Jeg må ha' en trailer
Fra : Steen

Dato : 25-03-10 10:22

Jeg hører til det mindretal, der er bosat i jylland - uden at have eget
en trailer! Sådan 'en skal jeg da have mig, det ku' da lige passe andet.

Sådan en lille fyr, den skal vel indregistreres og have plade på.
Er det bare sådan en enkeltstående udgift, eller er der noget der svarer
til vægtafgift etc. på sådan et essentielt gespenst?

Nå, jeg må absolut eje sådan en, så skal jeg bare lære at bakke med den

Fra : Bjørn J.

Dato : 25-03-10 10:37

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nå, jeg må absolut eje sådan en, så skal jeg bare lære at bakke med den

Der er ikke vægtafgift på trailere med en totalvægt op til 500 Kg.

http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5

mvh/Bjørn J.

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-03-10 12:30

Bjørn J. wrote:

> Der er ikke vægtafgift på trailere med en totalvægt op til 500 Kg.

Pudsigt nok betaler man 580,- årligt for en MC på 130kg - go figure

--
vh
Torben

Fra : Steen

Dato : 25-03-10 12:37

In article <4bab2eb1$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> KLIP

> Der er ikke vægtafgift på trailere med en totalvægt op til 500 Kg.

Man takker meget for info - så er det jo sådan én jeg skal ha'

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-03-10 06:12

On Mar 25, 12:29 pm, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Pudsigt nok betaler man 580,- rligt for en MC p 130kg - go figure
>
> --
> vh
> Torben

Selv en let MC kradser jo en del i asfalten og kan vælte et skilt,
hvis den kommer galt afsted, og det sker da af og til...

Leo

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-03-10 13:48

Leo Jensen wrote:

> Selv en let MC kradser jo en del i asfalten og kan vælte et skilt,
> hvis den kommer galt afsted, og det sker da af og til...

Og tabte trailere eller gods fra samme hører man jo aldrig om?

Apropos : http://nyhederne.tv2.dk/article/29355042/?cbox2

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 25-03-10 13:48

Fra : Armand

Dato : 25-03-10 14:07

Bjørn J. skrev:
> "Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Der er ikke vægtafgift på trailere med en totalvægt op til 500 Kg.
>
> http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5

- - - - Hvilket i almindelighed kan oversættes til: Uden hhv. med
påløbsbremse!

De største er forøvrigt langt de letteste at bakke med: De er dels så
brede at man kan se dem i sidespejlene og så lange i trækket at de ikke
'knækker sammen' ved den mindste fejl, og skal man køre det mindste med
sand eller havejord rækker de mindste ikke meget mere end en trillebør!

--
Armand.

Fra : Martin Bak

Dato : 25-03-10 15:23

> De største er forøvrigt langt de letteste at bakke med: De er dels så
> brede at man kan se dem i sidespejlene og så lange i trækket at de ikke
> 'knækker sammen' ved den mindste fejl,

Helt rigtigt. De store er det let som ingenting at manøvrere med. Men de små
er nærmest umulige at lave præcise bakninger med. Og man føler sig sgu dum
når man spænder sådan en lille trold af for at flytte den med håndkraft

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 25-03-10 16:29

> - - - - Hvilket i almindelighed kan oversættes til: Uden hhv. med
> påløbsbremse!

Jeg må da trække en anhænger på op til 750 kg uden påløbsbremse, men skal så
betale vægtafgift af den.....!

Så hvd mener du egentlig ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 26-03-10 00:52

Bjørn J. skrev:

> Jeg må da trække en anhænger på op til 750 kg uden påløbsbremse, men skal så
> betale vægtafgift af den.....!
>
> Så hvd mener du egentlig ?

At det ér få store trailere (á over 500kg) der er uden påløbsbremse!

Selvom man må slæbe 500kg (og i dit tilfælde 750kg) ubremset er det så
langtfra behageligt at have så meget vægt skubbende bagpå ved
opbremsning. Jeg kørte motorcykelrace i en årrække og havde kun min krog
bagpå bilen at gøre godt med, og blot med en 200kg's motorcykel og
weekend-bagagen på ladet var der kolossal forskel på de ubremsede
trailere jeg i starten måtte låne mig til og den bremsede jeg sidenhen
købte selv. Så en påløbsbremse er afgjort en god ting.

Hvis man køber en 500kgs trailer á f.eks. Googles første hit:
<http://trailercenter.dk/trailer-priser/500kg-trailer.htm> svarer de 400
kg's nyttelast blot til to lag fliser á 5 cm's tykkelse eller 15cm
sand/jord, og det er vel ikke dén mængde man i grunden forestiller sig
at skulle transportere når det kommer til dén slags gods

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-03-10 01:05

KLIP

> At det ér få store trailere (á over 500kg) der er uden påløbsbremse!

Her er da 8 forskellige at vælge imellem. Jeg har selv 1 af dem.

> Selvom man må slæbe 500kg (og i dit tilfælde 750kg) ubremset er det så
> langtfra behageligt at have så meget vægt skubbende bagpå ved

Når bilen er godkendt til at trække en trailer u/b, er dens egne bremser
udlagt til at kunne klare det ellers ville det ikke stå på
registreringsattesten.

Man skal altid køre med omtanke uanset hvilken trailertype man har på krogen
(herunder også campingvogn).

Kører man som mange trailerfolk med pænt over 100 km/t og op imod 130 km/t
på motorvejen med en trailer u/b, så vil man nok kunne komme i
vanskeligheder selv med 500 kg's.

Jeg er dog i dag udstyret med en potte som ved tilkobling af en trailer,
ærdrer bilens esp mv. for at forbedre ulemperne ved "slinger i valsen".

Stadig forstår jeg ikke folk ligger og kører langt over 100 km/t med en
trailer.

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-03-10 01:07

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Her er da 8 forskellige at vælge imellem. Jeg har selv 1 af dem.

Manglende link: http://www.variant.dk/hobbytrailer/

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 26-03-10 01:40

Bjørn J. skrev:

> KLIP

> Her er da 8 forskellige at vælge imellem. Jeg har selv 1 af dem.

