Norge kan også
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-03-10 21:29

Indenfor den dejlige slagermusik er Tyskland jo som bekendt ret dominerende
her i landet, men vi må ikke glemme at slagermusikken også er meget
dominerende i Norge og at de har en kæmpe produktion af den slags musik - og
ikke mindst enorme dansbands-festivaler over hele landet fra nord til syd.
Festivaler med flere scener og ene slager-grupper og sangere og en masse af
dem i flere dage. Guf-guf.

Her er et par eksempler på norsk slager:

Bjørns orkester (Dra opp buksa di) Dansk: Træk dine bukser op
http://www.youtube.com/watch?v=Vrvg7qwxSfY&feature=related

Ole Ivars (Nei så tjukk du har blitt) Dansk: Nej, så tyk du er blevet
http://www.youtube.com/watch?v=P01hRhD0NGQ&feature=related

Trøste og Bære (Jag Är Inte Sjuk - Jag er båra svensk) dansk: Jeg er ikke
syg - jeg er bare svensk
http://www.youtube.com/watch?v=U8wbBJ92yyQ&feature=related

Hahaha. Ikke syg bare svensk. De laver en masse komiske videoer og tekster
til deres dejlige iørefaldende norske slagermusik.
Her kan man lige se lidt på programmet for dette års to største
slagerfestivaler skråstreg dansebands-festivaler.

Dansefestivalen: http://www.dansefestivalen.no/
Dansebandsfestivalen http://www.dansebandfestivalen.no/program.htm

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-03-10 22:00

On 24-03-2010 21:29, Åge Halldorsson wrote:

> Her er et par eksempler på norsk slager:

Hva'? Kommer der nu også schlager-invasion nordfra?
Det næste bliver vel Grønland?
Må vi så snart være her!!!

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-03-10 22:15

Henning Jensen skrev:

>Det næste bliver vel Grønland?

Her kan man selv prøve hvordan det går med grøndlandsk schlager
http://www.party-guide.dk/data/flashspil/filer/napatoq.swf

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-03-10 23:56

On 24-03-2010 22:14, Ivan V. Klattrup wrote:

> Her kan man selv prøve hvordan det går med grøndlandsk schlager
> http://www.party-guide.dk/data/flashspil/filer/napatoq.swf

Det kunne måske også være turen hjem fra Havnegrillen?

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-10 23:14

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> wrote:

> Hva'? Kommer der nu også schlager-invasion nordfra?
> Det næste bliver vel Grønland?
> Må vi så snart være her!!!

nah .. jeg tror bare jeg begynder at floode gruppen med død, doom, death
og black metal nyheder for at dæmme lidt op for al den lystighed ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 25-03-10 14:11

In article <1jfvsin.itdz3p19zp3vzN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> nah .. jeg tror bare jeg begynder at floode gruppen med død, doom, death
> og black metal nyheder for at dæmme lidt op for al den lystighed ...
>
> /thomas

Jeg har haft fornøjelsen af at arrangere et par koncerter med Backstreet
Girls fra Norge - og jeg kan hilse og sige, det var kanonos. Her er de
dog på hjemmebane i Oslo
http://www.youtube.com/watch?v=Z7cTy0juM-0

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-10 14:24

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg har haft fornøjelsen af at arrangere et par koncerter med Backstreet
> Girls fra Norge - og jeg kan hilse og sige, det var kanonos. Her er de
> [...]

jow jow .. der er da gang i den .. men de har vist hørt for meget AC/DC
som små ... ;)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-10 18:18

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> jow jow .. der er da gang i den .. men de har vist hørt for meget AC/DC
> som små ... ;)

Det er faktisk sært, for hvis man nærlytter ligger alle deres
akkordprogressioner i grænselandet mellem Sweet og Status Quo, dog med
"lidt" mere strøm på

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-10 18:20

Lyt f.eks. til denne: http://www.youtube.com/watch?v=bNPJuJSVmNA

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-03-10 18:59

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Lyt f.eks. til denne: http://www.youtube.com/watch?v=bNPJuJSVmNA

Ja tak. Kan ingen sammenhæng høre. Det her er godt nok også støjende , men
det er trods alt musik som man efter 30 sekunders lytning kan synge med på.
Nummeret har slagermusikkens kendetegn hvad angår synge-med-værdien, dog
selvfølgelig i rock-udførelse.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-03-10 19:36

On 25-03-2010 18:59, Åge Halldorsson wrote:
> men det er trods alt musik som man efter 30 sekunders lytning kan synge
> med på.

