Varmepumpe når det er koldt?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 21-03-10 18:00

Hej med jer

Jeg går lidt og spekulerer på at anskaffe mig en luft/luft varmepumpe.
I den forbindelse tænker jeg på, hvor effektiv den er når det er rigtig
koldt udenfor - for der skal jeg jo bruge mest varme indenfor i mit
middelmådigt isolerede hus.

Bortset fra en lille elradiatior i badeværelset har jeg ligenu en
træpilleovn som eneste varmekilde i huset (det er ikke så stort). Og den kan
en varmepumpe jo nok ikke slå sådan rent økonomisk (?), men vil den kunne
fiske nok varme ud af udeluften, når det sådan rigtig fryser som det har
gjort i år?
Pilleovnen gør det godt, men har snydt mig et par gange, hvor den ikke har
kunnet tænde pillerne, så der par p*sse koldt da jeg kom hjem. Og så kræver
den jo osse lidt pasning mht. opfyldning af piller osv. Den kan klare sig
alene hjemme en weekend, men så er det osse slut. Og lydniveauet skulle
efter sigende være mindre ved en varmepumpe.

Som alternativ til pilleovnen vil jeg sætte en lille brændeovn til
skorstenen, nu hvor hullet er der...

Altså:
Hvis den kan klare det ville jeg være på nippet til at skifte ovnen ud med
en varmepumpe, selvom den måske er lidt dyrere i drift. Hvor meget kan jeg
ikke sjusse mig frem til.
Pumpen siger mindre (men er heller ikke lydløs!), skal ikke passes til
daglig og kan rense luften vha sit filter.
Ovnen skal fyldes og tømmes, irriterer (indimmellem) lydmæssigt, har snydt
mig flere gange hvor huset var koldt.

Hvad er jeres erfaringer med luft/luft varmepumper?

--
Hilsen Jakob

Fra : Leif

Dato : 21-03-10 19:36

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> skal jeg jo bruge mest varme indenfor i mit middelmådigt isolerede hus.

Jeg har en Genvex 315 VP på loftet.
Bortset fra skift af kompressor i 1984 har den forsynet huset, 150m2,
med dejligt varmt og friskt luft siden 1983.
Indtil en udetemperatur omkring 6-7° klarer den hele opvarmningen.
Her i vinter har indblæsningningstemp. ikke været under 20°
Lige nu: Ude er der 7° og indblæsningstemp. er 30° i fjerneste ende
fra unit.
Huset er bygget i 1976 som træ-elementer med skalmur, og har i dag
en isolering som følger:
Loft 250mm dog 350mm over stue og køkken ( i alt 55m2).
Ydervægge: 200mm nye Rational vinduer og døre fra 2009 - alu/træ.
Gulv: 250mm med 60cm krybekælder.
Normalt holdes en temperatur i alle rum omkring 21-23°.
Supplerende elvarme: 1200watt i stue, 600 i køkken, 1000 i badeværelse
som gulvvarme tids& termostatstyret, 400watt i andre rum ( de er dog
næsten altid kolde), div. elektronikting som 2 pcer og 2 tv bidrager lidt........
Totalt elforbrug 16-17000 KWh årligt incl. varmt vand og alm. husholdning.
3 voksne med dagligt bad. Badafttræk og tørretumbler sat til Genvex.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh, Leif

Fra : Jakob

Dato : 21-03-10 19:36

> Hvad er jeres erfaringer med luft/luft varmepumper?

Gode, vi har en Mitsubishi MSZ-FD25VABH der er 1 år gammel. Den larmer ikke
på laveste trin (20 dB) og den lavede fint varme selv da vi havde -19°
udenfor, på wattmeteret kunne jeg se at den trak omkring 1400 W. Ved de
temperaturer er effektiviteten dog ikke bedre end ca 2, mens den på en dag
som i dag ligger på en 5-6 stykker. Lige nu trækker den ca 400 W og holder
fint den ene ende af huset varmt.
Den kan ikke varme hele hytten op (166 m2), men det er på grund af
placeringen i den ene ende af huset. På et eller andet tidspunkt skal vi
have en mere i den anden ende af huset så det hele er dækket ind. Når den så
er på plads skrotter vi brændeovnen, vi gider ikke bakse med brænde, aske
osv.

