Materialer til 3 kubikmeter beton - hvor m~
Fra : Hamden Grimme

Dato : 21-03-10 13:27

Jeg skal bruge 3 kubikmeter beton til sokkel for højbede (se anden
tråd om dette).

Hvor meget sand og cement skal jeg købe? Blandemaskine haves og vand
har jeg jo i hanen.

Hvad er det optimale blandingsforhold til formålet? Det foresvæver
mig, at en almindelig blanding er cement og sand i forholdet 1:3.

Skal der kalk i? I et svar i en anden tråd har jeg fået at vide, at
det ikke er nødvendigt at komme sten/ral i.

Kan det "betale sig" at købe færdigblandinger i sække, som jo kan
køres hjem på en trailer og i givet fald: Hvilken blanding skal jeg
købe?

3 kubikimeter sand vil veje omkring 4 tons og med en max. belastning
på 375 kg i traileren, bliver jeg jo aldrig færdig. Okay,
færdigblandinger vil vel veje det samme i den sidste ende, men det er
noget nemmere at håndtere ad flere omgange ... tror jeg

Fra : Max

Dato : 21-03-10 14:14

Hej

> Hvor meget sand og cement skal jeg købe? Blandemaskine haves og vand
> har jeg jo i hanen.

Hent den her hos Portland, så har du al den info om gør det selv
cement du har brug for.

http://www.aalborgportland.dk/go.aspx?to=media/pdf_filer/gds_avis_2009_ckh_www.pdf&navn=gds_avis_2009_ckh_www.pdf

Max

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-03-10 14:35

Hamden Grimme wrote:

> Jeg skal bruge 3 kubikmeter beton til sokkel for højbede (se anden
> tråd om dette).
>
> Hvor meget sand og cement skal jeg købe? Blandemaskine haves og vand
> har jeg jo i hanen.

Her på vejen køber vi støbemix, som vognmanden kommer med.
Så vidt jeg husker, så blander vi 6 skovle støbemix til en skovl cement.

Stig Johansen

Fra : ABJ

Dato : 21-03-10 15:03

> Her på vejen køber vi støbemix, som vognmanden kommer med.
> Så vidt jeg husker, så blander vi 6 skovle støbemix til en skovl cement.

> [...]

Jeg foretrækker 1 spand cement til 6 spande støbemix, det er alt for
unøjagtigt at bruge skovl, selvfølgelig er højbede ikke en anvendelse hvor
der er krav til styrke og ensartethed, men som princip.

Det vigtigte er at spare på vandet, 4 liter til 10 liter cement er standard,
hvis du laver noget tyndt pladder får du en svag beton.

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-03-10 15:10

ABJ wrote:

> Jeg foretrækker 1 spand cement til 6 spande støbemix, det er alt for
> unøjagtigt at bruge skovl.

Det er nu gået meget godt gennem årene.

At bruge spande ville jeg nok dø af, især hvis man skal blande til et
betondæk på ca. 40 M2 (4 kubikmeter støbemix), i eet hug, så man ikke får
revner/overgange.

(10 timer ved blandemaskinen, næsten uden pauser

Jo, man skal spare på vandet, men i mine tilfælde skal man i hvert fald ikke
spare på øllet.

Stig Johansen

Fra : ABJ

Dato : 21-03-10 15:21

Jeg skrev forleden dag denne opskrift i et andet forum hvor der blev spurgt
om blanding til udstøbning af fundablokke:

Bland beton efter opskriften på
http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=100

Til fundablokke 1 del cement til 3 dele sand og 4 dele sten, eller 1 til 6
støbemix,
til sokkel 1 : 3,5 : 5 eller støbemix 1 : 8, det er alt for dyrt at blande
uden sten, så skal du bruge 1 til 3 og får endda ringere styrke.

Hvis du blander i en lille fritfaldsblander (Harald Nyborg typen) skal du
blande de tørre materialer ca. 2 minutter derefter hælder du vand i og
blander ca. 5 minutter.

Når du støber skal du vibrere betonen, det kan du gøre med en lægte som du
støder ned i betonen.