Sidder du også selv og synger med på alle schlagerne???

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-03-10 19:52

Henning Jensen skrev:

>Sidder du også selv og synger med på alle schlagerne?

Har du aldrig hørt om støjforurening på Fur

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-03-10 20:32

On 25-03-2010 19:52, Ivan V. Klattrup wrote:

> Har du aldrig hørt om støjforurening på Fur

Nu har der været så meget snak om Furland, så jeg har set i leksikonnet
for at blive klogere på området:

8 Kilometer NØ for Østergaard Færgekro med Færgefart over det 600 m.
brede Fursund til den lille Ø Furland (Kro), paa hvis Nordside Moleret
og den saakaldte, over 4 m. høje Rødsten - et jernholdigt
Sandstens-Konglomerat - rager klippeformigt frem på to Steder, i en
lille Dal tæt paa Øens Nordkyst og 10 Min. derfra paa selve Nordkysten i
Havstokken; Partier af Øens Kirke er opmurede af Rødsten. Øens Nordside
har høje, lyngklædte Bakker med stejle Skrænter; højeste Punkt 'Lille
Jensens høj' (76 m.) med vid Udsigt. Den sydlige Halvdel af Furland er
flad, frugtbar og stærkt befolket.

Jeg kan godt se, at Furland ligger på vej til Norge. Og jeg vil næsten
tro, at hvis man kravler de 7600 cm. op på tinderne af 'Lille Jensen
Fjeldet' at man så kan høre nordmændene synge, hvis vinden er fra den
retning. Specielt hvis man kommer direkte fra Havnegrillen.
Så ja til dit spørgsmål. Der kan meget vel være støjforurening på Furland.

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-03-10 20:51

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Nu har der været så meget snak om Furland, så jeg har set i leksikonnet
> for at blive klogere på området:

> Henning.

Du er dygtig.

P.g.a. den omfattende interesse for Fur bringer vi har et par informative
links, som samtidig indeholder lidt god musik, som nok vil falde i de
flestes smag.

http://www.youtube.com/watch?v=Fw1DYLYjG_U´

http://www.youtube.com/watch?v=lDXdmuoM9tw&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-03-10 21:12

On 25-03-2010 20:50, Åge Halldorsson wrote:
> P.g.a. den omfattende interesse for Fur bringer vi har et par
> informative links, som samtidig indeholder lidt god musik, som nok vil
> [...]

Spændende. Og videoen starter meget passende med nogle billeder jeres
nationaldyr, grilmågen.
Og nationalsangen er en rigtig schlager.
Og der er flyvere af en eller anden art med i videoen. Er det SAS der
har genoptaget ruten København-Furland?

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-03-10 21:44

> Er det SAS der har genoptaget ruten København-Furland?
>
> Henning.

Prøv selv om du kan finde oplysningerne 18 sekunder inden i BAMSES VENNERS
kendte Fur-sang, hvor de synger om at flyve rundt om Fur:
www.bamsesvenner.dk/audio/kysser/08%20Bamses%20Venner%20-%20Vandmanden.mp3

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-03-10 23:52

On 25-03-2010 21:43, Åge Halldorsson wrote:

> kendte Fur-sang, hvor de synger om at flyve rundt om Fur:
> www.bamsesvenner.dk/audio/kysser/08%20Bamses%20Venner%20-%20Vandmanden.mp3

Det kunne jeg have sagt mig selv, Peter Pan er fra Furland.
Hun må ha' en god omsætning, Grilmutter.
Det er vel også der på egnen, at Gustav Winkler synger om "Hvide måge".

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-03-10 11:30

meddelelse news:4babbe90$0$36562$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> P.g.a. den omfattende interesse for Fur bringer vi har et par informative
> links, som samtidig indeholder lidt god musik, som nok vil falde i de

Jeg har aldrig haft mod til, selv at smage på disse østers....
Derfor heller ikke været til østersdagen....

Men må da indrømme, til min forbavselse, at jeg da på din video
fik øje på et par ganske velkendte ansigter....

