Højbede i køkkenhaven
Fra : Hamden Grimme

Dato : 21-03-10 00:32

Nu er jeg kommet så langt med planen for indretning af køkkenhaven, at
jeg har uploadet et billede på adressen
http://www.kulturcenter-ostsalling.dk/plan.jpg

Jeg har i tidligere tråde fået forskellige ideer til hvordan jeg laver
højbede i bløde og buede former, men er endt med at tage udgangspunkt
i et aktuelt tilbud på 5 cm herregårdssten, som jeg vil vende på
højkant og "mure" højbedene op og efterfølgende klaske cement på -
enten glatte ud med hænderne, eller bruge et pudsebrædt og børste det
bagefter, så det bliver lidt rustikt at se på. Til slut males det hele
hvidt.

Med brug af fliseklæb (+ puds på begge sider) regner jeg med at
konstruktionen er tilstrækkeligt stabil. Bedene fyldes med let
kompostjord, så trykket mod siderne bliver moderat. Skulle der opstå
behov for en kulegravning, laver jeg et hul som jeg kan stå i, mens
jeg "skovler frem og tilbage, så jeg ikke presser jorden nævneværdigt.

Højden på bedene bliver 3 sten oven på hinanden, altså 3 x 14 cm = 42
cm og nu er mit spørgsmål så: Hvordan skal jeg lave fundamentet? Jeg
går naturligvis ikke ud fra, at jeg bare kan bygge ovenpå den bare
jord.

Skal jeg grave en rende, fylde støbesand i og stampe det godt, eller
skal jeg hælde beton i? Hvis beton, f.eks. 10 cm bred og 20 cm dyb,
hvilken blanding skal jeg så bruge af vand, sand og cement og skal der
sten/ral i?

Da højbedene dækker et større areal, hvordan styrer jeg således at
soklerne bliver vandrette overalt? Et waterpas på en meter er vist
lidt usikkert og hvis jeg støber i render af en spades bredde lige
under jordoverfladen, er det jo ikke nemt at udwatre med f.eks.
brædder eller profiler. Gode ideer efterlyses.

Jeg er ikke umiddelbart til sinds at droppe hele ideen, men hvis nogen
har begavede kommentarer til projektet i almindelighed, er de
naturligvis velkomne.

Svar i tråden må meget gerne gives i løbet af søndagen, da jeg har
fået en frist til mandag med at bestille de 5 paller herregårdssten
til tilbudsprisen.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 21-03-10 01:37

"Hamden Grimme" <hamden@grimme.dk> skrev
> Nu er jeg kommet så langt med planen for indretning af køkkenhaven, at
> jeg har uploadet et billede på adressen
> http://www.kulturcenter-ostsalling.dk/plan.jpg

Du kommer på arbejde....

> [...]
> skal jeg hælde beton i? Hvis beton, f.eks. 10 cm bred og 20 cm dyb,
> hvilken blanding skal jeg så bruge af vand, sand og cement og skal der

Det forhindrer ikke frost/sætningsproblemer at komme sten i.

> [...]
> under jordoverfladen, er det jo ikke nemt at udwatre med f.eks.
> brædder eller profiler. Gode ideer efterlyses.

Vandslange eller lasernivellering. Men skal det ikke bare følge terrænet?

> [...]
>
> Svar i tråden må meget gerne gives i løbet af søndagen, da jeg har
> fået en frist til mandag med at bestille de 5 paller herregårdssten

Jeg har ikke ekspertise til at råde dig fra det, ville dog ikke selv anse
det for holdbart nok.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hamden Grimme

Dato : 21-03-10 08:33

On Sun, 21 Mar 2010 01:37:25 +0100, Preben R. Sørensen
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Hamden Grimme" <hamden@grimme.dk> skrev
>
>Du kommer på arbejde....

Yep, men anlægsarbejde i haven har aldrig skræmt mig; det er den
tredie have jeg er i gang med.

