Lejlighed kun til pige, ikke neger
Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 02:13

Jeg skal lige høre jer, om det er lovligt at udleje en lejlighed kun til
piger? Altså i salgsannoncen står: "Lys, pæn lejlighed tæt på centrum
udlejes hurtigt til pige."
Kunne der i praksis også have stået "udlejes ikke til negere, kun til
hvide?"
Er det lovligt at selektere på den måde eller?

Mvh
Ole

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-03-10 04:53

Ole <-> wrote:

> [...]
> hvide?"
> Er det lovligt at selektere på den måde eller?

Kloster søger nonne?

--
13: For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation

Fra : Jubii

Dato : 21-03-10 07:14

"Ole" <-> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvide?"
> Er det lovligt at selektere på den måde eller?

Hvilken lov skulle forbyde det?

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-10 05:04

Jubii wrote:
> Hvilken lov skulle forbyde det?

Det er jo netop dét jeg spørger om.

Ole

Fra : Jubii

Dato : 22-03-10 09:50

"Ole" <-> skrev i meddelelsen

> Det er jo netop dét jeg spørger om.
>
> Ole

Du spørger om en lov der tillader det.
"Er det lovligt at selektere på den måde eller?"

Fra : /Peter

Dato : 21-03-10 07:54

"Ole" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvide?"
> Er det lovligt at selektere på den måde eller?

Man bruiger vist ikke ordet neger mere, hvornår har du sidts kune købe
negerboller?

Fra : Tomtomog meget tom

Dato : 22-03-10 08:27

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> "Ole" <-> skrev i en meddelelse
>

> Man bruiger vist ikke ordet neger mere, hvornår har du sidts kune købe
> negerboller?

Neger (afledt af det latinske ord niger, "sort") er en traditionel dansk
betegnelse for et menneske, der har sort hud eller er af negroid afstamning

Hvor er problemet ? Jeg kan kun sige at folk der IKKE bruger ordet Neger må
have et problem, da de tillægger ordet en betydning det ikke har og dermed
opfatter ordet nedsættende, hvilket automatisk giver et ide om denne persons
holdninger.. Hvis man ikke mener der er forskel på folk betyder ordet neger
blot sort menneske.

Hvad vil du eller kalde en neger ? Afrikansk-dansker ? Også hvis det er en
neger fra frankrig eller amerika ? Eller en der er opvokset i dk ?

Kan afrikansk-dansker ikke opfattes nedladende ?

Verden bliver ikke bedre af at man ændre ord, man skal ændre holdninger.

Fut politik

Fra : Ivan Johansen

Dato : 22-03-10 09:50

On 22-03-2010 08:26, Tomtomog meget tom wrote:
> Hvad vil du eller kalde en neger ?

Det hedder en pigmentudfordret.

Ivan Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 23-03-10 21:49

Ivan Johansen skrev:

> Det hedder en pigmentudfordret.

Det må vel nærmere være os blegansigter, der er pigmentudfordrede.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : alexbo

Dato : 21-03-10 09:40

"Ole" <-> skrev

> [...]
> hvide?"
> Er det lovligt at selektere på den måde eller?

Ja.
Lov om forbud mod forskelsbehandling gælder ikke for private.

§ 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på grund
af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering nægter at betjene den pågældende på samme vilkår som
andre, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 21-03-10 09:51

"alexbo" skrev

> Ja.
> Lov om forbud mod forskelsbehandling gælder ikke for private.

Der er så ingen særlig grund til at mene det er privat udlejning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 16:43

alexbo wrote:

> [...]
> oprindelse, tro eller seksuelle orientering nægter at betjene den
> pågældende på samme vilkår som andre, straffes med bøde, hæfte eller

Mange tak for det - indtil nu - eneste saglige svar.
Hvad nu hvis udlejer er registreret som erhvervsdrivende med cvr-nummer? Er
udlejer så privat eller et firma?

Mvh Ole

Fra : Jubii

Dato : 21-03-10 19:30

"Ole" <-> skrev i meddelelsen

> Mange tak for det - indtil nu - eneste saglige svar.

da resten har været spørgsmål, må du forklare den højrøvede sætning.

> Hvad nu hvis udlejer er registreret som erhvervsdrivende med
> cvr-nummer? Er udlejer så privat eller et firma?

Loven gælder kun for det spørgsmål du stillede, og ikke for en udlejer.

Fra : Søren Larsen

Dato : 05-04-10 15:48

Den 21-03-2010 19:30, Jubii skrev:
> "Ole"<-> skrev i meddelelsen

> da resten har været spørgsmål, må du forklare den højrøvede sætning.

Det eneste højrøvede jeg kan få øje på i denne tråd er da dine kommentarer!

Fra : alexbo

Dato : 21-03-10 20:07

"Ole" <-> skrev

> Hvad nu hvis udlejer er registreret som erhvervsdrivende med cvr-nummer?
> Er udlejer så privat eller et firma?

Firma, hvis ejeren er erhvervsdrivende med udlejning som erhverv.

Man er det bare et firma der har en lejlighed de har brugt til personale og
nu vil leje den ud i et halvt år, er jeg ikke sikker på at de er omfattet af
loven.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-03-10 08:36

alexbo wrote:

> Man er det bare et firma der har en lejlighed de har brugt til personale
> og nu vil leje den ud i et halvt år, er jeg ikke sikker på at de er
> omfattet af loven.

Hvis jeg læser den § du citeret, står der intet om køn, så 'piger' (jfr.
subj) er vel ikke omfattet af loven under nogen omstændigheder?

Stig Johansen

Fra : alexbo

Dato : 22-03-10 09:48

"Stig Johansen" skrev

> Hvis jeg læser den § du citeret, står der intet om køn, så 'piger' (jfr.
> subj) er vel ikke omfattet af loven under nogen omstændigheder?

Nej jeg er enig, jeg er ikke engang sikker på at "nægter at betjene"
omfatter at udleje en lejlighed.

Jeg kom skævt ind i emnet, starter med at forudsætte at der er tale om
privat udlejning, en lejlighedsejer der vil leje sin lejlighed ud til en
pige.
Ingen problemer i det.
Det går op for mig at det var der ingen grund til at mene at der er tale om
privat, så begrundelsen for svaret falder væk.
Næste spørgsmål går på forskellen på firma og privat, det har reelt ikke
noget med forskellen på pige og neger at gøre, men de burde være skilt ad
fra starten.

Jeg starter forfra, det vil være forbudt i forbindelse med erhvervsmæssig
udlejning at frasortere negre, tyrkere, homoseksuelle, katolikker og
svenskere.
Om det vil være forbudt at frasorte mænd er mere tvivlsomt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-03-10 12:59

"Ole" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvide?"
> Er det lovligt at selektere på den måde eller?

Et oplagt sted at starte med at kikke er Ligestillingsloven, eller
"Bekendtgørelse af lov om ligestilling af kvinder og mænd" som den også
hedder.
Er der tale om en privat udlejer, kan jeg dog ikke få ham presset ind her.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-03-10 07:37

Den Sun, 21 Mar 2010 07:53:51 +0100 skrev /Peter:

> Man bruiger vist ikke ordet neger mere, hvornår har du sidts kune købe
> negerboller?

Nu hedder de "Boller af anden etnisk oprindelse"

--
Karl Erik.