Indeenheden er dog ikke hverken dekorativ eller specielt lille, men det er
nu mest fruen der synes det er et problem. Modellen kan anbefales, den
holder hvad den lover. Undgå for enhver pris de billige modeller der kan
fåes i byggemarkeder, de støjer som bare pokker og laver ikke meget varme.

Sig til hvis du har flere spørgsmål.

Mvh
Jakob

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-03-10 21:18

Jakob Griffel wrote:

> Hvad er jeres erfaringer med luft/luft varmepumper?

Blandede.

Jeg købte en Toshiba i efteråret 2009. Et anerkendt mærke.

Det er et problem når der er under 0 grd. Så leverer den "ikke ret meget".
Dvs. noget mindre end den har gjort de seneste dage, med ca. + 5 grd.
ude. Så virker det ret godt.

Den jeg har er med ca. 4 kW effekt.
Jeg troede at den sagtens kunne levere det der svarer til hvad ialt 2kW
elradiatorer kunne. Det kan den ikke. Når der er frostvejr.

F.eks. ved ca. -7 grd.: Det varer ca. 4 timer at varme 35m2 op fra 13
til 21 grd. C. Elradiatorerne kan klare det på en times tid.

De seneste dage med positive temperaturer har dog rettet noget op på
forholdet mellem de 2 typer varme!

Hvis man har varme på døgnet rundt, kunne jeg forestille mig at den lige
kan levere tilstrækkeligt varme ved -5 til -10 udendørs til at holde 35
m2 varmet op til godt 20 grd.

Jeg har snakket med leverandøren da jeg var i tvivl om noget var galt,
da jeg tidligere havde fået fortalt at luft-luft varmepumper kunne
levere varme ned til ca. -20 grd.
Det kan de måske også, men meget begrænset.

Han siger ca. det jeg beskrev ovenfor: At de mister _meget_ effekt ved
lave frostgrader. Men det har jo også været en speciel vinter.

Jeg har iøvrigt været meget skuffet over betjeningen. Der er en
fjernbetjening. OK såvidt.
Men jeg der er vant til natsænkning med elvarmen kunne ikke leve med den
simple funktion af fj. betjeningen: Der kan kun vælges 1 periode pr
dag. Samme ugen igennem.
Jeg har nu fået en ekstra fj. betjening, for at få mulighed for styring
i 2 perioder.

Jeg vil foreslå at du spørger indgående til timerfunktioner.
Hvis du har brug for at køre med varierende temperatur over døgnet.
Toshibaen var forbavsende ringe med hensyn til det. (Det er mit indtryk
at alternativerne er på samme niveau)

Der er jo desuden en vis luftstrøm. (= træk) Der er dog nogen mulighed
for at styre den, idet lameller kan sættes til at køre op og ned, eller
sættes til en fast position.

NB. Vær opmærksom på at man også kan få en version der kan monteres i
loftet.
Normalen er jo vægmontage. Bestemt ikke kønt.
Dvs. hvis man har træloft, og uudnyttet loftrum, monteres den i et hul i
loftet. Ca. 70 x 70 cm. Stikker 3 - 4 cm ned i rummet, og 30 cm op over
loftet.

Vær opmærksom på virkningsgrad. "COP". Den er max. omkring 4 - 4,5 for
Toshibaen. Ved bestemte forhold. Se link nederst.

COP er det de kendte mærker slår på i forhold til de billige fra
byggemarkeder. Og selvfølgelig at montage kan inkluderes, og senere
mulighed for service.
Der skulle være behov for årligt eftersyn.

Jeg kan oplyse at mit elforbrug er reduceret ca. 25% i forhold til 2008
- 2009. Oktober - februar. Selv med den koldere vinter.

Se også her:
http://www.varmepumpeinfo.dk/

Kig bla. efter positivlisten.

Mvh. Jørgen

Fra : Carsten

Dato : 22-03-10 18:07

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote in message
> Jeg går lidt og spekulerer på at anskaffe mig en luft/luft varmepumpe.
> I den forbindelse tænker jeg på, hvor effektiv den er når det er rigtig
> koldt udenfor

Når det er *rigtig* koldt - as in: fra ca. -3 til -5 og derunder, så er det
typisk også meget tør luft udenfor, og i den situation har vores varmepumper
(2 x Panasonic) ikke nogen problemer med at danne varm luft. Jo, de kører
naturligvis i "højeste gear", men de danner fin varme.
Det er straks værre når det er ca. +2 ned til -2 og sludsne, så iser de til
konstant og skal bruge 10-15 minutters stilstand på at afrime.

