Du skal regne med at laderen har noget styring både m.h.t.
temperaturkompensering og også i forhold til batteriets tilstand. Den
højeste ladespænding er 1,5 gange driftsspænding og ved afslutningen
af ladeperioden anvendes 1,4 gange driftsspændingen for at opnå 100%
opladning.
Derefter går laderen over til vedligeholdelsesladning.
En troværdig batterispænding skal du først kunne måle efter et antal
timer hvor batteriet ikke har været tilsluttet en lader.
For at få en ide om hvordan hver enkelt celle har det skal du bruge en
syremåler for at afgøre tilstanden af batteriet
Jeg tror ikke din lader fejler noget Læs i manualen hvordan den virker
og bedøm måleresultaterne i forhold til overstående.
Mvh/Harding.
On 21 Mar., 17:45, lindstroem <lindstroem...@gmail.com> wrote:
> Forårstjekket blev som sædvanligt lidt dyrt. Den dovne ejer
> (undertegnede) havde ikke tappet vandet af ferskvandsanlægget og nu
> nægter trykvandspumpen at starte og det ser ud til at
> varmtvandsbeholderen har en frostsprængning. Når jeg nu har fået købt
> ny pumpe og varmtvandsbeholder og efterfølgende brugt en weekend på
> montage i akavede arbejdsstillinger, så vil kombination af
> kontoudtoget og en værkende ryg sikkert betyde, at jeg husker at
> aftappe vandet til efteråret
>
> En ekstra lussing var, at min tre år gamle 40 ampere Sterling lader,
> ser ud til at have fået en defekt. I alt fald lader den med 14,7 volt.
> Den plejer ikke at kommer over 14,4 volt. Er der ikke noget med at der
> kommer gasser ved > 14,4 volt?
> Det kan vel næppe svare sig at indlevere sådan en lader til
> reparation? Som ny koster den 3.000 – 4.000 kroner, så med et par
> teknikertimer og en reservedel, så er man nok i nærheden af nypris.
> Nogen erfaringer, med sådan en lader og hvori problemet kan ligge og
> om reparation er værd at overveje?
>
> Hilsner
> Lindstroem