Stafetten: Guitar Virtuoser
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-10 22:38

http://www.youtube.com/watch?v=tvfg0iLnzsw
Jeff Loomis - "Jato Unit"

(og ja, det er lidt lamt fordi han ikke har noget band bag.. men man kan
se hans fingre og det han selv spiller er 100% "live"

http://www.youtube.com/watch?v=oAalYg53V30

Joe Satriani - Made of Tears

Den sidste er en bonus:

http://www.youtube.com/watch?v=ifp_SVrlurY

Prince - spol til 3:30

/thomas

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-03-10 23:24

Thomas von Hassel wrote:
> http://www.youtube.com/watch?v=tvfg0iLnzsw
> Jeff Loomis - "Jato Unit"

Jeg må gentage nummeret fra sidste stafet:

http://www.youtube.com/watch?v=GpqYU3Nzbts&feature=related

Dave Edmunds - Sabre Dance

Her er også en som kunne have været med i den sidste:

http://www.youtube.com/watch?v=TbHc5i4O2tc&feature=related

Yngwie Malmsteen - Far Beyond the Sun.

Vi må heller ikke glemme vores egen Jørgen Ingmann, selv genren er
anderledes. Her med Desert March:

http://www.youtube.com/watch?v=8wY4EI9Ruvs&feature=related

Gary Moore, her med et af de få numre han indspillede sammen med Thin Lizzy:
Roisin Dubh:

http://www.youtube.com/watch?v=fyuB_9VsdGk

Listen over fremragende guitarister er nærmest uendelig, så her slår jeg to
fluer med et smæk: Mark Knpfler og Eric Clapton: Layla.

http://www.youtube.com/watch?v=kQVvF0AeRLI&feature=related

Jan

Fra : Allan Krautwald

Dato : 23-03-10 23:32

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

Napper lige den her inden Alex kommer på banen

Pink Floyd:
http://www.youtube.com/watch?v=4-MLxgkiPNg

guddommeligt

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-10 16:06

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Napper lige den her inden Alex kommer på banen

hehe

> Pink Floyd:
> http://www.youtube.com/watch?v=4-MLxgkiPNg

Det er nok den guitarsolo overhovedet, der rører mig dybest, og den solo
hvor alt går op i en højere enhed.
Jeg vil dog ikke kalde Gilmour for virtuos, for det han gør er jo ikke
svært. Men det var ham der gjorde det, og det han ikke leverer i teknik,
leverer han tusindfold i stemning og følelse. Så alligevel, jo det er
virtuost :)

> guddommeligt

Intet mindre

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-03-10 00:08

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Jamen så skal vi da have det mest indlysende valg, nemlig verdens største
ikon og mest kendte kunstner indenfor den genre. Selvfølgelig Duanne Eddy:

Her er han med sit mest kendte hit:
http://www.youtube.com/watch?v=k2VbtLk5xHo&feature=related
(Nå, hvad siger vi så? , hwa - der var nok noget vi kendte her, men havde
glemt alt om)

Hvis vi lige bliver ved den almindelige underholdningsmusik, så lad os da
lige høre det her andet dejlige nummer med ham. Der er rigtig gang i den.
http://www.youtube.com/watch?v=oVveJKV4ivQ&feature=related

HIlsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-03-10 13:07

meddelelse news:4ba949d7$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> lige høre det her andet dejlige nummer med ham. Der er rigtig gang i den.

Hej Åge...

Man kan da ikke glemme The Twangin' man....

Denne er mellem mine favoritter...

http://www.youtube.com/watch?v=049XWpyCink&feature=PlayList&p=767F69CBB253DC51&playnext=1&playnext_from=PL&index=22

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-03-10 14:18

meddelelsen news:4ba949d7$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvis vi lige bliver ved den almindelige underholdningsmusik,

Hvis Duanne Eddy ikke er verdens mest kendte og populære guitar-mand, så er
det i hvert fald ham her.

Hank Marvin: http://www.youtube.com/watch?v=OK3Z-B0hYSo

Men vi kan også i Dannevang. Her er de populæreste i genren uden konkurrence
Johhny Reymers CLIFTERS:
www.youtube.com/watch?v=9kZy-AHzXtg&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Cykellapper

Dato : 26-03-10 17:03

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
>
> Jamen så skal vi da have det mest indlysende valg, nemlig verdens
> største ikon og mest kendte kunstner indenfor den genre. Selvfølgelig

Det er ikke hver dag det sker, men her ramte du noget jeg synes er fedt, og
ikke rigtigt kendte i forvejen.

Tak for det!

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-03-10 00:56

On 23-03-2010 22:38, Thomas von Hassel wrote:

Det er så svært at vælge. Der er så mange med Django Reinhardt, der
burde med.

"Honeysuckle Rose" sammen med Duke Ellington:

http://www.youtube.com/watch?v=QATIHWbN-sM&feature=related

Her "Exactly Like You" sammen med Stéphane Grappelli:

http://www.youtube.com/watch?v=pqnf_HrLJXM&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-03-10 08:42

Et par mere af jazz'ens store guitarister, Stanley Jordan og Chet
Atkins. Her er to numre hvor de spiller sammen.

"Sweet Georgia Brown":

http://www.youtube.com/watch?v=sHp7l4Z_kBw

og "Mystery Train":

http://www.youtube.com/watch?v=X7tGK6xtEA0&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-03-10 13:01

> [...]
>
> (og ja, det er lidt lamt fordi han ikke har noget band bag.. men man kan
> se hans fingre og det han selv spiller er 100% "live"

Ganske vist er Jazz ikke min stærke side...