Hilsen Aksel

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-03-10 18:32

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> wrote in message
> Når du støber skal du vibrere betonen, det kan du gøre med en lægte som du
> støder ned i betonen.

Ikke forstået ??

Bjarne K.

Fra : ABJ

Dato : 21-03-10 18:36

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i meddelelsen

> "ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> wrote in message
>>

> Ikke forstået ??

> Med venlig hilsen
>
> Bjarne K.

Du skal stampe i betonen for at få den til at fylde hele hullet, og for at
undgå huller.

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-03-10 18:39

> Du skal stampe i betonen for at få den til at fylde hele hullet, og for at
> undgå huller.

Glem det. Jeg kan bare ikke læse. Støder blev til Støber, inde i mit
"lille" hoved..

Bjarne K.

Fra : Hamden Grimme

Dato : 21-03-10 19:36

On Sun, 21 Mar 2010 18:38:52 +0100, "Bjarne K." <not@nej.ni> wrote:

>"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> wrote in message

>Glem det. Jeg kan bare ikke læse. Støder blev til Støber, inde i mit
>"lille" hoved..

Der er måske luftbobler i betonen i kraniet

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 17:43

Hamden Grimme skrev:
> Jeg skal bruge 3 kubikmeter beton til sokkel for højbede (se anden
> tråd om dette).

3 kubikmeter??

Hvis en sokkelrende er et spadestiks bredde (á 25cm) og (i runde tal) en
halv meter dyb går der en kubikmeter til alene opfyld af 8 meter rende.
Der er da langt mere end 24 meter sokkel i den skitse du tidligere har
lagt ud :-|

--
Armand.

Fra : Hamden Grimme

Dato : 21-03-10 20:50

On Sun, 21 Mar 2010 17:43:01 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>halv meter dyb går der en kubikmeter til alene opfyld af 8 meter rende.
>Der er da langt mere end 24 meter sokkel i den skitse du tidligere har

Tjah, meget er ændret siden denne tråd startede. De 3 kubik var den
kan jeg regnede med at støbe en 10 cm bred og 20 centimeter dyb
betonsokkel under 5,5 cm herregårdssten på højkant.

Debatten og de mange overbevisende indlæg har fået mig til at indse,
at jeg nok hellere må gøre det "ordentligt".

Jeg har måttet ændre lidt i layout'et, da den oprindelige plan gav for
få kvadratmeter nyttebed, men princippet i designet er bibeholdt. Nu
går jeg imidlertid over til en konstruktion, hvor jeg støber det hele
op. Bøjelige MDF-plader er sikkert dyre, men med den
omkostningsforøgelse der var lagt op til ved at forstærke den gamle
metode, bliver det ikke blot bedre, men også billigere totalt.

Jeg regner i øjeblikket. Jeg vil have mindst 85 kvm, som var det
nettoareal jeg brugte sidste år i køkkenhaven. Indtil videre regner
jeg med en højde på 40 cm over jorden og hvis der skal være det samme
under jorden og jeg laver væggene 10 cm tykke. Et skud fra hoften: 160
løbende meter a 0,08 kubikmeter bliver til 12,8 kubikmeter beton!!!

Nye spørgsmål trænger sig derfor på:

Kan man støbe i flere omgange? De største bede er ret store og hvis
der skal bruges en formue til bøjelige MDF-plader for at lave en
komplet forskalling, må jeg støbe, lade størkne og flytte
forskallingen og støbe videre.

Hvordan er overfladen på disse plader og hvad kan/skal man sprøjte
eller smøre dem med, så de slipper let?

Kan man købe afstandsholdere på 10 cm til at holde en pæn og konstant
afstand mellem forskallingssiderne? Plast er vel at foretrække, da
træpinde rådner og kan danne basis for senere frostsprængninger,
formoder jeg.

