En bil der er momsfri ?
Fra : Brian Vestergaard

Dato : 23-03-10 20:16

Kan en momsfri gulplade bil indkøbes til firmabrug og så samtidig
bruges til privat kørsel ?

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : alexbo

Dato : 23-03-10 20:34

"Brian Vestergaard" skrev

> Kan en momsfri gulplade bil indkøbes til firmabrug og så samtidig bruges
> til privat kørsel ?

Ja.
Men måske skulle du overveje nærmere hvad du helt præcist mener.
Men en gulpladebil, indkøbt momsfri eller ej, kan indregistreres til blandet
erhverv privat, de såkalde papegøjeplader.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 23-03-10 21:09

Den 23-03-2010, skrev alexbo:
> [...]

> Men en gulpladebil, indkøbt momsfri eller ej, kan indregistreres til blandet
> erhverv privat, de såkalde papegøjeplader.

Jeg mener, at der ikke pludselig skal betales moms blot fordi den
bliver reg. til erhverv, ved godt at der skal føres km regnskab osv.
men der er intet ulovligt i at bruge den til privat ?

Modsat dem vi har nu hvor momsen er trukket ud ?

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : alexbo

Dato : 23-03-10 21:52

"Brian Vestergaard" skrev

> Jeg mener, at der ikke pludselig skal betales moms blot fordi den bliver
> reg. til erhverv,

Moms er noget man betaler når man køber noget, det er ikke noget der kommer
dumpene afhængig af indregistreringen.

>ved godt at der skal føres km regnskab osv.
Hvorfor skal der det?

> men der er intet ulovligt i at bruge den til privat ?
Der må ikke køres privat i en bil der er indreg til erhverv.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1659391

Afsnittet om moms ved køb er så ikke aktuelt hvis man køber en "momsfri".

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 23-03-10 22:03

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Skal bilen bruges til firma- og privatkøsel samtidig, skal du betale moms af
den.

Denne momsbetaling kan ikke afløftes.

Alt vedligehold, brændstof, brobiletter osv. der er indeholder moms kan
samme afløftes.

Brugeren af bilen betaler skat af brugen.

mvh/Bjørn J.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 23-03-10 23:08

Bjørn J. har bragt dette til verden:
> Skal bilen bruges til firma- og privatkøsel samtidig, skal du betale moms af
> den.

> Denne momsbetaling kan ikke afløftes.

Hvad når bilen sælges som momsfri ?

> Alt vedligehold, brændstof, brobiletter osv. der er indeholder moms kan samme
> afløftes.

> Brugeren af bilen betaler skat af brugen.

Er det forstået korrekt at, vedligehold, brændstof, brobiletter osv.
kan indgå i firmaets regnskab på lige fod med andre udgifter ?

Den ansatte har IKKE fri bil, men har egen privatbil, gør det en
forskel ?

Har søgt og søgt uden at finde noget specifikt :o/

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-10 23:20

Brian Vestergaard skriver:

> Den ansatte har IKKE fri bil, men har egen privatbil, gør det en
> forskel ?

Stilles der en varvogn til rådighed for den ansatte til privat brug,
skal den ansatte naturligvis betale skat af fri bil (bilens værdi).

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-03-10 00:16

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad når bilen sælges som momsfri ?

Så er forskelsmomsen indregnet i bilens salgspris.

> Er det forstået korrekt at, vedligehold, brændstof, brobiletter osv. kan
> indgå i firmaets regnskab på lige fod med andre udgifter ?

Ja, bilen er jo på gule plader.

> Den ansatte har IKKE fri bil, men har egen privatbil, gør det en forskel ?
>
> Har søgt og søgt uden at finde noget specifikt :o/

I "gamle dage" kunne en medarbejder skriftligt fraskive sig retten til at
køre privat i firmaets bil, såfremt vedkommende selv har en privatbil.

Om den kan anvedes i dag, ved (tror) jeg ikke (da så mange har snydt noget
så lesterligt).

Hvis firmabilen udelukkende skal bruges som firmabil og på ingen måde til
privatkørsel, hvorfor så overhovedet betale nogen moms af den ?

mvh/Bjørn J.

Fra : -

Dato : 24-03-10 23:05

Bjørn J. skrev:
> Hvis firmabilen udelukkende skal bruges som firmabil og på ingen måde til
> privatkørsel, hvorfor så overhovedet betale nogen moms af den ?

Den ville jeg nu også godt have svar på.
Iøvrigt er emnet omfattende dokumenteret på Skats hjemmeside.

/Claus

Fra : Bjørn J.

Dato : 25-03-10 00:25

"-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den ville jeg nu også godt have svar på.
> Iøvrigt er emnet omfattende dokumenteret på Skats hjemmeside.

Ja, der starter jeg altid med at læse.

Måske nogen af indlæggerne har direkte erfaring med sådan en ordning, jeg
har aldrig brugt den ?

mvh/Bjørn J.

Fra : ThomasT

Dato : 23-03-10 14:24

Så tror jeg at du skal betale skat af fri bil i dit privat regnskab og
det er dyrt, men jeg kan tage fejl.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 23-03-10 21:40

ThomasT forklarede:
> Så tror jeg at du skal betale skat af fri bil i dit privat regnskab og
> det er dyrt, men jeg kan tage fejl.

Det er til en ansat... der i forvejen står registreret med privatbil

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : -

Dato : 23-03-10 22:49

Brian Vestergaard skrev:
> ThomasT forklarede:
>
> Det er til en ansat... der i forvejen står registreret med privatbil

Hvad mener du med "står registreret med privatbil"; at han i forvejen
har fri bil, eller at han selv har en bil?

At bilen er momsfri betyder at momsen allerede er betalt, og det er
derfor ikke i denne sammenhæng et problem at den benyttes privat.

Der betales skat af fri bil efter værdi, men hvis medarbejderen allerede
har fri bil, og kun benytter varevognen når han ikke benytter
personbilen, så betyder det intet for ham. Skal han derimod både have
fri bil 1 og fri bil 2, så skal der betales skat af begge. Det er jo
værdien der betales skat af.

Derudover er der et tillæg til den årlige grønne afgift, når
gulpladebilen benyttes privat. Halvt, da bilen også benyttes
erhvervsmæssigt.

Momsen kan ikke trækkes fra eller lægges til igen senere, og værdien af
bilen ved senere salg vil være absolut minimal, pga den pålagte
ekstraafgift for privat brug af biler på gule plader. Men købsprisen er
vel også tilsvarende lav?

/Claus