Motorolie type
Fra : Ukendt

Dato : 23-03-10 20:28

Den ene mekaniker foreslår 0W/40 motorolie til min bil, den anden foreslår
5W/30. Begge dele kan benyttes ifølge manualen. Det er en benzinbil MB årg.
06 kørt 60K. Jeg har prøvet begge dele uden mærkbar forskel. Hvad gør det så
godt for?
PS: Det er de dyre longlife Mobil 1 olier.

Ole

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-10 20:49

"Ole" <-> skrev i meddelelsen
> [...]
> det så godt for?
> PS: Det er de dyre longlife Mobil 1 olier.

Du kan roligt vælge Mobil 1 0W-40 - evt. købt i Bilka på tilbud til 399,-
for 4 liter. )
5W-30 er væsentlig dyrere, og giver ikke dig væsentlige fordele. Havde det
været en diesel med lange skifteintervaller, ville jeg vælge 5W-30.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-10 23:38

Henrik B. wrote:
> [...]
> 5W-30 er væsentlig dyrere, og giver ikke dig væsentlige fordele.
> Havde det været en diesel med lange skifteintervaller, ville jeg

Der var 5W/30 på motoren fra fabrikken. Men ved første olieskift foreslog
det aut. værksted 0W/40 da de mente at 5W/30 mest blev brugt på dieseler.
Dette er senere blevet afkræftet fra importøren som fortæller at begge typer
kan bruges på min benziner.
Men hvorfor er det præcis at du ville vælge den type til en diesel? Noget
med sod formoder jeg?

Ole

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-10 23:54

"Ole" <-> skrev i meddelelsen

> [...]
> typer kan bruges på min benziner.
> Men hvorfor er det præcis at du ville vælge den type til en diesel? Noget

Bla. sod, samt længere skifteintervaller på en diesel. 5W-30 er en såkaldt
ESP (Emission Sud Protection) - altså mindre sod i udstødningen, som bl.a.
skåner KAT og partikelfilter på en diesel. Du kan roligt vælge 0W-40 på din
benziner. Den er billigere. Jeg har selv kørt med 0W-40 i henved 8 år, på
flere forskellige pumpe turbobenziner. Aldrig oplevet olieproblemer, eller
heller synligt forbrug. Så spar på pengene. )
Jeg arbejder bl.a. me Mercedes til dagligt, og jeg véd at der er rigtig
mange forhandlere som benytter 0W-40.

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 10:42

Henrik B. skrev:
> "Ole" <-> skrev i meddelelsen

> ........5W-30 er en
> såkaldt ESP (Emission Sud Protection) - altså mindre sod i udstødningen,
> som bl.a. skåner KAT og partikelfilter på en diesel.

Det kan 0W/40 vel også være!
Tallet beskriver kun konsistensen, hvor man må læse typebladet for olien
for at kende dens kvaliteter.

Hvis begge viskositeter er godkendt af fabrikanten, kan man vælge at
købe ud fra pris eller kvaliteter. Umiddelbart vil jeg mene at
beggrunden for den tynde (á 0W/40) olie's eksistens er letløbheden og
dermed brændstof-økonomi!

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 24-03-10 11:25

"Armand" skrev

> [...]
> ud fra pris eller kvaliteter. Umiddelbart vil jeg mene at beggrunden for
> den tynde (á 0W/40) olie's eksistens er letløbheden og dermed

Den er jo ikke letløbende, en 40 olie er tykkere end en 30 olie.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 24-03-10 11:35

> Den er jo ikke letløbende, en 40 olie er tykkere end en 30 olie.

Begge er letløbsolier! Det er den anden ende af skala'en der tæller (0W- og
5W-)

Fra : alexbo

Dato : 24-03-10 12:04

"Henrik B." skrev

> Begge er letløbsolier! Det er den anden ende af skala'en der tæller (0W-
> og 5W-)

Nej ikke hvad angår brændstoføkonomi, der er tykkelsen i kold tilstand
ligegyldig.