Jeg skrev oprindeligt 'almindeligvis' hvilket refererer til hvad jég
synes at se i trafikken!
Der er klar bevisførsel for at andet eksisterer, bl.a. på den side jeg
selv linker til.

> Når bilen er godkendt til at trække en trailer u/b, er dens egne bremser
> udlagt til at kunne klare det ellers ville det ikke stå på
> registreringsattesten.

Hár du prøvet at køre med fuld nyttelast i din trailer?
Det kan godt være at bilen kán bremse vægten ned, men man har en
skrækkelig opfattelse af at der kører en Scania bagved og skubber på når
man måtte få brug for blot en halvhård opbremsning.
Selvom det ikke er en Scania, så bliver der vitterligt skubbet grundigt
bagpå hvorfor det ikke kun er en fornemmelse men også klart tidligere
blokerings punkt i forhold til opbremsningens voldsomhed (á ikke hænge i
selen p.g.a. opbremsningen).
Det er utroligt så lidt man mærker til en påløbs-bremset trailer - Så
lidt at jeg end ikke vil tale om 'i forhold til'

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-03-10 01:49

KLIP

> Hár du prøvet at køre med fuld nyttelast i din trailer?

Ja.

> Det kan godt være at bilen kán bremse vægten ned, men man har en
> skrækkelig opfattelse af at der kører en Scania bagved og skubber på når
> man måtte få brug for blot en halvhård opbremsning.

Naturligvis kan man mærke traileren skubbe, derfor kører man med omtanke
ikke som om den ikke eksisterede.

> [...]
> bagpå hvorfor det ikke kun er en fornemmelse men også klart tidligere
> blokerings punkt i forhold til opbremsningens voldsomhed (á ikke hænge i

Jeg har haft ABS-bremser i mine potter siden 1986.

> Det er utroligt så lidt man mærker til en påløbs-bremset trailer - Så lidt
> at jeg end ikke vil tale om 'i forhold til'

Jeg kan da sagtens mærke min 1.800 kg tunge campingvogn, når den sidder på
krogen, så her kører man også med omtanke (selv med slingretræk og
trailerprogram i pottens abs/esp osv.)

Jeg har dog aldrig prøvet at udnytte mit BE-kørekort op til maks
vogntogsvægt.

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 26-03-10 15:48

Bjørn J. skrev:

> [...]
> ikke som om den ikke eksisterede.

> Jeg har haft ABS-bremser i mine potter siden 1986.

Selv ABS'ere 'blokerer' á træder til, og det vil forekomme tidligere ved
bagskub, ligesom blokeringen for ikke-ABS'ere!

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-03-10 18:38

KLIP

> Selv ABS'ere 'blokerer' á træder til, og det vil forekomme tidligere ved
> bagskub, ligesom blokeringen for ikke-ABS'ere!

Ja, og ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 26-03-10 23:09

Bjørn J. skrev:

> KLIP

> Ja, og ?

Og dét kan man opfatte á som 'tidligt' og således overraskes og
forskrækkes over.
At man må køre med 500 kg ubremset betyder ikke at det ikke kan mærkes,
hvorimod påløbsbremse virker forrygende godt i samme sammenhæng og
aåledes er en komfort!

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-03-10 08:25

On Mar 25, 2:07 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> - - - - Hvilket i almindelighed kan oversættes til: Uden hhv. med
> påløbsbremse!

Bremserne kommer nu ikke på generelt før de 750 kg passeres, men mange
småbiler må ikke køre med mere end 500 kg ubremset, og så kan man jo
lige så godt spare vægtafgiften.

Mange trailere er teknisk ens uanset om totalvægten er 500 eller 750
kg. Akslens bæreevne er normalt det afgørende, og den står altid på et
mærkat på akselrøret.

> [...]
> 'knækker sammen' ved den mindste fejl, og skal man køre det mindste med
> sand eller havejord rækker de mindste ikke meget mere end en trillebør!

Uanset om en 500 kg's trailer er stor eller lille kan der ikke være
mere end et 20 gode skovlfulde sand på før den er oppe på tilladt
last. De små læsser så lige lidt mere pga mindre egenvægt...
Det med længden er vi til gengæld enige om, jo længere der er fra
kuglekobling til aksel jo lettere er den at bakke med.

MVH Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-03-10 12:03

On 26 Mar., 18:37, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelsenews:4bacc92d$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP

> Ja, og ?

Ja, så har du en større bremselængde, hvis du har en trailer uden
bremser på krogen. Du fik det nærmest til at lyde som om din bil var
upåvirket af den ekstra vægt, der skal bremses ned, fordi den har
ABS.

Leo

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-03-10 19:37

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>bremser på krogen. Du fik det nærmest til at lyde som om din bil var
>upåvirket af den ekstra vægt, der skal bremses ned, fordi den har

Al ekstra vægt i/på/efter en potte ud over føreren er med til at forlænge
dens bremselængde.

Fylder du potten op med maks og din trailer u/b ditto, så indvirker det på
bremselængden.

Det er vist ikke raketvidenskab eller ?

mvh/Bjørn J.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-03-10 14:15

On Thu, 25 Mar 2010 10:22:23 +0100, Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
>til vægtafgift etc. på sådan et essentielt gespenst?
>
>Nå, jeg må absolut eje sådan en, så skal jeg bare lære at bakke med den

Hvordan vil du bære dig ad med det?

Den første forudsætning for at kunne bakke med sådan noget småtteri
er, at man kan se skidtet i sidespejlene.

Når først du får øje på et eller andet af sådan en trailer, så er den
allerede sakset så meget, at alt håb om at redde den er ude.

Nårh ja, jeg kan jo ikke vide om du kører rundt i sådan en microbil,
men så må den nok ikke køre med trailer alligevel.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Steen

Dato : 25-03-10 19:30

In article <v3omq5dpotee2l4apdeff19f1l0v1asr36@4ax.com>,
folmer@rasmussen.dk wrote:

> Hvordan vil du bære dig ad med det?

