Fiktivt: Sigtet for vold
Fra : Christian Ankel

Dato : 22-03-10 04:07

Mig og en kammerat diskuterede noget som vi håber på at kunne få svar
på. På forhånd tak.

Jeg sætter det her i 1.person da det så er lettere at forstå.

Jeg er blevet anmeldt for vold af en anden person og bliver kontaktet
af politiet som kalder mig til afhøring.

Men kort tid efter erfarerer jeg at "offeret" har trukket sin
anmeldelse tilbage. Politiet vælger så at køre sagen videre.

Men hvad nu hvis jeg fortæller at der ikke skete noget, og offeret
siger at han nok huskede forkert da han aflagde forklaringen, kan de
så overhovedet køre sagen?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-03-10 11:21

"Christian Ankel" <chrisankel@gmail.com> wrote in message
"Men hvad nu hvis jeg fortæller at der ikke skete noget, og offeret
siger at han nok huskede forkert da han aflagde forklaringen, kan de
så overhovedet køre sagen?"

Ja, hvorfor skulle de ikke kunne det?

Fra : kjaer

Dato : 22-03-10 20:53

Christian R. Larsen wrote:
> [...]
> fortæller at der ikke skete noget, og offeret siger at han nok
> huskede forkert da han aflagde forklaringen, kan de så overhovedet

Mange sager om hustruvold er blevet stoppet, fordi konen har ændret
forklaring og sagt at der ikke skete noget alvorligt.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-03-10 10:24

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> wrote in message

> Mange sager om hustruvold er blevet stoppet, fordi konen har ændret
> forklaring og sagt at der ikke skete noget alvorligt.

Korrekt, men spørgsmålet er, om politiet kan fortsætte efterforskningen, og
ja, det kan de. Det kan heller ikke udelukkes, at sagen kan føre til
domsfældelse, selv uden offerets vidneudsagn.

Fra : Christian Ankel

Dato : 22-03-10 04:41

On 22 Mar., 11:21, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> "Men hvad nu hvis jeg fortæller at der ikke skete noget, og offeret
> siger at han nok huskede forkert da han aflagde forklaringen, kan de

Lad mig omformulere det: Kan jeg så blive sigtet for noget? Og hvad
med "offeret" kan det have konsekvenser for ham?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 22-03-10 14:09

>Lad mig omformulere det: Kan jeg så blive sigtet for noget?

Ja, helt indiskutabelt. Du kan også blive dømt for drab, selvom offeret ikke
vidner. Det svækker naturligvis sagen i forhold til en egentlig
domsfældelse, men formelt er det ikke et krav, at offeret vidner.

> Og hvad
>med "offeret" kan det have konsekvenser for ham?

Straffelovens § 165:

"Den, der til offentlig myndighed anmelder en strafbar handling, der ikke er
begået, såvel som den, der til sådan myndighed indgiver falske klagemål,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder."

Så ja, det kan det godt. Men det afhænger af, om det kan bevises, at
forbrydelsen har fundet sted.

Fra : alexbo

Dato : 22-03-10 14:34

"Christian R. Larsen" skrev

> Ja, helt indiskutabelt. Du kan også blive dømt for drab, selvom offeret
> ikke vidner.

Ja hvis et vidneudsagn fra offeret var et krav, ville det nok sætte en
stopper for mange drabssager.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-03-10 09:46

> "Christian R. Larsen" skrev

> Ja hvis et vidneudsagn fra offeret var et krav, ville det nok sætte en
> stopper for mange drabssager.

så når offeret i retten fortæller, at han nok husker forkert, så bliver
"første person" dømt alligevel - uden andre indicier?

Prøv at læse spørgsmålet igen ;)
--
Per

Fra : alexbo

Dato : 23-03-10 10:30

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> så når offeret i retten fortæller, at han nok husker forkert, så bliver
> "første person" dømt alligevel - uden andre indicier?

Der er det særlige ved drabssager at offeret ikke kan afgive forklaring.

>Prøv at læse spørgsmålet igen ;)

Ja og jeg bemærker at de at dit "uden andre indicier" er uden grundlag,
det hele kunne være på en video f.eks.
Første indlæg handler kun om retsvirkningerne af at offeret trækker sin
anmeldelse tilbage.

Vold er undergivet offentlig påtale, det vil sige at det er ligegyldigt om
offeret vil anmelde eller ej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-03-10 19:56

> [...]
> anmeldelse tilbage.
>
> Vold er undergivet offentlig påtale, det vil sige at det er ligegyldigt om

Det oprindelige spørgsmål går på vold. Drabet er først kommet ind i billedet
efter min kommentar til dig :)

--
Per

Fra : Christian Ankel

Dato : 24-03-10 10:10

On 23 Mar., 10:30, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Per Henneberg Kristensen"  skrev

> Der er det s rlige ved drabssager at offeret ikke kan afgive forklaring.

> Ja og jeg bem rker at de at dit "uden andre indicier" er uden grundlag,
> det hele kunne v re p en video f.eks.
> F rste indl g handler kun om retsvirkningerne af at offeret tr kker sin
> anmeldelse tilbage.
>
> Vold er undergivet offentlig p tale, det vil sige at det er ligegyldigt om
> offeret vil anmelde eller ej.
>
> mvh
> Alex Christensen

Mange tak for jeres svar allesammen.

Vi er nu begyndt at diskutere: Hvis offeret til afhøringen har fortalt
at han blev slået. Og han så derefter trækker sagen tilbage som nævnt
før.
Kan han så trække sin udtalelse på politistationen tilbage og sige at
han var fuld ikke er helt sikker på hvad der skete?
Eller vil det lyde for utroværdigt i retten og give bagslag for ham?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-03-10 10:36

> [...]
>Kan han så trække sin udtalelse på politistationen tilbage og sige at
>han var fuld ikke er helt sikker på hvad der skete?

Ja og nej. Han kan nægte at udtale sig om det i retten, hvis han indkaldes
som vidne, men han kan ikke forhindre politiet i at vidne om, at de har hørt
ham vidne.