Mine haver har altid været "anderledes"; jeg gider ikke metervarer.
Faktisk gik jeg så vidt som at bestille en havearkitekt til at komme
med et udkast denne gang, men det var en katastrofe af fortænkt
arkitektur, så det blev forkastet, regningen betalt og tegningen tages
kun frem en gang imellem til beskuelse, for at holde min galde
flydende.

Haveindretning og knokkelarbejde er min stærke side. Derimod er jeg et
fæ til at huske hvornår man skal sætte kartofler til spiring og den
slags

[... fundament]

>Det forhindrer ikke frost/sætningsproblemer at komme sten i.

Ok og jeg formoder ikke at det skulle være nødvendigt med
armeringsjern. Egenvægten + 3 rækker herregårdssten af den tynde
model, burde ikke kunne få et nok så beskedent fundament til at bryde
sammen. Revner kan spartles ud og det lever jeg fint med.

>Vandslange eller lasernivellering. Men skal det ikke bare følge terrænet?

Husmandsmetoder til nivellering kender jeg, men her opstår problemet,
hvis jeg blot hælder beton i en rende i jorden, en anelse under
niveau. Hvis jeg graver jorden væk, for at kunne komme til at
måle/afsætte, er jeg jo nødt til at opsætte forskalling.

Terrænet falder ganske svagt, men i forvejen er der indbygget
forskellige niveauer i højbedsplanen, hvilket ikke er forklaret i
forbindelse med den tegning jeg uploadede. Den blå cirkel i centrum er
en lille spejldam (evt. med springvand), som bygges et skifte eller to
højere end de omgivende bede.

Faktisk er jeg endnu lidt i tvivl, men vil gribe det an på den måde,
at jeg starter med de yderste bede i 2 skifter - altså 2 x 14 cm
(herregårdsten på højkant) og måske sætter jeg det hele i 2 skifter og
vurderer helheden. Jeg tror det ender med, at yderste bed bliver 2
skifter, næste 3 skifter og centrum forstærkes og bygges yderligere et
eller 2 skifter op.

28 hhv. 42 cm er nok rent æstetisk. Inde i bedet kan man jo kulegrave
yderligere, så den samlede dybde af porrøs jord kommer op på en halv
meters penge. Netop dette fordrer vel, at jeg lavet et fundament under
siderne og er det eneste punkt, hvor jeg føler mig lidt usikker.

For dem som ikke har gemt mit oprindelige indlæg, gentages adressen
til plantegningen:
http://www.kulturcenter-ostsalling.dk/plan.jpg

Det kan nævnes, at den skitserede køkkenhave er et lille udsnit af en
6.200 kvadratmeter stor grund og at bygningen på tegningen er en
garage.

>Jeg har ikke ekspertise til at råde dig fra det, ville dog ikke selv anse
>det for holdbart nok.

Er det "kun" en mavefornemmelse, eller har du konkrete indvendinger?
Mener du at fliseklæb-metoden er for svag og at siderne vil blive
presset ud, revne og måske endda kollapse?

Fra : S.B.

Dato : 21-03-10 07:36

"Hamden Grimme" <hamden@grimme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Svar i tråden må meget gerne gives i løbet af søndagen, da jeg har
> fået en frist til mandag med at bestille de 5 paller herregårdssten

Hvis det skal have en chance for at holde, skal du i hvert fald ned i 60 cm
dybde, stamper de 40 op i stabilgrus og så 20 cm beton.
For at have styr på den nederste sten skal du nok støbe den med ned i
betonen, så lige 5 cm stikker op til at bygge vidre på,
Nu ved jeg ikke hvor tykke dine sten er, men er det 5.5 cm så skal du helt
klart bagstøbe dem op til og med øverste sten, ellers holder det ikke en
meter, (selv om du ringer til Peter) og bør du nok også gøre selv om de er 7
cm. tykke.
Stenene holder ikke meget på den måde, er muren bagved der skal gøre det.
Men hvis du alligevel vil dække det af puds, hvorfor så ikke støbe hele
muren?

