Køb af brugt bil- godt råd?
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-03-10 17:46

Hej.

Jeg er ved at købe en brugt bil til ca. 30.000 Kr. Ejeren er flyttet til
udlandet, så det er en anden der skal sælge den for ham. Jeg kommer så til
at tænke på, at hvis jeg betaler pengene til ham der skal sælge den for
ejeren, bare beholder pengene, og siger han kender ikke noget til noget.
Selv om jeg får en underskrift af ham, er det jo ikke ham som ejer bilen.
Hvordan sikre jeg mig bedst? E.v.t. en underskrift over fax, fra ejeren? Er
det ham som har registreringsattesten, som ejer bilen?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Henning

Dato : 23-03-10 18:09

Fuldmagt fra ejeren burde være nok?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-03-10 18:46

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Fuldmagt fra ejeren burde være nok?

Yes - udfærdige en købsaftale mellem køber Jens Hansen og sælger NN, bilagt
en fuldmagt med underskrift af bilens ejer HB:
Jeg HB erklærer hermed, at NN på mine vegne må sælge min Maybach med reg nr
AB 12 345 og stel nr XXXXX til Jens Hansen. Kbh. den xxx - underskrift xxxx

Fra : Armand

Dato : 23-03-10 21:14

Henning skrev:

> Fuldmagt fra ejeren burde være nok?

Ikke hvis det alligevel ikke er ejeren der har skrevet dén fuldmagt - Og
dét ved man jo intet om med mindre man kender ham personligt :-|

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 23-03-10 19:09

"Jørgen Nielsen" skrev

> [...]
> Hvordan sikre jeg mig bedst? E.v.t. en underskrift over fax, fra ejeren?
> Er det ham som har registreringsattesten, som ejer bilen?

Det er der ikke nogen rigtig god løsning på, en fuldmagt kan enhver jo
skkrive med hvilket navn man nu synes.
Men det er reelt ikke anderledes end at man også sjældent er sikker på at
den sælger man møder nu også er ejeren.
Det er de færreste der beder en sælger om at se hans kørekort og
sammenligner det med reg. attesten.

Men en mail fra ejeren med et kørekort eller pasbillede og en fuldmagt må
være fint.

Hvis sælger nu havde sagt at det var hans egen bil ville du så se
dokumentation, har han bilen og papirene så køber man bilen uden videre.

mvh
Alex Christensen

Fra : -

Dato : 23-03-10 23:12

alexbo skrev:
> [...]
>
> Hvis sælger nu havde sagt at det var hans egen bil ville du så se
> dokumentation, har han bilen og papirene så køber man bilen uden videre.

Det ville jeg nu ikke uden videre gøre. Han skulle godt nok have en
fornuftig forklaring på hvorfor han hed Marianne...
Og så checker man for restgæld i Bilbogen, og er man stadig i tvivl,
checker man hos politiet om den er meldt stjålet.
Man har da lov (pligt) til at sikre sin røv så godt som teknisk muligt.
/Claus

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 11:45

- skrev:

> [...]
> Og så checker man for restgæld i Bilbogen, og er man stadig i tvivl,
> checker man hos politiet om den er meldt stjålet.

Hvis sælgende part har reg.attetsten er der ikke så stor risiko for at
den er stjålet, men man kan jo risikere at stå overfor en bedrager og i
så fald kan man sammen med rette ejer ende i et limbo omkring bil og
penge hvor man som køber står ringest (ejer kan gøre hævd på at det er
háns bil, som du derfor bliver nødt til at aflevere) !

--
Armand.

Fra : Steffen

Dato : 24-03-10 14:37

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> penge hvor man som køber står ringest (ejer kan gøre hævd på at det er
> háns bil, som du derfor bliver nødt til at aflevere) !

Og hvis man er så paranoid, som nogle her anbefaler, så bør man måske
fuldstændigt undgå at handle privat.

mvh
steffen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-03-10 16:45

Hej alle sammen.

Tak for jeres svar.
Det viser sig at jeg slet ikke kan få fat på ejeren, så det ser ikke ud til
at handlen bliver til noget.