Men i den sammenhæng er supertrio'en vist svær at komme uden om.

http://www.youtube.com/watch?v=JB2YhD7cYnw&feature=related

M.V.H...Benny..

Fra : Max

Dato : 24-03-10 13:35

Hej Thomas

Det er så lækkert at ham her valgte at komme
frem fra mørket, han var savnet

Peter Green Splinter Group - Albatross
http://www.youtube.com/watch?v=dFNFafg7bNQ

Max

Fra : Max

Dato : 24-03-10 14:48

Hej Thomas

Vi skal da også have lidt fra en af de store
skabere på området.

Les Paul - Chasing Sound
http://www.youtube.com/watch?v=AP7qI5RVtxw&feature=related

og så ham i selvskab med en skaber mere

Chet Atkins & Les Paul
http://www.youtube.com/watch?v=ByGsHTlKmWk&feature=related

Max

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-10 16:02

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

Jeg bliver nødt til at smide mit store Idol, og den guitarist der dannede
skole for dem alle ind i stafetten, nemlig Richie Blackmore. Uden Richie,
ingen Satriani eller Malmsteen eller..... Der er hundredvis af store
guitarister der samstemmende angiver Blackmore som deres inspiration og
idol.
I mine øjne (og ører) når ingen af dem i nærheden af det niveau som
Blackmore satte, ikke ved at være den teknisk dygtigste, men ved at kunne
mere end at schredde en masse toner i hurtig rækkefølge.

Først med Deep Purple i Jon Lord's "Concerto for Group and Orchestra":
http://www.youtube.com/watch?v=rpWQiGQSUyk

Dernæst sammen med Rainbow: http://www.youtube.com/watch?v=rpWQiGQSUyk

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-03-10 16:20

I forbindelse med emnet guitar virtuoser, er der flere som burde nævnes.
F.eks. Andre Segovia, men han hører mere hjemme i den anden gruppe,
klassisk.
Det kunne også være nærlignede, at følge stafetten latin op, for der er
flere fremragende guitarister fra Sydamerika, f.eks. brasilianerne
Egberto Gismonti og Nando Carnieiro.
Egberto Gismonti har spillet i København nogle gange, men jeg kan ikke
huske om Nando Carnieiro også har gæstet Danmark.

I de spansk talende lande er guitaren forbundet med "flamingoen".
Her er et eksempel, hvor italieneren Paco De Lucia og spanieren Al Di
Meola, spiller sammen med selveste John McLaughlin:

http://www.youtube.com/watch?v=9cadbYIzhqQ&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Steen

Dato : 24-03-10 17:41

For lige at vride stafetten en tøddel, så har jeg i mange år stædigt
fastholdt, og proklameret ved utallige lejligheder, at den fedeste og
mest velkomponerede guitarsolo er fra sangen Hotel California med Eagles.

Ingen link til youtube - for I har den forhåbentligt alle liggende i et
skab et sted. Gå så hen og find den!

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-03-10 19:15

On 24-03-2010 17:41, Steen wrote:
> Ingen link til youtube - for I har den forhåbentligt alle liggende i et
> skab et sted. Gå så hen og find den!

Hvorfor ikke et link til YouTube, når "Hotel California" nu er der???

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Steen

Dato : 24-03-10 22:21

In article <4baa56a9$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> wrote:

> Hvorfor ikke et link til YouTube, når "Hotel California" nu er der???
>
> Henning.

Det står lige ovenfor det du svarede

Fra : Carl Drud

Dato : 24-03-10 19:52

Stevie Ray Vaughan - Voodoo Chile

http://www.youtube.com/watch?v=1GSpbuFSr2o

--
Carl

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-10 11:30

Carl Drud <carl.drud@gmx.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>

> Stevie Ray Vaughan - Voodoo Chile
>
> http://www.youtube.com/watch?v=1GSpbuFSr2o

and we have a winner ... !

/thomas

Fra : Martin T.

Dato : 24-03-10 20:51

Eric Johnson - Cliffs of Dover

http://www.youtube.com/watch?v=55nAwmVLQSk

Mvh
Martin T.

Fra : Carl Drud

Dato : 26-03-10 20:07

> and we have a winner ... !

Takker.

--
Carl

Fra : Peter

Dato : 31-03-10 14:28

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
news:1jftvoj.mp8a7x139o08rN%thomas@elements.dk... Klip

Hvad med Per-Olov Kindgren
http://www.youtube.com/watch?v=OhaFINynWqY&feature=related

Det er da smukt.

Mvh Peter

Fra : TL

Dato : 08-04-10 12:32

On Tue, 23 Mar 2010 22:38:26 +0100, in dk.kultur.musik
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

Nu er denne tråd selvfølgelig noget forældet, men nu hvor jeg endelig
har tid til at læse med, så kan jeg ikke passivt se på, at I glemmer
to af de største, to af mine favoritter fra meget forskellige genrer:

- Mark Knopfler, f.eks. i Sultan of Swings eller noget selv i det
nyere mere folk'ede. Ser frem til koncert i Los Angeles om en uges
tid.

- John Williams, f.eks. Asturias eller Orange Juice koncerten
(Concierto di Aranjuez)

Beklager, ingen YouTube links, da Kina, hvor jeg p.t. befinder mig
tilsyneladende har blokeret for youTube.

TomL