Forskalling til sokkel/mur
Fra : Hamden Grimme

Dato : 25-03-10 06:58

Halloooo, det er bare mig igen

Jeg skal støbe en række buede højbede og ja ... jeg HAR besluttet mig
for færdigbeton. Nu til forskallingen.

Det har vist sig, at den oplagt bedste ide i dette forum ikke duede.
De bøjelige MDF-plader vil gå mere eller mindre i opløsning ved
kontakt med våd beton.

Så er der støbekrydsfiner. Nu kan jeg ikke lige huske om det er 6 og
8, eller 8 og 10 mm det findes i, men under alle omstændigheder er det
jo stift. En af de nærmeste dage vil jeg kigge ind på en tømmerhandel,
for at checke hvor meget det kan bøjes. Til de mindste cirkler (ø2,
ø4, ø6 meter), tvivler jeg på, at det kan lade sig gøre.

Jeg lurer på, om ikke masonite er tilstrækkeligt? Det er billigt, kan
bøjes og skal kun bruges den ene gang. Det er vel et spørgsmål om hvor
tæt man laver "stivere"?

Der er tale om 80 cm totalhøjde og en tykkelse på 10 cm. 40 cm under
jorden og 40 cm over. Soklen under jorden kan for min skyld få lov at
fylde hullet ud. Hvis jeg graver med en drænspade, bliver renden
sikkert tilpas. Jeg skulle kunne nøjes med at forskalle de 40 cm over
jorden og så er det altså begrænset hvor meget tryk vægten af betonen
har.

Der skal laves nogle "bukke", vel for hver meter. Men hvordan gør jeg
lige det i praksis? Hvis jeg først grever en rende på 10*40 cm, bliver
det lidt vanskeligt at banke "pæle ned lige i kanten. Jeg forestiller
mig en "pæl" på begge sider, knyttet sammen foroven af en overligger,
der er skruet ned i enden af pælene. Måske også et afstandsstykke i
bunden?

Disse pæle behøver vel ikke at være 4*4" tømmer. Med den begrænsede
betonvægt og dermed presset på forskallingen, er ikke særlig stor, så
umiddelbart vil jeg mene, at almindelige lægter vil være nok, men jeg
er forberedt på, at folk her vil mene, at det er alt for svagt.

Nogen der har link til gode illustrationer af hvordan man laver
forskalling til et støbt fundament, for det må jo være noget lignende
jeg skal lave? Jeg har googlet temmelig meget, men har ikke rigtig
fundet noget brugbart.

Ak ja, meget forskelligt har jeg lavet i mine år med have. Dette er
den tredie jeg bygger op fra grunden af, men jeg har aldrig prøvet at
støbe beton. Derfor de mange spørgsmål.

Fra : Carsten Keller

Dato : 25-03-10 09:07

Hamden Grimme wrote:
> Halloooo, det er bare mig igen
>
> Jeg skal støbe en række buede højbede og ja ... jeg HAR besluttet mig
> for færdigbeton. Nu til forskallingen.

Det var rart, så er der en chance for at du er i live til at fortælle om
projektet når det er færdigt

> [...]
>
> Jeg lurer på, om ikke masonite er tilstrækkeligt? Det er billigt, kan
> bøjes og skal kun bruges den ene gang. Det er vel et spørgsmål om hvor

Kan du ikke uanset hvad du ender med at bruge pakke det ind i kraftig
plastic, så går det da ikke i opløsning. Jeg ved ikke om masonit er kraftigt
nok, men om ikke andet kan du jo lave en prøvestøbning med noget
hjemmeblandet beton.

> [...]
> umiddelbart vil jeg mene, at almindelige lægter vil være nok, men jeg
> er forberedt på, at folk her vil mene, at det er alt for svagt.

Tror sagtens du kan nøjes med lægter. Hvis de er placeret tæt nok til at
styre masonitten bøjer de heller ikke. For at de ikke vælter kan du sætte et
bræt skrådt ned til en pløk (andet bræt banket i jorden) en halv meters
penge fra fundamentet, så vælter det ingen steder.

Keller

Fra : Benny Andersen

Dato : 25-03-10 05:03

On 25 Mar., 06:57, Hamden Grimme <ham...@grimme.dk> wrote:

> Det har vist sig, at den oplagt bedste ide i dette forum ikke duede.
> De bøjelige MDF-plader vil gå mere eller mindre i opløsning ved
> kontakt med våd beton.

Det er de første 5-6 timer, før betonen er afbundet, at formen holder
på det - og så er det en god ide at smøre indvendigt med formolie
(madolie - den billigste raps-) - så det er ikke så meget fugt at
formen får.

> Jeg lurer på, om ikke masonite er tilstrækkeligt? Det er billigt, kan
> bøjes og skal kun bruges den ene gang. Det er vel et spørgsmål om hvor
> tæt man laver "stivere"?

Tror ikke det holder og at der er fare for delvis udbuling -
skævvridning - måske.

