Fælge hulafstand mm
Fra : Mort1s1

Dato : 24-03-10 16:55

Nu troede jeg lige, at jeg havde lært det, men nej - det er åbengart ikke
nok at vide, at fælgene skal være 16", man skal også vide, at det med
hullerne f.eks. hedder 5x112 - men nu er der dukket et nyt for mig ukendt
begreb op - ET 42 - hvad i himlens navn er ET xx ?

Mort1s1

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 17:08

Mort1s1 skrev:
> [...]
> med hullerne f.eks. hedder 5x112 - men nu er der dukket et nyt for mig
> ukendt begreb op - ET 42 - hvad i himlens navn er ET xx ?

Egentlig vist det tyske: Einpress Tiefe. På dansk 'Indpresning' eller
'i-pres'!
Tallet dækker forsætningen af nav-fladen i forhold til fælgens midterlinie:
0 (nul) vil være i fælgens midterlinie og stigende tal er afstanden fra
midterlinien i mm, og i retning mod fælgens yderkant (= fælgen bevæger
sig ind i hjulbrønden)!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 17:18

Armand skrev:

> [...]
> 0 (nul) vil være i fælgens midterlinie og stigende tal er afstanden fra
> midterlinien i mm, og i retning mod fælgens yderkant (= fælgen bevæger

Dette er som jeg erindrer, men nu ser jeg at for min bils vedkommnede er
det de smalleste fælg-alternativer der har det største ET-mål og det
kunne tyde på at med stigende ET-mål bevæges fælgen ud mod skærmkanten :-/
Første hit jeg googler mig til bekræfter min erindring, men hvordan
hulen kan det passe med de smalle fælge med større ET??

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 24-03-10 17:23

> Første hit jeg googler mig til bekræfter min erindring, men hvordan hulen
> kan det passe med de smalle fælge med større ET??

Det kommer vel an på om fælgen er af denne type (meget fortegnet):

dd|
ø .|
dd|

...eller denne:

|dd
ø|
|dd

...eller denne:

dd
ø |
dd

dd = dækket og bilens nav er ø'et

Carsten

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 17:29

Carsten skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Det kommer vel an på om fælgen er af denne type (meget fortegnet):
>
> dd|
> ø .|
> dd|
>
> ..eller denne:

> ø|
>
> ..eller denne:
>
> dd
> ø |
> dd
>
> dd = dækket og bilens nav er ø'et

Dét angiver ET'en jo qua et tal på 25: Det blive i stil med først'tegnede'!
Men så er det jo også tilfældet at ydre fælgkant bevæges ind i
hjulbrønden med større ET-mål, og dét har man da netop ikke brug for på
den smalle fælg :-/

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-03-10 18:11

Kigger lige for den lille der har følgende standard størrelser
For:

4,5 J x 15 H2 ET 23,5
5,0 J x 15 H2 ET 34
5,5 J x 16 H2 ET 30

Bag

5,5 J x 15 H2 ET 22
6,5 J x 15 H2 ET 34,5
7,5 J x 17 H2 ET 33

Jeg gætter på at de første stigenden ET rykker fælgen indad - men så er der
måske ikke mere plads når man kommer op i 5,5" / 7,5" kombinationen så de er
nødt til at rage lidt længere ud ... Kan ikke huske om en fortwo brabus har
skærmforøgere for at holde de 7,5" inde

Fra : Jens Hansen

Dato : 24-03-10 18:03

"Mort1s1" <mortensensfjern@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hullerne f.eks. hedder 5x112 - men nu er der dukket et nyt for mig ukendt
> begreb op - ET 42 - hvad i himlens navn er ET xx ?

Her efter opdager du at der også er noget med et "nav hul" der skal passe i
størrelsen.
Jeg bruger tante hansen's Wheel guide, som ofte kan fortælle hvilken fælge
der kan bruges.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=3623614854&n=1854717328

Vælg "mærke"+"Model"+"Motor"+"Årgang"
Her er så en liste hvor ved tryk på det bål "i" for info
Her er alle de data du skal bruge

-Jens