Hvis man nu skulle ha en ny potte til ca 1~
Fra : Ukendt

Dato : 25-03-10 23:00

Fruen er sur over at nogen har brugt vores bil op sådan mere eller mindre,
og den nu er begyndt at afkræve penge til reparationer.
Så hun vil ha ny. Jeg har nu bedt hende klappe hesten lidt, for vi var ikke
forudseende nok til at vide, at registreringsafgiften villle falde voldsomt
efter, at vi købte vores Citroen C3 tilbage i januar 2005. så der er meget
lidt ide i at flå mulvarpen op af lommen nu, for vi får ingen god pris for
citronen.

Nå, men man kan da kigge, men hvad er værd at beskæftige sig med nu om dage,
hvis prisrammen siger, max 180 kilokr!

Da vi købte Citroenen var den den bedstkørende af de små dieselbiler tæt
forfulgt af en noget dyrere Toyota Yaris.
Hvad er billedet i dag?

Opel Corsa er sjov - Hvis lige den får 1,7 l dieselmotoren , men så er
den for dyr!
Fiat Punto er også lige en tøddel ringere end Citronen.

Skoda Fabia måske?

Det behøver ikke nødvendigvis være en diesel.
Vort kørselsbehov er faldet meget det sidste års tid.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-03-10 23:05

Frodo Nifinger skriver:

> Vort kørselsbehov er faldet meget det sidste års tid.

Jo, men har i lyst til at smide 20-30.000 kr i værdi over de næste 2
år, frem for at bruge måske 10 på reperationer af den nuværende?

Klaus

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-03-10 00:21

> Frodo Nifinger skriver:

> Jo, men har i lyst til at smide 20-30.000 kr i værdi over de næste 2
> år, frem for at bruge måske 10 på reperationer af den nuværende?

Personligt er jeg også mest for at vente.
Nyt er altid rart, men værditabet på den gamle har været for stort pga
afgiftsnedsættelserne.
Om to-tre år kan jeg køre den i skoven og skyde den, hvis det er det, jeg
har lyst til

Men det er jo ikke kun mig der bestemmer. eller rettere, hvor meget har man
at skulle ha sagt, når fruentimmeret går i selvsving over endnu en
reparation

C3'eren er indrømmet ved at være lidt dyr.
Reparationshistorien er efter garantiperioden:

1) Ompakning og udskiftning af dyser - incl fire nye standarddæk på tilbud
og alm. service løb det op i 16500 kr ved 105.000 km. Bilen begyndte at
lugte af dieseludstødning i kabinen og tikke ved 3. cyllinder.
2.) Defekt vandpumpe - Pumpen begyndte at støje - Tandrem og strammeruller
og kilerem udskiftet. ca 4000 kr
3.) Defekt kileremsskive på krumtap. Husker ikke prisen, men den var
forbløffende dyr.
4.) Nye bremseskiver - overkommeligt og ny bremsecylinder bagi
5.)Svagt vandforbrug. Viser sig at være utæt køler
6) Starter får for stort forbrug og tørner dårligt. Starter og køler kom
hurtigt efter hinanden i kombination med fire nye vinterdæk på stålfælge
hopper regningen op over 16.000 kr. Selve starteren kostede næsten 4000 kr.
7.) Venstre forhjul - Fjeder knækker og ødelægger manchet på drivaksel. To
nye fjedre, toplejer, manchet på drivaksel. Regningen er endnu ikke kommet

Bilen har nu kørt 186.000 km og er fra 2005. Med den sidste regning lander
vi på vel omtrent 22-23.000 kr over de sidste tre måneder. men der er altså
et sæt vinterfødder og service gemt i det, oxo.

Er der nogen, der har prøvet at sætte sig op i en Suzuki SX4? Den er hverken
fantastisk køn eller fantastisk grim, men der er viist gode muligheder for
lave priser for 2009 modellen.
Men kører den som en affældig rendegraver, kan det være det samme.

