Hjulbolte der sidder fast..
Fra : Mathias

Dato : 23-03-10 17:35

Hej alle

Jeg skulle lige have et vinterhjul af bilen i dag -- troede jeg!
Boltene sad urokkeligt fast - min ekstra lange nøgle havde ikke en
chance. Hvad gør man så, hvis man ikke har en slagnøgle?

Det skal siges at boltene på vinterhjulene plejer at sidde stramt, men
plejer fint at gå løs med med lidt kræfter og en klagende lyd (fra
bolten :)

--
Mvh Mathias

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-03-10 18:04

> sad urokkeligt fast - min ekstra lange nøgle havde ikke en chance. Hvad
> gør man så, hvis man ikke har en slagnøgle?

Man tager den store overarm frem. Mangler den, cykler man i fitness og
prøver igen om en måned

Alternativt prøv at sprøjte noget WD40 eller lign. derind..

Lyder som om de har fået for lidt kobberfedt da de blev monteret.. ?

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Mathias

Dato : 23-03-10 18:40

Martin [6000] wrote:

> Man tager den store overarm frem. Mangler den, cykler man i fitness
> og prøver igen om en måned
>
> Alternativt prøv at sprøjte noget WD40 eller lign. derind..

Et forsøg værd, men tror det er inde i gevindet de sidder fast, og der
får jeg nok ikke WD40 ind uden at plaske bremseskiven til.

> Lyder som om de har fået for lidt kobberfedt da de blev monteret.. ?

Nej, for jeg har lært at man aldrig aldrig må bruge kobberfedt på
hverken hjulbolte eller flance, uanset for godt de kommer til at sidde
fast..?

--
Mvh Mathias

Fra : Armand

Dato : 23-03-10 21:13

Martin [6000] skrev:

> Man tager den store overarm frem. Mangler den, cykler man i fitness og
> prøver igen om en måned
>
> Alternativt prøv at sprøjte noget WD40 eller lign. derind..

HUSK:
WD40/lign. skal bruges dagen før (á tid til at krible-krable)!

--
Armand.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-03-10 22:45

"Martin [6000]" <> skrev i meddelelsen ...

> Man tager den store overarm frem. Mangler den, cykler man i fitness og
> prøver igen om en måned

Nejnejnej. Godt med chokolade og tag 30 kilo på og op og stå på
hjulnøglen.
Det virker. Det ved jeg af erfaring.

mvh
Henning

Fra : Jens

Dato : 23-03-10 18:09

Mathias <baggadap-->FJERNMIG skrev:
> [...]
> Det skal siges at boltene på vinterhjulene plejer at sidde stramt, men
> plejer fint at gå løs med med lidt kræfter og en klagende lyd (fra

Jeg brugte en køkken gasbrænder, da jeg ikke kunne få sommer stålfælgene
af i efteråret. Varmede dem lige 20 - 30 sek., så hoppede de næsten af
af sig selv. Pas på ikke at stikke ild på noget hvis du forsøger dig hermed.

/Jens

Fra : alexbo

Dato : 23-03-10 18:38

"Mathias FJERNMIG" skrev

> Jeg skulle lige have et vinterhjul af bilen i dag -- troede jeg!
> Boltene sad urokkeligt fast - min ekstra lange nøgle havde ikke en
> chance. Hvad gør man så, hvis man ikke har en slagnøgle?

Man slår direkte ind på hovedet med den største hammer man har, så gibber
det i hele bolten og den løsner sig lidt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-03-10 20:26

> Nej, for jeg har lært at man aldrig aldrig må bruge kobberfedt på
> hverken hjulbolte eller flance, uanset for godt de kommer til at sidde
> fast..?

Der er delte meninger, selv blandt fagfolk.

Jeg gør det konsekvent og det er en fornøjelse at skrue bil når den er
velsmurt.

Havde du nu smurt et tyndt lag på boltene og flancen, så havde de været
nemme at løsne. Det er selvfølgelig for sent nu, men det kan så nåes
næste gang

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-03-10 07:01

Martin [6000] wrote:

> Havde du nu smurt et tyndt lag på boltene og flancen, så havde de været
> nemme at løsne. Det er selvfølgelig for sent nu, men det kan så nåes
> næste gang

Fedt på bolten og tilspænding med korrekt moment er muligvis en dårlig
cocktail - vi havde nær tabt et baghjul på vej på skiferie, netop efter
sådan en kur.

--
vh
Torben

Fra : -

Dato : 23-03-10 23:14

> [...]
>
> Det skal siges at boltene på vinterhjulene plejer at sidde stramt, men
> plejer fint at gå løs med med lidt kræfter og en klagende lyd (fra

Jeg plejer at kunne klare det med en krydsnøgle og 2 m. vandrør.

/Claus

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-03-10 15:28

> Fedt på bolten og tilspænding med korrekt moment er muligvis en dårlig
> cocktail - vi havde nær tabt et baghjul på vej på skiferie, netop efter
> sådan en kur.

Oki - jeg har aldrig oplevet det :)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 24-03-10 15:38

On 24 Mar 2010 14:28:03 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Oki - jeg har aldrig oplevet det :)

>--

Nogen har den kedelige vane med at efterspænde hjulene efter 50 og 500
km. Sådanne mennesker lever kedeligt og oplever aldrig noget.

Dem der ikke efterspænder oplever alle mulige rare ting.

Sådan er vi så forskellige.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-03-10 07:20

folmer@rasmussen.dk wrote:

> Nogen har den kedelige vane med at efterspænde hjulene efter 50 og 500
> km. Sådanne mennesker lever kedeligt og oplever aldrig noget.

LOL - peg lige på den "professionelle" chauffør der stopper efter 50km

> Sådan er vi så forskellige.

Det ligner dig ikke at pege fingre.

Sagen i en nøddeskal - skylden er min, men det rejser stadig et
spørgsmål om momentet gælder for smurt eller tørt gevind. Der må være
forskel på hvor let boltene løsner sig. Mine fik 110NM og jysk
håndmoment efter blæverhjuloplevelsen.

--
vh
Torben

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-03-10 12:46

On Thu, 25 Mar 2010 07:20:21 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>LOL - peg lige på den "professionelle" chauffør der stopper efter 50km

>--

Det gør den professionelle uden anførselstegn, og han gør det fordi
man måske ikke har været særlig omhyggelig med at rense
anlægsfladerne, før montering.

Hvis der på disse har siddet diverse snavs, tager det højst 50 km. at
få det malet til microstøv, og så sidder hjulet allerede løst.

Jeg synes det er vigtiger at checke ved 50 end ved 500 km.

Det må du undskylde.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-03-10 13:55

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
> få det malet til microstøv, og så sidder hjulet allerede løst.
>
> Jeg synes det er vigtiger at checke ved 50 end ved 500 km.

I stand corrected, Sir. Jeg troede ikke at vognmandens tidsskema levnede
tid til andet end enkelte bakker der kan tvinge hastigheden ned fra 89
km/t (eller 100 i bus med trailer). Dejligt at høre den øgede fokus i
branchen på regler og alm. sikkerhedstiltag. Så slipper man måske også
for at skride ud i lastvognenes efterladte diesel i rundkørslerne -
dejligt, også for forsikringen der slipper for at erstatte den ødelagte
køredragt og hjelm.

--
vh
Torben