Søren

Fra : Hamden Grimme

Dato : 21-03-10 09:08

On Sun, 21 Mar 2010 07:35:35, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:

>"Hamden Grimme" <hamden@grimme.dk> skrev i en meddelelse

>Hvis det skal have en chance for at holde, skal du i hvert fald ned i 60 cm
>dybde, stamper de 40 op i stabilgrus og så 20 cm beton.

Misforstå mig ikke, selv om jeg opponerer lidt; jeg skriver jo netop
for at få andres mening og trække på deres erfaringer, men jeg synes
det lyder voldsomt, det du skriver.

Jeg har ofte tænkt, at vi i Danmark har en tendens til at "tage
rigeligt" og at gå med livrem og seler, for at være på den sikre side.
Jeg er nok lidt "italiensk" og er tilbøjelig til at tænke, at "det
skal nok gå". Jeg har bygget udhuse og brændeskure og hvad ved jeg,
uden nogensinde at have brugt 4x4" tømmer og der er aldrig væltet
noget endnu

At fundere så kraftigt, er - i min begrebsverden - overkill. De 20 +
40 cm nede i jorden, vil i givet fald ikke forhindre siderne i at
bryde sammen, hvis presset fra den lette og løse kompostjord i bedene
bliver for stort. Det må altså kun have til formål at forhindre
sætning af "muren"(?), som består at op til 3 skifter 5 centimeters
herregårdssten.

>For at have styr på den nederste sten skal du nok støbe den med ned i
>betonen, så lige 5 cm stikker op til at bygge vidre på,

Det lyder rimeligt og det vil jeg overveje. Når mit udgangspunkt har
været at starte ved jordoverfladen, er det udelukkende et spørgsmål om
penge - altså hvor mange paller sten jeg er nødt til at købe. Jeg kan
p.t. købe dem til 50 kr./kvm. og det er, så vidt jeg kan skønne,
billigere end mursten og andet, men korrigér mig gerne.

> [...]
>meter, (selv om du ringer til Peter) og bør du nok også gøre selv om de er 7

Her rækker min viden ikke. Hvad er bagstøbning? Jeg har tænkt mig at
grovpudse med en halv til en hel centimeter sand/cement af æstetiske
grunde, men det holder jo nok ikke meget på "tarmene", hvis der bliver
jordskælv i midtjylland.

A propos "sand og cement". Skal der også kalk i og hedder det så
mørtel? Jeg har ikke helt styr på disse begreber.

>Stenene holder ikke meget på den måde, er muren bagved der skal gøre det.
>Men hvis du alligevel vil dække det af puds, hvorfor så ikke støbe hele
>muren?

For mig vil det være uoverkommeligt at bygge forskalling og støbe. Der
er omkring 140 meter "mur" og som det ses af tegningen, er det meste i
cirkelform. Den bøjelige forskalling der blev nævnt i en af mine andre
tråde om emnet, er helt sikkert fin til formålet, men sikkert rasende
dyr, uden at jeg dog har undersøgt prisen.

Måske skulle jeg kontakte den murermester der lavede Amaliehaven i sin
tid

Fra : S.B.

Dato : 21-03-10 09:55

> [...]
> bliver for stort. Det må altså kun have til formål at forhindre
> sætning af "muren"(?), som består at op til 3 skifter 5 centimeters

Fidusen ved at have en 20 cm sokkel i beton, er at forhindre jorden i at
presse muren ud, hvis stenene ellers hænger sammen så er det også nødvenigt
at den også trækker betonen op, for at vælte den.

> [...]
> grovpudse med en halv til en hel centimeter sand/cement af æstetiske
> grunde, men det holder jo nok ikke meget på "tarmene", hvis der bliver

Bagstøbning er at du lægger jordfugtig beton op af din mur på bagsiden, er
den en ½ m. høj, så starter du med f.eks 25cm bred i bunden og lader det
blive gradvist mindre op til halvvejs på sidste sten.

Har selv engang bygget en mur i sten uden bagstøbning, var ikke den store
succes, og hårdt nok at lav det, men det er endnu hårde at skulle lave det
om fordi den vælter.

