge at

Kære Erik Ginnerskov.

Nu har jeg arbejdet med el-og antenne i 50 år.- Disse 2 produkter har aldrig
skulle
markeres på tegninger på den private grund.- og er det i 98% af tilslutningerne
ikke.
TDC kan anvise hvor telefon eller datalinie går ind på grunden, men heller ikke
mere.-
Vedr vand-gas har jeg ingen oplysninger om, så derfor nævner jeg det ikke.
Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-03-10 20:01

On Sat, 27 Mar 2010 17:04:24 +0100, "Elmand" <elmand@fjernpc.dk> wrote:

>Nu har jeg arbejdet med el-og antenne i 50 år.- Disse 2 produkter har aldrig
>skulle

Her har elselskabet vist ledningsføringen helt til huset. Men det kan
skyldes at min "boks" står klods op ad husmuren.....

> [...]
>ikke.
>TDC kan anvise hvor telefon eller datalinie går ind på grunden, men heller ikke

...og TDC har tegnet kablet på helt til husmuren. Det var dog den gamle
kabelføring, det nye gik en anden vej omkring nogle træer ..... lidt
træls, når man så starter med at grave fri pr. håndkraft, efter
tegningerne, og godt nok finder et telefonkabel der. Som jo så bare var
det gamle som ikke længere blev brugt ...... Heldigvis stoppede
gravemaskinen 2 cm før den gravede det nye kabel over

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-10 12:46

Mads Lie Jensen wrote:

> Heldigvis stoppede
> gravemaskinen 2 cm før den gravede det nye kabel over

Ja, heldigt. Da jeg for 4 år siden skulle fjerne en kæmpestor ahorn, der
stod på min jord, rev rødderne et telefonkabel over ude i rabatten. Hele
sidevejen var lige pludselig uden forbindelse til omverdenen. De tog det
heldigvis pænt og i løbet af 5-6 timer havde tdc ordnet problemet.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-10 12:43

Elmand wrote:

> Nu har jeg arbejdet med el-og antenne i 50 år.- Disse 2 produkter
> har aldrig skulle
> markeres på tegninger på den private grund.- og er det i 98% af
> tilslutningerne ikke.

Men når man ved hvor kablet kommer ind på den private grund og i hvilken
retning og hvortil på den private grund det løber, har man en vis
sandsynlighed for, hvor kablet faktisk er trukket.

Jeg ved det fra min egen ejendom, som jeg erhvervede for 6½ år siden. For 5
år siden skulle jeg grave nogle hegnsstolper ned og for ikke at overgrave
noget kontaktede jeg jeg vandværket, EnergiFyn og TDC. Allee kunne oplyse
mig hvorfra rørene/kablerne var trukket og i hvilken retning - leverede
tegninger.

Til min overraskelse kom min elforsyning i øvrigt ikke direkte nede fra
vejen - den kom inde fra bagboen på en sidevej. Men oplysningerne fortalte
mig hvor jeg trygt kunne grave ned i frostfri dybde og hvor jeg ikke skulle
grave for meget.

> TDC kan anvise hvor telefon eller datalinie går ind på grunden, men
> heller ikke mere.-

Det er som nævnt ovenfor også ofte rigeligt, for man kan se dåsen på muren
og kablet ligger sandsynligvis i en lige linje mellem de to kendte punkter.

> Vedr vand-gas har jeg ingen oplysninger om, så derfor nævner jeg det
> ikke.

Jeg har ikke gas - og heller ikke hverken fællesantenne eller fjernvarme,
men det lokale vandværk kunne som nævnt også give nødvendig info. Den var på
det tidspunkt bare ikke helt så relevant, da den ledning alligevel ligger
ret dybt.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-03-10 14:54

On Sat, 27 Mar 2010 12:08:15 +0100, "Klaus G."
<webmaster@seth-enoch.dk> wrote:

>Hvordan er det nu med diverse rør og kabler i jorden?
>
>Vi skal til at vælte hele haven med en rendegraver. Der skal graves rødder
>op, jævnes bakker, fjernes olietank, hæk skal op osv.

Jeg har ikke et kompetent svar på spørgsmålet, men kaster et
supplerende ind i tråden:

Kvaliteten af nedgravet kabel? Har lige været i XL som sagde, at det
trefasede kabel de havde ikke var godkendt til nedgravning. De
henviste fraktisk til Harald Skrald. Her havde det et kabel, som så ud
til at være præcist magen til, men som de påstod var godkendt.

Okay, jeg er lovlydig ind til en vis grænse og jeg skulle bruge kablet
i dag, så jeg købte Skralds.