Men den ser rummelig ud. Teknisk er jeg ikke specielt bange for Suzuki. Jeg
har haft en Wagon R+. Den kostede en gearkasse, og et håndbremsekabel og en
bremsecylinder over 4½ år og 155.000 km- Gearkassen var næsten det
billigste
Rust derimod. Den metallicgrønne model, jeg havde, var meget tynd i lakken,
og rustbeskyttelse var der ikke meget af. Pava eller lignende er
obligatorisk. Efter 4½ år var det en god ide at skille sig af med den, da
den ikke var blevet sovset til i bunden, og rusten så småt begyndte at melde
sin ankomst på bagklappen og sårn.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-10 17:00

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> muligheder for lave priser for 2009 modellen.
> Men kører den som en affældig rendegraver, kan det være det samme.

Så fik jeg prøvet en Suzuki SX4 Combiback
- Og den kom lige så hurtigt ud af systemet igen
Normalt kan jeg godt lide at prøve biler og tage mig god tid. Her gjaldt det
bare om at få vendt og afleveret bilen.
Det var ingen nydelse
Plastikkvaliteten i en C3 er ikke nogen stor oplevelse, men Suzuki sætter
altså nye standarder for, hvor ringe det kan laves.
Nu var det en 120 Hk 1,6 Benziner i bilen, men de der kræ var stort set ikke
til at sparke ud af stalden. Man skulle nærmest stå og stampe på pedalen
for at opleve bare nogenlunde accelleration. SX4'eren med benzinmotor er
hverken kvik eller frygtindgydende på trods af at den reklamerer med 120
krikker. Gearskiftet er helt utroligt kantet. Affjedringen er hverken lækker
tilbagelænet eller sporty. I betragtning af bilens fremtoning, er pladsen
skuffende i lighed med kabinens udseende

Jeg kan faktisk ikke sige noget pænt om SX4 andet, end at man sidder højt
med godt udsyn.
Jeg gad end ikke vente på at vente på at sælgeren fik talt færdig med en
anden kunde, før jeg afleverede nøglen og gik.
Den var sq for trist.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-10 00:38

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
>
> Skoda Fabia måske?
>
> Det behøver ikke nødvendigvis være en diesel.
> Vort kørselsbehov er faldet meget det sidste års tid.

En bekendt har lige købt en ny hvid Seat Ibiza. Pæn, velkørende og hæderlig
kvalitet.
En Corsa falder helt igennem ved direkte sammenligning.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-03-10 01:47

"Ole" <-> skrev i meddelelsen

> En bekendt har lige købt en ny hvid Seat Ibiza. Pæn, velkørende og
> hæderlig kvalitet.
> En Corsa falder helt igennem ved direkte sammenligning.

Hmmm, Jeg prøvede sådanen Ibiza ecomotive ting for et halvt års tid siden.
Føj for en knæknuser. Instrumentpanelet rager langt ud i døråbningen, næsten
40 cm, hvad der gir nogen gevaldige kollissioner med knæet ved indstigning.
Jeg så stjerner, ved første indstigning!

Leon og Altea så noget bedre ud i mine øjne, men prisen er ikke den samme.

Dieselen i Ibizaen var op frisk nok, men enormt klaprende i forhold til min
C3.
Jeg fik ikke lyst til at skifte, dengang jeg prøvede den.

Corsaen med den lille diesel kører heller ikke bedre end Citronen, og er
fysisk mindre, især i bredden.
Men 1,7 dieselen er direkte sjov. Den er lynhurtig, men også stiv som et
brædt. Nydelig kabine iøvrigt.
1,3 dieselen er mere civiliseret og komfy i affjedringen, men også lidt
bovlam, med den mindre plads, er der ingen grund til at bytte med Citronen.

Fiat Punto har jeg også prøvet for noget tid siden. Fin lille bil, men
skulle jeg vælge mellem en ny 1,3 Punto Diesel og C3'eren fra ny, tog jeg
vist Citronen igen baseret på komfort, køremåde, funktionalitet af
instrumenter og udsyn ud af bagruden.

