Hjælp til billedramme: Rammen omgiver kun ~
Fra : Sabine J

Dato : 24-03-10 19:00

Hej,

Jeg har et problem med et slideshow jeg gerne vil have omsluttet
af en tynd grå, solid ramme.

Linket til siden er følgende:
http://www.ravnfoto.dk/test2/testvol2.html

Som jeg ser det, omslutter rammen kun ca. halvdelen af mit
billede, hvordan går jeg den til at om slutte hele billedet?

Jeg har placeret slideshowet i en selvstændig class jeg har kaldt
"fadeshowborder":

..fadeshowborder {margin-top:2px;
margin-left:30px;
margin-bottom:0;
margin-right:0;
border-style:solid;
border-width:2px;
border-color:#999999;
}

Nogen forslag til hvor fejlen opstår?

Mvh. Sabine J

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-03-10 19:24

"Sabine J" <greku@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> billede, hvordan går jeg den til at om slutte hele billedet?
>
> Jeg har placeret slideshowet i en selvstændig class jeg har kaldt

Jeg er ikke den voldsomme CSS haj, men prøv at fjerne din .frameborder, og
indsæt:
#fadeshow1 {border:#999999 solid 2px}
og se hvad der sker.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Sabine J

Dato : 24-03-10 19:34

> Jeg er ikke den voldsomme CSS haj, men prøv at fjerne din .frameborder, og
> [...]

Hej Stig,

Det er helt i orden, men hvis jeg erstatter ".frameborder" med #fadeshow1
{border:#999999 solid 2px} så forsvinder pointen med en class vel lidt?

Desuden, tror jeg ikke at det kan erstattes med #fadeshow1 da det allerede er
navnet på den ID som slideshowet består af...

Fra min kode: <div id="indhold">

Men vend endelig tilbage hvis jeg tager fejl her :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-03-10 20:20

Sabine J wrote:

> Men vend endelig tilbage hvis jeg tager fejl her :)

Prøvede du?
I min Firefox kan man rette i CSS mens siden bliver vist, og her ser det ud
som det giver det ønskede resultat - dvs. den ramme du efterlyser.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-03-10 22:26

Sabine J udtrykte præcist:
> [...]
> billede, hvordan går jeg den til at om slutte hele billedet?
>
> Jeg har placeret slideshowet i en selvstændig class jeg har kaldt

Det er din #tekstbox der skaber problemet. Den er 700px bred, og det er
ikke nok til at vise billederne.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-03-10 22:34

Sabine J sendte dette med sin computer:
> [...]
> billede, hvordan går jeg den til at om slutte hele billedet?
>
> Jeg har placeret slideshowet i en selvstændig class jeg har kaldt

Gik lige lidt hurtigt..
Din #tekstboks er 644px bred.
Den indeholder din #fadeshow1 der er 640 bred, og sidder i
#fadeshowborder, der har sammenlagt 32px margin - så "hele herligheden"
fylder 672px i bredden - altså 28 mere end der faktisk er plads til, så
derfor stritter den udenfor...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-03-10 22:40

Sabine J skrev:

> Som jeg ser det, omslutter rammen kun ca.
> halvdelen af mit billede, hvordan går jeg den til
> at om slutte hele billedet?

Prøv at tilføje

width:100%;

til

..fadeshowborder {}

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Sabine J

Dato : 26-03-10 09:19

> Prøv at tilføje
>
> width:100%;
>
> til
>
> ..fadeshowborder {}
>
> --
> Allan Vebel
> http://vebel.dk http://html-faq.dk

Nu omslutter rammen hele billedet, men faktisk går den yderligere
ca. 2 px, længere ud end billedet er sat til. Så nu er det igang
med at se andr steder i koden, hvor de 2 ekstra px kan stamme
fra.

Men ligenu er jeg desværre sat på standby. Eller, mit ftp program
er, lige pludselig ville den bare ikke forbinde til serveren
mere.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-03-10 10:10

Den 26-03-2010, skrev Sabine J:

> [...]
>
> Men ligenu er jeg desværre sat på standby. Eller, mit ftp program
> er, lige pludselig ville den bare ikke forbinde til serveren

#tekstbox er 644px bred.
ved at sætte width : 100% på .fadeshowborder, bliver den også 644px.
Det er ca. 4 bredere end de fleste af billederne, som så altså ikke
fylder rammen ud.
Sæt width:640px; på .fadeshowborder, så passer den på de fleste af
billederne.

Birger

http://bbsorensen.dk