Og så til 1000-kroners spørgsmålet. Når man skal bruge 12,8 kubik, er
det jo ikke helt ligegyldigt hvilke materialer man vælger at bruge,
hvordan det er at transportere, samt hvordan det er at håndtere i
blandemaskinen. Husk: det er ikke en ny førerbunker jeg skal bygge!
Der er kommet flere bud, men det er jo rart at have nogle flere at
vælge imellem

En venlig sjæl forslog at overveje at købe betonen færdig og det vil
jeg da overveje, når jeg får fundet prisen på MDF-pladerne.

Fra : Armand

Dato : 22-03-10 13:01

Hamden Grimme skrev:

> [...]
>
> En venlig sjæl forslog at overveje at købe betonen færdig og det vil
> jeg da overveje, når jeg får fundet prisen på MDF-pladerne.

13 kubikmeter bliver fandeme et slæb at skulle igennem manuelt!
Det drejer sig immervæk om godt 25 tons, og husk på at hver eneste
skovlfuld skal transporteres to gange: Først fra bunken ude ved skellet
og op i blanderen og dernæst ud til forskallingen.
Derudover er der selve tiden at tage i betragtning: Hvor meget beton kan
man blande af gangen i sådan en blander? En tvangsblander (á dém med
udtag i bunden) kan vel tage ca 100kg og en tromle (á dém man tipper)
måske det halve - Det giver omkring 250 hhv. 500 'blandinger'

Levering fra cementværket er absolut komfortabelt og i det lys egentlig
ikke så dyrt!
Gad vide hvor meget cement der er i sådan en 'kanon'? Det ville være
praktisk hvis det ikke kunne leveres på én gang og derved kunne deles op
i to lige store leveringer med dags mellemrum :-/

Tilbage står så lige at støbninger i haven (incl. solker) i grunden er
noget lort - men det bliver sikkert kun den næste ejers problem

--
Armand.

Fra : ABJ

Dato : 22-03-10 13:06

> Gad vide hvor meget cement der er i sådan en 'kanon'? Det ville være
> praktisk hvis det ikke kunne leveres på én gang og derved kunne deles op i
> to lige store leveringer med dags mellemrum :-/

En kanon indeholder normalt op til 8 meter beton.

Fra : Armand

Dato : 22-03-10 13:32

ABJ skrev:

> En kanon indeholder normalt op til 8 meter beton.

OK!
= hele tre del-leveringer - Skide godt Egon!

--
Armand.

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-03-10 23:12

Armand wrote:

> Derudover er der selve tiden at tage i betragtning: Hvor meget beton kan
> man blande af gangen i sådan en blander?

Det er ikke så svært, for 1 blanding = 1 børfuld (murerbør).

> En tvangsblander

At bruge tvangsblander till beton er lidt hul i hovedet (hvis den
overhovedet kan holde til det).

Stig Johansen

Fra : ABJ

Dato : 23-03-10 09:31

> At bruge tvangsblander till beton er lidt hul i hovedet (hvis den
> overhovedet kan holde til det).
>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

Hvorfor skulle en tvangsblander ikke kunne holde til det den er bygget til?

og hvorfor er det hul i hovedet at bruge en effektiv blander?

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-03-10 17:34

ABJ wrote:

> Hvorfor skulle en tvangsblander ikke kunne holde til det den er bygget
> til?
Jeg ved ikke om den er bygget til _beton_, men de tvangsblandere jeg har set
virker for skrøbellige til at håndtere de sten der nu engang er i den
slags.

> og hvorfor er det hul i hovedet at bruge en effektiv blander?
Har du prøvet at bande adskillige meter beton?

Med tromebandere kan man skovle direkte fra bunken og ind uden at bruge de
store kræfter.

Og det er så viseigt indrettet, at en murerbør passer ind under tromen, så
når det er færdigbandet, vipper man bare skidtet ned i børen.

For mig vi det være hul i hovedet at skovle op i en tvangsbander og stå og
fifle med 'åbningslemmen'.

Hvis det kun er en børfuld, så ok, men vi snakker jo lidt større mængder
her.

Stig Johansen

Fra : Armand

Dato : 23-03-10 17:21

Stig Johansen skrev:

> At bruge tvangsblander till beton er lidt hul i hovedet (hvis den
> overhovedet kan holde til det).

