Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til brug af manuelt objektiv,
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 26-03-10 00:42

Jeg har netop fået mig en billig fisheye, en Samyang 8mm. Den ser ud til
at virke fint nok, men er lidt i tvivl om betjeningen af den osv. På mit
Nikon D90 skriver den F/-- i displayet og lader mig ikke tage billeder,
medmindre jeg sætter kameraet i manual mode - og her kan jeg
selvfølgelig justere blænden på objektivets ring, sætte og sætte shutter
speed og ISO på cam, og så se i displayet om resultatet er som ønsket.

Men hvorfor vil den ikke lade mig bruge en eller anden form for
automatik? Kan cam ikke måle mængden af lys der kommer ind ved en given
blænde? Jeg kan se at der sidder en fjeder-pind til blænden bagpå,
ligesom på mine originale Nikkor objektiver, og når jeg skruer den ned
på f/22 kan jeg åbne blænden ved at trykke på pinden. Men kameraet
virker kun i M mode, og registrerer ikke hvilken blænde der er valgt.

Så er der fokuseringen - jeg havde en gang lånt en Nikkor 10,5mm f/2.8
fisheye, der vist nok kunne fokusere på 0.1-0.5 meter, herefter var det
uendeligt - denne her går vist fra 0.3 til 3 meter - men det virker ikke
som om billederne bliver super skarpe når jeg tager dem, selv om jeg
sætter fokus ringen på den ca. afstand jeg har til motivet. Som det også
nævnes her http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?t=20803 er det
ligesom om man skal sætte den lidt tættere end det man fotograferer -
men er der nogle simple tricks til at se om motivet er i ordentlig fokus?

At skrue på fokus gør ingen synlig forskel i søgeren - men lille forskel
på live view og på billeder, når der zoomes ind i displayet.

Skrue på blænden gør heller ingen synlig forskel i søgeren - men på live
view og billeder er der stor forskel... Why?

På forhånd tak for feedback :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-10 01:57

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
>
> Skrue på blænden gør heller ingen synlig forskel i søgeren - men på live
> view og billeder er der stor forskel... Why?

Jeg har ingen anelse om, hvordan det virker/skal virke på Nikon, men jeg
har selv en manuel 50mm/f:1,4 til mine Canon EOS huse - både digital og
analoge. - Den er så manuel, at jeg skal bruge den med gammeldags
nedblænding - altså ingen 'springblænde'.

Hvis jeg sætter det på, mens kameraet står på 'P' (fuldautom. prg.),
skifter kameraet selv over til 'AV' (blænderprioriteret), hvor jeg så
blot skal vælge blænden, så vælger kameraet selv lukkertiden. - Når jeg
så sætter et EF objektiv på, skifter de tilbage til 'P'. - Jeg kan også
selv vælge 'AV' og så blot stille blænden, som jeg ønsker det , og
lukkertiderne skifter så selv... - Og selvfølgelig også fuldt manuel som
i dit tilfælde...

Til min Yashica AF SLR har jeg en orig. fiskeøje-forsats til den orig.
Kyocera 35-70mm zoom, man kunne få som std. optik, som så ændrer det til
en 12-15mm istedet for. Den virker ganske godt på manuel fokusering, men
ikke særlig godt med AF, da kameraet kører med et 3-punkts AF-system,
hvor fokus-punkter er placeret ligeligt fordelt på matskivens
centerlinie....

Jeg véd ikke, om du kan bruge det til noget, men det er de eneste
erfaringer, jeg har med fiskeøje-optik...

mvh. Erik Richard

Fra : Steffen

Dato : 26-03-10 11:35

Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> wrote:

> [...]
> Nikon D90 skriver den F/-- i displayet og lader mig ikke tage billeder,
> medmindre jeg sætter kameraet i manual mode -

Det er sådan kameraet er lavet, der mangler en ring rundt om
bajonetfatningen der kan aflæse blændeindstillingen på objektiver med
manuel blændeindstilling.

>og her kan jeg
> selvfølgelig justere blænden på objektivets ring, sætte og sætte shutter
> speed og ISO på cam, og så se i displayet om resultatet er som ønsket.

Ja enten er nødt til at forsøge dig frem, eller måle lyset med en løs
lysmåler.

> [...]
> på f/22 kan jeg åbne blænden ved at trykke på pinden. Men kameraet
> virker kun i M mode, og registrerer ikke hvilken blænde der er valgt.

Objektivet bliver først blændet ned når du tager billedet.

