Lidt mere om musik til børn.
Fra : Henning Jensen

Dato : 25-03-10 00:09

Spørgsmålet omkring ordet 'neger', som var berørt i "Børnestafetten",
førte jeg over i sprog-gruppen. Det gav mange interessante forklaringer
og opfattelser af ordet, samt dets brug.

I en af 'sidegrenene' til tråden i sprog-gruppen, kom man ind på musik
igen. Musikdebatten fører jeg nu tilbage her til musik-gruppen, hvor den
rettere hører hjemme.

Inge Aasted.

Her har jeg tre eksempler, "Lille frække Frederik", "Futte Futte Futtog"
og "Trommeslageren".
Hvad der forbavser mig mest, ved et genhør med Inge Aasted, er hendes
meget klare og meget tydelige udtale af ordene. Det er sjælden gave.
Ligeledes er hendes sprogudtale ikke så gammeldags, som jeg havde ventet.

Boolsen-Kvartetten.

Børnesangen "Bamses Fødselsdag" med Boolsen-Kvartetten, har jeg desværre
ikke.
Men i stedet fandt jeg "De nære Ting" og "I en Klosterhave" med
Boolsen-Kvartetten og Mogens Kilde på Kino-Orgelet.
(Jeg har hørt og set Mogens Kilde. Det har været i "Paladium", og
omkring 1965'erne).
Disse to 'numre' var begge blandt det faste repertoire i "Giro 413".
I den 'tunge ende' af "Giro 413" var der nogle 'seriøse', såsom
"Livsglædens Dans" fra "Den lille Havfrue", Kvartetterne fra "Rigoletto"
og "Lucia di Lammermoor" og I "Templets lyse Hal", (som altid skulle
være med Stefan Islandi og Henry Skjær). Og så selvfølgelig Mogens
Wieth med "Den blaa Annemone" og Aksel Schiøtz. Sidstnævnte ofte med en
af sangene fra "Farinelli". Disse 'numre' gik igen og igen, igennem en
meget lang årrække.

Jeg har valgt at uploade til RapidShare, til trods for, at der kan være
lidt ventetid. Men til gengæld er der ingen reklamer. Det er een fil der
skal udzip'pes.

http://rapidshare.com/files/367719924/Til_Musik.zip

Dette er kun eksempler. Føler nogen sig krænket, så undskylder jeg, og
opfordrer til at få materialet genudgivet.

Hilsen Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-03-10 12:20

On 25-03-2010 00:09, Henning Jensen wrote:
> (Jeg har hørt og set Mogens Kilde. Det har været i "Paladium", og
> omkring 1965'erne).

For at komme berettigede indvendinger i forkøbet, har jeg sendt følgende
spørgsmål til Biografmuseet.

------

Jeg har forsøgt at sende følgende mail til hr. Preben Larsen, der står
som forfatter til teksten af "Paladium".
Det har ikke været muligt, da mailadressen på websiden er forkert.
Måske vil I være venlige at maile mig den rigtige adresse, eller
videresende denne mail til hr. Preben Larsen.
På forhånd tak.

Hej.

Jeg har med stor interesse set og læst din webside om "Paladium":
http://www.biografmuseet.dk/biografer/k/kobenhavn/p/palladium/index.htm

Jeg har været i "Paladium" og set film nogle gange, fra midten af 1960'erne.
Jeg har hævdet, i en af nyhedsgrupperne dk.kultur.musik, at jeg har hørt
Mogens Kilde spille på orglet, ved en eller flere lejligheder omkring
samme årstal, og formentlig i Paladium.
Jeg føler mig ret sikker på det, men i følge dig, så tager jeg fejl!
Kan det have været en anden jeg har hørt, og på hvilket orgel? Eller har
du en bedre forklaring.
På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-03-10 13:50

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet omkring ordet 'neger', som var berørt i "Børnestafetten",
> førte jeg over i sprog-gruppen. Det gav mange interessante forklaringer og
> opfattelser af ordet, samt dets brug.

Nu bragte du jo selv Mogens Wieth på banen, så jeg skulle lige se om jeg
kunne finde lidt mere om, hvorfor han egentligt døde, kun 42 år gammel. Men
jeg blev vist ikke klogere.... Har du noget info der... Var det bare sådan
et uforklarligt pludseligt dødsfald.

