Alusutter til Megane Scenic
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 20-03-10 14:44

Hej

Havde her i løbet af vinteren købt et par aluruller til min megane
scenic fra 98, idag i forbindelse med ½ check af bremsere skulle de da
lige prøve monteres, så man fik syn for sagen. Der opdager jeg, at man
på tromlerne bagpå har sat 2 skruer der sidder uden på navet, dvs de
stikker ca 1 mm uden for anlægsfladen. Alurullerne er jo som alle
andre jeg har haft, med helt plan anlægsflade. Er vi ude i at man skal
ha haft i nogle mærkebestemte eller skal de bare en tur i
søjleboremaskinen

Kan i øvrigt anbefale at give de tilsvarende skruer der holder
skiverne foran en gang kobberfedt inden montering, så er man fri for
at bore dem ud

Stefan

Fra : alexbo

Dato : 20-03-10 22:39

"Stefan Jacobsen" skrev

> [...]
>andre jeg har haft, med helt plan anlægsflade. Er vi ude i at man skal
>ha haft i nogle mærkebestemte eller skal de bare en tur i

Søjleboremaskinen, men lav hullerne præcist og ens og på alle hjul hele
vejen rundt, så uanset hvilke hjul og hvordan hjulene sættes på så er der
et hul til skruen.
Du kan også vælge at smide skruerne væk, de er der kun for at tromlen ikke
skal falde af ved hjulskift.
På biler med bolte forhindrer de også at tromlen drejer sig ved hjulskift så
man ikke kan ramme gevindet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 07:20

Stefan Jacobsen skriver:

> [...]
> andre jeg har haft, med helt plan anlægsflade. Er vi ude i at man skal
> ha haft i nogle mærkebestemte eller skal de bare en tur i

Er det ikke nærmere tromlerne der skal i søjleboresmakinen, så der kan
komme undersænkede skruer i?

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 08:18

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Stefan Jacobsen skriver:

> Er det ikke nærmere tromlerne der skal i søjleboresmakinen, så der kan
> komme undersænkede skruer i?

Er det 6 mm gevind, kan han købe en af de undersænkede torxskruer på 16 mm,
der sidder på en Galph. Så kommer der da lidt kvalitet i den bil.

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 21-03-10 10:07

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Er det 6 mm gevind, kan han købe en af de undersænkede torxskruer på 16
> mm, der sidder på en Galph. Så kommer der da lidt kvalitet i den bil.

Der er allerede mere kvalitet i den end i en forklædt Skoda/Seat med mindre
plads og større prislap - ingen grund til at forringe den med dele fra et
underlødigt produkt

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-03-10 11:15

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Der er allerede mere kvalitet i den end i en forklædt Skoda/Seat med
> mindre plads og større prislap - ingen grund til at forringe den med dele
> fra et underlødigt produkt

Hvad sammenligner du med? (model)
Hvilke personllige erfaringer har du med Seat og Skoda?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 11:19

"Mogens (K)" skriver:

> Hvad sammenligner du med? (model)
> Hvilke personllige erfaringer har du med Seat og Skoda?

Manden laver gas......

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:24

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Mogens (K)" skriver:

> Manden laver gas......

Lidt sjov skal han jo have, Staklen kører jo svjh Mærcerskrammel og Reno.

--
- Frank

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-03-10 11:31

> Lidt sjov skal han jo have, Staklen kører jo svjh Mærcerskrammel og Reno.

Vi har alle vore favoritter, men konstant at fremture med at Renault er det
bedste produkt, ka' bli' for meget. Især når virkeligheden afspejler noget
andet. Ja, jég har kørt mange km i både Seat og Renault

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 11:47

"Mogens (K)" skriver:

> Vi har alle vore favoritter, men konstant at fremture med at Renault er det
> bedste produkt, ka' bli' for meget. Især når virkeligheden afspejler noget
> andet. Ja, jég har kørt mange km i både Seat og Renault

Det er vel blot på samme niveau som Frank og VW?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-03-10 11:50

> Det er vel blot på samme niveau som Frank og VW?

Og Klaus

Ligesom Mogens ka' li' BMW. Næh jeg mener, der er forskel på fremturingen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 12:05

"Mogens (K)" skriver:

> Og Klaus

Tjah, jeg sidder nu ikke ligefrem og fremhæver VW for hverken det ene
eller det andet - gør jeg?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-03-10 13:29

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 13:34

"Mogens (K)" skriver:

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

Nu smiler du, men prøv at finde indlæg, hvor jeg skamroser VW....

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 13:56

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Mogens (K)" skriver:

> Nu smiler du, men prøv at finde indlæg, hvor jeg skamroser VW....