Det ved jeg faktisk ikke - jeg har aldrig bakket med en trailer, så det
er noget jeg stadig har tilgode.

> Den første forudsætning for at kunne bakke med sådan noget småtteri
> er, at man kan se skidtet i sidespejlene.

Man kunne måske montere lillemor på traileren, og så udstyre hende med
et rødt og et grønt flag?
Nå nej, så skal der måske betales vægtafgift!

> [...]
>
> Nårh ja, jeg kan jo ikke vide om du kører rundt i sådan en microbil,
> men så må den nok ikke køre med trailer alligevel.

Njah, man har anskaffet sig en Renault Megane

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-10 22:33

Vil bare lige tilføje at en lille trailer også er lidt nemmere at opbevare.
Men selvfølgelig er det jo ligemeget hvis man har plads nok....

Per.

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 26-03-10 01:44

[Default] On Thu, 25 Mar 2010 22:32:32 +0100, "Per Olsen"
<per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> wrote:

>Vil bare lige tilføje at en lille trailer også er lidt nemmere at opbevare.
>Men selvfølgelig er det jo ligemeget hvis man har plads nok....

Jeg så en gang et tip i Gør Det Selv-bladet: grav et hul bagest i
carporten. Det skal være rektangulært og stort nok til at traileren
kan stå på bagenden med koblingen op i luften.

Hvis du har et monster af en boogie-trailer så duer det nok ikke, men
til små trailere er det værd at overveje hvis pladsen er trang.

Under alle omstændigheder fylder traileren ikke mange kvadratmeter
hvis den står på højkant. Pas på lygterne.

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 26-03-10 01:57

[Default] On Thu, 25 Mar 2010 10:22:23 +0100, Steen <isteen@gmail.com>
wrote:

>Jeg hører til det mindretal, der er bosat i jylland - uden at have eget
>en trailer! Sådan 'en skal jeg da have mig, det ku' da lige passe andet.

Ja, hvad er det da for en uorden?

>Nå, jeg må absolut eje sådan en, så skal jeg bare lære at bakke med den

Det er nemt nok: først styrer du bilen modsat af hvor du vil have
traileren hen, og når traileren kører hen hvor den skal, så styrer du
bilen bagefter ...

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Steen

Dato : 26-03-10 10:12

In article <kq0oq595j4td042ev4jhfte2aeepsjg8iq@4ax.com>,
Martin Mose Larsen <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> wrote:

> [Default] On Thu, 25 Mar 2010 10:22:23 +0100, Steen <isteen@gmail.com>

> Ja, hvad er det da for en uorden?

Ja, man føler sig let udenfor...men så har jeg en brændeovn, så lidt med
i fællesskabet er jeg da.

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-03-10 03:29

On Mar 26, 10:12 am, Steen <ist...@gmail.com> wrote:

> Ja, man føler sig let udenfor...men så har jeg en brændeovn, så lidt med
> i fællesskabet er jeg da.

Og bilen er leveret med jydepakke = anhængertræk ?

Da jeg arbejdede hos Brenderup Trailers blev der ført statistik over
procentdelen af biler, der havde anhængertræk. Der var virkelig stor
forskel på København og Jylland. Noget i stil med 15% det ene sted og
85% det andet...

Leo

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 26-03-10 13:29

Leo Jensen har bragt dette til os:

> [...]
> procentdelen af biler, der havde anhængertræk. Der var virkelig stor
> forskel på København og Jylland. Noget i stil med 15% det ene sted og

Jeg har i en årrække boet i dén kommune i dk. der har flest trailere
pr. indbygger, nemlig 6400 Sundeved (inden kommunesammenlægningerne)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Steen

Dato : 26-03-10 15:57

In article
<5e041011-d862-42f7-b03b-2d5a0ae0d120@g10g2000yqh.googlegroups.com>,
Leo Jensen <leo.5500@gmail.com> wrote:

> Og bilen er leveret med jydepakke = anhængertræk ?

Ja da, den er jo købt i Jylland

> [...]
> procentdelen af biler, der havde anhængertræk. Der var virkelig stor
> forskel på København og Jylland. Noget i stil med 15% det ene sted og

Er der ikke også noget om at der procentvis er flere parabolantenner i
vest - men så har østdanmark fornøjelsen er flere indvandrere. Sådan er
der så meget...og det var IKKE et oplæg til en politisk diskution

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-04-10 20:36

nu har jeg læst tråden, da jeg lige har bestilt trailer. Det undrer mig
at ingen har berørt det første spørgsmål forhandleren stillede mig da
jeg havde valgt:
"skal den være til 500 kg eller 650 kg"?
(altså SAMME trailer!)

det viser sig at hvis man vælger 500Kg, betaler man for
"pladerne"/papirer, og så er den ged barberet for de næste 40 år, hvis
man beholder den. Til gengæld er det MEGET let at rende i en bøde for
overlæs.

hvis man derimod vælger 650 kg, kan man lovligt fragte et par sække
cement mere, til gengæld får man en årlig afgift på 100,-

når man henter traileren bliver den mærket med skilt svarende til den
modtagne registreringsattest.

finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-04-10 20:50

Efter mange tanker skrev Cykelsmeden:
> [...]
> cement mere, til gengæld får man en årlig afgift på 100,-
>
> når man henter traileren bliver den mærket med skilt svarende til den

Man skal bare tjekke hvad ens bil må trække først; jeg købte en 750
kgs. trailer ud fra samme betragtninger som dine og tænkte ikke over at
min Camry (og konens Carina) på trods af deres vægt på 1325 respektive
1175kg. højest må trække 500 ubremsede kg!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : .J.S...

Dato : 08-04-10 21:20

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> [...]
> trailer ud fra samme betragtninger som dine og tænkte ikke over at min
> Camry (og konens Carina) på trods af deres vægt på 1325 respektive 1175kg.

Hvordan er reglerne så, må man køre med en trailer som potentielt kunne
læsse et ton hvis man kun har smidt en spånplade på den ??

mvh/JS

Fra : Armand

Dato : 08-04-10 21:30

..J.S... skrev:

> Hvordan er reglerne så, må man køre med en trailer som potentielt kunne
> læsse et ton hvis man kun har smidt en spånplade på den ??