5W30 er som en 5 kold og en 30 varm.
0W40 er som en 0 kold og en 40 varm.

Jo større tal jo tykkere olie.

Tallet er et udtryk for hvor lang tid en bestemt mængde olie er om at løbe
igennem et måleapparat.
Der måles i kold og varm tilstand, derved får man de to tal.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 24-03-10 12:21

> Nej ikke hvad angår brændstoføkonomi, der er tykkelsen i kold tilstand
> ligegyldig.

A' hvad??

For det første behøver du ikke belære mig om olie - det véd jeg allerede
tilstrækkeligt om!
Dernæst - betyder den lave viskocitet ikke noget for brændstoføkonomien? Det
er netop det lave tal, som hjælper på brændstoføkonomien. Alt under 10W-
betegnes som "letløbsolier". Det lave tal er altså oliens "flydeegenskaber".
Det høje tal siger selvfølgelig også noget om oliens løbeegenskaber under
drift, men er mere beregnet på at fortælle om oliens "bæreevne".

Fra : alexbo

Dato : 24-03-10 14:41

"Henrik B." skrev

> For det første behøver du ikke belære mig om olie - det véd jeg allerede
> tilstrækkeligt om!
Måske men så synes jeg du skal vide det.

> Dernæst - betyder den lave viskocitet ikke noget for brændstoføkonomien?
Det har jeg ikke skrevet, jeg har skrevet at det er forkert at kalde en 40
olie bedre for økonomien end en 30 olie.
Den er ikke letløbende i forhold til en 30 olie.
En 40 er tykkere det gavner ikke økonomien, den er tungere at presse rundt i
systemet, ikke fordi det betyder noget, det svarer vel til at smide fem kg.
mere eller mindre i bagagerummet, det er næppe målbart, men det gavner ikke
økonomien med mere vægt, det gavner ikke med tykkere olie.

>Det er netop det lave tal, som hjælper på brændstoføkonomien.
Nej det hjælper på startegenskaberne, men det betyder ingenting for
brændstoføkonomi.

>Alt under 10W- betegnes som "letløbsolier".
"Letløbsolie" er et knallert-ord på linie med" lavprofildæk", "køreglæde" ,
"sportsegenskaber", det fortæller ingenting men lyder smart.

> Det høje tal siger selvfølgelig også noget om oliens løbeegenskaber under
> drift, men er mere beregnet på at fortælle om oliens "bæreevne".

Nej det er tykkelsen og tykkelsen alene, jeg har slæbt spandevis af olie op
i laboratoriet på Caltex da jeg arbejde på bensinøen, man hælder en mængde
op i en beholder og måler tiden det bruger til at løbe igennem hullet i
bunden.

Nu er det længe siden men jeg har da fundet nogle tal, mængden og
hulstørrelse mangler desværre.

Any oil that took from 5 to 14 seconds to flow would be SAE 10.
Oil that would take 15 to 24 seconds would be labeled as SAE 20.
Oil that took 25 to 34 seconds would be SAE 30.

35 til 44 er så SAE 50
over 45 SAE 60

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 24-03-10 14:43

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> 35 til 44 er så SAE 50
> over 45 SAE 60

Det blev så 10 for meget på begge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 24-03-10 15:01

> Det har jeg ikke skrevet, jeg har skrevet at det er forkert at kalde en 40
> olie bedre for økonomien end en 30 olie.
> Den er ikke letløbende i forhold til en 30 olie.

Jo, en -40 olie er lige så "letløbende" som en -30 olie, når den ene hedder
0W til fornavn og den anden 5W.

> [...]
> op i en beholder og måler tiden det bruger til at løbe igennem hullet i

Det fortæller så blot, hvor mange årtier det er siden. )
Faktum er, at f.eks. en -40 olie ikke vare er en -40 olie. F.eks. vil en
mineralsk 15W-40 olie ikke kunne oppebære -40 betegnelsen under drift, på
samme måde som en fuldsyntetisk 0W-40 vil kunne.