> [...]
> ligesom om man skal sætte den lidt tættere end det man fotograferer -
> men er der nogle simple tricks til at se om motivet er i ordentlig fokus?

Afstandsmarkeringerne på fokusringen er kun tilnærmelsesvis vejledende.
Du er nødt til at bruge søgeren og når du bruger autofokus-objektiver,
så bruges søgeren kun til at se om der kommer det rigtige på billedet,
men når du bruger objektiver med manuel fokus er det vigtigt at okularet
på søgeren er indstillet rigtigt.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-03-10 11:42

On 26-03-2010 11:35, Steffen wrote:

> Det er sådan kameraet er lavet, der mangler en ring rundt om
> bajonetfatningen der kan aflæse blændeindstillingen på objektiver med
> manuel blændeindstilling.

jeg har læst på ken rockwells liste at kun Dxxx modellerne kan køre med
objektiver uden CPU, men hvorfor f... kan den ikke regne ud hvor meget
lys der kommer ind og så bare justere lukker herefter?

> Objektivet bliver først blændet ned når du tager billedet.

Really? Hvorfor er det så jeg ikke kan justere blænden på cam men kun
via ringen på objektivet? Jeg kan heller ikke få cam til at blænde ned
når jeg trykker på DOF preview knappen - men der er jo den der
fjederpind på objektivet som åbner blænden..

> [...]
> så bruges søgeren kun til at se om der kommer det rigtige på billedet,
> men når du bruger objektiver med manuel fokus er det vigtigt at okularet

Jeg fandt som skrevet ud af at bruge den lille grønne fokusprik nede i
hjørnet

Men hvis mit cam kan se når motivet er i fokus - hvorfor fanden har
Samyang så ikke lige lavet mekanikken til at motoren i kameraet kan
dreje på fokusringen på objektivet via den lille pind der stritter ud?
Det er vel ikke så kompliceret eller hvad?

Fra : Steffen

Dato : 27-03-10 13:34

> [...]

> objektiver uden CPU, men hvorfor f... kan den ikke regne ud hvor meget
> lys der kommer ind og så bare justere lukker herefter?

Du har valgt at købe en billigere model, og det er en af de ting du har
givet køb på. Kameraet kan ikke gætte, hvad du har stillet blænden på
når der ikke er nogen mekanisk overførsel af informationen.

> [...]
> når jeg trykker på DOF preview knappen - men der er jo den der
> fjederpind på objektivet som åbner blænden..

Du kan ikke stille blænden via kameraet (cam) fordi der ikke er nogen
elektronik i objektivet.
Prøv at stille blænderingen på 22 og tryk så på
nedblændings(DOF)knappen, så skulle du gerne kunne se at søgerbilledet
bliver mørkere.

> [...]
> dreje på fokusringen på objektivet via den lille pind der stritter ud?
> Det er vel ikke så kompliceret eller hvad?

Det er så kompliceret, at de ikke vil kunne sælge objektivet til den
pris du har givet for det.

Se det i øjnene, du har købt et relativt billigt manuelt specialobjektiv
og bliver nødt til at agere ud fra de præmisser.

mvh
steffen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-03-10 13:49

On 27-03-2010 13:33, Steffen wrote:

> Du har valgt at købe en billigere model, og det er en af de ting du har
> givet køb på. Kameraet kan ikke gætte, hvad du har stillet blænden på
> når der ikke er nogen mekanisk overførsel af informationen.

Selv om den ikke kan gætte blænden tænker jeg at den vel stadig kunne
måle mængden af lys der kommer ind og justere iso og lukker derefter

> [...]
> Prøv at stille blænderingen på 22 og tryk så på
> nedblændings(DOF)knappen, så skulle du gerne kunne se at søgerbilledet

Der sker intet - med normale objektiver kan man jo høre et klik når man
trykker

Men jeg troede at den fjeder-pind som sidder på nikon objektiver, er den
der justerer blænden, men det sker måske via en servo i objektivet
(altså på automatisk objektiver)? Hvad bruges pinden så til? bare at
holde det helt åbent mens man søger eller hvad?

> Det er så kompliceret, at de ikke vil kunne sælge objektivet til den
> pris du har givet for det.

OK? På de andre objektiver jeg har prøvet, som har haft mekanisk AF, har
der bare været en lille skrue i soklen, drevet af motoren i cam, og som
drejede sammen med fokus-ringen

Hvorfor er det kompliceret at lave rent mekanisk?

> Se det i øjnene, du har købt et relativt billigt manuelt specialobjektiv
> og bliver nødt til at agere ud fra de præmisser.