Hvad skulle de ellers være skabt til??

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 23-03-10 17:25

Fra : Benny Andersen

Dato : 23-03-10 04:11

On 23 Mar., 09:31, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:

> Hvorfor skulle en tvangsblander ikke kunne holde til det den er bygget til?
En definition iklædt et spørgsmål - du mener den er bygget til også at
blande beton!

Det går også - jeg gad heller ikke at have betænkligheder hvis den
lige var for hånden, men har også set sten sætte sig i klemme mellem
omrøreren og bunden og hørt den skurende lyd - det slider på den!
well - nu er det jo ikke agressiv beton med tilslag af knust granit
der kommer på tale i denne sag!

> og hvorfor er det hul i hovedet at bruge en effektiv blander?
Ja, den blander, uden dikkedarer, bedre en tromleblanderen.

Problemet med tromleblandere er at de 'kager til'. Tørblanding før
tilsætning af vand er fint for første blanding - efterfølgende har jeg
haft mere held med vandet (hvis mænge jeg kendte omtrent)+cementen
+store sten, kørende så længe at tromlen blev 'ren' og så tilsætte
resten tilslaget.

Fra : ABJ

Dato : 23-03-10 11:48

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> til?
En definition iklædt et spørgsmål - du mener den er bygget til også at

Ja selvfølgelig er en betonblander bygget til at blande betom, jeg har
aldrig hørt andet i mine efterhånden mange år som servicetekniker på
betonblandeanlæg (godt nok i en anden kaliber)

[...]

Det kan ske at en sten sætter sig i klemme, og det giver en ridse i
bundpladen.

> [...]

haft mere held med vandet (hvis mænge jeg kendte omtrent) +cementen
+store sten, kørende så længe at tromlen blev 'ren' og så tilsætte

Vandmængden kender du ikke "omtrent", der skal bruges 4 l. vand til 10 kg.
cement, den eneste variation er at sandet kan være mere eller mindre vådt,
hvis det er vådt skal man holde lidt vand tilbage.

Fritfaldsblanderen kan som du skriver "kage til" det undgår man nemmest ved
at fylde stenmaterialet i først, det slår "kagen" løs.

Fra : Armand

Dato : 23-03-10 17:25

Benny Andersen skrev:
> [...]
> haft mere held med vandet (hvis mænge jeg kendte omtrent)+cementen
> +store sten, kørende så længe at tromlen blev 'ren' og så tilsætte

Til gengæld har den ved så store mængder den ubetingede fordel at en
mand kan stå og efterfylde i et væk og trillebørsføreren hente den
mængde han vil i det tempo det nu måtte tage ham at køre blandingen ud!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 23-03-10 17:25

Fra : Benny Andersen

Dato : 23-03-10 18:10

On 23 Mar., 11:48, "ABJ" <aks...@pcwelt-premium.de> wrote:

> Ja selvfølgelig er en betonblander bygget til at blande betom, jeg har
> aldrig hørt andet i mine efterhånden mange år som servicetekniker på
> betonblandeanlæg (godt nok i en anden kaliber)

Vi snakkede om tvangsblander, så begynd ikke at gøre dig mere
forstandig ved at kalde den en betonblander. Det er iøvrigt tilslagets
art og ikke hvorvidt bindemidllet er ren cement der tænkes på.
Hvad tror du lige vi andre kan konkludere, angående tvangsblanderes
anvendelsmuligheder, på at du har været serviceteknikker på
betonblandeanlæg - intet!

Når du medtager andres kommentar i et svar, er det mest overskueligt
at man kan se forskel på det man kommenterer og kommetarer. Dertil
anvendes indrykning med f.eks '>' tegn af det oprindelige indlæg.- en
indstilling man sætter i newsreaderen (windows mail) - Eller hvis man
ikke kan eller gider, så er det bedre slet ikke at medtage noget fra
det man kommenterer på, da dem der følger tråden allerede har læst det
og kan (forhåbentlig) se hvem der svarer hvem.