Det korte af det lange er, at Ole spørger til, hvilke olie han skal benytte
på sin benzin MB. Og hertil er svaret: Mobil 1 0W-40, da den er billigere,
og 5W-30 er hovedsalig beregnet til dieselmotorer med lange
skifterintervaller, og eftersom askeindholdet er lavere, som skåner evt.
partikelfilter.

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 15:39

Henrik B. skrev:
> [...]
> mineralsk 15W-40 olie ikke kunne oppebære -40 betegnelsen under drift,
> på samme måde som en fuldsyntetisk 0W-40 vil kunne.

Jeg har nu længe regnet multigrade opgivelsen for at være mere
beskrivende end specifik, og at det i grunden mere er bæreevnen at
tallene refererer til.
I gode gamle dage var mono-grade'en: SAE30, den almindeligt brugte
sommer-olie og jeg tvivler på at en moderne 5W30 er så tyktflydende som
en SAE30 ved 80 graders driftstemperatur - Blot en ryste-kontrol af
indholdet ved stuetemperatur virker som at 5W30 er tyndere i kold
tilstand end en 30'er er når den bliver varmet op. Og i så fald skulle
5W30 ligefrem blive tykkere ved opvarmning (for at svare til en varm
SAE30) :-|

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 24-03-10 19:15

> [...]
> 30'er er når den bliver varmet op. Og i så fald skulle 5W30 ligefrem blive
> tykkere ved opvarmning (for at svare til en varm SAE30) :-|

Nææh, men den såkaldte "bæreevne" - altså hvor god olien er til at beskytte
mod rivninger i f.eks. cylindervæggen - er bedre på en moderne 5W-30, end
den er på en gammel SAE30 olie.

Fra : Henrik B.

Dato : 24-03-10 11:28

> Det kan 0W/40 vel også være!
> Tallet beskriver kun konsistensen, hvor man må læse typebladet for olien
> for at kende dens kvaliteter.

Mobil's 0W-40 olie er IKKE en ESP olie!

> [...]
> ud fra pris eller kvaliteter. Umiddelbart vil jeg mene at beggrunden for
> den tynde (á 0W/40) olie's eksistens er letløbheden og dermed

Og prisen på 0W-40 olien!
I Ole's tilfælde betaler han unødvendige knaster for 5W-30 olien, for nogle
egenskaber han reelt ikke har behov for.

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-10 16:58

Henrik B. wrote:
> [...]
> dagligt, og jeg véd at der er
> rigtig mange forhandlere som benytter 0W-40.

Fino
Men værkstedet oplyser at de har brugt en Mobil 1 0W/40 der hedder "european
car formula". Den kan man vist ikke købe som privatperson. Jeg vil nødig
blande to olier sammen. Er den mon fuldsyntetisk? Og kan den blandes med den
olie der hedder Mobil 1 0W/40 "New Life" til 150 kr./liter til at toppe op
med?

Og så et teoretisk spørgsmål: Hvis man har et tilgodebevis på olieskift hos
MB, hvilken olie ER så den bedste at få på? 5W/30 ESP olien er jo dyrest.
Men jeg ved ikke om den bliver for tynd i sommervarmen nede i sydeuropa på
ferie?

Mvh Ole

Fra : Henrik B.

Dato : 25-03-10 17:08

"Ole" <-> skrev i meddelelsen

> [...]
> den
> olie der hedder Mobil 1 0W/40 "New Life" til 150 kr./liter til at toppe op

Intet problem, de er fuldt blandbare. Begge er fuldsyntetiske. "New Life" er
den nye udgave af Mobil's 0W-40 olie. Den anden er den gamle. )
Igen, et tip er, at købe din olie i Bilka - det er samme olie, bare
billigere. )

> [...]
> Men jeg ved ikke om den bliver for tynd i sommervarmen nede i sydeuropa på

Der er ingen problemer med 5W-30 olien m.h.t. lange ture, varme o.s.v. Den
skal nok smøre kareten.
Uanset pris, så hold dig til 0W-40.