Selv om jorden er let, så bliver det stadig meget tungt hvis det bliver
mættet med vand.

En god ide er at gøre muren 5 gradre skrå ind mod beddet, hjælper altsammen,
selv om når du støber i buer er meget med til at afstive den mod at vælte.

/S

Fra : Hamden Grimme

Dato : 21-03-10 11:37

On Sun, 21 Mar 2010 09:55:06, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:

> [...]
[klip]

>Bagstøbning er at du lægger jordfugtig beton op af din mur på bagsiden, er
>den en ½ m. høj, så starter du med f.eks 25cm bred i bunden og lader det
>blive gradvist mindre op til halvvejs på sidste sten.

Ok, jeg forstår tankegangen og det er jo ikke vanskeligt at udføre,
men ikke rigtig praktisk, når der er tale om højbede på 120 cm i
bredden. Med bagstøbning på 2 x 25 cm, er der jo kun 70 tilbage.

Under alle omstændigheder taler vi om en maximal højde på 40-42 cm.
Under jorden vil der være støbt og der skal vel ikke bagstøbes, så der
bliver altså en klump beton i midten af den totale dybde på ca. 50-60
cm. Underligt, synes jeg.

>En god ide er at gøre muren 5 gradre skrå ind mod beddet, hjælper altsammen,
>selv om når du støber i buer er meget med til at afstive den mod at vælte.

Yep, det vil jeg gøre.

Fra : S.B.

Dato : 21-03-10 12:10

> Ok, jeg forstår tankegangen og det er jo ikke vanskeligt at udføre,
> men ikke rigtig praktisk, når der er tale om højbede på 120 cm i
> bredden. Med bagstøbning på 2 x 25 cm, er der jo kun 70 tilbage.

Nope, ved en mur på 40 cm er bagstøbningen 20 cm i bunden og skråer ind til
0 cm. på midten af den øverste sten, så har du stadig 120 cm bed

Søren

Fra : Hamden Grimme

Dato : 21-03-10 13:31

On Sun, 21 Mar 2010 12:09:39, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:

>Nope, ved en mur på 40 cm er bagstøbningen 20 cm i bunden og skråer ind til
>0 cm. på midten af den øverste sten, så har du stadig 120 cm bed

Foroven, ja, men ved kote nul (bunden af muren, der jo går fra
jordoverfladen og opad), vil der ifølge min Dask kun være 70 tilbage.
Ikke praktisk, når bedet - ud over de 40 cm, også går 10-20 cm ned i
jorden. Eller ...? Snakker vi forbi hinanden?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-03-10 15:23

> Foroven, ja, men ved kote nul (bunden af muren, der jo går fra
> jordoverfladen og opad), vil der ifølge min Dask kun være 70 tilbage.

Det er jo ligegyldigt. Du skal bare have godt hul i bunden mod jorden, så du
kan holde fugt og temperatur stabil. om det er 30 eller 70 er underordnet.
I øvrigt synes jeg at 120 bredt er alt for meget. Vi har 90 cm og de næste
bede bliver kun 80. Det passer bedre, når man skal plante, luge og plukke.

Du skal regne med mindst 60 cm i jorden. Du kan godt prøve med 20, men det
vil ikke holde sig stabilt, hvis der kommer lige så meget frost næste vinter
som denne. Idéen med sten på højkant dur heller ikke - been there, done
that. Det ser fikst ud indtil det har regnet et par gange eller der har
ligget 10 cm sne og tøet. Så falder hele fra hinanden og skal laves om.

Du skal lægge stenene ned, sørge for godt dræn, bagstøbe, 15 graders
hældning. Så vil dine højbede stå fint i mange år.

Mvh Maria

Fra : Hamden Grimme

Dato : 21-03-10 20:42

On Sun, 21 Mar 2010 15:22:49 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>bede bliver kun 80. Det passer bedre, når man skal plante, luge og plukke.

Okay, jeg giver mig. Efter moden overvejelse vil jeg reducere bredden
til 100 cm. Jeg har tidligere lavet højbede på 120, men det var vist
noget med at støtte med en hånd, når man skulle nå det inde i midten.