Du får lige min umiddelbare ide:

Vandrette pladestrimler i 22mm krydsfiner, bredde 15-20cm hvori
cirkelperiferien er udskåret. 2 stk/formside anvendes til at bygge en
udvendig ramme.
Der bankes pæle i jorden og nederste strimler fastskrues til
jordoverfladen INDEN renden graves. Der bygges rammesider ud af
bundstrimlen og en strimmel - måske 30cm oppe. formsiden kan laves af
brædder eller andet er ubrudt og rimmeligt stift i den lodrette 40cm
linie og ikke breddere en at cirkelbuen fremkommer- her er der
mulighed for at give overfladen struktur - f.eks ru brædder eller
profilbrædder. Vær opmærksom på ikke at skrue formsiden vildt fast
indfra - skal skilles ad UDEFRA.
Siderne forbindes samme, som er gæns praksis i beton forme
konstruktioner med gennemgående midlertidige gevindstænger
(ø10-12mm). Disse føres gennem afstandsrør - som er noget metervare
man skærer ud og forsyner med konuser i enderne. (kan købes hos bla.
AO - jeg kan levere hvis det skulle være et problem)
De kan ses her
http://www.peri.dk/produkter.cfm/fuseaction/showproduct/product_ID/64/app_id/2.cfm

Bemærk at afstandsrørets såvel invendige(konus) som udvendige(møtræk)
skal have bredt anlæg i det vandrette plan - for nu at være grundig!
Armering med et rionet i midten fåstbundet til afstandsrørene.
vibrering af betonen i formene vha stav vibrator (jeg har én - bor i
københavn, men kan sikkert lejes flere steder)

Betontype:
Det vil, i det lange løb, at det gør en forskel, hvorvidt der anvendes
beton af miljøklasse moderat (almindeligt) eller miljøklasse aggressiv
(tåler stående fugt og salte, som f.eks havnemoler) - det vi snakker
om her er ikke betonstyrken (cementandel mm.) men tilslagets(=sten og
grus) art - i agressiv beton indeholder tilslaget mindre kalk - det er
granitskærver i modsætning til vasket sømateriale for den passive
beton.
-- men hvad der patinerer smukkest i en have aner jeg ikke!
Det er nok ikke uden grund at den grå cement er fremherskende på disse
vinterfugtige breddegrader - vil blot nævne at cement også fås i
farven hvid.

Mvh
Benny Andersen

Fra : Armand

Dato : 25-03-10 13:44

Hamden Grimme skrev:
> [...]
>
> Jeg lurer på, om ikke masonite er tilstrækkeligt? Det er billigt, kan
> bøjes og skal kun bruges den ene gang. Det er vel et spørgsmål om hvor

Først lokker vi dig til at støbe og siden lader vi problemerne bygge sig
op!

Under alle omstændigheder er det vigtigt at forskallingen er solid -
Hvis det braser sammen eller mister formen under støbningen trækker
kanon-føreren blot på skuldren - Problemet er dit! =

Arbejdet besværliggøres af at du har ikke mindre end 12 forskellige
radier i designet

> [...]
> umiddelbart vil jeg mene, at almindelige lægter vil være nok, men jeg
> er forberedt på, at folk her vil mene, at det er alt for svagt.

Lægter skulle vel nok kunne gøre det men der er et forhold mellem hvor
dyr (og stabil) forskallingsplade du bruger, og hvor mange bukke
(=lægte-træ) der går til!
Sæt fødder på og pløk dem fast til jorden som skitseret på:
<http://www.gratisupload.dk/download/41767/>
Hav en afsavet lægte som afstands-stykke til at holde imellem, såvel i
bunden som toppen før fixering med pløkkene hhv. top-lægten. Sidstnævnte
kan der forinden makeres af til á nivelleringen, således at støbepladen
blot skal holdes op under overlæggeren ved montering!

Jeg tror at du er bedst tjent med at støbe renden op v..h.a. en kanon
med udlæggerbom og derefter bygger en forskalling af given længde op i
enden af hver bue, hvilken du derefter støber op med hjemmerørt beton -
bue for bue. Når du således har støbt den 6. bue kan du måske begynde at
flytte den første forskalling og så fremdeles - Hvis ikke at det kommer
til at passe med et dagsarbejde pr-støbesekvans :-/

Måske at det var på plads at vurdere prisen på en regulær opmuring over
jordhøjde i forhold til beton-prisen hhv. forskallingshelvedet :-/
4-5 skifter skulle man vel nok selv kunne mure med et resultat på højde
med de hjemmeforskallede støbe-buer :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-03-10 14:20

Armand skrev:

> [...]
> (=lægte-træ) der går til!
> Sæt fødder på og pløk dem fast til jorden som skitseret på:

Glemte lige at kommentere skitsen:
For ikke at søjle og fod skal kunne flekse for meget bør man forstærke
samlingen enten v.h.a. et vinkelbeslag som skitseret med blåt, eller med
en skråstiver (på siden). Bruger man et brædt som overlægger kan der
også sættes to søm ved siden af hinanden hvilket stiver yderligere!

--
Armand.