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-10 19:44

Henrik B. wrote:
> [...]
> Life" er den nye udgave af Mobil's 0W-40 olie. Den anden er den
> gamle. ) Igen, et tip er, at købe din olie i Bilka - det er samme

Ja, der fandt jeg den til 149 kr./liter mod 185 kr. alle andre steder.

> Der er ingen problemer med 5W-30 olien m.h.t. lange ture, varme
> o.s.v. Den skal nok smøre kareten.
> Uanset pris, så hold dig til 0W-40.

Hvordan kan det være at de fra fabrikken påfylder 5W/30 ESP Formula? Any
idea?
De har måske fået mængderabat hos Mobil 1? Eller hovedparten af MB's
produktion er måske dieselbiler, og så er det nemmere at køre med én olie
igennem produktionen?

Ole

Fra : Henrik B.

Dato : 25-03-10 19:56

"Ole" <-> skrev i meddelelsen

> De har måske fået mængderabat hos Mobil 1? Eller hovedparten af MB's
> produktion er måske dieselbiler, og så er det nemmere at køre med én olie
> igennem produktionen?

Lige nøjagtig! )

Fra : Armand

Dato : 26-03-10 01:12

Ole skrev:

> [...]
> De har måske fået mængderabat hos Mobil 1? Eller hovedparten af MB's
> produktion er måske dieselbiler, og så er det nemmere at køre med én olie

ER det fabrikken, der nævner dén olie?
Det kunne jo også være importøren, hvis lødighed omkring sådant et valg
kan være meget mere ulødig - F.eks. har det været popolært blandt de
danske MC-importører at have importen af eget olieprodukt, f.eks:
Yamaha/Bel-ray og Suzuki/Motul, hvorved at dét pludselig var det eneste
der kunne hældes på lige deres motorcykler

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-03-10 07:23

> ER det fabrikken, der nævner dén olie?
> Det kunne jo også være importøren, hvis lødighed omkring sådant et valg

Det ér MB selv. Du har godt set formel 1 - ik'?
MB og Mobil har et udviklingssamarbejde.

Fra : alexbo

Dato : 26-03-10 10:09

"Henrik B." skrev

> Det ér MB selv. Du har godt set formel 1 - ik'?
> MB og Mobil har et udviklingssamarbejde.

Det kan sagtens være rigtigt, men det kan også tænkes at Mobil putter mange
millioner i Mercedes Racing og til gengæld bliver deres olie anbefalet til
Mercedes.

Problemet ved den slags samarbejde er at kunderne ikke kan vide hvad der
ligger bag.
Når en ejendomsmægler anbefaler en bank eller kreditforening, er det så
fordi at han mener at de har de bedste tilbud lige nu, eller er det bare
fordi de har en aftale.

Når Mercedes anbefaler Mobil er det så fordi de får penge for det eller
mener de at Mobil er en bedre olie end Castrol f.eks.
Jeg synes bilfabrikkerne skulle nøjes med at stille nogle specifikationer op
f.eks. Mercedes MB 229.5 og anbefale olie der holder dem.
Ingen ville vel tage det seriøst hvis Mercedes anbefalede et bestemt
bensinmærke.

Mobil skriver om deres ESPolie.
"For at kunne holde dieselmotorens partikelfilter vedligeholdelsesfrit,
forudsætter det netop en motorolie af typen med lavt askeindhold som Mobil 1
ESP Formula 5W-30."

For mig lyder det som de forventer at motoroilen brænder af i cylindrene, og
det derfor er godt at olien danner mindre aske end normalt.
hvis den brænder 1 liter motorolie på 10.000 km, og samtidig 600 liter
diesel, må det være askeindholdet i dieselen der er vigtigt.