Klaus for satan. Tag dig nu sammen.

Så lidt selverkendelse kan et menneske sgu da ikke have.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 13:55

Mogens (K) wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4BA5FD78.A3478311@du.kan.finde.den...

Fortryder at jeg ikke bare som dig kom en underfundig smiley.

Helt ærlig Klaus. Du er temmelig mærkefrelst.

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 13:54

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Mogens (K)" skriver:

> Tjah, jeg sidder nu ikke ligefrem og fremhæver VW for hverken det ene
> eller det andet - gør jeg?

Klaus for satan - Det sagde du ikke?

Du er prædiker sgu da værre end en Jehovas Vidne. Kun Henrik er værre.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 13:56

Frank Leegaard skriver:

> Du er prædiker sgu da værre end en Jehovas Vidne. Kun Henrik er værre.

Hvis det er så slmet, så finder du lige 20 msg id's fra indlæg skrevet
i år, hvor jeg "prædiker" - det kan da ikke være så svært.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:03

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Frank Leegaard skriver:

> Hvis det er så slmet, så finder du lige 20 msg id's fra indlæg skrevet
> i år, hvor jeg "prædiker" - det kan da ikke være så svært.

Det behøver jeg ikke. Alle her ved jeg har ret.

Men herregud. Hvis ikke man synes om "sit" bilmærke ville det da være
mærkeligt.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 14:08

Frank Leegaard skriver:

> Det behøver jeg ikke.

Nå, det kunne du ikke. Så bare 5 i løbet af de sidste 2 måneder.
Kom nu, eller taler du nu bare tom luft igen?

> Men herregud. Hvis ikke man synes om "sit" bilmærke ville det da være
> mærkeligt.

Det er forskel på at "syntes om" og så håne alt muligt andet som du
gør.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:16

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Frank Leegaard skriver:

> Nå, det kunne du ikke. Så bare 5 i løbet af de sidste 2 måneder.
> Kom nu, eller taler du nu bare tom luft igen?

Tom luft? Næppe. Ejheller manglende selverkendelse.

> Det er forskel på at "syntes om" og så håne alt muligt andet som du
> gør.

Håne`?

Du lever vist en for beskyttet tilværelse hvis du ikke kan tage lidt sjov og
ballade og modsigelse.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 14:21

Frank Leegaard skriver:

> Tom luft? Næppe. Ejheller manglende selverkendelse.

Så find dem dog - eller er dit problem at det kan du ikke?

> Håne`?

Ja.

> Du lever vist en for beskyttet tilværelse hvis du ikke kan tage lidt sjov og
> ballade og modsigelse.

Det kan jeg sagtens - det er intet problem.

Men som Mogens skrev, er der nogen der er trættende at høre på i
længden. Omend jeg deler en del af din enthusiasme omkring VW, er min
opførsel en helt anden.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-03-10 14:24

> Men som Mogens skrev, er der nogen der er trættende at høre på i
> længden. Omend jeg deler en del af din enthusiasme omkring VW...

Så I 2 burde jo egentlig stå sammen istedet for at kives, ik'

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:38

Mogens (K) wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen
>
> Så I 2 burde jo egentlig stå sammen istedet for at kives, ik'

Kives og kives er vel så meget sagt. Enhver rigtig mand tager en rask
diskussion og er lige så gode venner bagefter.

Men da Klaus pludselig ikke længere så sig selv som VW-evangelist, var jeg
bare ved at falde ned fra stolen.

Det næste bliver vel at Henrik fraskriver sig Såb?

--
- Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:36

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Frank Leegaard skriver:

> Så find dem dog - eller er dit problem at det kan du ikke?

Alle her ved at jeg kan finde masser af eksempler. Når din selverkendelse er
så svag at du ikke kan se hvordan det forholder sig, tror jeg ikke på det er
umagen værd.

> [...]
>
> Men som Mogens skrev, er der nogen der er trættende at høre på i
> længden. Omend jeg deler en del af din enthusiasme omkring VW, er min

Det står dig frit for. Jeg tror ikke på jeg er mere entusiatisk end du er.
Jeg laver bare mere gøgl og ballade om det. At kunne hidse sig op over en
sjov bemærkning om en skrue, fortæller mere end tusind ord om at man mangler
overskud og humoristisk sans.

Er dit problem at du omgåes for lidt mænd i hverdagen og det derfor bliver
noget tutte-nuttet kvindesnak?

I min omgangskreds morer vi os da meget over at svine hinandens biler til.

Det hører da med til at være mand. Kan man ikke tåle mosten, er det bare
synd.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 14:47

Frank Leegaard skriver:

> Alle her ved at jeg kan finde masser af eksempler.