Mvh
Benny Andersen

Fra : Hamden Grimme

Dato : 23-03-10 12:17

Efter flere tråde med mange gode og forskellige råd om emnet, er det
nu tid til status og jeg må indrømme, at jeg lider af bukkefeber (den
tilstand en jæger kan komme i, når han har en buk på kornet og har
taget det bløde aftræk. Han begynder at ryste over hele kroppen).

Spørgsmålene kommer nederst i indlægget, så hvis I ikke gider at læse
mit selvterapeutiske gøvs, så scroll nedad!

Det er nu for alvor ved at gå op for mig, hvor stort projekt jeg har
gang i: udgravning til 170 meter mur, forskalling til samme og
efterfølgende blanding af og støbning med 13 tons beton.

Jeg har aldrig forestillet mig, at det er noget der kan gøres på en
weekend og jeg er aldrig veget tilbage for store haveprojekter, men
det her skræmmer mig lidt.

Jeg har gransket min ide og plan, foretaget et par småjusteringer,
studeret terrænet ude i haven og alt ialt kommet frem til den
konklusion, at det er det jeg gerne vil. Ideen er tilpas usædvanlig -
i egne øjne næsten et kunstværk - og ikke mindst vil det være
produktivt. Højbede med 60 cm god og porrøs jord vil være optimalt,
sammenlignet med den noget tunge og klæge jord i nul-højde, som jeg
har nu.

Jeg har uploadet den seneste revision af planen her:
<http://www.kulturcenter-ostsalling.dk/Plan-3.jpg>

I forhold til den første, har jeg måttet tilføje det der nu er bed nr.
5, for at få det ønskede antal kvadratmeter nyttebed, bl.a. fordi jeg
har reduceret bredden fra 120 til 100 cm. Desuden har jeg drejet
drivhuset, så det nu følger radius. Jeg har valgt at støbe i 10
centimeters tykkelse - 40 cm over og 40 cm under jordoverfladen.

Bed nr. 3, 4 og 6 er meget lange, hvilket kan være upraktisk, hvis man
skal om på den anden side. At bryde cirkeludsnittene med en
mellemgang, ødelægger helhedsindtrykket, så det vil jeg løse ved, med
passende mellemrum, at etablere stenter; et smalt trin på ydersiden af
bedet og en trædesten inde i bedet, hævet op i niveau med en bundstøbt
betonklods.

At lave forskalling og støbe alle bede på samme dag, vil være
uoverkommeligt. En løsning kunne være at købe forskalling nok til det
største bed og så genbruge til de øvrige. Jeg har talt med MSK, som
importerer disse plader og de sagde klart, at bøjelige MDF-plader ikke
vil kunne bruges til formålet. De er beregnet til interiør og lignende
og våd beton vil mere eller mindre opløse pladen. Nu vil jeg så
undersøge hvad der findes af filmbelagt krydsfiner (lige som bunden i
en trailer) der er tyndt nok til at kunne bøjes og stadig være stabilt
nok, støttet af, og fastgjort til, "stolper" naturligvis.

Spørgsmål 1:
De største bed (nr. 6 på tegningen) har krumme sider på ialt 36
løbende meter. Hvis jeg, af den ene eller den anden årsag, afstår fra
at bygge forskalling til hele bedet på een gang, vil jeg så kunne
flytte forskallingen og støbe af flere omgange med dages mellemrum?

Spørgsmål 2:
I den vejledning fra Portland, som en venlig sjæl linkede til, kan jeg
se blandingsforhold og mængder for beton i forskellige styrker. Hvis
jeg vælger "Fundament til parcelhuse" (det er jo ikke en
Hitler-bunker) og anvender støbemix + cement, når jeg frem til at jeg
til 13 kubikmeter beton skal bruge 2.275 kg cement og 34 kubikmeter
tilslag (støbemix). Kan det virkelig passe, at 34+ bliver til 13? Det
lyder vildt, synes jeg.