Hvor høje er dine bede og hvor bred er din gang imellem dem? Efter
eksperimenter og fruen og jeg enige om, at 40 cm i højden må være
passen og at en gangbredde på 80 må være nok, men vi overvejer 100.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-03-10 21:28

> Hvor høje er dine bede og hvor bred er din gang imellem dem? Efter
> eksperimenter og fruen og jeg enige om, at 40 cm i højden må være
> passen og at en gangbredde på 80 må være nok, men vi overvejer 100.

Mine bede er 80*120 og sat, så græsslåmaskinen nemt kan gå slå græsset med 2
ture igennem. Vi har ikke flere bede end jeg kan nå at passe ordentligt -
hellere lidt køkkenhave, vi har glæde af frem for en uoverskuelig mængde af
bede, der konstant mangler at blive luget. Desuden har vi ikke vand til så
mange, så det må blive som det er.

Mvh Maria

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 11:30

Hamden Grimme skrev:

> [...]
> bliver for stort. Det må altså kun have til formål at forhindre
> sætning af "muren"(?), som består at op til 3 skifter 5 centimeters

Dybden af soklen er til for at komme ned i frostfri dybde, ellers vil
vand under soklen og frost med tiden presse den op - Akkurat som for
alle stenene på markerne!

Om en rende med stabilgrus kan gøre det samme som en støbt sokkel
deromkring tvivler jeg på: Der er jo stadig et overgangslag mellem grus
og støbning som der kan trænge vend imellem!

> Jeg kan dem til 50 kr./kvm. og det er, så vidt jeg kan skønne,
> p.t. købe billigere end mursten og andet, men korrigér mig gerne.

Hvad med genbrug?
Det må være muligt med et opslag ved genbrugspladsens sten-container, at
lokke folk forbi med deres optagne 70'er-sten (der er erstattet med de
p.t. moderne herregårdssten) for en halv flaske snaps/lign. :-/

Opmuring af f.eks. SF-sten (á zig-zag -form), liggende på hinanden på
tværs og med spejlvendte skifter vil dels give en tykkere og mere solid
mur og en spændende overflade.

> [...]
> grovpudse med en halv til en hel centimeter sand/cement af æstetiske
> grunde, men det holder jo nok ikke meget på "tarmene", hvis der bliver

Det er ike uden grund at mursten ligger og ikke står på hinanden!
Stående sten bliver en uhyre tynd mur der, uagtet højden, ikke vil have
styrke til at modst nogetsomhelst bagpres fra bedet - Og der KOMMER
bagpres med tiden!

> [...]
> tråde om emnet, er helt sikkert fin til formålet, men sikkert rasende
> dyr, uden at jeg dog har undersøgt prisen.

Ikke desto mindre er dét din bedste chance for at få nivelleret det hele
fra starten af: Støbning af soklen i en nivelleret forskalling!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 17:14

Armand skrev:

> [...]
>
> Opmuring af f.eks. SF-sten (á zig-zag -form), liggende på hinanden på
> tværs og med spejlvendte skifter vil dels give en tykkere og mere solid

Hvad angår gengrug er der jo også muligheden for 'gratis selvoptagning'
der jævnligt annonceres i Gul og Gratis; Den Blå Avis; Lokale
reklameaviser m.fl.

Omkring mængden af beton til samtlige fundamenter, så regn lige lidt på
det: Hvis mængden alligevel er så du skal have leveret et læsfuld
støbemix og op imod en palle cement er det ikke væsentligt dyrere, men
MEGET mere komfortabelt at købe det leveret med beton-kanon 'i renden',
á med en udlægger!
Dét kræver så til gengæld en ordentlig planlægning á færdigt-gravede
render og opsat forskalling til aftalt tid!

--
Armand.

Fra : Tom Andersen

Dato : 21-03-10 11:06

"Hamden Grimme" <hamden@grimme.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er jeg kommet så langt med planen for indretning af køkkenhaven, at
> jeg har uploadet et billede på adressen
> http://www.kulturcenter-ostsalling.dk/plan.jpg

Det ser godt ud!!

