Bedste ventil-teknik ?
Fra : Per

Dato : 21-03-10 12:15

Hej Ng !

Hvad er bedst hvis man kan tale om det ifm. ventilteknik.

Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse.

1: hydrauliske ventiler

2: Vippearme med stilleskruer

3: brikker

Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer, men kun
ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil. (ikke racer
eller lign.)

Mvh. Per

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-03-10 12:20

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer, men kun
> ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil. (ikke racer

Jeg vil vælge mulighed #1 hvergang, alene det at der ikke skal laves service
af nogen art må være vinderen her....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-03-10 13:42

Brian Sørup kom med følgende:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg vil vælge mulighed #1 hvergang, alene det at der ikke skal laves service
> af nogen art må være vinderen her....

Samme hér.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 13:58

Brian Sørup wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg vil vælge mulighed #1 hvergang, alene det at der ikke skal laves
> service af nogen art må være vinderen her....

Findes der ret meget andet nutildags?

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 21-03-10 14:15

"Per" skrev

> [...]
>Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer,
> men kun ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil. (ikke

Brikker de holder evigt, men jeg vil ikke priotere det ret højt i en
familiebil.

Så jeg synes spørgsmålet er med modsatrettede forudsætninger.
Først holdbarhed og driftsikkerhed og ikke vedligeholdelse, på den anden
side en familiebil hvor vedligeholdelsen spiller en større rolle end ekstrem
holdbarhed.

Jeg har så også svært ved at se man kan skille holdbarhed, driftsikkerhed og
vedligeholdelse fra hinanden, det er 3 sider af samme sag.
En brik holder evigt, men der skal jævnligt kontrolleres at det er den
rigtig tykkelse brik man bruger.
Hydrauliske skal ikke kontrolleres men går ofte i stykker.
Stilleskruer er nemme at kontrollere og justere, men med flere bevægelige
dele skal de kontrolleres oftere end brikker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 14:22

alexbo skriver:

> Hydrauliske skal ikke kontrolleres men går ofte i stykker.

Hvor "ofte" er det?

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:40

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> alexbo skriver:

> Hvor "ofte" er det?

Lige præcis der er VW bestemt dårlige. Dyre ventilløftere - dårlig
holdbarhed.

I 90erne kunne man risikere at skifte ventilløftere for hver 100.000 og de
kostede kassen.

--
- Frank

Fra : Leif

Dato : 21-03-10 19:45

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Lige præcis der er VW bestemt dårlige. Dyre ventilløftere - dårlig holdbarhed.
>
> I 90erne kunne man risikere at skifte ventilløftere for hver 100.000 og de kostede kassen.

Underligt:
Købte en *spansk* Escort i 1985 ingen problemer efter 200.000km
Med XR3i knastaksel & karburator de sidste 120.000 for at få flere hypper9.

Herefter en Nissan Sunny 1992 - ingen problemer efter 180.000km.
Nuværende Primera fra 2001 - heller ingen problemer efter 170.000km.

Ingen af dem har været blevet lullet i søvn..........

/Leif

Fra : Anders Majland

Dato : 22-03-10 10:11

> I 90erne kunne man risikere at skifte ventilløftere for hver 100.000 og de
> kostede kassen.

fik skiftede hydraliske ventilløftere på en 90'er mazda 2,2 ved ~300.000km.
Mener de kostede omkring 300kr stykker og der var 12 ... Fik dem skiftet da
pakninger var ved at være utætte og de derfor larmede noget ved kold motor.

Fra : Per

Dato : 21-03-10 14:28

alexbo wrote:
> [...]
> Stilleskruer er nemme at kontrollere og justere, men med flere
> bevægelige dele skal de kontrolleres oftere end brikker.

Hey Alex!

Det var lige sådan et svar jeg ledte efter.

Grunden til at jeg skrev at i skulle se bort fra vedligeholdelse, var, at
ellers ville alle udfra den betragtning vælge hydrauliske.

Personligt vil jeg også selv vælge hydrauliske pga. ingen omkostninger ved
ventiljustering = nemt. Jeg var dog ikke klar over at de nemt går i stykker.

Kan en bil med hydrauliske uden problemer køre 300.000 km uden at de går i
stykker - eller skal de skiftes inden da ?

For holder en hydraulisk ikke ret længe - så er der jo ingen fidus i, at den
er vedligeholdelsesfri i min optik.

PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?

Mvh. Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 14:48

Per skriver:

> PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?

Det gør de fleste...

Klaus

Fra : Per

Dato : 21-03-10 14:55

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Per skriver:

> Det gør de fleste...

Really ?

