Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Modblænde og indendørs foto
Fra : H

Dato : 21-03-10 13:24

Hvorfor ser man ofte, at selv professionelle fotografer har modlysblænde på
indenfor? Sluger den ikke lys? Skyldes det blot sløsethed eller et ønske om
at beskytte optikken? Eller er der noget jeg har misforstået?

På forhånd tak.

Mvh.
Henrik

Fra : Michaelbs

Dato : 21-03-10 13:35

"H" <no@way.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> på indenfor? Sluger den ikke lys? Skyldes det blot sløsethed eller et
> ønske om at beskytte optikken? Eller er der noget jeg har misforstået?

Den sluger ikke lys! Overhovedet ikke!. Kun eventuelt skadeligt lys (flare)
kan begrænses. modlysblænden er jo ikke indenfor optikkens synsfelt - så
ville den jo komme med på billedet.
Hvorfor skulle man tage den af og på hele tiden? De fleste har den enten på
hele tiden eller af hele tiden. Et temperaments spørgsmål.
Ja, den beskytter optikken.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-03-10 13:37

"H" <no@way.dk> skrev i meddelelsen
> Sluger den ikke lys?

Nej - ikke det lys, som skal ind i objektivet - det kommer jo ind lige
forfra uden at blive stoppet af noget.

> Skyldes det blot sløsethed

Næ . den skader ikke på samme måde som et forkert brugt filter kan gøre
det pga et ekstra lag glas.

> eller et ønske om at beskytte optikken?

Det kan det være - men samtidg gør den jo gavn, f.x. stopper uønsket lys
fra lamper og andet, der lyser fra siden.

Jan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-03-10 15:18

H wrote:
> Hvorfor ser man ofte, at selv professionelle fotografer har modlysblænde
> på indenfor? Sluger den ikke lys? Skyldes det blot sløsethed eller et
> ønske om at beskytte optikken? Eller er der noget jeg har misforstået?

Hm, det har jeg nu ikke sådan lige lagt mærke til, men nu du siger det,
så er det da vist rigtig nok. - Den eneste 'fornuftige' grund, jeg
kan se for det, er, at man kan undgå 'sidereflekser' fra store speejl-
og glaspartier både, når der bruges/ikke bruges blitz.

mvh. Erik Richard

Fra : ab©

Dato : 21-03-10 18:18

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> ...- Den eneste 'fornuftige' grund, jeg kan se for det, er, at man kan
> undgå 'sidereflekser' fra store speejl- og glaspartier både, når der
> bruges/ikke bruges blitz.

Må jo gælde uanset hvilke lyskilder, det drejer sig om

- Forskellen på om fotograferne bruger modlysblænde - eller ej - er måske
snarere, at Nikon stort set altid leverer modlysblænden med, hvorimod Canon
stort set aldrig gør det ...

ab©

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-03-10 18:30

"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> - Forskellen på om fotograferne bruger modlysblænde - eller ej - er måske
> snarere, at Nikon stort set altid leverer modlysblænden med, hvorimod
> Canon stort set aldrig gør det ...

Pudsigt - alle de Canon objektiver jeg har og har haft blev leveret med
modlysblænde.
(Jeg ved godt at det ikke gælder alle Canon objektiver)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-03-10 22:24

On 2010-03-21 18:18:28 +0100, "ab�" <huskFJERN@DETTEc.dk> said:

> [...]
> snarere, at Nikon stort set altid leverer modlysblænden med, hvorimod Canon

Ikke rigtigt. Alle L-objektiver fra Canon har modlysblænde med. Ingen
af mine ikke-L havde modlysblænde med.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-03-10 00:06

ab© wrote:

> Må jo gælde uanset hvilke lyskilder, det drejer sig om

Såmænd, men jeg synes nu, det er yderst sjælden, jeg har været ude for,
at det har været nødvendigt ved alm. indendørsfotografering i lokaler
med std. belysning - bortset lige fra store lokaler med 'åbne'
neonarmaturer...

> - Forskellen på om fotograferne bruger modlysblænde - eller ej - er måske
> snarere, at Nikon stort set altid leverer modlysblænden med, hvorimod Canon
> stort set aldrig gør det ...

Aha! - så det er på den måde, man altså kan kende Nikon-børgerne fra
ditto Canon-børger. - Men du har da ret, - jeg har ingen orig. Canon
objektiver, hvor modlysblænden fulgte med i prisen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-03-10 09:15

> Men du har da ret, - jeg har ingen orig. Canon
> objektiver, hvor modlysblænden fulgte med i prisen...

L-Glas har altid modlysblænde med ..

/thomas

Fra : Peter Engelsted Jona~

Dato : 22-03-10 19:39

ab© skrev:
> [...]
> snarere, at Nikon stort set altid leverer modlysblænden med, hvorimod Canon

Fordom eller uvidenhed!

Jeg har da Canon objektiver, som blev leveret med modlysblænde (i L-serien)!

--
vh/Peter E. Jonasen
www.kvv73.dk - www.digitaltog.dk - www.digital-train.com

Mine bogudgivelser:
http://www.blurb.com/bookstore/search?search=pejft&author=1

Mine billeder: http://www.istockphoto.com/pejft

Fra : ab©

Dato : 22-03-10 23:31

"Peter Engelsted Jonasen" <peter@jonasen.eu> skrev i en meddelelse
> Jeg har da Canon objektiver, som blev leveret med modlysblænde (i
> L-serien)!

Det er så nok her forskellen ligger - jeg har INGEN Nikon-objektiver, som
købt fra nyt ikke var incl. modlysblænde

ab©

Fra : H

Dato : 21-03-10 19:32

> [...]
> på indenfor? Sluger den ikke lys? Skyldes det blot sløsethed eller et
> ønske om at beskytte optikken? Eller er der noget jeg har misforstået?

Tak for mange gode svar

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-03-10 22:26

On 2010-03-21 13:24:17 +0100, "H" <no@way.dk> said:

> [...]
> modlysblænde på indenfor? Sluger den ikke lys? Skyldes det blot
> sløsethed eller et ønske om at beskytte optikken? Eller er der noget

Modlysblænde er beregnet på at ikke vedkommende lys ikke skal ind i
objektivet. Ideelt set skal modlysblænden starte lige fra det synlige
for sensoren. Ekstra lys forringer kontrast og formenlig også opløsning.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-03-10 22:53

On 21-03-2010 13:24, H wrote:
> Hvorfor ser man ofte, at selv professionelle fotografer har modlysblænde
> på indenfor?

Bruger altid modlysblænde. Sparer om ikke andet glasset for lidt snavs
og skub.

Sluger den ikke lys?

Jo, det er meningen med den. Den skal "sluge" lyset uden for billedfeltet.

--
Kh. Søren
http://www.facebook.com/pages/Soeren-Friberg-photography/378651830060

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-03-10 23:17

On 21-03-2010 22:52, Soeren Friberg wrote:

> Bruger altid modlysblænde. Sparer om ikke andet glasset for lidt snavs
> og skub.
>
> Sluger den ikke lys?
>
> Jo, det er meningen med den. Den skal "sluge" lyset uden for billedfeltet.

I øvrigt kommer jeg i tanke om, at min tidligere Nikkor 18-200mm lavede
kraftig ekstra vignetering på 18mm med både filter og modlysblænde. Jeg
oplever ikke dette problem med nuværende optik.