Lovgivning, udenlandsk bil
Fra : Martin [6000]

Dato : 23-03-10 18:26

Hej gruppe,

Jeg funderer.

Må en udenlandskdansker (dansk statsborgerskab + borgerskab fra landet
vedkommende bor i, ikke-eu.) købe en bil på engelske plader, have den
opstaldet i DK (med engelske plader og engelsk forsikring) og så køre
rundt på den i dk nogle få uger om året?

Vedkommende har DK/EU kørekort ved siden af.

Jeg siger nej - men jeg har ikke så meget at have det i andet end jeg ved
jeg ikke må køre en tysk bil fx i DK. Men vedkommende påstår der er
forhørt hos SKAT og politi som siger god for det.. Jeg tror dog der er
udeladt nogle informationer af hensyn til det svar man ønskede..

Hvad siger det kloge panel?

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-10 18:29

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> opstaldet i DK (med engelske plader og engelsk forsikring) og så køre
> rundt på den i dk nogle få uger om året?

Hvis det engelske forsikringsselskab siger ja, så kan jeg ikke se, hvorfor
ikke?

> Jeg siger nej - men jeg har ikke så meget at have det i andet end jeg ved
> jeg ikke må køre en tysk bil fx i DK.

Det er en hel anden sag! Så længe manden har fast bopæl i udlandet, så
gælder andre regler...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Armand

Dato : 23-03-10 21:27

Henrik B. skrev:
> [...]
> hvorfor ikke?

> Det er en hel anden sag! Så længe manden har fast bopæl i udlandet, så

Problematikken har været aktuel i KBH, hvor danskere der var flyttet
hinsidan kun måtte køre til (deres danske) arbejde halvdelen af året i
deres svensk indregistrerede bil.
Men kørte man blot i konebilen hver anden dag ville det være så svært at
dokumentere at det var et praktisk brugbart trick.

Der er en grænse for hvor meget man må være indenfor landets grænser
hvis man vil erklære sig for udenlandsdansker og derved spare at betale
dansk skat - Det er er dét man p.t. kører retssag mod ham golfspilleren
omkring. Og jeg tror ikke at man falder for 'kørsel i udenlandsk reg.
bil' inden samme grænse, så i praksis kan man vel køre alt det i sin
udenlandske bil som opholds-reglerne tillader :-/

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-10 23:02

> [...]
> Og jeg tror ikke at man falder for 'kørsel i udenlandsk reg. bil' inden
> samme grænse, så i praksis kan man vel køre alt det i sin udenlandske bil

Nu er der tale om én med udenlandsk statsborgerskab, hvorfor ovenstående
regler ikke gælder....

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-03-10 05:48

> [...]

Hvor har du det fra ?

LOL

Ja, men ovennævnte har ik noget med det at gøre

Som tidligere nævnt handler det udelukkende for myndighederne (og danskeren)
om, hvor man har sin livsinteresse henne. Bor du i Spanien, men har hele
familien i DK (kone og børn), kan det blive svært at overbevise
myndighederne om, hvor din interesse ligger...

> Nu er der tale om én med udenlandsk statsborgerskab, hvorfor ovenstående
> regler ikke gælder....

:)

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 11:20

Mogens (K) skrev:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor har du det fra ?

Dagspressen og tidligere tråde her på gruppen!

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-03-10 11:23

KLIP

> Dagspressen og tidligere tråde her på gruppen!

Gælder det så også den anden vej, for danskere der arbejder i Sverige eller
Tyskland ?...............

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 24-03-10 11:35

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Gælder det så også den anden vej, for danskere der arbejder i Sverige
> eller Tyskland ?...............

Det var også min tanke! Der er må også være nogle EU-regler ind over her...

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-03-10 11:40

KLIP

> Det var også min tanke! Der er må også være nogle EU-regler ind over
> her...

Det ville være højest naturligt og således gælde for samtlige statsborgere,
der arbejder på den modsatte side af landegrænsen ift. deres bopæl.

Mon ikke Ermand kommer med disse Eu-regler ? ............................

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-03-10 16:58

> Det ville være højest naturligt...

Tillad mig at indskyde en kvalificeret kommentar, idet jeg lever under
reglerne. Det har INTET på sig

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-03-10 18:30

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tillad mig at indskyde en kvalificeret kommentar, idet jeg lever under
> reglerne. Det har INTET på sig

Derfor alle tankepunktummerne..

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 11:49

Bjørn J. skrev:

> KLIP

> Gælder det så også den anden vej, for danskere der arbejder i Sverige eller
> Tyskland ?...............

DONNO!

Men hverken svenskerne eller tyskerne har nogen sær-skatte interesse i
biler, hvorfor de ikke er så fixerede på emnet.
Det er SKAT der er hunderæd ved tanken om at man skal kunne komme til at
køre på dansk jord i en billig bil :-|

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-03-10 11:52

KLIP

> Det er SKAT der er hunderæd ved tanken om at man skal kunne komme til at
> køre på dansk jord i en billig bil :-|

Ja, hvis man reelt set har bopæl i Danmark.