Spørgsmål 3:
Pris på støbemix kan jeg jo få hos en vognmand, men 2.275 kg cement
ringer man vel ikke bare og bestiller i det nærmeste byggemarked og
betaler hvad de forlanger? Jeg har søgt på nettet, men kan ikke rigtig
overskue hvor og hvordan jeg køber dette kvantum billigst (levering i
Viborg-området).

Spørgsmål 4:
Hvis vognmanden ikke har en kran eller en truck, så han kan stille
pallerne med cement i garagen, er det så tilstrækkeligt at wrappe
pallerne med uåbnede sække med presenning, så cementen ikke klumper?

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-03-10 13:28

Hamden Grimme wrote:

> [...]
> at bygge forskalling til hele bedet på een gang, vil jeg så kunne
> flytte forskallingen og støbe af flere omgange med dages mellemrum?

Sagtens, der kommer nok en kant du skal have pudset, men det slipper du jo
nok ikke for at gøre alligevel.

> [...]
> til 13 kubikmeter beton skal bruge 2.275 kg cement og 34 kubikmeter
> tilslag (støbemix). Kan det virkelig passe, at 34+ bliver til 13? Det

Ved ikke hvordan du kommer frem til det. På siden står der at du til 1m3
beton skal bruge 180 kg cement samt 1946 kg støbemix. Alternativt 0,16m3
cement og 1,18m3 støbemix. Det må give 2340 kg/2,08 m3 cement blandet med
25298 kg/ 15,34 m3 støbemix. Alt sammen forudsat at det rent faktisk er 13
m3 du skal bruge. Mon ikke du har tastet noget forkert i
rummængdeberegneren?

> [...]
> betaler hvad de forlanger? Jeg har søgt på nettet, men kan ikke rigtig
> overskue hvor og hvordan jeg køber dette kvantum billigst (levering i

Det er nok en trælast/byggemarked du skal have fat i. De kan sikkert give
dig en fin rabat på det, hvad den rigtige pris er har jeg ingen ide om.

> [...]
> pallerne med cement i garagen, er det så tilstrækkeligt at wrappe
> pallerne med uåbnede sække med presenning, så cementen ikke klumper?

Det er helt fint.

Skynd dig at få nogle priser på de materialer, jeg er ret overbevist om at
du ender med at få betonen leveret færdig. Hvis jeg skulle i gang med de
mængder ville jeg starte med at grave et hul jeg kunne lægge mig til at dø i
halvvejs.

Keller

Fra : Hamden Grimme

Dato : 23-03-10 14:20

On Tue, 23 Mar 2010, "Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> [...]
>cement og 1,18m3 støbemix. Det må give 2340 kg/2,08 m3 cement blandet med

Det er denne vejledning jeg refererer til:
http://www.aalborgportland.dk/go.aspx?to=media/pdf_filer/gds_avis_2009_ckh_www.pdf&navn=gds_avis_2009_ckh_www.pdf

Jeg ser i tabellen nederst på side 18, "Fundament til parcelhuse". Pr.
kubikmeter beton skal bruges:

175 kg cement
0,6 kubikmeter sand
0,8 kubikmeter sten
1,2 kubikmeter støbemix

De tre sidste slår jeg sammen til ren støbemix og hvis vægtfylden
ellers er nogenlunde den samme, tilgår altså 2,6 kubikmeter materiale
(+ cement). 2,6 x 13 = 33,8 kubikmeter.

Hvilken side kigger du på? jeg kan ikke finde det.

>Alt sammen forudsat at det rent faktisk er 13 m3 du skal bruge.
>Mon ikke du har tastet noget forkert i rummængdeberegneren?

170 meter mur i 10 cm tykkelse og en højde på 80 cm:
170 x 0,1 x 0,8 = 13,6. Huh?

>Skynd dig at få nogle priser på de materialer, jeg er ret overbevist om at
>du ender med at få betonen leveret færdig.

Ikke at jeg har spurgt på prisen, men det tror jeg ikke. Det vil kræve
at jeg forskaller så meget bed, at det passer med en kanonfuld på 8
kubikmeter.

Okay, nu er ideen med de dyre bøjelige MDF-plader taget af bordet, men
selv støbekrydsfiner og tilhørende træværk koster penge.