Tør man spørge hvilke - udover VW og Ford ?

Mvh. Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 15:53

Per skriver:

> Tør man spørge hvilke - udover VW og Ford ?

Mitsubishi, Landrover, BMW, SAAB, Opel, Mazda, Alfa Romero......

Klaus

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-03-10 16:03

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Per skriver:

> Det gør de fleste...

Ikke vore Toyotaer, hvilket var en (kedelig) overraskelse for mig
(gider ikke stille ventiler (har 48 stks. i husstanden)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 18:41

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Per skriver:
>
> Det gør de fleste...

Og er vel i og for sig at aflæse på de stigende distancer mellem
service, á ventilservice er i grunden dét der (førhen) var årsag til at
en mekaniker skulle have fingrene i motoren for hver 10.000km :-/

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 21-03-10 15:02

"Per" skrev

> Personligt vil jeg også selv vælge hydrauliske pga. ingen omkostninger ved
> ventiljustering = nemt. Jeg var dog ikke klar over at de nemt går i
> stykker.

Nemt skal ses i sammenhæng med at brikker aldrig går i stykker, og
stilleskruer meget sjældent.
Jeg har ikke set en knækket brik, jeg har set et par stilleskruer med revet
gevind, jeg har set mange defekte hydrauliske løftere.

> Kan en bil med hydrauliske uden problemer køre 300.000 km uden at de går
> stykker - eller skal de skiftes inden da ?

Sådan kan man ikke stille det op, det er nærmest som en toppakning, mange
biler kører fra fødsel til død uden problemer.
Men toppakninger går ofte i stykker vil jeg alligevel påstå.

> For holder en hydraulisk ikke ret længe - så er der jo ingen fidus i, at
> den er vedligeholdelsesfri i min optik.
Det er fordi du bruger yderpunkterne "uden problemer 300.000 km" og ikke ret
længe.
Hydrauliske spillerumsudlignere som de hedder, er gode og holdbare, men i
sammenligning med brikker er de sårbare.

> PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?

Det er der også, jeg tror det er det mest almindelige.
Du spurgte om det mest holdbare, det svarede jeg på, men jeg vil ikke lade
ventiljusteringsmekanikken være afgørende for motorvalget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-03-10 16:02

Per har bragt dette til os:

> [...]
>
> Kan en bil med hydrauliske uden problemer køre 300.000 km uden at de går i
> stykker - eller skal de skiftes inden da ?

Jeg havde en Kadett 1,3S der havde kørt 425'000 km. da jeg solgte den;
det var først min søster og svogers fra ny og derefter min; i "min
levetid" var der intet med de hydrauliske og jeg har heller ikke hørt
om at min søster og svoger havde nogen problemer med dem.

En anden 1,3S og en 2,0 jeg havde havde heller ikke problemer med
ventilerne.

Når dette er sagt har Alexbo som mekaniker haft fat i flere tusind
gange så mange biler som jeg, så dét passer nok at de let(tere) går i
stykker når han siger det

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-03-10 16:32

> PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?

Det er da skam også, 99% af alle USA-biler fra efter 1965 har hydrauliske
ventilløftere + langt de fleste af de Europæiske mærker.
De enkelte modeller der har *faste_løftere* er som regel High Performance
modeller.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-03-10 16:50

..
> De enkelte modeller der har *faste_løftere* er som regel High Performance
> modeller.

Nemlig! - min gamle Berlingo havde afstandsbrikker, og ingen hydraulik!

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-03-10 19:04

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> .
>
> Nemlig! - min gamle Berlingo havde afstandsbrikker, og ingen hydraulik!
>
> mvh

Quote-fucker...

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 18:36

alexbo skrev:

> Stilleskruer er nemme at kontrollere og justere, men med flere bevægelige
> dele skal de kontrolleres oftere end brikker.

Men vil almindeligvis have større spillerum end især knaster der træder
direkte på ventilen/knastfølgeren, hvilket feinschmecker-øren kan
opfatte som london-taxa-larm!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 22-03-10 21:32

> "Per" skrev

> Brikker de holder evigt, men jeg vil ikke priotere det ret højt i en
> familiebil.

Definér "holder"....

Det kan godt være, at de ikke går istykker - men derfor kan der godt være
behov for en udskiftning.

Jeg har fået "stillet ventiler" på en BX16. Værkstedet nægtede på forhånd,
at der kunne være ventilstøj på så'n een pga. brikkerne - men efter at have
lyttet på den, måtte de skille maskinen ad for at lave det (og det var på
garantien - så det var ikke for at tjene penge - tværtimod). Bilen havde da
kørt 180.000km....