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 11:17

Henrik B. skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Nu er der tale om én med udenlandsk statsborgerskab, hvorfor ovenstående
> regler ikke gælder....

Måske ikke akkurat de samme, men udlændinge må ikke køre ubegrænset
længe i deres udenlandsk reg. køretøj, Dét har der bl.a. været sager om
hvor tyskere i praksis overnattede dagligt hos dere sønderjydske kæreste!

--
Armand.

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-05-10 16:26

On Wed, 24 Mar 2010 11:16:36 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Måske ikke akkurat de samme, men udlændinge må ikke køre ubegrænset
>længe i deres udenlandsk reg. køretøj, Dét har der bl.a. været sager om
>hvor tyskere i praksis overnattede dagligt hos dere sønderjydske kæreste!

Du blander to ting sammen her:

Køre ubegrænset længe og
Overnatte hos deres sønderjyske kæreste.

Det er det sidste, som gør det ulovligt! Så længe, at du overnatter i
DE, altså bor i DE, så kan du køre til DK hver eneste dag hele året
rundt.

Jeg har de sidste 2 år kørt 200.000 km i DK og ca. 20.000 km i DE. Intet
ulovligt i det.

Fly

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-05-10 17:17

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> Det er det sidste, som gør det ulovligt!

Med dagens dom til golfspilleren, skal man nok lige tænke sig lidt om, hvor
man bruger DK-kort, mobil-tlf. osv.

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-05-10 17:33

On Wed, 19 May 2010 18:16:57 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

>Med dagens dom til golfspilleren, skal man nok lige tænke sig lidt om, hvor
>man bruger DK-kort, mobil-tlf. osv.

Jeg har en DK mobil, som jeg konstant bruger i DK i forbindelse med job
for min DE arbejdsgiver. Om det kan give problemer? ....

Fly

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-05-10 17:48

> Jeg har en DK mobil, som jeg konstant bruger i DK i forbindelse med job
> for min DE arbejdsgiver. Om det kan give problemer? ....

Spørg SKAT

Fra : alexbo

Dato : 23-03-10 18:51

"Martin [6000]" skrev

> [...]
> opstaldet i DK (med engelske plader og engelsk forsikring) og så køre
> rundt på den i dk nogle få uger om året?

Ja en bosiddende i udlandet må køre i en udenlandsk bil i Danmark.
Hvis han er statsborger i et andet land er han vel ikke udenlandsdansker.

mvh
Alex Chrtistensen

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-03-10 20:32

> Ja en bosiddende i udlandet må køre i en udenlandsk bil i Danmark. Hvis
> han er statsborger i et andet land er han vel ikke udenlandsdansker.

Det er nok mig der roder rundt i begrebet udenlandsdansker

Manden er statsborger i et ikke-eu land men har også sit danske
statsborgerskab trods det er 30+ år siden han udvandrede.

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-03-10 20:33

> Hvis det engelske forsikringsselskab siger ja, så kan jeg ikke se,
> hvorfor ikke?

Fisk - det er derfor jeg spørger

> Det er en hel anden sag! Så længe manden har fast bopæl i udlandet, så
> gælder andre regler...

Han har boet i et ikke-eu land i 30+ år.

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-03-10 20:48

> Lov om indfødsret:
> § 7. Dansk indfødsret fortabes af
> 1) den, som erhverver fremmed statsborgerret efter ansøgning eller
> udtrykkeligt samtykke,

Hmm ændrer det noget på det lovmæssige i foretagenet hvis han så _ikke_
er dansk statsborger? Ja jeg ved godt det er svævende, men jeg ved dog
med sikkerhed at hans børn både har dansk statsborgerskab samt borgerskab
i det land de er født i (som så ikke er dk jo....).

Jeg antog blot at han selvfølgelig også var dansk statsborger når nu
børnene var det...

Fra : alexbo

Dato : 23-03-10 21:03

"Martin [6000]" skrev

> Hmm ændrer det noget på det lovmæssige i foretagenet hvis han så _ikke_
> er dansk statsborger?

Nej det er bopælen der betyder noget.

§ 13. En person med bopæl her i landet må ikke føre et udenlandsk
motorkøretøj på færdselslovens område.

Så er der nogle undtagelser mekanikere, falckfolk, hotelfolk, og lign.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-03-10 21:10

> Nej det er bopælen der betyder noget.

Som man pt. kan læse det i dagspressen vedr. golfspillerne, betyder boligens
placering mindre. Det er istedet dér, hvor du har din livsinteresse, at man
vurdere det ift.

Fra : alexbo

Dato : 23-03-10 21:27

"Mogens (K)" skrev

> Som man pt. kan læse det i dagspressen vedr. golfspillerne, betyder
> boligens placering mindre. Det er istedet dér, hvor du har din
> livsinteresse, at man vurdere det ift.

Der er bopælen der betyder alt,
det Søren Hansen kæmper med er at SKAT mener han har bopæl i sit sommerhus i
Hornbæk, Søren mener han har bopæl i Monaco..