Jup!

Jeg levede længe i troen om det modsatte p.g.a. en kollegas vedholdende
påstand derom, men fik sagen afklaret da jeg tog trailerkortet p.g.a. et
uimodståeligt tilbud!

--
Armand.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-04-10 21:41

Armand wrote:

> Jup!
>
> Jeg levede længe i troen om det modsatte p.g.a. en kollegas
> vedholdende påstand derom, men fik sagen afklaret da jeg tog
> trailerkortet p.g.a. et uimodståeligt tilbud!

egentligt også en interessant krølle!
- så forstår jeg bedre de evindelige diskusioner i omgangskredsen
vedr. op/ned vejninger af campingvogne.

finn

Fra : .J.S...

Dato : 08-04-10 21:47

> Jup!

Giver også mere mening !

> Jeg levede længe i troen om det modsatte p.g.a. en kollegas vedholdende
> påstand derom, men fik sagen afklaret da jeg tog trailerkortet p.g.a. et
> uimodståeligt tilbud!

En anden påstand jeg har hørt er noget med vogntogets potentielle totalvægt
og så det styrebrev man har ?

Så man måske ikke må køre med en stor hestetrailer, også selvom man har
ladet bryggerhesten blive hjemme, hvis trailerens totalvægt + bilens
overstiger 3500kg ?

mvh/JS

Fra : Armand

Dato : 09-04-10 22:56

..J.S... skrev:

> [...]
>
> Så man måske ikke må køre med en stor hestetrailer, også selvom man har
> ladet bryggerhesten blive hjemme, hvis trailerens totalvægt + bilens

Dét var også en af de skrøner jeg lod mig fortælle, endda i samme afart:
á selv en tom 1000kg's trailer efter en 2700kg's firehjulstrailer
overskred beføjelserne for et lille kørekort. Men den holder ikke!

Det der kan forvirre er at det er bilens total(!)vægt der er bestemmende
for om man må føre den på lille kort og ikke hvad den vejer i praksis
(hvilket jo er modsat for trailere)!

--
Armand.

Fra : Tom Jensen

Dato : 09-04-10 23:11

> [...]
>
> Det der kan forvirre er at det er bilens total(!)vægt der er bestemmende
> for om man må føre den på lille kort og ikke hvad den vejer i praksis

hej
det det gjorde at jeg fik mig taget sammen til at tage trailerkort i 1998
var at jeg blev stoppet i min nissan patrol 4x4 med buggitrailer .

patrolen var 2450kg total
buggitraileren var en 1100kg total( last 800kg) . der var nogle døre i
traileren som ca vejede 120kg .

det gav en bøde på 3000 kr da total vægten var over 3500 kg (3550kg) også
selvom der kun var ca 120 kg i traileren.

jeg tog så trailerkort og det kostede dengang kun 1000kr , så jeg ærgede med
meget over hvorfor jeg ikke havde gjort det før .
mvh tom jensen

Fra : Armand

Dato : 10-04-10 00:13

Tom Jensen skrev:

> [...]
>
> jeg tog så trailerkort og det kostede dengang kun 1000kr , så jeg ærgede med
> meget over hvorfor jeg ikke havde gjort det før .

Hvad skulle trailerkortet ændre ved de forhold?

--
Armand.

Fra : Tom Jensen

Dato : 10-04-10 02:00

> Hvad skulle trailerkortet ændre ved de forhold?
>
> --
Armand.

hej
øhhhhh , at jeg derefter måtte køre med traileren lovlig .
mvh tom

Fra : Armand

Dato : 10-04-10 13:28

Tom Jensen skrev:

> hej
> øhhhhh , at jeg derefter måtte køre med traileren lovlig .
> mvh tom

Dét har bilens vægt da ikke nogen indflydelse på!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 10-04-10 13:36

Armand skrev:

> Dét har bilens vægt da ikke nogen indflydelse på!

Ups!
Overså den tidligere sporadisk efterlevede regel om max 750kg uden
trailerkort
Med Personvogns-trailerkortet ér det blevet langt mere enkelt at udnytte
sin bil og trailers kapaciteter!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 08-04-10 21:21

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
> Camry (og konens Carina) på trods af deres vægt på 1325 respektive
> 1175kg. højest må trække 500 ubremsede kg!

Sålænge man ikke overskrider de 500kg i brug kan det være det samme,
ikke mindst hvis vi taler om samme på'ningsvugn der blot er 'nedvejet'

Du kunne selvfølgelig have sparet den årlige udgift hvis du havde holdt
dig på de 500kg du kan udnytte, men på den anden side så er der en vis
fremtidssikring i den større, ligesom at familie med større biler vil
være glade for dit køb

Sidehistorie:
Lørdag middag fik jeg endelig taget mig sammen til at få skåret den ny
bund i på'ningsvugnen i baghaven - Lidt styret af forsynet måske, for
sidst på eftermiddagen fik en kammerat brug for den til hans tiltede
motorcykel

--
Armand.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-04-10 21:33

Armand wrote:

> [...]
> holdt dig på de 500kg du kan udnytte, men på den anden side så er der
> en vis fremtidssikring i den større, ligesom at familie med større
Jeg tror ikke jeg helt forstår!!
Vi taler SAMME trailer.
eks. 1. med en registrering på 500kg må jeg vel fragte 500kg cement
lovligt, og har ingen ekstraudgifter.
eks. 2. med en registrering på 650kg, må jeg vel fragte 650 kg cement
lovligt, men betale 100,- årligt ekstra
hvis jeg som eks. 1. registrerer den til de 500kg, men laster den med
de 650kg, risikerer jeg formodentligt en bøde så dækker flere års
ekstraafgift.

er det ikke korrekt forstået?