Men jeg tager dig på ordet og forespørger på levering af færdigblandet
beton.

>Hvis jeg skulle i gang med de
>mængder ville jeg starte med at grave et hul jeg kunne lægge mig til at dø i
>halvvejs.

Jeg har nogle polakker i omgangskredsen. De kan arbejde i 16 timer på
en pakke rugbrød og en grovhakket Stryhns.

Jeg ved ikke om jeg tror på reinkarnation, men med alle de projekter
jeg har planer om, er jeg simpelthen nødt til at satse på det

Fra : ABJ

Dato : 23-03-10 15:07

Spørgsmål 2:
[...]

Du har misforstået tabellen, det er enten sand/sten eller støbemix.

> 170 meter mur i 10 cm tykkelse og en højde på 80 cm:
> 170 x 0,1 x 0,8 = 13,6. Huh?

Forventet forbrug uden udstøbningsblokke
Fundamenter til parcelhuse
Beton 13,60 m3
Cement 2448 kg
Cement sække á 25 kg 98 stk.
Støbemix 16,04 m3

Støbemix koster ca. 200 kr/meter
Cement koster ca. 35 kr/sæk, mulighed for mængderabat

http://www.olt.dk/ har priser på færdigbeton,

Anvendelse: Sokkel/gulv
Sætmål: 60-120
Styrkeklasse: 12
Stenstørrelse mm: 16-32
Kr. pr. m³ beton: 910,00
Miljøtillæg pr. m³: 40,00
Råstof & brændstof tillæg pr. m³: 50,00
Båndaflæsning pr. m³: 180,00

Der er normalt et tillæg ved levering af mindre end 4-5 m3

Fra : Hamden Grimme

Dato : 23-03-10 19:05

On Tue, 23 Mar 2010, "ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> wrote:

>Du har misforstået tabellen, det er enten sand/sten eller støbemix.

Tak for korrektionen. Den var ikke ikke nem at gennemskue for lægmand.
Man kunne jo f.eks. have gjort skillestregen lidt federe, så det
fremgik at det forholdt sig sådan.

> [...]
> Støbemix 16,04 m3
>

>Støbemix koster ca. 200 kr/meter
>Cement koster ca. 35 kr/sæk, mulighed for mængderabat

Med de priser jeg har indhentet i dag, vil det koste mig 7.223 kroner
at blande 13 kubikmeter selv.

>http://www.olt.dk/ har priser på færdigbeton,
>
>Anvendelse: Sokkel/gulv
>Sætmål: 60-120
>Styrkeklasse: 12
>Stenstørrelse mm: 16-32
>Kr. pr. m³ beton: 910,00
>Miljøtillæg pr. m³: 40,00
>Råstof & brændstof tillæg pr. m³: 50,00
>Båndaflæsning pr. m³: 180,00

Hvis man lægger alle tillæggene til står en færdig meter i 1.180 kr.
og køber jeg det på et lokalt værk, må jeg nok bløde 100-200 kr. mere.
Ganger jeg det med 13, må jeg hoste op med 17-18.000. Der kan købes
mange øl og bjerge af rugbrød og leverpostej for differencen.

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 10:29

Hamden Grimme skrev:

> [...]
> Ganger jeg det med 13, må jeg hoste op med 17-18.000. Der kan købes
> mange øl og bjerge af rugbrød og leverpostej for differencen.

Komfort er ikke gratis - men yderst komfortabelt!

Måske at et kompromis ville være på sin plads:
Grav renderne og køb én hel 'kanon'-fuld med båndudlægning, og fordel
dét i renderne, hvorefter du, så at sige, har et fundament at arbejde
videre på!
Jeg er usikker på hvorvidt det er fornuftigt at støbe videre på afhærdet
beton, men at lade overfladen fremstå så grov som muligt og evt. stikke
en 'liggende stige' af rive-jern halvt i overfladen så det næste lag har
dét at 'gribe i', skulle vel være godt nok til sådant arbejde :-/

Sparetip:
Køb en rende-spade til sokkel-udgravningen: Det smallere blad/rende vil
spare dig betragteligt meget beton!

