vielse og ægteskab en gang til
Fra : Ukendt

Dato : 23-03-10 10:56

Jeg kunne tænke mig at vende hele diskussionen om ægteskab og vielse lidt på
hovedet, for den bliver hurtig en diskussion for og imod homoseksualitet,
hvilket set fra min side afsporer debatten noget.

Der er for mig at se to elementer i dette - kan en i bund og grund rent
sekulær institution vedtage, hvad der skal være praksis i et religiøst
samfund - eller skal det religiøse samfund selv kunne tage stilling til
udmøntelsen af den religiøse tro - det er et væsentligt spørgsmål at stille
inden man pålægger en kirke at optage en praksis som ganske mange ser som et
brud på den trosnorm som er gældende.

Det andet spørgsmål er, hvad der lægges i begrebet vielse og ægteskab i
kirkelig forstand.
Er det blot en velsignelse af et par mennesker - eller ligger der ligeledes
en sanktionering af en guddommeligt forudbestemt handling - at de to skal
blive et kød med henblik på livets videreførelse.
Er der i ægteskabet ilagt en forplantningsforpligtelse - om gud vil - eller
er det "bare" at par mennekser vælger at leve sammen.
Og hvis det sidste - hvorfor så ikke 3, 4 eller flere - hvad rager det
egentlig gud om man lever i flok eller i tosomhed?
Og altså hvis det rager gud og tosonhed er svaret - hvorfor så? med hvilket
formål?

Og personligt mener jeg at homoseksuelle er lige så meget mennesker som alle
andre
Men jeg kan ikke se det rager folketinget, hvad der foregår i kirken -
Jeg kan ikke være medlem af en kirke hvis teologi bestemmes af tilfældige
mennesker uden tro.
Og jeg kan ikke se, hvordan kirken skal kunne sanktionere et homofilt
forhold.

Fra : -@_'

Dato : 23-03-10 17:22

On Tue, 23 Mar 2010 10:56:16 +0100, "Firstname Lastname" <None> wrote:

>Det andet spørgsmål er, hvad der lægges i begrebet vielse og ægteskab i
>kirkelig forstand.

end ikke Martin Luther kune argumentere mod flerkoneri

og indtil for ganske få år siden var ægteskab samt lovgivning og
omgivelsernes syn på kvinder redskaber som skulle sikre at manden
kunne være sikker på at det var hans gener der blev ført videre

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-03-10 17:57

-@_' skrev:

> [...]
> omgivelsernes syn på kvinder redskaber som skulle sikre at manden
> kunne være sikker på at det var hans gener der blev ført videre

Eminent dårlig løsning. Se til den islamiske kultur.
De har helt anderledes styr på de dele:
Den bedste metode til at sikre sig sig i eller uden for
ægteskabet er vold, regelmæssig voldtægt, trusler
om vold og indespærring med eunukker som vogtere.

Ved at sikre, at døtre fortrinvis bortgiftes til
deres fætre sikre man sig yderligere at generne
lissom blir i familien, ik'?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-03-10 20:08

Firstname Lastname skreiv:
> Jeg kunne tænke mig at vende hele diskussionen om ægteskab og vielse lidt på
> hovedet, for den bliver hurtig en diskussion for og imod homoseksualitet,
> hvilket set fra min side afsporer debatten noget.

Husk, begrepet "ekteskap" slik vi kjenner det i dag, er ikke mer en 300
år gammelt. Kristendommen har *intet* grundlag i bibelen for å
"administrere" ekteskap. Bakgrunden her i Danmark/Norge var kongens
ønske om å "forhindre innavel" i befolkningen. Derfor var det nødvendig
å registrere alle fødsler samt hvem som var foreldre. Og siden prestene
var de eneste med skriftkunnskap som kunne utføre oppgaven, så ble det
kirkens oppgave. Alyså, en vertslig oppgave, å registrere fakta.

> [...]
> inden man pålægger en kirke at optage en praksis som ganske mange ser som et

Både i folkekirken og den norske statskirken, der prestene også er
embedsmenn, stiller staten krav til prestenes utdannelse og kunnskap. I
praksis er kirkene statens eiendom, og staten må bruke retten sin til å
bestemme at ny viten skal innkorporeres i "kirkens lære", slik som:

Nå vet vi at den himmelen bibelen postulerer ikke eksisterer.
Grundprinsippene i Darvins teorier stemmer.
Mennesket har ingen mulighet til å vite noe om hva som skjer etter døden.

Selvsakt skal staten beordre at kirken ikke skal lyve for befolkningen.

> Det andet spørgsmål er, hvad der lægges i begrebet vielse og ægteskab i
> kirkelig forstand.

Det "gamle" er at kirken betrakter vielsen "trylleformular", - offisiellt:

Gudsordet forandrer mennesket slik at det er tillatt å knulle, (bolle)
innenfor ekteskapet uten å komme til helvetet av den grund, - bare men
knuller innenfor det regelverket som kirken til enhver tid bestemmer seg
for.