Det har intet med reglerne om udenlandsk bil at gøre.
Jeg har citeret paragraffen, der står intet om livsinteresse, men om bopæl.

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 11:00

alexbo skrev:
> [...]
> Jeg har citeret paragraffen, der står intet om livsinteresse, men om bopæl.
>
> § 13. En person med bopæl her i landet må ikke føre et udenlandsk

Nu er 'bopæl' jo dér hvor man har tilmeldt sin adresse, så det kan ikke
bestrides at manden har bopæl i Monaco. Men når det viser sig at han
overvejende er hjemme i DK á i sit sommerhus, hvor kone og børn også bor
gennem hele året, opstår begrebet 'livsinteresse' som er dét man bruger
imod ham i retten.

For at blive ved emnet: Hvis man ikke opholder sig indenfor landets
grænser længere tid end accepteret af SKAT (og dét mener jeg er 3-4
måneder sammenlagt), har man også lov til at føre sit udenlandske køretøj.
Martins oplæg nævner 'et par uger om året', så det er jo helt nede i
banalitets-størrelsen i forhold til!

Noget andet er at det da ville være tosset at bruge en engelsk
indregistreret (á højrestyret) bil til dét formål. Ligesom at jeg synes
at det er en noget dyr løsning i forhold til at leje en bil for de to
ugers tid om året!
Men det er måske i virkeligheden et hypotetisk spørgsmål der lægger op
til en tysk bosat danskers brug af sin Mercedes nord for grænsen :-/

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 24-03-10 11:23

"Armand" skrev

> Nu er 'bopæl' jo dér hvor man har tilmeldt sin adresse, så det kan ikke
> bestrides at manden har bopæl i Monaco.

Selvfølgelig kan det bestrides og det gør SKAT,
ellers ville alle danskere jo bare melde sig til et boligkollektiv i
Langtbortistan, betale 200 kr om mdr. til en sagfører for at klare posten,
og undgå beskatning i Danmark.

>Men når det viser sig at han overvejende er hjemme i DK á i sit sommerhus,
>hvor kone og børn også bor gennem hele året, opstår begrebet
>'livsinteresse' som er dét man bruger imod ham i retten.

Ja man bruger det til at påvise at hans bopæl er i Danmark, hvis det fejler
er det fuldstændig ligegyldigt med hans livsinteresse, hvis domstolen mener
at Søren Hansen bor i Monaco, så er livsinteresse kone og børn ligemeget.

> For at blive ved emnet: Hvis man ikke opholder sig indenfor landets
> grænser længere tid end accepteret af SKAT (og dét mener jeg er 3-4
> måneder sammenlagt), har man også lov til at føre sit udenlandske køretøj.

Ja for så har man bopæl i udlandet, hvis man er her længere end accepteret
har man bopæl i Danmark.
Det er udelukkende et spørgsmål om bopæl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-03-10 17:07

> Det er udelukkende et spørgsmål om bopæl.

Du ved ikke noget om emnet - citater eller ej.
Livsinteressen betyder alt, når du har en bopæl i udlandet og er dansk.
Sådan er dét, og dette kan ikke bestrides - heller ikke af dig.

EOD :)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-03-10 18:20

On Wed, 24 Mar 2010 17:06:37 +0100, "Mogens \(K\)"
> [...]

>Livsinteressen betyder alt, når du har en bopæl i udlandet og er dansk.
>Sådan er dét, og dette kan ikke bestrides - heller ikke af dig.

Kloge Åge, kom med den relevante lovgivning så du kan bevise at du er
så fandens klog.

/Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-03-10 19:52

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> kom med den relevante lovgivning..

Der er ikke noget, der kunne interesse mig mindre i sammenhæng med bl.a. dig
i den sag her. Du fatter sikkert ikke, at en ting er den skrevne lov - noget
andet er tolkningen af den. Synd

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-03-10 19:57

On Wed, 24 Mar 2010 19:51:38 +0100, "Mogens \(K\)"
> [...]

>i den sag her. Du fatter sikkert ikke, at en ting er den skrevne lov - noget
Igen en tom tønde der buldre, du kan jo heller ikke finde det.
Så selv synd.

/Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 24-03-10 20:04

> Igen en tom tønde der buldre

Så stop med at skrive, mand !

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-03-10 20:58

On Wed, 24 Mar 2010 20:04:29 +0100, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Så stop med at skrive, mand !

Hvorfor det ?
Det er dig der kæfter op om regler du ikke kan underbygge på saglig
vis.

/Hans

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-03-10 05:48

> Så længe han har statsborgerskab i et andet land, kan han ræse rundt i
> DK, i udenlandsk registrerede biler, til han bliver blå i hovedet...

Ok, så det er egentlig kun forsikringen der kan sætte en stopper for det?

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-03-10 05:49

> Nej det er bopælen der betyder noget.

Tak for det Alex.

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-03-10 15:27

> Hvordan det?

At de ikke vil tillade det - bilen "bor" ikke længere i UK jo..