Jeg er sikker på at Mobil laver gode olier, men de er ikke de eneste der gør
det.
Tidligere var alle Formel 1 biler overklistret med cigaretreklamer, der er
vel ingen der tror at man udviklede cigaretter i Formel 1.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-03-10 17:11

> [...]
> anbefalet til Mercedes.
>
> Problemet ved den slags samarbejde er at kunderne ikke kan vide hvad der

Din kommentar er fløjtende irrelevant i denne sammenhæng!
Vi taler ikke om Mobil olie kontra andre oliemærker. Vi taler én Mobil olie,
kontra en anden Mobil olie.
MB anbefaler ikke kun Mobil - som så mange andre mærker har deres
favoritter - de laver også "factory-fill" med Mobil produkter.
Men igen - irrellevant.

Fra : Armand

Dato : 26-03-10 15:51

Henrik B. skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Det ér MB selv. Du har godt set formel 1 - ik'?

Næh!
Er dét en selvfølge??

--
Armand.
(der for længst er holdt op med at spilde tid på kø-kørsels motorsport)

Fra : Henrik B.

Dato : 26-03-10 17:12

> Næh!
> Er dét en selvfølge??

Nope, men så vil du vide at man samarbejder i formel 1.

Fra : Armand

Dato : 26-03-10 01:08

Ole skrev:

> [...]
> olie der hedder Mobil 1 0W/40 "New Life" til 150 kr./liter til at toppe op

Der skulle da ikke gerne blive brug for at toppe efter på en
5-årig/60.000km's motor :-|

> [...]
> Men jeg ved ikke om den bliver for tynd i sommervarmen nede i sydeuropa på

Det skulle såmænd ikke undre mig om der ikke er oliekøling á
krydsveksling med kølevandet på skøjten og i så fald bliver olien ikke
varmere end hvad køletermometeret viser, hvilket er småting for selv den
simpleste olie!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-03-10 07:25

> [...]
> med kølevandet på skøjten og i så fald bliver olien ikke varmere end hvad
> køletermometeret viser, hvilket er småting for selv den simpleste olie!

Såfremt der er tale om en kompressor eller turbomotor, så skal jeg garantere
dig at olien bliver varmere....

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-03-10 14:50

On 25 Mar., 19:56, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Lige n jagtig!  )

Det virker som et gæt. Eller er du involveret i indkøb og
specifikation af MB's olier ??

Mit gæt er, at det er lige så sandsynligt, at 5W30-olien sænker
forbruget med et par promille ift 0W40, og at det er vigtigt for
producenterne at levere så lave forbrugstal som muligt.

Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 25-03-10 21:55

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det virker som et gæt. Eller er du involveret i indkøb og
> specifikation af MB's olier ??

Som tidligere nævnt, arbejder jeg til daglig med MB og Mobil...

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-03-10 14:25

On Thu, 25 Mar 2010 21:54:32 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Som tidligere nævnt, arbejder jeg til daglig med MB og Mobil...

>--

Ja, hvordan er det nu det er?

Klargøringsmand hos Ejner Hessel? )

Henrik, du må jo kunne forstå, at jeg har været med herinde så længe,
at jeg kan huske da du var slangetæmmer hos OK. Og det lagde du heller
ikke skjul på.

Siden da, har der stort set ikke været andet end "uld i mund" mht.
hvad du går og sysler med.

Jeg kan dog forstå på det hele, at du har været en tur omkring en
radio/tv-butik, hvor du på ingen tid blev så meget ekspert udi
elektroniske medier, at du i et andet forum er bedst kendt som
Pana-Henrik. ))

Nu er du så havnet ude hos damprenseren hos Ejner Hessel, hvor du
prøver at få sat skik på de indkomne frikørte taxi'er. ))

Og vupti! Olieekspert! Sateme - intet mindre! Godt hjulpet på vej af
at du har distribueret det i dit forrige liv. .o)))

Siden du er begyndt at holde det hemmeligt hvad du går og laver, så må
du finde dig i, at jeg går og bilder mig ind, at det nok ikke er så
glamourøst, siden du ikke vil ud med sproget.