Nu er jeg blevet klam, for en ven fortalte mig, at han havde købt et
lignende, men at det var gået kaput allerede efter to år i jorden.

Jeg overvejer at køre det gennem et elektrikerrør/flexrør, for at
beskytte det mod vand m.m. Er det en ekstra forsikring? Flexrør koster
jo ikke alverden.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Max

Dato : 27-03-10 15:14

Hej Kurt

> [...]
> henviste fraktisk til Harald Skrald. Her havde det et kabel, som så ud
> til at være præcist magen til, men som de påstod var godkendt.

Nu kan man ikke lige se om hvad specifikationer der er anvendt
til et givent kabel, plastkabben ser jo bare grå ud.

> Nu er jeg blevet klam, for en ven fortalte mig, at han havde købt et
> lignende, men at det var gået kaput allerede efter to år i jorden.

Ja, men at det ligner gør det nødvendigvis til det samme. Jeg har
kabel fra Harald Nyborg liggende i jorden og det har været der
i mindst ti år uden den mindste problem, og de ligger ikke i rør.

Max

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 27-03-10 16:59

Kurt Hansen skrev:

> Jeg overvejer at køre det gennem et elektrikerrør/flexrør, for at
> beskytte det mod vand m.m. Er det en ekstra forsikring? Flexrør koster
> jo ikke alverden.

Flexrør er ikke vandtætte.
Hilsen Matthias

Fra : CC

Dato : 27-03-10 18:19

"Kurt Hansen" skrev i meddelelsen ...

> [...]
El-kabler i jord er omfattet af Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6, §
522.8.2: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862
Og illustreret på "fig 52". Af en eller anden årsag findes denne tegning
ikke på nettet. Du må på biblioteket og se tegningen.

Kablet skal være godkendt til at ligge i jord. Se på indpakningen.
Umiddelbart kan det være svært og se forskel på typer kabel.

Antennekabler og tlf. kabler er ikke omfatte at SB, og er som regel "kastet"
ud i dybder mellem 0,5 m og et par meters dybde.
Du skal ikke forvente at der er advarelsesbånd.

Er det godt håndværk, bør kabler ligge i jord i rette vinkler, fra bygningen
og ud i offentligt vej.
Er det ikke godt håndværk, ligger kablerne som regel i lige linie fra det
ene punkt til det andet punkt. fx. tlf dåse på væg. til tlf dåse ved vej -
lige linie.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-10 12:51

CC wrote:

> Er det ikke godt håndværk, ligger kablerne som regel i lige linie fra
> det ene punkt til det andet punkt. fx. tlf dåse på væg. til tlf dåse
> ved vej - lige linie.

Hvorfor er det ikke 'godt håndværk'? Hovedsagen er da, at placeringen er
klar og i overensstemmelse med tilgængelige oplysninger. Værre er det da,
hvis placeringen først er nedtegnet og der derefter er gravet lidt på må og
få, f.eks. udenom et stor træ, der ikke lige var taget højde for, da
tegningen blev lavet.

Fra : CC

Dato : 28-03-10 15:34

"Erik Ginnerskov" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> hvis placeringen først er nedtegnet og der derefter er gravet lidt på må
> og få, f.eks. udenom et stor træ, der ikke lige var taget højde for, da

Du forudsætter noget, der ikke eksisterer.
På privat grund har det aldrig været et lovkrav eller kutyme, at der blev
lavet "som udført" tegninger.
Derfor eksisterer der ikke offentlige tilgængelige tegninger om, hvor
ledninger i jord, er på privat grund.

Tag fx. teleinstallationer. Du kan se "gravstenen" ude på vejen, og du kan
finde "monopol skillepunktet" på væggen.
I de fleste tilfælde vil kablet være trukket parallelt med fortov, kloak
etc. og kablet vil krydse vejen i en ret vinkel.
(Det er godt håndværk).
Når så kablet er ført frem til skel, mellem offentlige og privat grund, så
er kablet trukket i en lige line (den korteste vej) til dåsen på væggen.
(Dette er ikke godt håndværk).
Det sker som oftes fordi, at tele- og antennekabler bliver smidt på
råjorden, inden jordentreprenøren smide den sidst halve meter muldjord ud,
og jævner det hele.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-03-10 18:17

CC wrote:

> Når så kablet er ført frem til skel, mellem offentlige og privat
> grund, så er kablet trukket i en lige line (den korteste vej) til
> dåsen på væggen. (Dette er ikke godt håndværk).