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 22-03-10 22:14

On Mon, 22 Mar 2010 21:31:49 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>>

>Definér "holder"....
>
>Det kan godt være, at de ikke går istykker - men derfor kan der godt være
Du klarede så behændigt at undlade at citerer:
***************************

Fra : KASO

Dato : 23-03-10 18:49

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ***************************
> En brik holder evigt, men der skal jævnligt kontrolleres at det er den

Dermed er det vel også ligegyldigt, hvor længe den holder - hvis den
alligevel skal udskiftes???

Fra : alexbo

Dato : 23-03-10 19:03

"KASO" skrev

> Dermed er det vel også ligegyldigt, hvor længe den holder - hvis den
> alligevel skal udskiftes???

"Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse."

Spørgsmålet gik på holdbarhed, det er hvad jeg svarede på.
Måske skulle du bare svare på spørgsmålet selv, jeg er sikker at Per spændt
venter på din mening om den mest holdbare ventiljustering.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 23-03-10 20:40

> "KASO" skrev

> "Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse."
>
> Spørgsmålet gik på holdbarhed, det er hvad jeg svarede på.

Skal den skiftes - uanset årsag - så er er det arbejde/omkostning - også
selv om brikken i sig selv er intakt.

> Måske skulle du bare svare på spørgsmålet selv, jeg er sikker at Per
> spændt venter på din mening om den mest holdbare ventiljustering.

Jeg tror omtalte BX er sidste gang, jeg har fået justeret ventiler på en
bil - skal jeg være ærlig, aner jeg ikke, hvilken løsning mine biler siden
BX har haft - men de har ikke krævet vedligeholdelse. Det drejer sig om
Renaults 1.6 8V hhv. 16V motorer, Renault 1.9dCi, Citroën 1.6 16V
(Berlingo), MB 2.2CDI, Toyota 1.3VVTi. Højeste km-tal har dog været
115.000km (Renault 1.6 16V) .....

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-03-10 19:16

On Tue, 23 Mar 2010 18:48:48 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

>Dermed er det vel også ligegyldigt, hvor længe den holder - hvis den
>alligevel skal udskiftes???

Spillerummet skal kontrolleres og om nødvendigt skal brikken skiftes.
Det er altså ikke enesbetydende med at den skal skiftes hver gang man
kontrollerer vintilspillerum, kun hvis det er nødvendigt.

Selve brikken skal ikke skiftes fordi den er blevet slidt, det er
oftes slid på ventilhoved og sæder der er årsagen til at brikken skal
udskiftes med en af en anden tykkelse.
Så at tale om brikkens holdbarhed er lidt misvisende.

/Hans

Fra : KASO

Dato : 23-03-10 20:35

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> udskiftes med en af en anden tykkelse.
> Så at tale om brikkens holdbarhed er lidt misvisende.

Æhh - årsagen er vel ligegyldig, hvis man alligevel skal splitte motoren ad
for at skifte brikken?
Min pointe var egentlig blot, at løsningen ikke er vedligeholdelsesfri, som
det måske kunne tolkes (også selv om det ikke var hensigten bag).

Fra : alexbo

Dato : 22-03-10 22:44

"KASO" skrev

> [...]
> have lyttet på den, måtte de skille maskinen ad for at lave det (og det
> var på garantien - så det var ikke for at tjene penge - tværtimod). Bilen

Mærkeligt værksted, de skal kontrolleres for hver 20.000 km.
De fås i tykkelser med 0,025 mm spring, så det skulle være muligt at ramme
mellem de 0,15 og 0,25 mm. en BX skal have.

Man tager knastakslen af og skifter brikkerne til en anden tykkelse, det bør
ikke kunne komme bag på et værksted.
De har nok bare forsøgt at tale sig ud af opgaven.

mvh
Alex Christensen

Fra : Benny

Dato : 21-03-10 12:34

On 21 Mar., 14:47, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Per skriver:

> Det gør de fleste...

Nu da de er alle bilejers redning. Jeg har hørt at der er
bilfabrikanter der dropper hydrauliske pga. holdbarhed.

Jeg har også selv min tvivl efter at have hørt en Mondeo i frostvejr
med forkert olie.

I min omgangskreds er der ikke mindre end 2 VW Transportere TDIer der
har en enkelt ventil der tikker efter nærkontakt med et stempel. Der
skal lige siges at begge motorer lige har rundet en kvart million.

Benny

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-10 22:31

> Hej Ng !
>
> Hvad er bedst hvis man kan tale om det ifm. ventilteknik.

Måske FIATS seneste opfindelse ???