styrtøjsudmåling
Fra : hoemosen

Dato : 24-03-10 14:11

en kammerat og jeg har et vædemål kørende vedr hjulenes spidsning.

Jeg mener at trækker en bil til siden så skyldes det IKKE at
spidsningen er forkert men alt muligt andet feks fejl på camber,
hængende bremse o.s.v.

hvem har ret??
svar gerne med en forklaring hvorfor!

mvh b.l

Fra : Mikael

Dato : 24-03-10 15:37

On 24 Mar., 21:11, hoemosen <skb...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg mener at trækker en bil til siden så skyldes det IKKE at
> spidsningen er forkert men alt muligt andet feks fejl på camber,

Jeg vil jo mene en bil godt kan trække til side på grund af forkert
spidsning, den behøver jo ikke spidse lige meget på begge hjul, man
kan vel gå så vidt at hvis et hjul spidser og det andet spreder, så
vil den vel nærmest køre sidelæns.

Mikael

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 24-03-10 22:57

On Wed, 24 Mar 2010 14:37:28 -0700 (PDT), Mikael <miklarsen@gmail.com>
wrote:
> [...]
Korrekt overordnet set.

>Jeg vil jo mene en bil godt kan trække til side på grund af forkert
>spidsning, den behøver jo ikke spidse lige meget på begge hjul, man
>kan vel gå så vidt at hvis et hjul spidser og det andet spreder,
Så vil du stadig køre ligeud, bare med et andet udslag på rattet.
Venderadius vil heller ikke være enes h-v.

>så vil den vel nærmest køre sidelæns.
Nej, sidenlæns kørsel skyldes at bag aksels styrtøjsvinkler ikke
passer, sådan meget kort fortalt.
Feks. kan en lille forskel på akselafstanf h-v give sidelæns kørsel.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 25-03-10 10:11

"hoemosen" skrev

>Jeg mener at trækker en bil til siden så skyldes det IKKE at
>spidsningen er forkert men alt muligt andet feks fejl på camber,
>hængende bremse o.s.v.
>hvem har ret??

Det har du.
Spidsningen er hjulenes stilling i forhold til hinanden,.
F.eks en spidsning på 3 mm, betyder at der er 3 mm mindre afstand mellem
forkanten af fælgene end mellem bagkanten.
Nu har du skrevet styretøj i emnet, så det er forhjul du mener og forhjul
kan kun stilles samtidig, de hænger sammen.
Så hvert hjul spidser 1,5 mm i forhold til en lige linie på langs gennem
bilen.
Man kan ikke risikere en bil der spidser 3 mm i den ene side og 0 mm i den
anden.
Der er så nogen der regner med mm pr. meter eller i grader der gør ingen
forskel på princippet.

Men baghjul kan også have spidsning, der er det anderledes de kan ikke dreje
af sig selv så de finder ikke en midterstilling, så her kan man tale om at
en forkert spidsning kan få hjulet til at søge til siden.
Det er typisk for ældre busser de er ofte skæve, når man kører bagved kan
man se at bagvognen svinger lidt ud, de kører lidt sidelæns for at få
hjulene til at spidse lige meget i forhold til kørselsretningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 25-03-10 14:02

alexbo skrev:
> [...]
> af sig selv så de finder ikke en midterstilling, så her kan man tale om at
> en forkert spidsning kan få hjulet til at søge til siden.

Det er ikke uden grund at man taler om fire-hjuls udmåling:
Hvis man blodt spidsede forhjulene alene kan man risikere at, de så at
sige, peger til den ene side i en vis grad. Men hvis man retter ind
efter baghjulene sikrer man sig at spidsningen 'peger fremad'.

Ud fra princippet har jeg med succes prøvet at skifte styrekugler, én
for én, hvor jeg efter den enkeltes montage rettede sporingen til i.h.t.
rattets position: Når rattet (atter) stod i neutral stilling under
ligeud-kørsel, var sporingen som hidtil og den næste styrekugle kunne
udskiftes hhv. spores ind på samme måde!
Nuvel, det virkede så godt at jeg ikke fandt det nødvendigt at bruge
penge på en fin-sporing, så jeg ved ikke hvor tæt på det ideelle at jeg
kom; men jeg sled da efterfølgende et par fordæk ned uden at dé viste
skæv slitage som følge af forkert sporing!

--
Armand.