Sagsfremstilling?
Fra : /Peter

Dato : 20-03-10 22:36

Er der nogle der har link til hvordan en sagsfremstilling bedst er
udformet, eller er der nogle der kunne øsnke at hjælp med udforminingne
af en, mod betaling naturligvis.
Sagen drejer ig om indrivelse af gæld.
Har advokat på sagen, vil lave sagsfremsillingen uden hjælp fra dem, de
ordner nogle andre ting...

Fra : Karina Jensen

Dato : 21-03-10 10:44

[klip]
"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sagen drejer ig om indrivelse af gæld.
> Har advokat på sagen, vil lave sagsfremsillingen uden hjælp fra dem, de

Jeg har lavet rigtig mange sagsfremstillinger og læst rigtig mange
sagsfremstillinger. Fælles er, at der ikke er nogen fast skabelon for,
hvordan man skriver sådan én.

En sagsfremstilling har til formål at belyse de relevante aspekter i en sag
fra start til slut. Med relevante aspekter mener jeg de aspekter, som har
sammenhæng med den problemstilling, som sagsfremstillingen skal ligge til
grund for. Der er ikke nogen fast standard for, hvor lang en
sagsfremstilling skal være. Det kommer an på sagen. Men som jeg skrev, så
bør en sagsfremstilling kun indeholde relevante aspekter for sagen. Og så er
det rigtig væsentligt, at man afholder sig fra at bruge værdiladede udtryk.
Prøv at holde sagsfremstillingen i et så objektivt sprog som muligt. Få
gerne en anden uden tilknytning til sagen til at læse den igennem, inden den
bliver sendt.

/Karina

Fra : /Peter

Dato : 21-03-10 19:39

"Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> [klip]
> Prøv at holde sagsfremstillingen i et så objektivt sprog som muligt.
> Få gerne en anden uden tilknytning til sagen til at læse den igennem,
> inden den bliver sendt.

Mange tak Karina, det var vist det jeg efterlyste,.
Jeg har ldit problmer med aty fremstille en lidt kompliceret sag, og
tænke at en
kronologisk fremstilling ville virke bedst, men har nu lavet begge dele,
med henvisning til uddybende bekærkninger og korrespondancer i bilag.
Jeg ved dog ikke om bilag kan indgå i en sagsfremstilling.

Fra : Karina Jensen

Dato : 21-03-10 19:47

[klip]

> [...]
> med henvisning til uddybende bekærkninger og korrespondancer i bilag.
> Jeg ved dog ikke om bilag kan indgå i en sagsfremstilling.

Som nævnt, så er der ikke nogen fast skabelon for, hvordan du skal lave en
sagsfremstilling. Formålet med sådan én er, at du får skitseret et
hændelsesforløb på en overskuelig måde, og der synes jeg, at det virker som
en rigtig fin idé at gøre det i kronologisk rækkefølge. Det er også helt
fint at henvise til bilag. Det gør man ofte. Husk så bare at give dem
tydelige bilagsnumre og overstreg også gerne de passager, som du henviser
til i bilagene, så du gør læsningen for modtageren så let som muligt.

Du skriver, at du har lavet to versioner af sagsfremstillingen. Den ene er i
kronologisk rækkefølge. Hvad er den anden? Det er jeg ikke helt sikker på,
at jeg har fanget.

/Karina

Fra : /Peter

Dato : 21-03-10 19:55

> [...]
>
> Du skriver, at du har lavet to versioner af sagsfremstillingen. Den
> ene er i kronologisk rækkefølge. Hvad er den anden? Det er jeg ikke

Den kronologiske er en lidt kortere version, med vægt på dato for
hændelsene (bestilling og betaling mm.)
en slags oversigt, mens den "anden" er een lang forklaring der beskriver
hændelserne mere uddybende. Begge med henvisning til bilag og faktura
mm.

Fra : Karina Jensen

Dato : 21-03-10 20:00

[klip]
> [...]
> hændelserne mere uddybende. Begge med henvisning til bilag og faktura mm.

Hej Peter

Den kortere version lyder næsten som en tidslinje. Sådan én kan du også fint
vedlægge for overskuelighedens skyld, hvis det er en så langvarig og
kompliceret sag, som du beskriver.

/Karina

Fra : /Peter

Dato : 21-03-10 20:04

> [...]
> også fint vedlægge for overskuelighedens skyld, hvis det er en så
> langvarig og kompliceret sag, som du beskriver.

Det vil jeg gøre, mange tak for din interesse Karina

Fra : Karina Jensen

Dato : 21-03-10 20:05

[klip]

> Det vil jeg gøre, mange tak for din interesse Karina

Ingen årsag.

Nu hvor du har lavet dit materiale, så synes jeg, som jeg har skrevet før,
at du skal få én, som ikke kender til sagen, til at læse den igennem. Mange
års erfaring siger mig, at selv om man selv tror, at man har været objektiv,
så er det rigtig svært, når det er ens egen sag, det handler om.

Og som nævnt - husk bilagsnummerering.

/Karina

Fra : /Peter

Dato : 21-03-10 20:17

> [...]
> igennem. Mange års erfaring siger mig, at selv om man selv tror, at
> man har været objektiv, så er det rigtig svært, når det er ens egen

Lige præcis, mange igen Karina...