> [...]
> ny bund i på'ningsvugnen i baghaven - Lidt styret af forsynet måske,
> for sidst på eftermiddagen fik en kammerat brug for den til hans

Det er jo et eklatant eksempel på god timing

finn

Fra : Armand

Dato : 09-04-10 22:30

Cykelsmeden skrev:

> [...]
> hvis jeg som eks. 1. registrerer den til de 500kg, men laster den med
> de 650kg, risikerer jeg formodentligt en bøde så dækker flere års

Man må hverken køre med tungere trailer efter bilen end tilladt, eller
køre med mere læs end påhængsvognen er beregnet til!

Paulin's problem var at på'ningsvognen var større end hvad han kunne
udnytte(!) med sin bil og derfor kun må fylde den til den vejer 500kg.

Bilen må ikke køre med mere vægt end tilladt, men det drejer sig om
faktisk vægt og ikke et tal der står på siden af på'ningsvugnen, så en
såkaldt nedvejning skal kun være for at spare den årlige afgift på den
"store".

Forøvrigt så snubler du lidt i vægtene ovenfor, eftersom at det er den
samlede trailervægt vi taler om, og lasteevnen for en 500kg's trailer er
næppe meget over 350kg (á 150kg egenvægt!?)

Overlæs og fartforseelser med trailer er endvidere
'klippekorts-forseelser', så der er al mulig grund til at være på vagt!

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-04-10 22:39

On Fri, 09 Apr 2010 23:29:43 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

<...>

> [...]
>
>Overlæs og fartforseelser med trailer er endvidere
>'klippekorts-forseelser', så der er al mulig grund til at være på vagt!

Jeg kørte glad med en max 500 kg trailer efter Saxoen, som max måtte
trække 400 kg. Det var helt fint, så længe traileren totalt ikke
vejede over 400 kg. Så skulle jeg nok få nakkedrag.
Det samme gælder Hans - han må køre med alt der kan være indenfor de
måske 500 kg, Yoda'en må trække - uanset om det så er totalvægt på
2000 kg på traileren. (indtil man passerer totalgrænsen på 3500 kg, så
kommer B/E kørekort ind over)

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-04-10 08:34

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> måske 500 kg, Yoda'en må trække - uanset om det så er totalvægt på
> 2000 kg på traileren. (indtil man passerer totalgrænsen på 3500 kg, så

Du må skam køre med en trailer med en totalvægt på 3500Kg efter Saxoen, hvis
2 betingelser er opfyldt :
1) Saxoens max. koblingsvægt må max. overstige egenvægten med 50Kg
2) Trailerens faktiske vægt må ikke overstige Saxoens max. koblingsvægt.

Forklaring til ovenstående -

Når det trækkende køretøjs max. koblingsvægt er STØRRE end EGENVÆGT+50Kg OG
trailerens TILLADTE TOTALVÆGT + bilens tilladte totalvægt er STØRRE end
3500Kg skal der ALTID bruges BE kort.

Et godt eksempel kan jeg komme med her -
min Fader havde en Mondeo 1,8 fra 1995 der var vejet op til 1500Kg på
trækket. egenvægt ca.1200Kg
min Fader's bror havde en Mondeo 2,0 fra 1997 der måtte trække 1250Kg.
Egenvægt ca 1200Kg

Med alm. B-kort måtte jeg ikke køre med en tom autotrailer efter min fars
bil, men gerne med selv samme autotrailer med en lille bil på efter min
Onkel's bil........
Go Figure.....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-04-10 08:37

Armand skrev den 09-04-2010:

> [...]
>
> Overlæs og fartforseelser med trailer er endvidere 'klippekorts-forseelser',
> så der er al mulig grund til at være på vagt!

Er det osse klip hvis man har reelle 750 kg. efter en bil med max. 500
kgs.-tilladelse?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-04-10 08:54

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Er det osse klip hvis man har reelle 750 kg. efter en bil med max. 500
> kgs.-tilladelse?

Naaarrrhhhhh, det er jo kun 50% tungere trailer end du må trække, så mon
ikke det går......

Stil samme spørgsmål med en bremset trailer : Mon der sker noget ved jeg
bliver stoppet med en totalvægt der er 50% større end bilen må køre med.....
Hmmmmm......

Har du ikke fået din morgenkaffe Hans ?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-04-10 10:07

Brian Sørup udtrykte præcist:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Naaarrrhhhhh, det er jo kun 50% tungere trailer end du må trække, så mon ikke
> det går......

Mit spørgsmål gik på bøde contra klip.

Armand har dog svaret i et andet indlæg.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 10-04-10 13:38

Hans Paulin (6310) skrev:

> Er det osse klip hvis man har reelle 750 kg. efter en bil med max. 500
> kgs.-tilladelse?

Dét vil jeg tro, for det er jo et relt overlæs i.f.t. bilens kapacitet!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-04-10 13:43

Armand frembragte:

> Dét vil jeg tro, for det er jo et relt overlæs i.f.t. bilens kapacitet!

Tro er godt

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-04-10 23:00

Armand:

> Sålænge man ikke overskrider de 500kg i brug kan det være det samme, ikke
> mindst hvis vi taler om samme på'ningsvugn der blot er 'nedvejet'

500/750-udgaven er ens.

Jeg satser på at hvis jeg blir stoppet med en total på 750 kg. på
krogen gir det "kun" en bøde for at køre med for tung på'ningsvugn og
ikke for overlæs!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 09-04-10 22:36

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg satser på at hvis jeg blir stoppet med en total på 750 kg. på krogen
> gir det "kun" en bøde for at køre med for tung på'ningsvugn og ikke for
> overlæs!

Regn med et klip!

--
Armand

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-04-10 08:39

Følgende er skrevet af Armand:

> Regn med et klip!

Ups!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjarne

Dato : 10-04-10 09:09

Nope : http://www.koerekortogfaerdselsloven.dk/Klip-i-korekort.html

--
mvh,
Bjarne

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-04-10 10:09

Bjarne:

> Nope : http://www.koerekortogfaerdselsloven.dk/Klip-i-korekort.html

Der står ikke meget om trailere dér, hva'?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : N/A

Dato : 10-04-10 13:50

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-04-10 03:48

On Apr 22, 11:28 am, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> Henning:

> 1. gang de bliver stoppet; i ét hug?