Yaris er faktisk den, jeg har prøvet, som kom tættest på Citronen. Men
dyrere, og med meget mørk kabine og dårligt udsyn af bagruden. Til gengæld
er kvaliteten af kabinen noget bedre, når der er gået 4-5 år

Jeg har ikke prøvet en Hyundai I20, damn at ha en bil man ikke kan stave til
uden at slå det op ,o)

Der er selvfølgelig også en VW Polo.

Franske biler er udelukket. Det gider jeg ikke lige igen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-10 11:36

> [...]
> min C3.
> Jeg fik ikke lyst til at skifte, dengang jeg prøvede den.

Tror forresten, at det har noget med højden at gøre!
Jeg er ikke ret høj - 167 eller, det var jeg
Fruen er indnu lavere, of for at komme overens, så finder jeg mig i, at
stolen er et enkelt klik nærmere instrumentpanelet, end jeg selv ville ha
sat den til.
I Ibiza'en gir det en meget lille indstigningsåbning mellem stol og panel,
da Seat synes, den skal ha en voldsomt krumt cockpit.

Jeg skal hilse og sige, at det gjorde så ondt, at det tog halvdelen af
fornøjelsen ud af at prøvekøre bilen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KASO

Dato : 27-03-10 20:00

> Franske biler er udelukket. Det gider jeg ikke lige igen.

Der er ellers en alternativ løsning for tiden: Renault tilbyder leasing af
Clio til en ganske rimelig sum - omkring 5-6000kr. i "startskud" og 2.000kr.
pr. måned - og så er du fri for at tænke på reparationer. Det kræver så
lige, at man er til leasing - men bilen skulle være ganske velkørende...

Vi købte selv en Yaris 1.3 for ca. 1 år siden - den var da knapt 3 år gl. og
havde kørt 12.000km(!)

Den er også ganske rummelig og velkørende - men brændstoføkonomien imponerer
ikke - 15-16km/l - eller ca. det samme som vores Mégane Coupé fra 1999
kørte - trods 200kg. og 20hk mere. Ellers er Yaris'en fin og behagelig - og
jeg forventer, at den ikke byder på mange reparationer (den har dog været
forbi Toyota til et lille speedercheck (uden beregning) )

Fra : Brian

Dato : 26-03-10 17:27

"Ole" <-> skrev i meddelelsen

> En bekendt har lige købt en ny hvid Seat Ibiza. Pæn, velkørende og
> hæderlig kvalitet.

Jeg synes den er jammerlig på alle måde. Designet er et skridt tilbage fra
den gamle model, og det hele virker meget billigt - og så støjer den!

> En Corsa falder helt igennem ved direkte sammenligning.

Corsa'en har vel også 4-5 år på bagen som model. Jeg synes dog at den giver
et bedre kvalitetsindtryk end Ibiza'en.

Skulle jeg ud at købe lille bil, ville jeg finde mig en brugt Grande Punto
med 130 dieselheste. Lige for tiden er der for meget snak om
afgiftsomlægning, til at jeg ville risikere at tage det første hug på en ny
bil.
Om en Grande Punto er mere stabil end din Citroen ved jeg ikke, men den
kører godt.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-10 22:12

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> [...]
> ny bil.
> Om en Grande Punto er mere stabil end din Citroen ved jeg ikke, men den

Grande Punto kører skam fint.
Jeg har prøvet den almindelige 1,3 l diesel. Kører fint, men ikke bedre end
C3'eren. og så er den med en lille træls bagrude.
Den virker en smule mindre en C3'eren iøvrigt, og har en lidt ringere
instrumentering, IMHO.

Men med en 130 hk Diesel er den garanteret sjov. Jeg har prøvekørt en Bravo
med 120 hk diesel, og den ku jeg rigtig godt lide. Gennemført flot bil, kvik
og lækker, men igen indrettet, så det er helt umuligt at se en trailer ud af
både sidespejle og bagrude pga svungne brede hofter og et skydeskår bagtil.
Og så var den alt for dyr til mit budget.
Men jeg ku lide den.
En Grande Punto med 130 hk er garanteret endnu sjovere.