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-03-10 17:36

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Men må da indrømme, til min forbavselse, at jeg da på din video
> fik øje på et par ganske velkendte ansigter....
>
> M.V.H....Benny..

Øhhhhh... private bekendte eller landskendte folk ?

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-03-10 09:54

meddelelse news:4bace276$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Øhhhhh... private bekendte eller landskendte folk ?
>
> Hilsen Åge

Tja, jeg ville endda sige, at ingen af de der udstukne rammer holder

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-03-10 10:23

> Tja, jeg ville endda sige, at ingen af de der udstukne rammer holder
>
> M.V.H....Benny..

Okay. Så kan det altså kun være nogle muslinger du kendte.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-03-10 17:51

meddelelse news:4badce94$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Okay. Så kan det altså kun være nogle muslinger du kendte.
>
> Hilsen Åge

He He.... Indrømmet, den ene er ganske vist en lidt sær snegl,
men han plejer dog at blive oven vandet....
Han er absolut ikke vild med det våde element....

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-03-10 20:18

> Sidder du også selv og synger med på alle schlagerne???
>
> Henning.

Ja, mange af dem. Inde i hovedet kan en melodi godt køre rundt i flere uger,
efter jeg har hørt den i tv.
De sange jeg ved en fejl har hørt i et "se mig"-show har ingen
synge-med-værdi. De har ingen
egentlig melodi, som kan huskes efter 30 sekunders lytning.

Hilsen Åge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-10 21:40

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> De har ingen
> egentlig melodi, som kan huskes efter 30 sekunders lytning.

melodi ? ... siden hvornår skal noget absolut have "melodi" for at være
godt ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-10 21:46

> melodi ? ... siden hvornår skal noget absolut have "melodi" for at være
> godt ?

Ikke "siden", men for hvem. Det forekommer mig at være de samme mennesker
der læser billedbøger, som ikke formår at danne billederne ud fra det
skrevne ord.

F.eks. har denne ingen melodi, men det er nok et af verdenshistoriens mest
kendte stykker musik, og ikke uden grund. Det er bragende flot komponeret:
http://www.youtube.com/watch?v=cWnmCu3U09w

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-03-10 17:39

> F.eks. har denne ingen melodi, men det er nok et af verdenshistoriens mest
> kendte stykker musik, og ikke uden grund.

Nej, men det er jo altså heller ikke en synge-med-sang. Det er et stykke
filmmusik som illusstrerer en filmsekvens. Det er jo overhovedet ikke
meningen at man skal synge og tralle med.

Det er bragende flot komponeret:
> http://www.youtube.com/watch?v=cWnmCu3U09w

Det er meget fint ja

Hilsen Åge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-10 18:32

> [...]

> filmmusik som illusstrerer en filmsekvens. Det er jo overhovedet ikke
> meningen at man skal synge og tralle med.

og ?

/thomas

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-03-10 18:34

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> og ? sådan er det

Hilsen Åge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-10 18:50

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

nemlig .. det gør det ikke "godt" eller "dårligt" bare for man kan eller
ikke kan synge med på det.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-10 19:31

> nemlig .. det gør det ikke "godt" eller "dårligt" bare for man kan eller
> ikke kan synge med på det.

Hvis der kun fandtes lalleglad synge-med-musik, ville verden godt nok være
et fattigt sted. En musikalsk og kulturel ørken.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-03-10 19:47

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> nemlig .. det gør det ikke "godt" eller "dårligt" bare for man kan eller
> ikke kan synge med på det.
>
> /thomas

Nej, men i "Se mig-showene" er det jo ikke en film. I det tilfælde synes jeg
jo det var rart om man kunne synge med efter få sekunder. Musikken i "Se
mig-showene" er
vel ikke filmmusik.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-03-10 21:39

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Sidder du også selv og synger med på alle schlagerne???
>
> Henning.

Sangene er jo så dejligt melodiøse. Skal vi nupse to mere?

