Hvordan sikrer man sig som eksportsælger?
Fra : Andrea

Dato : 24-03-10 15:31

Vi havde nogle udenlandske kunder fra USA over i sidste uge for at se
på vores produktion. De er rejst hjem igen og vi får nogle ordrer til
dem. Men der er et problem. Selvom vi driver en hel legal virksomhed
og bestemt regner med at vores kunder ligeledes driver deres
virksomheder ordentlig, så har vi ikke en kinamands chance for at vide
hvad de ellers bedriver tiden med.

Nu er der så faldet dom i sagen fra Århus over 3 forretningsmænd som
skulle have solgt møbler med piller i til USA for ca. 10 år siden.
Mange år senere bliver deres Amerikanske kunder arresteret for noget
smugleri fra Asien og de oplyser efter at de er blevet dømt i den sag
pludselig at også har købt stoffer i Danmark. I sagen er der ikke
fundet stoffer, ingen økonomi ud over hvad møblerne har indbragt og
alligevel bliver de dømt.

Så spørgsmålet går på hvordan at man kan sikre sig som ansat mod at
kundernes fremtidige lovovertrædelser får en i fedtefadet.

Navnene på flere af medarbejderne står på fragtpapire og mail-
korrespondance. Disse oplysninger kunne bliver misbrugt og det gør
kollegaerne utrygge.

Er der nogle gode råd?

Mvh
A. Burns

Fra : alexbo

Dato : 25-03-10 10:28

"Andrea" <ab1959dk@gmail.com> skrev

>Er der nogle gode råd?

Undlad narkohandel.

Sagen mod de tre danskere begyndte i 2006, da det danske
politi fik et tip fra amerikansk politi om, at der tilsyneladende var
danskere involveret i tre indsmuglinger af ecstasypiller.
Danskerne hentede ecstasypillerne i Holland af tre omgange, pakkede dem i
bordben i et sommerhus i Egå og eksporteret dem til USA som tv-borde.

Det er jo ikke bare nogle amerikanere der helt umotiveret peger på nogle
tilfældige danske eksportører.

mvh
Alex Christensen

Fra : Andrea

Dato : 25-03-10 04:42

On 25 Mar., 10:28, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> bordben i et sommerhus i Egå og eksporteret dem til USA som tv-borde.
>
> Det er jo ikke bare nogle amerikanere der helt umotiveret peger på nogle

Det er netop interessant at sagen begyndte i 2006, fordi at det var i
2006 at den sidste dømte i sagen begyndte sin afsoning. Og det var der
lang tid efter at efterforskningen blev afsluttet at sagen mod
danskerne pludselig kommer på banen. Den sidste bagmand havde været
længe på flugt jvf. dette link:

http://www.justice.gov/usao/gan/press/2006/01-04-06.pdf

Hvis danskerne havde været storsmuglere, hvorfor så ikke tippe Dansk
politi samtidig med at de arresterer langt størstedelen af smuglerne
tilbage i år 2000? Så kunne de måske have fundet stoffer i Danmark,
hvis de virkelig var skyldige.

Istedet giver Amerikanerne 3 års mulighed for at gemme stoffer og
hvidvaske eventuel fortjeneste, så alt hvad de danske myndigheder har
af beviser er disse "vidnesudsagn" af en mand der har været på flugt i
3 år rundt omkring i verdenen med fuld adgang til at plante beviser
der måtte lede politiet væk fra de egentlige kilder til stofferne.

Mvh
A. Burns.

Fra : alexbo

Dato : 25-03-10 12:01

"Andrea" skrev

>Hvis danskerne havde været storsmuglere,
De er dømt for smugleri, det er de jo ikke bare på baggrund af at nogle
amerikanere pludselig peger på en møbeleksportør i Danmark.

Jeg forstod dit indlæg sådan at I er bange for at noget sådant kan ske for
jer.
Nu er jeg klar over at det er frit opfundet at du bare ville i gang med at
diskutere dommen.

Nå nu du åbenbart kender så meget til baggrunden, kan du måske fortælle om
hvor længe disse "smuglere" har været møbeleksportører.
Var det en veletableret møbelvirksomhed der kom i klemme, eller var det
nærmest omvendt, en veletableret smuglervirksomhed der eksporterede hvad som
helst, bare der kunne være narko indeni.
Tilsyneladende kunne politiet bevise at disse folk havde hentet narko i
Holland, fyldt i møblerne i et bestemt sommerhus, tror du virkelig at det
er frit opfundet til lejligheden.

Jeg tror ikke du har det ringeste med eksportbranchen at gøre, de plejer at
være temmelig hurtige i hovedet.

mvh
Alex Christensen