Men den findes da ikke i Danmark?
Har kun set to brugte til salg. og Fiat har den ikke listet. Og slet ikke
som 5 dørs.
Den nye Grande Punto EVO er da totalt kikset for dem. Hvor den gamle Grande
Punto råbte: " Se, jeg er en Maserati, ja jeg er så" så sætter den nye sig
mellem 3-4 stole med den nye front. De må ha søbet for hårdt i Baroloen, da
de tegnede den front og mente, at den godt ku afløse Maseratilooket.
Evo'en kan iøvrigt fåes med en 1,6 MJT 120 Hk, men havner så på omtrent
250.000 kr. Og det er altså for meget, især for en bil med en grim front

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Brian

Dato : 26-03-10 22:59

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> end C3'eren. og så er den med en lille træls bagrude.
> Den virker en smule mindre en C3'eren iøvrigt, og har en lidt ringere

Instrumenteringen er nok smag og behag.
Instrumenteringen jeg har følt mig mest hjemme i, var i en Saab 9-3 SS - men
den bryder flertallet sig jo ikke om.

> Men den findes da ikke i Danmark?
> Har kun set to brugte til salg. og Fiat har den ikke listet. Og slet ikke
> som 5 dørs.

Hmm, der er da som regel et par stykker til salg på hvilket som helst
tidspunkt - ofte ganske veludstyret og til rimelige penge.

En af mine kammerater har sådan en - netop som 3 dørs. Han er ret glad for
den, men på den anden side er han også typen der ALDRIG ville indrømme, hvis
den var et skidt køb

> [...]
> nye sig mellem 3-4 stole med den nye front. De må ha søbet for hårdt i
> Baroloen, da de tegnede den front og mente, at den godt ku afløse

Enig, den var mere vellykket i første omgang - storhedsvanvid grænsende til
det komiske

/Brian

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-03-10 05:59

> [...]
> er meget lidt ide i at flå mulvarpen op af lommen nu, for vi får ingen god

Som jeg skrev forleden, må tiden være inde til at privatlease inkl.
servicekontrakt. Fordelen skulle bl.a. være, at du ingen bekymring vil få
med dyre reparationer. Din bils historie er trods mange km jo ik god læsning
IMO...

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-10 07:12

> [...]
> dage, hvis prisrammen siger, max 180 kilokr!
> Opel Corsa er sjov - Hvis lige den får 1,7 l dieselmotoren , men så er

Det er nok ikke lige sjov jeg ville bruge om den. Mere ord som fornuftig,
praktisk osv

/A

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-10 22:15

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er nok ikke lige sjov jeg ville bruge om den. Mere ord som fornuftig,
> praktisk osv

Sjov er nærmest et fyord, når bilen skal kunne rumme fem og holde prisen.
Da gælder det nærmest bare om ikke at være træls i det daglige.
"Sjov" koster 50-70.000 kr mere

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-10 22:17

Frodo Nifinger skriver:

> Sjov er nærmest et fyord, når bilen skal kunne rumme fem og holde prisen.

"Rumme 5" og så "Opel Corsa" i samme sætning?

Klaus

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-03-10 23:27

> Frodo Nifinger skriver:

> "Rumme 5" og så "Opel Corsa" i samme sætning?

Tjah, vi har kørt fem personer til både Italien (Rom) og til Prag i C3'eren.
Og den er ikke meget større, men måske lige nok. Jeg har ikke prøvet at
fylde ungerne ind på bagsædet i en Corsa.
Den ældste er fyldt 18, så det er ikke så meget, hun skal med mere. Hvert
fald ikke nok til, at jeg vil købe bil efter det.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-10 07:34

Frodo Nifinger skriver:

> Tjah, vi har kørt fem personer til både Italien (Rom) og til Prag i C3'eren.
> Og den er ikke meget større, men måske lige nok. Jeg har ikke prøvet at
> fylde ungerne ind på bagsædet i en Corsa.

Jeg vil tro at den føles større.