Ja, selvfølgelig. På samme måde som det sker for dig hvis du kører 60%
for hurtigt i alm bil.

Leo

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-04-10 11:09

Leo Jensen:

snip

> På samme måde som det sker for dig hvis du kører 60%
> for hurtigt i alm bil.

Ok; var jeg ikke klar over (overskrider normalt heller ikke med de
%-satser)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-04-10 06:02

On 22 Apr., 11:50, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:

> Hestefolket og have/privatfolket er også glade for høj fart med trailer, det
> er bestemt ikke kun håndværkere.

Jeg synes bestemt at det er håndværkere som er langt i overtal der.

> trailer/campingvogn på krogen..hvilket en cykelsmed nok ikke gør ....på
> cykel..;)

Nemlig, jeg overhales meste af håndværkere og meget sjældent af folk
med hestetrailere.

--
Christian

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-04-10 15:37

KLIP

>Nemlig, jeg overhales meste af håndværkere og meget sjældent af folk
>med hestetrailere.

Der kører heller ikke så mange, så chancen er ikke så stor..

Private i familiebilsklassen (Golf-størrelse) kører som besatte og det både
med og uden trailer..

PS: Det er naturligvis morsommere at "dyrke" en af de få i en "kæmpekasse"
som per difinition jo er en "rig skidderik"..

mvh/Bjørn J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-04-10 00:31

On 22 Apr., 16:36, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:36fcc969-7d49-4c6c-8468-32a1496a4177@w39g2000yqb.googlegroups.com...
>
> KLIP

> Der kører heller ikke så mange, så chancen er ikke så stor..

Nu tænkte jeg på dem med hestetrailere som man møder, de kører IMO
pænt.

> [...]
>
> PS: Det er naturligvis morsommere at "dyrke" en af de få i en "kæmpekasse"
> som per difinition jo er en "rig skidderik"..

Næ det er de ikke, det er jo oftest mesters bil de kører i

--
Christian

Fra : N/A

Dato : 10-04-10 13:50

Fra : Cykelsmeden

Dato : 08-04-10 21:38

Hans Paulin (6310) wrote:

> [...]
> at min Camry (og konens Carina) på trods af deres vægt på 1325
> respektive 1175kg. højest må trække 500 ubremsede kg!

Se det var en ikke uvæsentlig pointe, ingen her har været opmærksom på.
Står dette tal i registreringsattesten? (altså bilens)

finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-04-10 23:02

Cykelsmeden forklarede:

> Se det var en ikke uvæsentlig pointe, ingen her har været opmærksom på.
> Står dette tal i registreringsattesten? (altså bilens)

Jup!

Du kan osse finde oplysningerne forskellige steder på nettet

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 09-04-10 22:37

Hans Paulin (6310) skrev:
> Cykelsmeden forklarede:

> Jup!
>
> Du kan osse finde oplysningerne forskellige steder på nettet

Ved importøren (hvis det er en model der stadig er på salgslisten)!

--
Armand.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-04-10 09:30

Armand wrote:

> [...]

Hm! - billedet begynder at blive klart! - det er meget grumset
lovgivning

det kunne være sjovt at kende hvilke "straffe" der vil forekomme i
disse 2 tilfælde:

et køretøj med max 500kg. koblingsvægt:
1. en trailer u/b registreret til 750T/500L med en last på 600kg?
2. en trailer u/b registreret til 750T/600L med en last på 600kg?

altså hvad er dyrest overlæs, eller "overtilkobling"

finn

Fra : Armand

Dato : 10-04-10 13:45

#1!
Derved at dét implicerer hele to overtrædelser: Overlæs af traileren og
'over-tilkobling' af bilen!

--
Armand

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-04-10 13:53

Armand har bragt dette til os:

> #1!
> Derved at dét implicerer hele to overtrædelser: Overlæs af traileren og
> 'over-tilkobling' af bilen!

Det er osse derfor jeg (endnu) ikke har ladet min trailer veje ned (fra
750 => 500 kg.; det koster i øvrigt osse 400 klask for stuntet!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjarne

Dato : 10-04-10 09:13

Hans Paulin wrote:

> Cykelsmeden forklarede:

> Jup!
>
> Du kan osse finde oplysningerne forskellige steder på nettet
Men det er registreringsattesten der gælder. Ikke tilfældige steder på
nettet.

Og ved kørsel med trailer skal registreringsattesterne for både bil og
trailer medbringes. Ved kørsel i Danmark accepteres kopier, ved kørsel i
udlandet skal originalerne medbringes. Der kan også fåes "originale kopier"
på motorkontoret som kan bruges i udlandet.

--
mvh,
Bjarne

Fra : N/A

Dato : 10-04-10 13:50

Fra : N/A

Dato : 10-04-10 13:50

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-04-10 01:35

> Jeg tror ikke jeg helt forstår!!
> Vi taler SAMME trailer.
> eks. 1. med en registrering på 500kg må jeg vel fragte 500kg cement
> lovligt, og har ingen ekstraudgifter.

Nix, du må fragte 325-375 kg cement. Traileren vejer formentlig mellem
125 og 175 kg, og de 500 kg er tilladt totalvægt.

> [...]
> hvis jeg som eks. 1. registrerer den til de 500kg, men laster den med
> de 650kg, risikerer jeg formodentligt en bøde så dækker flere års

Igen skal du lige trække egenvægten fra før du læsser, men ellers
korrekt.

Leo

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-04-10 11:19

Leo Jensen wrote:

> [...]
> 125 og 175 kg, og de 500 kg er tilladt totalvægt.

> Igen skal du lige trække egenvægten fra før du læsser, men ellers

Ok, jeg var af den opfattelse at når traileren mrk. 750/500 må den
laste 500 og har en totalvægt på 750
Med årlig afgift bliver den mærket 750/600 og egenvægten bliver jo ikke
mindre af et andet skilt.
- hvad er gevinst/ulemper så ved de forskellige registreringer?

finn - den tungnemme!