Ja jeg ved godt den er ren manuel, men er også lidt nysgerrig efter at
vide hvordan tingene fungerer, så jeg har bedre forudsætninger for
brugen af dem.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-03-10 16:58

On 27-03-2010 11:41, Esben von Buchwald wrote:

> jeg har læst på ken rockwells liste at kun Dxxx modellerne kan køre med
> objektiver uden CPU,

Hmm... Det kan osse D1, D2, D3 og afledninger af dem, men det er vel
underforstået...

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-10 14:16

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Skrue på blænden gør heller ingen synlig forskel i søgeren - men på live
> view og billeder er der stor forskel... Why?

Du vil muligvis kunne køre automatik på en D200 og op efter og nyere.
Mht. fokus, så prøv at bruge fokusmarkøren i søgeren.
Den grønne cirkel lyser op, når fokus er korrekt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-10 19:45

Esben von Buchwald skrev:
> [...]
>
> Skrue på blænden gør heller ingen synlig forskel i søgeren - men på live
> view og billeder er der stor forskel... Why?

Der må være en form for fokusbekræftelse i søgeren
på dit kamera, f.eks. en grøn prik, der lyser op,
når motivet er i fokus.

Udsøg dig et fjernt motiv med god kontrast.
Sæt blænden på 3,5 og afstandsringen på uendelig.
Hvis fokusbekræftelsen så lyser op, når du trykker
halvt på udløseren, er alt i orden, men hvis du
skal dreje ringen ind på f.eks. 1 m eller 50 cm
før den lyser op, så er objektivet forkert justeret.

Jeg købte selv sådan et objektiv for nylig med den
samme fejl, som jeg returnerede, og fik et
fejlfrit leveret i stedet.
Her er, hvad jeg skrev til leverandøren:

"I am hereby returning this lens - Samyang 8 mm
f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye for Nikon
- which I received from you yesterday.

I am sorry to inform you that this lens is not
performing properly.
It’s about the focusing scale:When turning the
focusing ring to the infinity mark, you are not
getting a sharp picture of a distant object. (With
maximum aperture set - obviously). To get things
sharp at infinity, you have to set the scale to
about 0,5 - 0,4 m.

I would like you to send me another copy of the
same product, as I really need the wide field of
view of this lens!"

Mht.billedskarphed, så synes jeg den er rimelig
god, nedblændet til 5,6 eller især 8, men kræver
måske lidt ekstra sharpning i efterbehandlingen.

Hilsen, ...børge

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-03-10 11:33

On 26-03-2010 19:44, "børge T. andersen" wrote:

> Der må være en form for fokusbekræftelse i søgeren på dit kamera, f.eks.
> en grøn prik, der lyser op, når motivet er i fokus.

Ja det har jeg lige fundet ud af, den blinker når man er ved at være i
fokus og lyser konstant når fokus er ramt.

> [...]
> er alt i orden, men hvis du skal dreje ringen ind på f.eks. 1 m eller 50
> cm før den lyser op, så er objektivet forkert justeret.

Når jeg tager et billede ud af vinduet, af en bygning 200 meter væk,
melder den korrekt fokus når den er sat på ca. 0.7 meter - når den er på
infinity er den ikke skarp.

Vil du mene den er defekt så? Eller kan man bruge den fuldt ud, når man
bare justerer den lidt anderledes?

> Jeg købte selv sådan et objektiv for nylig med den samme fejl, som jeg
> returnerede, og fik et fejlfrit leveret i stedet.

Var det også hos foto-tip.pl ? Der er åbenbart stor fejlrate på de
billgie objektiver kan jeg forstå...

> [...]
>
> Mht.billedskarphed, så synes jeg den er rimelig god, nedblændet til 5,6
> eller især 8, men kræver måske lidt ekstra sharpning i efterbehandlingen.

Ja jeg har også lige konstateret at det hjælper lidt at skrue den ned på
F/8...

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-10 18:19

Esben von Buchwald skrev:

> [...]
> infinity er den ikke skarp.
>
> Vil du mene den er defekt så? Eller kan man bruge den fuldt ud, når man

Ja, så er den fejljusteret. Selvfølgelig kan den
bruges, men det er da irriterende at skulle stille
den på 0,7 m for at få det fjerne skarpt, og
desuden vil nærgrænsen også være forringet.

> Var det også hos foto-tip.pl ? Der er åbenbart stor fejlrate på de
> billgie objektiver kan jeg forstå...

Det var hos foto-tip, og der var ingen problemer
med at få et andet.