--
Armand.

Fra : Leif Neland

Dato : 24-03-10 19:21

Armand skrev:

> [...]
> en 'liggende stige' af rive-jern halvt i overfladen så det næste lag har
> dét at 'gribe i', skulle vel være godt nok til sådant arbejde :-/

Bortset fra at man kan rive sig forskrækkeligt på det, så hedder det
riojern eller rionet.
Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Armand

Dato : 24-03-10 20:12

Leif Neland skrev:

> Bortset fra at man kan rive sig forskrækkeligt på det, så hedder det
> riojern eller rionet.

Bare fordi byggemarkedernes reklameskribenter tolker ordet som 'rio'
behøver det jo ikke at være sandhed.
Jeg har altid hørt det nævnt som 'rive' á *riiv-net* og kan ikke se hvor
rio, der står for 'by' eller 'flod' kommer ind i billedet!?

--
Armand.

Fra : ABJ

Dato : 26-03-10 00:41

> [...]
> Jeg har altid hørt det nævnt som 'rive' á *riiv-net* og kan ikke se hvor
> rio, der står for 'by' eller 'flod' kommer ind i billedet!?

Det kaldes rionet fordi det oprindeligt blev produceret af fabrikken Rio som
også laver radiatorer.

Aksel

Fra : Hamden Grimme

Dato : 26-03-10 13:56

Fra : Armand

Dato : 26-03-10 15:44

Hamden Grimme skrev:

OK!
JEG er hermed omvendt!

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-10 15:24

On Tue, 23 Mar 2010 14:19:40 +0100, Hamden Grimme <hamden@grimme.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg ser i tabellen nederst på side 18, "Fundament til parcelhuse". Pr.

Det skal helt sikkert forståes som

_enten_

0,6 kubikmeter sand
0,8 kubikmeter sten

_eller_

1,2 kubikmeter støbemix.

Støbemix er jo "bare" en færdig blanding af sand og sten, velegnet til
beton.

> [...]
>selv støbekrydsfiner og tilhørende træværk koster penge.

>Men jeg tager dig på ordet og forespørger på levering af færdigblandet

Jeg undersøgte det for et par år siden og det var ikke så frygtelig
dyrt, når der var mængde på som i dit tilfælde. Det som dengang afholdt
mig fra det, var at når der kommer 5-8 m3, så har man en halv time til
at få betonbilen tømt ..... Det kunne jeg ikke overskue til mit projekt,
så jeg blandede selv de 5 m3 der skulle til. Dog over en uges tid

>Jeg ved ikke om jeg tror på reinkarnation, men med alle de projekter
>jeg har planer om, er jeg simpelthen nødt til at satse på det

Det er jo godt at have noget at give sig til - også når man er færdig
med det man laver nu

Jeg syntes dit projekt ser meget spændende ud.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-03-10 15:45

Hamden Grimme wrote:

> [...]

> Ikke at jeg har spurgt på prisen, men det tror jeg ikke. Det vil kræve
> at jeg forskaller så meget bed, at det passer med en kanonfuld på 8

Du kan helt sikkert få det billigere hvis du blander det selv, men jeg tror
ikke det bliver 2x25 tons slæbt ved håndkraft billigere. Det afhænger
selvfølgelig af hvor lang tid man har og hvor glad man er for
knokkelarbejde. Det har du selvfølgelig allerede sagt er en af dine
favoritter

Keller

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-03-10 17:46

Hamden Grimme wrote:

> At lave forskalling og støbe alle bede på samme dag, vil være
> uoverkommeligt.

Det kræver i hvertfald flere flok, og flere blandere.

Jeg har hjupet med at støbe betondæk hos forskellige venner, og hvis man har
1 til at blande, 1 til at køre bør(e), og 1 til at hælde ud, tager det ca.
10 timer (næsten uafbrudt) for 3-4 m3 beton.

Jeg har ikke prøvet med færre end 3 mand på opgaven, men det vil formentig
tage mere end 3 gange så lang tid.

Stig Johansen