Fra : Armand

Dato : 09-04-10 22:35

Cykelsmeden skrev:

> Ok, jeg var af den opfattelse at når traileren mrk. 750/500 må den
> laste 500 og har en totalvægt på 750
> Med årlig afgift bliver den mærket 750/600 og egenvægten bliver jo ikke
> mindre af et andet skilt.

Jeg tror at vi er kommet til at snakke forbi hinanden
Paulins opgivelser á 500 hhv. 750 galdt totalvægten på omtalte trailer.

Jge opfattede ikke at du bragte netto/brutto -tal ind i billedet

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 09-04-10 05:25

On Apr 9, 12:18 pm, "Cykelsmeden" <Cykelsme...@her.dk> wrote:

> [...]
> mindre af et andet skilt.
> - hvad er gevinst/ulemper så ved de forskellige registreringer?
>
> finn - den tungnemme!- Hide quoted text -

Nu sagde du det selv...

Indregistreret med 500 kg totalvægt: Ingen vægtafgift. Traileren må
læsses til 500 kg totalvægt eller en lavere vægt, hvis
registreringsattesten for bilen siger noget lavere end 500 kg.
Fordele: Traileren kan sælges (eller foræres væk) uden omregistrering
fordi der ikke er nogen vægtafgift der skal flyttes med til en ny
ejer. Ja, det er ikke efter reglerne, men det er praksis...
Ulemper: Lav lasteevne, du kommer nemt til at køre med overlæs.

Indregistreret med 750 kg totalvægt: Vægtafgift. Traileren må læsses
til 750 kg totalvægt eller en lavere vægt, hvis registreringsattesten
for bilen siger noget lavere end 750 kg, og det gør de fleste.
Fordele: Højere lasteevne, du kommer ikke så nemt til at køre med
overlæs.
Ulemper: Traileren kan ikke sælges uden omregistrering (og syn efter 4
(?) år), fordi vægtafgiften skal betales af ny ejer.

MVH Leo

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-04-10 13:18

Leo Jensen wrote:

> [...]
> Ulemper: Traileren kan ikke sælges uden omregistrering (og syn efter 4
> (?) år), fordi vægtafgiften skal betales af ny ejer.

Tak for ulejligheden. Det er da beskrevet så selv jeg kan forstå
finn

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-04-10 00:26

On 10 Apr., 01:12, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Hvad skulle trailerkortet ændre ved de forhold?

Jeg arbejdede ved Brenderup Trailers sidst i 90'erne, hvor disse
regler vist blev indført og fik derfor en del tilbagemeldinger fra
markedet. Der var forskel på fortolkning af reglerne i de forskellige
politikredse, så Tom har nok bare kørt på Sjælland...
Og nej, det er ikke en joke. Heste- og (stor) bådtrailerfolk blev
slagtet, hvis de kørte uden last og uden BE-kørekort på Sjælland...

Reglerne er stadig latterligt komplicerede, da der ses forskelligt på
totalvægt for bil og trailer samt at det bil og trailer må ikke
nødvendigvis er det samme som det kørekortet må. Jeg vil i stedet for
at forsøge at forklare reglerne anbefale et besøg her med
registreringsattesterne i hånden:

http://www.fdm.dk/bilen-til-daglig/trailer-campingvogn/saa-meget-maa-du-koere-med

Det eneste jeg har rigtigt styr på er at en trailer op til 750 kg må
spændes efter enhver bil (der må trække en trailer), man skal bare
overholde bilens tilladte koblingsvægt. Og så har jeg BE-kort til at
håndtere alle de tåbeligheder der ligger i den resterende
lovgivning...

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-04-10 06:17

On 10 Apr., 11:08, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> Bjarne:

> Der står ikke meget om trailere dér, hva'?
>
> --
> Med venlig hilsen
>        Hanswww.zofiaoghans.dk

Lidt om bøder:

http://www.smaabaadsklub.dk/love_regler/hastighedsb%C3%B8der.asp

Leo

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-04-10 13:42

Leo Jensen:

> http://www.smaabaadsklub.dk/love_regler/hastighedsb%C3%B8der.asp

Lidt meget kancelistil... :-/

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 10-04-10 13:50

Leo Jensen skrev:

> Lidt om bøder:
>
> http://www.smaabaadsklub.dk/love_regler/hastighedsb%C3%B8der.asp

Jeg holder vejret til jeg har fået konfereret med min kilde!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-04-10 13:51

Armand forklarede:

> Jeg holder vejret til jeg har fået konfereret med min kilde!

....og jeg er glad for at "høsten er i hus" (fliser, træ og hvad har vi
alt )

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 21-04-10 23:18

Armand skrev:

> Jeg holder vejret til jeg har fået konfereret med min kilde!

Og dét viser sig ulige svært når det drejer sig om et sådant enten/eller
-spørgsmål

Den "skrøne" om overlæs ved passage af 3500kg totalvægt hhv. traileren
nominelle vægt (og ikke faktiske vægt ved udåden), som min
trailer-kørelærer affærdigede, er tilsyneladende alligevel ganske sand
og omhandler chauffører uden trailerkørekort (måske at kørelæreren ikke
kunne se ud over dén situation vi stod i som trailer-elever - Men
forholdet er ellers et godt argument at få udbredt blandt elevernes
bekendtskaber á til gavn for kørekort-omsætningen!

Jeg kan forøvrigt anbefale at få taget det 'E til B' kort - Det kræver
ikke anden teori-prøve end en mundtlig overhøring omkring trailer-regler
i.f.m. den praktiske prøve, og jeg har indtrykket af at teoriprøven og
risikoen for at dumpe i dén og tage sit hidtidige kørekort med i faldet
afskrækker nogle!

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-04-10 01:55

KLIP

> [...]
> i.f.m. den praktiske prøve, og jeg har indtrykket af at teoriprøven og
> risikoen for at dumpe i dén og tage sit hidtidige kørekort med i faldet

Det er en skrøne, du kan miste dit kørekort ved en trailerkøreprøve.

Du har jo allerede et førebevis som du blot ønsker udvidet.

mvh/Bjørn J.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-04-10 09:11

Bjørn J. wrote:

> Det er en skrøne, du kan miste dit kørekort ved en trailerkøreprøve.
>
> Du har jo allerede et førebevis som du blot ønsker udvidet.
>
> mvh/Bjørn J.

hvad mener du?

