Renovering af badeværelse i gammelt hus
Fra : Ejnar

Dato : 25-03-10 03:05

Hej

Jeg står for at skulle renovere vores badeværelse lidt. Fliserne på
væggen er blevet løse et par steder. B.la. i brusekabinen. Det har
medført at der er trængt fugt ud i væggen indtil tilstødende rum, og
malingen er her skallet af og misfarvet. Jeg kan mærke at specielt de
nederste fliser lyder anderledes, når man banker let på dem, så det er
sikkert her det er galt. Den ene væg i brusekabinen er en ydermur. De
to andre er indermure.
Problemet er at huset er fra langt før 1800. Præcis alder kendes ikke.
Huset står på kampesten og syldsten.
Mit dilemma er at jeg er i tvivl om jeg skal bruge gummimembran inden
jeg sætter nye fliser på. Jeg vil jo helst ikke risikere at væggen
ikke kan ånde, og dermed risikere at der i stedet kommer fugt i
væggene andetsteds fra. Vægarealet, der skal have nye fliser er ca
8m2. Gulvet på badeværelset er røge teglsten, så det overvejer jeg
også at lave om på. De suger jo en del vand, men vi har nu aldrig
oplevet at det har været problem. De tørrer jo igen.

Gode råd er velkomne

Fra : jos

Dato : 25-03-10 11:27

Ejnar wrote:
> [...]
> også at lave om på. De suger jo en del vand, men vi har nu aldrig
> oplevet at det har været problem. De tørrer jo igen.

Der er stramme regler omkring renovering af badeværelser og membraner.
Dem ville jeg personligt s.... på i så gammelt byggeri, da man meget let
render i problemer med sådanne moderne materialer ifb. med så gammel
byggeteknik.
Jeg ville bruge materialer og teknik som dengang, dvs
1. banke fliserne ned og rense ned til fast materiale.
2. kaste stærk cementvælling på underlaget og pudse op med god kalkmørtel,
evt med en nævefuld cement pr. balje mørtel
3. efter hærdning af pudslag, sætte fliser op (gerne med cementmørtel - men
fliseklæb vil sikkert være ok, da flisen jo er fugttæt)
4. fuge med cement og vand.

hvis murstenene på gulvet virker, ville jeg lade dem være!

alternativet er at få proffessionel hjælp (og hvor har man garanti for
dette?) og tage "den store tur" nedhugning, opgravning ½m, kloakering,
isolering, støbning, gummimembran og så videre, videre, videre
finn