> Ja jeg har også lige konstateret at det hjælper lidt at skrue den ned på
> F/8...

Ja, og på den blænde virker den faktisk som et
fixfokus objektiv på et gl.dags bokskamera (hvis
det siger dig noget), hvor alt mellem 0,7 m og
uendelig et skarpt, hvis du stiller det på ca. 1,5
m (eller 0,5 m hvis du beholder det du har nu).
Og så er der jo ingen fokuseringsforsinkelse ...

Mht. eksponeringsautomatik, så skal du bare købe
et Panasonic G1 kamera (som jeg har gjort, dog
ikke pga.det her objektiv), så virker det med
A-automatik (men med nikon må du ud med den
håndholdte belysningsmåler, eller også prøve dig
frem).
Jeg håber, det ender med, at du bliver glad for
dit nye objektiv, det er jo ret unikt.

Hilsen,...børge

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-03-10 22:32

On 28-03-2010 19:19, "børge T. andersen" wrote:

> Ja, så er den fejljusteret. Selvfølgelig kan den bruges, men det er da
> irriterende at skulle stille den på 0,7 m for at få det fjerne skarpt,
> og desuden vil nærgrænsen også være forringet.

Sikker på at nærgrænsen også er forringet? Lyder jo lidt øv, men har det
betydning når jeg kører F/8?

> Det var hos foto-tip, og der var ingen problemer med at få et andet.

Ok, venter lige et par dage og ser om jeg kan leve med at fokusringen
åbenbart sidder skævt - jeg kigger jo alligevel på fokusindikatoren,
ikke på ringen - det er jo lidt bøvlet at skulle sende lortet tilbage
til polen...

> [...]
> gl.dags bokskamera (hvis det siger dig noget), hvor alt mellem 0,7 m og
> uendelig et skarpt, hvis du stiller det på ca. 1,5 m (eller 0,5 m hvis

Jeg var ude og tage nogle billeder i dag, som bliver acceptabelt skarpe,
i dagslys ved F/8 så det er jo nok bare prisen for at købe noget billigt
fra Korea frem for originalt nikon...

> [...]
> (som jeg har gjort, dog ikke pga.det her objektiv), så virker det med
> A-automatik (men med nikon må du ud med den håndholdte belysningsmåler,

Jeg tager et par prøveshots og justerer ISO og lukkertid så det ser
nogenlunde pænt ud - det kan jeg godt leve med, heldigvis er RAW
taknemmeligt når man skal rette op på eksponeringen

> Jeg håber, det ender med, at du bliver glad for dit nye objektiv, det er
> jo ret unikt.

Tja, unikt, jeg kan da i hvert fald godt se hvorfor den her koster 1500
kr og Nikons eget 10.5mm F/2.8 DX fisheye (som jeg tidligere lånte)
koster 5000 kr - den har mere lys, er skarp ved F/2.8, fokuserer på
0,02-0,5 meter og har automatik

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-10 11:52

Esben von Buchwald skrev:

> Sikker på at nærgrænsen også er forringet? Lyder jo lidt øv, men har det
> betydning når jeg kører F/8?
Ja, prøv at se på tallene: Når 0,7m på dit obj.
svarer til uendelig, så vil 0,3m svare til
0.4-0,5m, så den er altså forringet 10-20cm - men
betyder det noget? - det er der kun dig, som kan
svare på!

> [...]
> åbenbart sidder skævt - jeg kigger jo alligevel på fokusindikatoren,
> ikke på ringen - det er jo lidt bøvlet at skulle sende lortet tilbage
Ja, og som sagt, på bl.8 (eller 5,6) behøver du
slet ikke at bekymre dig om fokusering - bare stil
ringen på 0,5m (evt. tape den fast ), så
vil alting være indenfor skarphedsdybden.

Blænde 5,6 synes jeg også er absolut akceptabel.

> Jeg tager et par prøveshots og justerer ISO og lukkertid så det ser
> nogenlunde pænt ud - det kan jeg godt leve med, heldigvis er RAW
> taknemmeligt når man skal rette op på eksponeringen
Tja, og så har man jo også chansen til at lære at
bedømme eksponeringen ud fra lysforholdene,
ligesom de måtte i de gode, rigtig gamle dage - og
det er vel ikke så dumt endda?

Jeg mener med hensyn til billedvirkningen.

> [...]
> kr og Nikons eget 10.5mm F/2.8 DX fisheye (som jeg tidligere lånte)
> koster 5000 kr - den har mere lys, er skarp ved F/2.8, fokuserer på
- og er større og tungere.

Hilsen, ...børge