> Hvis den kan klare det ville jeg være på nippet til at skifte ovnen ud med
> en varmepumpe, selvom den måske er lidt dyrere i drift. Hvor meget kan jeg
> ikke sjusse mig frem til.

Her i vinter hvor det har været rigtig koldt har vi ligget på et døgnforbrug
på ca. 60 kWh. Nu hvor temps er lidt mere varmepumpe venlige så bruger vi
ca. 35 kWh i døgnet. Vores alm. husholdning bruger ca. 12-14 kWh af disse
35. Når det bliver bare lidt varmere så kan de slukkes (via timer) mens vi
er på arb. og i de dage når forbruget ned på 25-28 kWh. Længere ned kommer
vi ikke uden helt at slukke for den ene eller begge varmepumper.

> Pumpen siger mindre (men er heller ikke lydløs!)

Nej, lydløs kan den ikke siges at være. Når det er meget koldt så skal den
køre med stor blæsestyrke for at få varmen ud i afkrogene af huset, og det
larmer en del. Jeg kan vende det døve øre til, men skal man sidde ved siden
af den og se en film, så skal den højst stå på ca. halv blæserstyrke.

Hilsen
Carsten

Fra : Ejnar

Dato : 25-03-10 04:15

Hej

Vi har to Fujitzu ASYA 9. De kører ok på tredie år nu, men jeg har
måttet slås lidt med is her i løbet af vinteren. De afiser jo ind
imellem, så med tiden dannes der rigtigt meget is ved dem, når der er
frost konstant i uge- og månedsvis (det er jo heller ikke normalt). Så
jeg har vand og varmepistol måttet fjerne isen fra yderdelen, når den
nåede så højt op at det lukkede for den nederste af køleribberne.
Faktisk nåede isen på begge yderdele at presse plast-kabinettet i
stykker et par steder.
Vi har ikke problemer med at inderdelene larmer. Ikke mere i hvert
fald. Jeg synes ikke de har larmet mere selvom der var under -15
udenfor. Til gengæld har yderdelene brummet ret kraftigt, når der var
under -15, Det var nok ikke gået, hvis ikke vi boede på landet. For de
larmede så meget at det sagtens kunne høres herinde. De har dog varmet
fint hele vinteren.
De står på automatisk blæsestyrke, men selv da der var koldest har det
kun været i få minutter de har kørt på høje blæsestyrker. Det var
oftest lige efter en afisning. Derefter gik de hurtigt ned på lav
styrke igen, - og så hører men den næsten ikke.

Varmepumperne har dog ikke været helt uden problemer. Vi har nu fået
begge inderdele udskiftet fordi nogle lejer begyndte at larme, Ig det
er altså ret irriterende at høre på sådan en konstant skrigende lyd..
Det er heldigvis blevet udført på garantien. De nye modeller de
sælger, og som vi nu har fået har keramiske lejer, og de skulle holde
en del bedre.

Vores el-regning steg efter det første år med 11.000, så det har cirka
været varmeudgiften. Og det var med meget dårlig loftisolering. Det
har jeg sidste år rådet bod på, så nu er loftet isoleret godt, og vi
har desuden ved samme lejlighed installeret Nilan-ventilation i alle
rum med varmegenvinding.

Vi har lige som Carsten oplevet at temperaturer lige omkring
frysepunktet er der, hvor de kører mest uregelmæssigt, da de konstant
rimer til. Så de kører bedre ved -5 end ved +1....

Skulle jeg vælge idag, så er nok ikke sikker på at jeg ville vælge
Luft/Luft, men havde måske valgt at invistere i Jordvarme i stedet.
Eller måske en Stoker. Specielt, fordi vi har radiatoer i forvejen.
Men det koster jo nemt 150.000 med sådan et jordvarmeanlæg, så.....

Varmepumperne ar dog rare at have uanset. De kan jo om ikke andet så
sørge for at der altid er varme i huset, når vi ikke er hjemme.

Hilsen
Ejnar