1. Det er en skrøne, du kan miste dit kørekort ved en trailerkøreprøve.
eller:
2. Det er en skrøne, at du kan miste dit kørekort ved en
trailerkøreprøve.

finn

Fra : Henning

Dato : 22-04-10 09:27

>1. Det er en skrøne, du kan miste dit kørekort ved en trailerkøreprøve.
>eller:
>2. Det er en skrøne, at du kan miste dit kørekort ved en
>trailerkøreprøve.

Du kan ikke miste noget du ikke har. Du kan dumpe til en trailerprøve,
men det går ikke ud over dit almindelige B-kort. Har du derimod
erhvervet dig et trailerkort og du efterfølgende f.eks. kører med

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-04-10 10:00

Fra : Henning

Dato : 22-04-10 10:25

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-04-10 10:29

Henning:

Fra : CL

Dato : 22-04-10 13:56

Henning wrote:

> [...]
> ikke tror mange ved. Jeg ser jævnligt, specielt håndværkere som trods
> alt lever af deres kørekort, køre 120 på motorvejen med trailer.

nope det er "kun " en betinget frakendelse du får.

Carsten Larsen

Fra : Henning

Dato : 22-04-10 14:12

On Thu, 22 Apr 2010 14:55:57 +0200, "CL" <ffffffff@ffff.ff> wrote:

>nope det er "kun " en betinget frakendelse du får.

Kræver stadig en ny teori- og køreprøve. Dumper du her, skal du
aflevere kortet, og må ikke køre igen før du har bestået!

Fra : CL

Dato : 22-04-10 15:03

Henning wrote:

> Kræver stadig en ny teori- og køreprøve. Dumper du her, skal du
> aflevere kortet, og må ikke køre igen før du har bestået!

jep men der sku da stadig stor forskel.

Carsten Larsen

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-04-10 15:34

"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i en meddelelse

KLIP

> jep men der sku da stadig stor forskel.

Det må så være denne store forskel, raserne spiller på..!..:)

mvh/Bjørn J.

Fra : Henning

Dato : 22-04-10 10:25

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-04-10 10:51

> Korrektion - 40%...

Hestefolket og have/privatfolket er også glade for høj fart med trailer, det
er bestemt ikke kun håndværkere.

Man ser og bemærker det jo ganske nøje, når man selv har en

Fra : Armand

Dato : 22-04-10 13:07

Bjørn J. skrev:

> KLIP

> Det er en skrøne, du kan miste dit kørekort ved en trailerkøreprøve.
>
> Du har jo allerede et førebevis som du blot ønsker udvidet.

Jup!
Jeg fik det måske ikke formuleret så heldigt :-/

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-10 15:54

"Bjørn J." skriver:

> Det er en skrøne, du kan miste dit kørekort ved en trailerkøreprøve.

Det kan godt lade sig gøre.

Meeen det kræver nok en del forarbejde og/eller hasarderet kørsel.

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 22-04-10 16:23

Den Thu, 22 Apr 2010 16:54:12 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> "Bjørn J." skriver:

> Det kan godt lade sig gøre.
>
> Meeen det kræver nok en del forarbejde og/eller hasarderet kørsel.

Logisk set er det vel bare et spørgsmål om hvad man ikke kan finde ud
af.

Hvis det er de ting der er trailer-specifikke, får man bare ikke kortet.

Men hvis det er de ting der ikke har noget med traileren at gøre, fx
vigepligt, rødt lys, venstre om et helleanlæg eller at bruge
spærrefladen som overhalingsbane, så vil den prøvesagkyndige nok
se på sagen præcis som enhver anden betjent.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-04-10 21:27

KLIP

> Det kan godt lade sig gøre.
>
> Meeen det kræver nok en del forarbejde og/eller hasarderet kørsel.

Du kan jo også til prøven sætte dig beruset bag rattet og begynde kørslen.

Så vil jeg også tro, den prøvesagkyndige lynhurtigt bruger hans egne
pedaler.

PS: Man kan vel også som menneske flyve ved at baske med armene, dog er
glidetallet nok for dårligt til at landingshastigheden vil være passende for
overlevelse.

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 22-04-10 22:01

Bjørn J. skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du kan jo også til prøven sætte dig beruset bag rattet og begynde kørslen.

Mon ikke at det var dét Klaus mente med 'forarbejde' :-/

> PS: Man kan vel også som menneske flyve ved at baske med armene, dog er
> glidetallet nok for dårligt til at landingshastigheden vil være passende for
> overlevelse.

Hæ!
Tak for dén!
Den røg lige lukt ind i min mappe med 'underfundige filosofier'!
..

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 10-04-10 13:50

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-04-10 13:47

On 22 Apr., 17:22, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> spærrefladen som overhalingsbane, så vil den prøvesagkyndige nok
> se på sagen præcis som enhver anden betjent.

Jeg dumpede til E-køreprøven, og det var ikke fordi jeg ikke kunne
køre med trailer: Jeg kørte (lidt) for stærkt i 50-zone, trak ud over
en dobbelt optrukken midterlinie for at komme forbi en cyklist og
brugte en cykelsti som højresvingsbane. Den lignede godt nok en
højresvingsbane voldsomt meget...
Jeg fik bare en ny tid til køreprøve, mit kørekort skete der ikke
noget med.

Leo

Fra : Kent Friis

Dato : 22-04-10 21:06

Den Thu, 22 Apr 2010 12:47:26 -0700 (PDT) skrev Leo Jensen:

> [...]
> højresvingsbane voldsomt meget...
> Jeg fik bare en ny tid til køreprøve, mit kørekort skete der ikke

Jeg skrev: "Så vil den prøvesagkyndige nok se på sagen præcis som enhver
anden betjent".

Ingen af de ting du nævner er noget man mister kørekortet for. Måske
en advarsel, hvis betjenten ikke lige har vigtigere ting at tage sig
til.

Mvh
Kent
--