> Den ældste er fyldt 18, så det er ikke så meget, hun skal med mere. Hvert
> fald ikke nok til, at jeg vil købe bil efter det.

Den nye Polo er nu heller ikke så dum, og starter nede omkring
150.000. Gå efter en benziner, desværre fås de "skrabede udgaver" ikke
med ret mange benzinmotorer.

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-03-10 15:16

On 27 Mar., 07:34, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
>
> Den nye Polo er nu heller ikke så dum, og starter nede omkring
> 150.000. Gå efter en benziner, desværre fås de "skrabede udgaver" ikke

Enig, hvis Polo fås til de penge er det da ikke svært at vælge. Den er
ret stor og lækkert bygget og blev da vist også årets bil, så helt
tosset kan den ikke være. Og du får penge får den når den skal sælges
igen, i modsætning til de fleste andre småpotter, der har været oppe
at vende i tråden her.

Leo

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-03-10 02:50

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

tosset kan den ikke være. Og du får penge får den når den skal sælges
igen, i modsætning til de fleste andre småpotter, der har været oppe

Poloen lyder som et godt bud.
Kun en skam, at SMC's service om muligt er endnu ringere end Citroens!

Men vi kigger på den.
Selvom fruen har kastet blikket på en væsentligt dyrere bil
Nu må vi se, det skal jo også hænge sammen.
Privat leasing er jeg lidt usikker på, da fruen er expert i at køre mange
kilometer på tælleren, uden de er jobrelaterede.

Lige i øjeblikket løber der 2500 km på tælleren om måneden, sådan cirka, til
trods for at bilen egentlig ikke bliver brugt til at pendle til og fra
arbejde hver dag. Jeg kører ikke 20% af det.
Der kan udmærket løbe 35 kkm på tælleren i løbet af et år. Det blir dyrt i
leasing. Også dyrt i selvejet bil, men der kommer regningen senere

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.d

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-10 05:14

Frodo Nifinger skriver:

> Kun en skam, at SMC's service om muligt er endnu ringere end Citroens!

Der findes jo alternativer. De felste autriserede VW værksteder er
klovne, men enkelte er ganske godt. Jeg ved ikke, hvorxdan Grenå er
medn, både Randers og Egå skal du holde nallerne væk fra rent
servicemæssigt. Jeg kører selv til Ålestrup.

> Lige i øjeblikket løber der 2500 km på tælleren om måneden, sådan cirka, til
> trods for at bilen egentlig ikke bliver brugt til at pendle til og fra
> arbejde hver dag. Jeg kører ikke 20% af det.

Så mange km, så er der basis for en diesel.

Klaus

Fra : .J.S...

Dato : 26-03-10 18:47

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote in message
> Det behøver ikke nødvendigvis være en diesel.
> Vort kørselsbehov er faldet meget det sidste års tid.

Skal den være sprit ny ?
Ofte kan man finde en næsten ny 'demo' eller hvad de nu gør for at kunne
afskrive noget på den.
Man sparer noget og får som regel metallak smidt i nakken også :
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Hyundai-i30-1,6-CRDi-90-Classic-5d_ID206501702.htm

Eller som benzin, den er vist ny ?
Kræver en helt anden kørestil en diesel da den jo ikke har det alverden
moment.
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Hyundai-i30-1,4-CVVT-Blue-Drive-ISG-5d_ID484700967.htm

mvh/js

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 27-03-10 19:25

On Sat, 27 Mar 2010 17:00:23 +0100, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Jeg gad end ikke vente på at vente på at sælgeren fik talt færdig med
> en anden kunde, før jeg afleverede nøglen og gik. Den var sq for trist.

Hmm, har du overvejet at kikke efter nogen af dem som du så på for 5 år,
bare med færre km? Det skulle være ret nemt at finde en Yaris 1,4'er med
fx. 60000 km til ca. 140000. (Vores er 4 år, benzin, 36000km, og kører som
da den var ny, men du får den ikke!).

--
Peter Dalgaard
Center for Statistics, Copenhagen Business School