Så gør det dog. Bare 5 indlæg i løbet af de sidste 2 måneder.

Eller tør du ikke?

> Det står dig frit for. Jeg tror ikke på jeg er mere entusiatisk end du er.

Jo.

> Er dit problem at du omgåes for lidt mænd i hverdagen og det derfor bliver
> noget tutte-nuttet kvindesnak?

Nej.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 14:52

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Frank Leegaard skriver:

> Så gør det dog. Bare 5 indlæg i løbet af de sidste 2 måneder.
>
> Eller tør du ikke?

Tør? Tag dig nu sammen. Alle her ved jo jeg har ret.

> Jo.

Så anskaf dig lidt humoristisk sans.

> Nej.

Er det ene mænd uden nosser du omgåes da, siden du er så forpint over lidt
drilleri?

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 15:38

Frank Leegaard skriver:

> Tør? Tag dig nu sammen. Alle her ved jo jeg har ret.

Nej, det ved de jo ikke og du kan jo ikke besvise det.

> Er det ene mænd uden nosser du omgåes da, siden du er så forpint over lidt
> drilleri?

Jeg er såmænd ikke forpint.

Klaus

Fra : Volger Garfield

Dato : 21-03-10 20:13

Så find dem da, KylleRylle!

Volger

Fra : Volger Garfield

Dato : 21-03-10 20:13

On Sun, 21 Mar 2010 14:02:35 +0100, "Frank Leegaard"

Definér "alle".

Volger

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 13:53

Mogens (K) wrote:
> [...]
>
> Og Klaus
>
> Ligesom Mogens ka' li' BMW. Næh jeg mener, der er forskel på

Man kan vist erklæres klinisk idiot hvis man mener at det gør en forskel om
en skrue der intet holder kommer det ene eller det andet sted fra. Når man
så samtidigt overser en smiley er det vist fastslået.

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 22-03-10 21:11

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det bedste produkt, ka' bli' for meget. Især når virkeligheden afspejler
> noget andet. Ja, jég har kørt mange km i både Seat og Renault

Jamen - så find du bare et enkelt sted, hvor jeg postulerer det. God jagt

Hvis jeg nu virkelig mente - og påstod - at Renault var det bedste produkt
på markedet - er det så ikke pudsigt, at jeg har 2 andre mærker?

Skulle smiley'en ikke have fået en klokke til at ringe, så var det et lille
drilleri - for at drille de sande mærkefanatikkere. Følte du dig truffet?

Fra : KASO

Dato : 22-03-10 21:07

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Lidt sjov skal han jo have, Staklen kører jo svjh Mærcerskrammel og Reno.

Så husker du ikke helt rigtigt....

Jeg kører MB og Toyota.....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 11:19

KASO skriver:

> Der er allerede mere kvalitet i den end i en forklædt Skoda/Seat med mindre
> plads og større prislap - ingen grund til at forringe den med dele fra et
> underlødigt produkt

ROFL....

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:25

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> KASO skriver:

> ROFL....

Det morer mig skam også altid når folk taler som de har forstand til.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 21-03-10 11:57

"Frank Leegaard" skrev

> Det morer mig skam også altid når folk taler som de har forstand til.

Ja det er en fornøjelse, det er knapt så sjovt med alle de andre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 13:56

alexbo wrote:
> "Frank Leegaard" skrev

> Ja det er en fornøjelse, det er knapt så sjovt med alle de andre.

Der er sgu da ikke andre.

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 22-03-10 21:12

> Det morer mig skam også altid når folk taler som de har forstand til.

Jeps - også jeg....

Derfor morede jeg mig også over din bemærkning - og besluttede mig for at
drille lidt igen. Jeg havde dog ikke forestillet mig en sådan krig mens jeg
vendte ryggen til......

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:22

KASO wrote:
> [...]
>>

> Der er allerede mere kvalitet i den end i en forklædt Skoda/Seat med
> mindre plads og større prislap - ingen grund til at forringe den med

Misundelse kan antage mange grumme og grimme ansigter.

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 22-03-10 21:14

> Misundelse kan antage mange grumme og grimme ansigter.

Ja - det demonstrerede du jo tydeligt ved din bemærkning - men du kan da
bare købe dig en Renault, hvis du er så misundelig

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 22-03-10 13:39

On Mar 21, 8:13 pm, Volger Garfield <Vol...@nowhere.invalid> wrote:

> Defin r "alle".
>
> Volger

HOLD NU KÆFT KÆLLINGER svaret er jo kommet!

