Turbohyl/fløjt på 1,6 HDI
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 24-03-10 09:18

Hej

Jeg undres over hvorfor min 207, er begyndt at lyde som en ambulance, fra
den ene dag til den anden. Lyden kan høres ved igangsætning, skift til 2.
gear og igen når turboen går ned i omdrejninger... Det er faktisk en ret
belastande lyd, og det der irreterer mig mest, er at værkstedet ikke har
fundet nogen fejl på den...?

Hvad kan forklaringen være, og er det ikke typisk et signal om, at turboen
snart står af?

Bilen har kun gået 78.000 km, så vil da mene at det lige er tidligt nok,
hvis turboen allerede skal skiftes.

Det kunne lige passe, at den brænder sammen, når man er på ferie i
Spanien...:(

Mvh
Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 24-03-10 09:40

> Det kunne lige passe, at den brænder sammen, når man er på ferie i
> Spanien...:(

Se lyst på det - den er sikkert billigere at få skiftet dernede .. God ferie

/A

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 24-03-10 09:43

> Se lyst på det - den er sikkert billigere at få skiftet dernede .. God
> ferie

Den er go med dig ;)

Mvh
Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 24-03-10 11:26

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> fundet nogen fejl på den...?
>
> Hvad kan forklaringen være, og er det ikke typisk et signal om, at turboen

Det er ofte et tegn på en slidt turbo. Men i dit tilfælde, hvor det er
kommet fra den ene dag til den anden, så tror jeg ikke på at det er det -
også fordi du jo selvfølgelig sørger for at få skiftet din olie, og kører på
en go' oliekvalitet. )

> Bilen har kun gået 78.000 km, så vil da mene at det lige er tidligt nok,
> hvis turboen allerede skal skiftes.

Jep, det er alt for tidlig. Så der er nok ikke nogen tvivl om, at det
skyldes en utæthed, et eller andet sted. Med udgangspunkt i turboen er du
nødt til at følge alle slanger/samlinger til/fra intercooler og motor - evt.
også tjekke forrøret/udstødningen.
Hvad med når du holder stille, og gasser op og ned, og du har én til at stå
med næsen (øret) i motorrummet, kan lydens kilde - eller område - så ikke
lokaliseres?

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 11:52

Henrik B. skrev:
> [...]
> Hvad med når du holder stille, og gasser op og ned, og du har én til at
> stå med næsen (øret) i motorrummet, kan lydens kilde - eller område - så

Sæbevand, sæbevand!!!

--
Armand.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 24-03-10 11:58

> [...]
> også fordi du jo selvfølgelig sørger for at få skiftet din olie, og kører

Den bliver serviceret hos Peugeot for hver 20.000 km eller 1 år, og går da
ud fra de bruger en god olie ;)

> [...]
> skyldes en utæthed, et eller andet sted. Med udgangspunkt i turboen er du
> nødt til at følge alle slanger/samlinger til/fra intercooler og motor -

Værkstedet har skiftet en turboslange, ved sidste service uden effekt. De
brugte en del tid på at finde fejlen, men fandt ingen fejl...

> Hvad med når du holder stille, og gasser op og ned, og du har én til at
> stå med næsen (øret) i motorrummet, kan lydens kilde - eller område - så
> ikke lokaliseres?

Syntes det er svært at lokalisere - lyden er også kraftigere når motoren
belastes...

Der er nok ikke andet for, at værkstedet må kigge på den igen...

Kan nok ligeså godt begynde at spare op til en ny turbo :(

Mvh
Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 24-03-10 12:15

> Kan nok ligeså godt begynde at spare op til en ny turbo :(

Uden at kan sige det med sikkerhed, så vil jeg sige at de tørrer dig bagi,
hvis de siger at du skal have en ny turbo...

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 24-03-10 14:53

> Uden at kan sige det med sikkerhed, så vil jeg sige at de tørrer dig bagi,
> hvis de siger at du skal have en ny turbo...

Hehe det har de heller ikke sagt - endnu ;)

Vil prøve at kigge nærmere efter utætheder, inden jeg sætter den på værksted
igen...

Mvh
Hans

Fra : Leo Jensen

Dato : 24-03-10 05:21

On 24 Mar., 11:51, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Sæbevand, sæbevand!!!

Det fås endda på spray, så hedder det bare ..... læksøgningsspray

Leo

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 13:04

Leo Jensen skrev:

> Det fås endda på spray, så hedder det bare ..... læksøgningsspray

- - - - Men står ikke lige i skabet indenfor de nærmeste 5 minutter!

--
Armand.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-03-10 00:12

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> - - - - Men står ikke lige i skabet indenfor de nærmeste 5 minutter!

Jeg tog en gammel Ajax vinduessprayflaske, og hældte hjemmeblandet
sæbeboblevand i den.

Perfekt til læksøgning.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : N/A

Dato : 24-03-10 13:04

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 24-03-10 15:10

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> snart står af?
>
> Bilen har kun gået 78.000 km, så vil da mene at det lige er tidligt nok,

Hvis det vitterligt er turbo kan du jo få den renoveret.
Hvad med at prøve at smide den forbi Ketner?

De ved en ting eller 2 om diesel og kan også renovere turboer hvis det
endelig kommer dertil.

--
/Dennis
Canon Speedlite 540 EZ købes

Fra : jens

Dato : 24-03-10 17:18

> Hvis det vitterligt er turbo kan du jo få den renoveret.
> Hvad med at prøve at smide den forbi Ketner?
>
> De ved en ting eller 2 om diesel og kan også renovere turboer hvis det
> endelig kommer dertil.

Ja Ketner har stadig mekanikere ansat, hvorimod Peugeot sikkert kun har
reservedelsudskiftere ansat der sætter computeren til og viser den ingen
fejl så konkluderer de at så er der heller ikke noget galt.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-10 17:46

Rolig nu rolig , det er slet ikke ikkert det er så volsomt en rep

Kender ikke bilen men går ud fra at det er en Turbo Diesel der er tale om

Sådan en turbo laver ikke tryk før den bliver belastet ,derfor er det svært
at finde fejl når du holder stille

Men den er sådan indrettet at når du skifter feks gear , åbner der en ventil
Blow Off ventil for at turboen ikke taber omdrejninger , og hvis den ventil
hænger skal luften ud et andet sted , og kan nem revne en trykslange , men
den revne kan kun ses når der er tryk på

Så du skal have tryk på systemet og høre hvor luften fiser ud , men du skal
sikkert op på noget 0,5 - 0,8 bars tryk

PE