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-03-10 18:08

On 25-03-2010 13:49, Benny Mortensen wrote:

> [...]
> jeg blev vist ikke klogere.... Har du noget info der... Var det bare sådan

Jeg kan ikke huske hvad han døde af. Så i den retning ved jeg ikke mere
end Wikipedia. Men jeg kan prøve at finde ud af det.
Den brede befolkning havde dette år, været mere optaget af radio Merkurs
lukning. Og Cuba-krisen overtog opmærksomheden efter Merkur.
Mogens Wieth var på en eller anden måde, hævet lidt over de almindelige
folkekære skuespillere. Han repræsenterede finkulturen. Derfor havde der
ikke været de store refleksioner over, at han rejste til England.
Og heller ikke over hans død derovre.
Da han rejste forbrød, han sig mod Janteloven, og kom i samme klasse som
Melchior og Brisson, og her op mod nutiden også Aksel Schiøtz. Man så på
en eller anden måde, lidt ned på dem.

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-03-10 19:33

On 25-03-2010 13:49, Benny Mortensen wrote:
> Var det bare sådan
> et uforklarligt pludseligt dødsfald.

Det var et vanskeligt spørgsmål du stillede, som jeg aldrig har tænkt
over før.
Jeg har ringet til et par bekendte, men svaret er det samme som
Wikipedias. En pludselig død under prøverne.

Wikipedia skriver, at det var under prøverne til "Købmanden i Venedig.
Jeg fik at vide af mine bekendte, at det skulle være under prøverne til
"Othello".
Hvem har ret, og hvorfor døde Wieth pludselig, og af hvad?

Er her nogen i gruppen, der har et bud?

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-03-10 10:53

> [...]
> "Othello".
> Hvem har ret, og hvorfor døde Wieth pludselig, og af hvad?

Hej igen...

Ja det fortaber sig lidt i det uvisse....

Det eneste jeg kunne komme frem til, var at han blev fundet på sit
hotelværelse...

Men intet om, hvorfor....

Og sådan umiddelbart, er der jo intet der taler for, at han skulle have haft
nogen
grund til selv at gøre en ende på sit liv... Derfor tillader jeg mig, sådan
helt for
egen regning, at udelukke selvmord... Selv om det kunne være en god grund
til, at undlade at nævne det... Men da jeg antager, at han selv så denne
rolle,
som værende det foreløbige højdepunkt i hans karriere. Tror jeg ikke på det.
Men OK, Helle Virkner kaster jo måske lidt lys over det alligevel, ved at
skrive, at hans helbred ikke var godt... Det vidste jeg ikke noget om...

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-03-10 12:05

On 26-03-2010 10:53, Benny Mortensen wrote:

> Det eneste jeg kunne komme frem til, var at han blev fundet på sit
> hotelværelse...
> Men intet om, hvorfor....

Jeg har søgt lidt mere, men er ikke kommet det nærmere.
Men det er nu mærkeligt, at der ingen steder bliver antydet en egentlig
årsag, bortset fra fru Krag's.
Jeg har sendt spørgsmålet 'ud i verden', og hvis der kommer noget mere
konkret tilbage, så skal jeg tilføje det.

Hilsen Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-03-10 20:38

On 25-03-2010 13:49, Benny Mortensen wrote:
> Har du noget info der... Var det bare sådan
> et uforklarligt pludseligt dødsfald.

Jeg har set gamle bøger igennem.

Helle Virkner skriver i sine erindringer, "Scenen skifter", Gyllendal
1968, side 92-93:

Citat:
"Hjemme på Egernvej blev jeg kaldt til telefonen. Fra London var der
kommet meddelelse om, at Mogens Wieth var død og fælles venner ville
spørge om jeg i Langeliniepavillonen ville give meddelelsen til Lilly
Weiding, som deltog i festen for Ben Gurion.
Meddelelsen virkede lammende. Vel havde jeg vidst, at Mogens' helbred
ikke var godt, men det var alligevel så utroligt, at vi ikke skulle møde
ham mere, kammeraten fra teatret, vennen gennem alle omskiftelser og
den, der var gift med en af de piger, jeg holdt mest af."
Citat slut.

Min kommentar: Helle Virkner var gravid i 8. måned og det var grunden
til, at hun ikke selv var med til festen med Ben Gurion.

Henning.

--
Take time to laugh.