Mere om olie - forvirringen er total !?
Fra : Per

Dato : 26-03-10 07:35

Hej Bileksperter !

Jeg har fået ford Ka. 1,3 årgang 2004 - den har kørt 75000 km.

Motoren er med hydrauliske ventilløftere og knastkæde.

Både manualen og Haynes foreskriver en 5w-30 olie - intet andet.

Er det virkelig så vigtigt den den viskositetsblanding ? Jeg har altid på
alle andre biler jeg har haft kørt med 5w-40 uden problemer.
5-30 olien er af en eller anden årsag langt dyrere - så derfor vil jeg gerne
fortsætte med 5-40 - Jeg bruger iøvrigt altid kun fuldsyntetisk olie.

Hvad siger I ?

Det er jo en motorkonstruktion fra 60´erne - så hvorfor skal der pludselig
5-30 på den - er det hydraulikventilerne der gør det ?

Hvad når bilen har kørt 200.000 km og er slidt - så vil en 5-30 olie i min
optik være alt for tynd og jeg ville nok smide en 10-40 på ud fra mit eget
kendskab, men det er KUN 5-30 der er nævnt i div. bøger.

Som tillæg kan jeg nævne at den ældre Ford Ka. motor med stødstænger også
foreskriver 5-30, men 5-40 som alternativ.

Hvad er grunden iøvrigt til at 5-30 er så "meget" dyrere end 5-40 ?

Håber I har nogen input.

mvh. Per

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-03-10 13:30

> Hvad er grunden iøvrigt til at 5-30 er så "meget" dyrere end 5-40 ?

Det er en finere olie.

Men når det er sagt så er prisforskellen minimal. Jeg køber Castrol 5W-30
til ca. 60,- literen inkl. fragt. 5W eller 0W-40 er ikke meget billigere,
hvis overhovedet.

Der er blot nogle butikker der tjener KASSEN på at sælge olier til 200,-
literen...

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Brian

Dato : 26-03-10 17:17

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Der er blot nogle butikker der tjener KASSEN på at sælge olier til 200,-
> literen...

Nemlig - eBay er (også) genialt til olieindkøb. Jeg gav 6,5 euro pr. liter
"original" (som samme dunk, samme BMW klistermærker) olie til BMW'en, og 15
euro for fragt af 12 liter olie - det er sgu iorden!

/Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-10 17:25

Den Fri, 26 Mar 2010 17:16:38 +0100 skrev Brian:

> Nemlig - eBay er (også) genialt til olieindkøb. Jeg gav 6,5 euro pr. liter
> "original" (som samme dunk, samme BMW klistermærker) olie til BMW'en, og 15
> euro for fragt af 12 liter olie - det er sgu iorden!

Ebay? Er det ikke ligesom DBA? Det var selvfølgelig også en måde at
komme af med 12 liter brugt motorolie

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Brian

Dato : 26-03-10 17:33

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Ebay? Er det ikke ligesom DBA? Det var selvfølgelig også en måde at
> komme af med 12 liter brugt motorolie

Den sidste idiot er ikke født

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 26-03-10 17:53

"Brian" <nej@tak.du> skrev

> Den sidste idiot er ikke født

Næh, så ham kan man ikke sælge noget til.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-10 21:06

> Ebay? Er det ikke ligesom DBA? Det var selvfølgelig også en måde at
> komme af med 12 liter brugt motorolie

Derfor det er vigtigt at kigge på rating systemet. Har sælger hundredesvis
eller tusindvis af positive feedbacks er det nok ikke hans hensigt at snyde
og bedrage ...

Jeg har rundet de 100 handler via ebay med kun mindre problemer. Pla en DPD
pakke som pakkeposten havde smidt væk men selv kvitteret for som "fuldmagt
til at stille uden underskrift"

Hvis man ser sig for så er der meget godt at hente. Primært fra tyskland da
portoen er relativt lav men i uk kan der også gøres gode handler da pundet
ikke er det værd det var for få år siden...

/A

Fra : Kent Friis

Dato : 27-03-10 07:05

Den Fri, 26 Mar 2010 21:05:30 +0100 skrev Anders Majland:

> Derfor det er vigtigt at kigge på rating systemet. Har sælger hundredesvis
> eller tusindvis af positive feedbacks er det nok ikke hans hensigt at snyde
> og bedrage ...

Der er da ikke noget snyd og bedrag i at sælge brugte varer steder
som DBA eller Ebay.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : TDN

Dato : 27-03-10 20:46

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> foreskriver 5-30, men 5-40 som alternativ.
>
> Hvad er grunden iøvrigt til at 5-30 er så "meget" dyrere end 5-40 ?

Jeg vil nu være mere bekymret for at den ruster op før motoren går til. En
kollega har en der trods ekstra rustbeskyttelse ruster som ind i helvede. Så
mon ikke motoren holder stadig længere end karossen hvis den nøjes med 5-40.

Mvh
Thomas