> Er det blot en velsignelse af et par mennesker - eller ligger der ligeledes
> en sanktionering af en guddommeligt forudbestemt handling - at de to skal
> blive et kød med henblik på livets videreførelse.

Dette er så vanskelig at selv kirken ikke har noe klart svar, det vil
si, at svaret er "dynamisk", det endrer seg etter tid og sted, - og
prest / biskop.

> Er der i ægteskabet ilagt en forplantningsforpligtelse - om gud vil - eller
> er det "bare" at par mennekser vælger at leve sammen.

Ja og nei

> Og hvis det sidste - hvorfor så ikke 3, 4 eller flere - hvad rager det
> egentlig gud om man lever i flok eller i tosomhed?

Slike vanskelige spørsmål må du bare ikke stille til kristne teologer.
De er ikke skolert til å takle slike "vanskelige" spørsmål.

> [...]
> Men jeg kan ikke se det rager folketinget, hvad der foregår i kirken -
> Jeg kan ikke være medlem af en kirke hvis teologi bestemmes af tilfældige

Men du kan være i en kirke som blir styrt av kunnskapsløse mennesker som
mangler evnen til omtanke for omtanke for medmenneskene, utover det å
"berge dem fra helvetet?

> Og jeg kan ikke se, hvordan kirken skal kunne sanktionere et homofilt
> forhold.

Neivell.

HM

Fra : Henning Christiansen

Dato : 24-03-10 01:32

"Firstname Lastname" <None> skrev i en meddelelse
> [...]
> egentlig gud om man lever i flok eller i tosomhed?
> Og altså hvis det rager gud og tosonhed er svaret - hvorfor så? med

Jeg har et bud, som nok får nogle til at se rødt, men her er det:

Når der i GT står, at mennesket er skabt som mand og kvinde, betyder det i
virkeligheden, at det første menneske - Adam - både var mand og kvinde,
altså androgynt. Denne forståelse er/var almindelig accepetet i den mystiske
tradition i jødedommen. Egentlig blev Eva "født" ud af Adam ved en
"afsnøring" eller "deling" af Adam. Det er det, der ligger i legenden om, at
Gud tog et ribben ud af Adam og dannede Eva. Eva var det første kønnede
væsen, der formerede sig ved kønslig omgang med en anden.

I jødisk-mystisk forstand er det oprindelige, androgyne menneske det ideal,
der står som et mål for menneskene langt ude i fremtiden. ("I opstandelsen
tager men ikke til ægte", NT). Ægteskabet er et mystisk ritual, som symbolsk
forener det mandlige og det kvinelige med henblik på den tid, hvor det
enkelte menneske - ved tidernes ende - i sig selv skal komme i
mandlig/kvindelig harmoni igen.

Set i dette lys, er ægtevielsen en hellig handling, der symboliserer "det vi
kommer fra" og "det vi skal hen til" i det helt store spænd fra menneskets
skabelse til opstandelsen. Det er således primært en "kønnenes forening" og
i anden omgang "personernes forening", (selv om de personer, der indgår i
denne (ind)-vielse, naturligvis hver især står inde for det de gør).

Dette udtrykkes vel klarest i, at én mand og én kvinde *forener* sig.
Billedet bliver vel noget plumret, hvis nogle stykker af hver slags slog sig
sammen. Så ville det ikke blive en forening af to køn, men et sammenslutning
af personer.

Om man herefter kan fremføre, at to mennesker af samme køn godt kan føle sig
som som mand og kvinde, skal jeg ikke blande mig i.
--
Hilsen Henning

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-03-10 12:37

Firstname Lastname skrev i

[ ... ]
> Og personligt mener jeg at homoseksuelle er lige så meget mennesker
> som alle andre

Det er vi mange der er helt enig med dig i.

Men det ændrer ikke på det forhold at Bibelen forbyder seksuel samkvem
mellem mennesker af samme køn, og dermed også ægteskab mellem disse.

Dette berører dog ikke hvad den sekulære stat skal, må og bør lovgive
omkring. Vedtager staten at der kan indgås ægteskab mellem to af samme køn,
er det da helt OK.

Men staten skal ikke til at begynde med at pålægge Kirken at skulle foretage
sådanne vielser. Og de kirker og præster der foretager sådanne vielser har
dermed placeret sig selv i rækken af kættere og frafaldne.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Kall, Mogens

Dato : 29-03-10 19:51

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse news:7j0sn.110871$1n5.6764@newsfe04.iad...
> [...]
> sådanne vielser. Og de kirker og præster der foretager sådanne vielser har
> dermed placeret sig selv i rækken af kættere og frafaldne.

Amen!

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 10916 news:4ba9ec42$0$280$14726298@news.sunsite.dk
http://sites.google.com/site/kallmusic001 File no: 10968