Norddans: http://www.youtube.com/watch?v=T_fwc-lBw7M&feature=related

Anne Nørsti: http://www.youtube.com/watch?v=c0THaCNaNo4&feature=related

Ingemars: http://www.youtube.com/watch?v=GZ2WkLtLTKs&feature=related

Til dem som sikkert nu har fået lyst til at stiofte mere bekendtskab med
norsk slager, kan jeg anbefale den norske stats-radios dansegalla Lørdag
aften kl. 22-24.
Det er ene norskm og svensk dansebandsmusik, blandet op med lidt dansk
slager. det er som regel kun Kandis og Kim og Halløjsovs de spiller. De
holder sig nemlig
strengt til at holde et højt kvalitetsniveau i musikken og de toi grupper er
vel Danmarks populæreste.

Norsk radios PÅ DANSEFOD, lørdage kl. 22-24: http://www.nrk.no/dansefot/

også Færøsk stats-radio har slager-dansegalla. det foregår hver fredag
nord-dansk tid kl. 22-24, syd-dansk tid kl. 23.00-01.00:
http://www.kringvarp.fo/uppata/

Disse to dansegallaer ligner hinanden. de spiller begge to næsten kun norsk
og svensk slager. Grunden til at den færøske radio ikke spiller så mange
danske plader er at de spiller
mange danske plader i dagens øvriuge sendeflade, men ikke så meget norsk og
svensk. Men Kandis kan tit høres deroppe.

Man kan lytte til begge dansegallaer på nettet - og fra Færøerne sender man
fra Akraberg (syd for Suderø) på 531 khz.. Det går som regel fint igennem.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-03-10 23:41

On 25-03-2010 21:38, Åge Halldorsson wrote:

> et højt kvalitetsniveau i musikken

Der er ikke noget at sige til, at man tager sig en lille en. Skål!

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-03-10 11:20

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Sidder du også selv og synger med på alle schlagerne???
>
> Henning.
>

> --
> Take time to laugh.

Se det kunne jeg da nu godt finde på....

Og vær glad for du ikke kan høre det, for så vil jeg love dig....

Du får brug for din nederste linie ))

M.V.H....Benny..
Hvis Tyske, kan blive ganske forløjerligt

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-03-10 18:56

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> alle deres akkordprogressioner i grænselandet mellem Sweet og Status Quo,

NÅ! - I så fald er der dælan ederme et omfattende ingenmands-land ved
grænsen

> dog med "lidt" mere strøm på

"LIDT" - ja det skal guderne vide. Det lød som en ren larm fra motorvejen. I
øvrigt er der ingen grund til at genere Sweet og Status Quo

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-10 19:43

meddelelse news:4baba3b2$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> NÅ! - I så fald er der dælan ederme et omfattende ingenmands-land ved
> grænsen

Ingen havde vel troet at du overhovedet ved hvad akkordprogressioner er,
eller er musikalsk nok til at lytte igennem musikken og finde nuancer. Så
dit svar overrasker mig absolut ikke.

> "LIDT" - ja det skal guderne vide. Det lød som en ren larm fra motorvejen.
> I øvrigt er der ingen grund til at genere Sweet og Status Quo

Nuancer er spildte på dig Åge, du KAN bare ikke høre andet end tonika,
dominant og subdominant spillet på kunstige saxofoner :)

Fra : Steen

Dato : 25-03-10 19:37

In article <4bab9ae4$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote:

> [...]
>
> Det er faktisk sært, for hvis man nærlytter ligger alle deres
> akkordprogressioner i grænselandet mellem Sweet og Status Quo, dog med

Nogen af dem de selv nævner som inspirationer er New York Dolls og Rose
Tattoo....og så spiller deres manager vist i et Status Quo kopiband.

De fleste af deres CD'er ar så absolut værd at anskaffe sig, måske lige
bortset fra "Mental Shakedown" fra 1986 og den eneste de vistnok lavede
i USA, "Party On Elm Street" fra 1989.
Resten er boogie lige i mellemgulvet.

Fra : Steen

Dato : 31-03-10 09:38

> [...]

> Det er faktisk sært, for hvis man nærlytter ligger alle deres
> akkordprogressioner i grænselandet mellem Sweet og Status Quo, dog med

Update: Backstreet Girls var rent faktisk sat til at varme op for Status
Quo i nogle kommende koncerter i Norge. SQ (eller måske mere deres
management) ombestemte sig pludseligt, da de alligevel mente at
Backstreet Girls var lidt for "hårde"
--
http://bit.ly/daWnEe

Fra : Åge Halldorsson