På den anden side, er det jo underligt, hvis der er hold i din
ekspertviden på alle de områder, hvor du har haft ansættelse, at du så
ikke er lidt mere konkret.

Det ville give en helt anden form for troværdighed.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 26-03-10 17:04

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Siden du er begyndt at holde det hemmeligt hvad du går og laver, så må
> du finde dig i, at jeg går og bilder mig ind, at det nok ikke er så
> glamourøst, siden du ikke vil ud med sproget.

Der er såmænd intet hemmeligt i, hvad jeg går og laver - ingen har dog
spurgt!
Dernæst, så har jeg ikke et "sygeligt" behov for, at fortælle vidt og bredt
om, hvem jeg er og hvad jeg kan/ved. Jeg bidrager i det omfang, jeg føler
jeg kan bidrage.

> På den anden side, er det jo underligt, hvis der er hold i din
> ekspertviden på alle de områder, hvor du har haft ansættelse, at du så
> ikke er lidt mere konkret.

Jeg kan blot konkludere, at du ikke aner en bønne om, hvem jeg er, hvad jeg
laver, og frem for alt, hvad jeg har lavet tidligere. )

> Det ville give en helt anden form for troværdighed.

Jeg har ikke behov for, at skulle opbygge en eller anden form for
troværdighed. Det er helt op til folk selv, at lytte til hvad jeg siger
(skriver), eller lade være....der er ingen tvang.
Det har dog været sjovt at se de "rasmus-modsat'er", som frekventerer
dk.fritid.bil, som alle over én kam angreb min troværdighed i Saab-sagen. De
er blevet allerhelvedes stille, efterhånden som jeg har fået ret, i den ene
ting efter den anden...

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-03-10 21:05

On Fri, 26 Mar 2010 17:03:30 +0100, "Henrik B."
> [...]

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Der er såmænd intet hemmeligt i, hvad jeg går og laver - ingen har dog

Jeg påpeger bare, at du udtaler dig med en autoritet der gør, at folk
kunne tro at du var ekspert.

> [...]

>om, hvem jeg er og hvad jeg kan/ved. Jeg bidrager i det omfang, jeg føler

Jeg ved ikke hvor det sygelige kommer ind i billedet, men når jeg
blander mig i debatterne om lastbilers gøren og laden, så synes jeg
det er meget rart for folk at vide, at jeg kører lastbil til dagligt.

>--

>Jeg kan blot konkludere, at du ikke aner en bønne om, hvem jeg er, hvad jeg
>laver, og frem for alt, hvad jeg har lavet tidligere. )

>--

Naaarh, det er ikke helt ved siden af.

> [...]

>troværdighed. Det er helt op til folk selv, at lytte til hvad jeg siger
>(skriver), eller lade være....der er ingen tvang.

Det er ikke sikkert at du har behovet, men det er s'gu da rart for os
andre at vide, at når Henrik har sagt det, så er der hold i det.

> [...]

>er blevet allerhelvedes stille, efterhånden som jeg har fået ret, i den ene

Det har jeg ikke kloget mig på, udover at have citeret svensk radio
ved et par lejligheder.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 26-03-10 21:21

> Naaarh, det er ikke helt ved siden af.

Eftersom du har ramt ved siden af, så jo... )

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-03-10 01:02

On Mar 25, 9:54 pm, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Som tidligere n vnt, arbejder jeg til daglig med MB og Mobil...

Det havde jeg misset...

Leo

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-03-10 18:06

> Uanset pris, så hold dig til 0W-40.

Du er da grov forelsket i den Mobil 0W-40

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-03-10 19:49

> Set i forhold til mandens bil så ja.... )

Jeg er ikke uenig - jeg smiler blot lidt af det