Stefan

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 21-03-10 01:50

On Mar 20, 10:38 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> skal falde af ved hjulskift.
> På biler med bolte forhindrer de også at tromlen drejer sig ved hjulskift så

De får lov at blive siddende, livet er for kort til at sidde og kæmpe
med

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 21-03-10 01:51

On Mar 21, 7:20 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Stefan Jacobsen skriver:

> Er det ikke n rmere tromlerne der skal i s jleboresmakinen, s der kan
> komme unders nkede skruer i?
>
> Klaus
> --
>   Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
>      Min egen hjemmeside nu med nyt dom nehttp://www.moppe.dk
>     S lges 15" st lf lge med Michelin Alpin vinterd k til VW Golf

Det skal undersøges, men er umiddelbart ikke sikker på der er gods til
det.

Stef

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 09:07

Stefan Jacobsen wrote:

> Det skal undersøges, men er umiddelbart ikke sikker på der er gods til
> det.

Hullet har jo ingen styrke. Det er kun til at sikre at tromlen er placeret
korrekt når hjul er afmonteret. Så snart hjul er monteret, overtager
hjulbolte styrken. Så selvom du næsten borer hele godset væk, vil jeg mene
at det ikke betyder en døjt.

--
- Frank

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 21-03-10 01:51

On Mar 21, 8:18 am, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk>
wrote:

> Er det 6 mm gevind, kan han købe en af de undersænkede torxskruer på 16 mm,
> der sidder på en Galph. Så kommer der da lidt kvalitet i den bil.
>

> --
>  - Frank

Hjælper vist ikke meget hvis der ikke er hul til hovedet alligevel.

Stef

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 09:04

Stefan Jacobsen wrote:

> Hjælper vist ikke meget hvis der ikke er hul til hovedet alligevel.

Det havde Klaus jo råd for. Dem i en Galph er til undersænkede huller.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-10 09:02

Stefan Jacobsen skriver:

> Det skal undersøges, men er umiddelbart ikke sikker på der er gods til
> det.

Det var da den letteste løsning. Alternativt finder du nogle skruer
med mindre hoved - skruen er vel kun til for at hjælpe, ikke for at
holde tromlen når man bremser?

Klaus

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 21-03-10 02:16

On Mar 21, 9:07 am, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk>
wrote:

> [...]
> korrekt når hjul er afmonteret. Så snart hjul er monteret, overtager
> hjulbolte styrken.  Så selvom du næsten borer hele godset væk, vil jeg mene

Andet end kampen med at få tingene til at passe sammen, men det jo et
luksus problem

Stef

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:27

Stefan Jacobsen wrote:

> Andet end kampen med at få tingene til at passe sammen, men det jo et
> luksus problem

Hullet er vel boret i forvejen? Det skal vel bare undersænkes. Udfordringen
med fælgen virker IMHO større.

Nuvel. Det kan være lidt mere bøvlet at sætte hjul på uden "handicaphjælper"
:-/

--
- Frank

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-03-10 14:00

Frank Leegaard wrote:

> [...]
> med fælgen virker IMHO større.
>
> Nuvel. Det kan være lidt mere bøvlet at sætte hjul på uden "handicaphjælper"

Audi har leveret en lang plastic"bolt" uden hovede med i værktøjssættet
på min 80'er - den holder så skiven på plads under hjulskiftet, hvis man
gider sætte den i når den første bolt er ude. Den holder selvfølgelig
også fælgen i korrekt position, så alt i alt kan det være en god hjælp -
især i mørke.

--
vh
Torben

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 21-03-10 04:41

On Mar 21, 11:31 am, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Vi har alle vore favoritter, men konstant at fremture med at Renault er det
> bedste produkt, ka' bli' for meget. Især når virkeligheden afspejler noget
> andet. Ja, jég har kørt mange km i både Seat og Renault

Tjaa indtil videre har jeg ikke været imporneret af vognen, men det
kan også ha noget at gøre med den tidligere ejers mangel på indsigt i
hvordan man laver og vedligeholder en bil! Kobling, motorophæng (som
mekkeren valgte ikke at skifte som medførte en del andre rep.),
kalibre, diverse bremse dele, tændspoler, lambda sonde, udstødning,
katalysator. Der til kommer en udstødningsmanifold etc.. men ikke
meget anderledes end det jeg ikke har oplevet med de mitsu'er eller
Vw'er jeg har haft. gamle biler=mange reperationer.

Men ud over det kører den sgu fint, jeg sidder tilpas i den, der er
rimeligt plads til alle 3 øgler og der kan være et godt stort indkøb i
den når man triller over grænsen og da vi primært bruger den til
transport af familien og ikke til at pendle i er det ikke det store
problem at den ikke altid er optimal. Så længe vi kan bremse, styre og
har fornuftigt vejgreb

Stef