Og jeg efterlyste en forklaring på, hvorfor det er 'dårligt håndværk' at
følge en ret linje.

> Det sker som oftes fordi, at tele- og antennekabler bliver smidt på
> råjorden, inden jordentreprenøren smide den sidst halve meter
> muldjord ud, og jævner det hele.

Den forklaring kan du kun bruge ved nybyggeri eks. nyudstykninger. Men når
ældre huse bliver tilsluttet de moderne fasciliteter, ses også bugtede
linjeføringer.

Fra : CC

Dato : 30-03-10 23:04

> Og jeg efterlyste en forklaring på, hvorfor det er 'dårligt håndværk' at
> følge en ret linje.
Ikke en ret linie, men en lige linie. Hvis du trækker kabler i lige
linie....

Forstil dig et vejkryds uden fodgængerfelter. Fodgængerne må altså gå fra
hvilket som helst punkt, til hvilket som helst punkt, i den lige line, som
de selv vælger.
Hvor mange fodgængere tror du der har en chance for at bliver ramt, når en
bil køre igennem krydset?
Hvis du krydset bliver forsynet med fodgænger felter. Vil du så ikke anse
chancen for at en bil ramme en fodgænger er væsentlig mindre.

En kabelføring i lige line (den korteste vej) er som et vejkryds uden
fodgænger felter. Dårlig håndværk.
En kabelføring der følger skel, veje etc. er som et vejkryds med
fodgængerfelter. Godt håndværk.

> Den forklaring kan du kun bruge ved nybyggeri eks. nyudstykninger. Men når
> ældre huse bliver tilsluttet de moderne fasciliteter, ses også bugtede
> linjeføringer.
Så er det fordi planlægningen af kabeltraceet er meget mangelfuld og/eller
graveren er usandsynlig meget nærsynet

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-03-10 11:11

CC wrote:

> Ikke en ret linie, men en lige linie. Hvis du trækker kabler i lige
> linie....

Hvad er forskellen?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : CC

Dato : 31-03-10 13:23

"Erik Olsen" skrev i meddelelsen ...

> Hvad er forskellen?

En ret linie er den korteste vej mellem to punkter.
En lige linie er en linie mellem 2 punkter, men set på den anden led er det
en kurve.

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-03-10 14:14

CC wrote:

> En ret linie er den korteste vej mellem to punkter.
> En lige linie er en linie mellem 2 punkter, men set på den anden led
> er det en kurve.

Det må du forklare lidt nærmere.

Fra : Armand

Dato : 31-03-10 17:05

Erik Olsen skrev:

> Det må du forklare lidt nærmere.

Ikke at jeg bifalder definitionen; men som jeg læser det så vil et slapt
reb gå i lige linie mellem de to personer der holder det, men ser man på
det fra et punkt imellem disse personer danner det jo tillige en bue!

Hvorfor det kryptiske definitionsforhold så stammer kunne jeg godt tænke
mig at vide, for det er vel ikke Archimedes :-/

--
Armand.

Fra : CC

Dato : 31-03-10 17:46

"Armand" skrev i meddelelsen ...

> Ikke at jeg bifalder definitionen; men som jeg læser det så vil et slapt
> reb gå i lige linie mellem de to personer der holder det, men ser man på
> det fra et punkt imellem disse personer danner det jo tillige en bue!

Holder de 2 personer rebet stramt i mellem sig er det en ret linie.
Holder de 2 personer rebet slapt i mellem sig, så er det en lige line.

Fra : Armand

Dato : 31-03-10 21:27

CC skrev:

> Holder de 2 personer rebet stramt i mellem sig er det en ret linie.
> Holder de 2 personer rebet slapt i mellem sig, så er det en lige line.

Opfattelsesproblemerne stige hvis man istedet for et reb bruger en
(flag)line

--
Armand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-10 01:58

CC wrote:

> En ret linie er den korteste vej mellem to punkter.
> En lige linie er en linie mellem 2 punkter, men set på den anden led
> er det en kurve.

Insekterotik.

Fra : CC

Dato : 03-04-10 01:17

> Insekterotik.

Folk stiller et spørgsmål og jeg svare på det så godt jeg kan. At du så
nedgør både spørgere og svarere, med sådan en kommentar, høre ingen steder
hjemme.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-04-10 20:41

CC wrote:

> Folk stiller et spørgsmål og jeg svare på det så godt jeg kan. At du
> så nedgør både spørgere og svarere, med sådan en kommentar, høre
> ingen steder hjemme.

Jeg synes, det er temmelig irrelevant at diskutere, om en linje er lige
eller ret. Hvis du efter en lineal tegner en placering på en tegning af
ejendommen og følger tegningen nøje, er det kun eventuelle terrænforskelle,
der gør forskellen mellem en stram kortest mulig føring og en føring i en -
lodret betragtet - ret/lige linje.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-10 01:58

CC wrote:

> [...]
> Hvis du krydset bliver forsynet med fodgænger felter. Vil du så ikke
> anse chancen for at en bil ramme en fodgænger er væsentlig mindre.

Når ingen bilister har en jordisk chance for at gætte hvor fodgængere kan
antræffes på vejbanen, er det selvfølgelig eisikabelt at være fodgænger,

> En kabelføring i lige line (den korteste vej) er som et vejkryds uden
> fodgænger felter. Dårlig håndværk.

Hvis linjeføringen er præcist angivet på en tegning, kan jeg stadig ikke se,
hvad forskel det skulle gøre - og dermed heller ikke, at det skulle være
'dårligt håndværk'.

Din søforklaring med fodgængere i et kryds kan ikke bruges, for du antager,
at der ikke findes nogen plan over hvor de går.

Det dårlige håndværk er ikke at følge tegningen eller ikke at lave en
tegning, som angiver præcis placering. En lige linje eller ret linje - en
strid om kejserens skæg - mellem to kendte punkter kan altid genfindes og er
derfor 'godt håndværk'.

> En kabelføring der følger skel, veje etc. er som et vejkryds med
> fodgængerfelter. Godt håndværk.

I Japan har de også diagonale fodgængerfelter i vejkryds. Bilisterne ved, at
der kan antræffes fodgængere der og der er ikke melding om at der skulle
være større risiko ved at benytte et diagonalt felt frem for at skulle
krydst to veje efter hinanden.

> Så er det fordi planlægningen af kabeltraceet er meget mangelfuld
> og/eller graveren er usandsynlig meget nærsynet

Eller der står et træ, hvor man havde tænkt sig at skulle grave og på
tegningen på forhånd har markeret placeringen.

Fra : CC

Dato : 03-04-10 01:13

> [...]
> antræffes på vejbanen, er det selvfølgelig eisikabelt at være fodgænger,

Det samme er det for kabler i jord på privat grund. Der findes ikke nogen
tegninger over deres beliggenhed i mere end 90% af tilfældende

> Hvis linjeføringen er præcist angivet på en tegning, kan jeg stadig ikke
> se, hvad forskel det skulle gøre - og dermed heller ikke, at det skulle
> være 'dårligt håndværk'.

Du forudsætter stadigvæk at der findes en tegning, det gør der ikke....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-04-10 20:43

CC wrote:

> [...]
> nogen tegninger over deres beliggenhed i mere end 90% af tilfældende

> Du forudsætter stadigvæk at der findes en tegning, det gør der

Mon så ikke det vil være bedre at blive enige om, at fraværet af en korrekt
tegning efter nedgravningens afslutning er dårligt håndværk?

Fra : Klaus G.

Dato : 30-03-10 14:32

Hej.

Tak for alt jeres input. Jeg har nu skrevet til alle de relevante firmaer
for at høre til deres sager i jorden.

Huset er fra 72' og vi flyttede ind september 07. De tegninger vi har fået
af tidligere ejere, viser ikke hvor kablerne er trukket ind på vores grund.
Vi har en hjørne grund, så de kan i princippet kommer fra tre forskellige
sider. Jeg vil dog mene det er mest logisk at de kommer fra den side hvor vi
har indkørsel, da der på den vej bor folk på modsatte side. Og så går jeg ud
fra at man trækker diverse ting i jorden der, da man kan lægge det ud til
begge sider, men man ved fame aldrig jo ;)

TDC har forresten en automatisk service som genere et PDF dokument som viser
deres kabler i jorden. Det har elforsyningen og vandværket her desværre bare
ikke :/

--
Klaus G.

Fra : Emil

Dato : 30-03-10 17:03

> [...]

>deres kabler i jorden. Det har elforsyningen og vandværket her desværre bare

Jeg har en lang, bred indkørsel, hvor telefonkablet blev nedgravet 0,5
meter fra skel (der var ingen hæk på daværende tidspunkt, 1978).
Kablet er korrekt afmærket med et plast-bånd et stykke over kablet.

TDC´s PDF-dokument viser, at kablet er nedgravet midt i indkørslen,
altså 2,5 meter forkert.
Så betragt dokumentet som en hensigtserklæring.

m.v.h. Emil