> [...]
> cm og nu er mit spørgsmål så: Hvordan skal jeg lave fundamentet? Jeg
> går naturligvis ikke ud fra, at jeg bare kan bygge ovenpå den bare

Det er et kæmpeprojekt og - som andre har været inde på - din konstruktion
holder ikke. Du risikerer at blive skuffet allerede efter den første vinter.
Du skal i hvert tilfælde - som andre nævner - bagstøbe.

Hvorfor ikke bruge pallisadepæle, som jeg tidligere har foreslået dig: halvt
i jorden og halvt over?

Tom

Fra : Hamden Grimme

Dato : 21-03-10 11:45

On Sun, 21 Mar 2010 11:06:26, "Tom Andersen" <ingen@mail.dk> wrote:

>"Hamden Grimme" <hamden@grimme.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det ser godt ud!!

Helt almindeligt er det jo ikke. Det bliver det eneste sted på
grunden, hvor jeg benytter symetri og stram geometri, men her synes
jeg det fungerer. Resten af haven vil blive lidt i engelsk stil med
snoede gange og "rumopdeling" af haven.

>Det er et kæmpeprojekt og - som andre har været inde på - din konstruktion
>holder ikke. Du risikerer at blive skuffet allerede efter den første vinter.
>Du skal i hvert tilfælde - som andre nævner - bagstøbe.

Det diskuterer jeg stadig med S.B. andetsteds i tråden, men jeg er ved
at indrette mig på tanken, men stejler lidt ved de mængder og
dimensioner der foreslås. Det er jo ikke en atombombeskiret bunker jeg
vil lave.

>Hvorfor ikke bruge pallisadepæle, som jeg tidligere har foreslået dig: halvt
>i jorden og halvt over?

Forslaget er skam blevet overvejet seriøst og det ville da også se
flot ud. Jeg har så bare valgt rustik, hvid beton og ud fra en
helhedsbetragtning er jeg glad for det valg. Jeg tror det bliver
rigtig flot.

Fra : S.B.

Dato : 21-03-10 12:15

> [...]
> at indrette mig på tanken, men stejler lidt ved de mængder og
> dimensioner der foreslås. Det er jo ikke en atombombeskiret bunker jeg

1m3 våd jord vejer omkring 1,6 tons
et bed der er 0,45 cm høj - 1,2 m. bred, giver at det ca. skal holde 0,8
tons tilbage pr. løbende meter.
Ved godt det ikke er den vægt der kommer 100% på muren, men giver lidt en
ide om hvad man du oppe mod.

Søren

Fra : CC

Dato : 21-03-10 12:19

"Hamden Grimme" skrev i meddelelsen ...
klip.....
> [...]
> at indrette mig på tanken, men stejler lidt ved de mængder og
> dimensioner der foreslås. Det er jo ikke en atombombeskiret bunker jeg
Klip...

Nej - det er moder natur. Hun kan ofte være værre end en atombombe.

Får du ikke stenene langt nok ned i jorden, eller får fugten til at blive
inde i beddet, så får du problemer.
Fugt/vand i jord, udvider sig som bekendt, når det fryser. Dvs. at dit
fundament bliver skubbet opad, og muren vælter tilsidst.

Er der fugt/vand mellem stenen, udvider det sig når vandet fryser, og
stenene bliver skubbet fra hinanden. Tilsidst vælter muren.

Som jeg forslog ved din overskrift "fliseklæber eller cement, så læs denne
vejledning:
http://www.rc-beton.dk/UploadetFiles/10442/25/St_ttemurer_brochure_2009_APE_-_Til_web(1).pdf
side 23 og fremefter...

Fra : Max

Dato : 21-03-10 12:28

Hej

> [...]
> at indrette mig på tanken, men stejler lidt ved de mængder og
> dimensioner der foreslås. Det er jo ikke en atombombeskiret bunker jeg

Har du overvejet hvilket problem du har hvis din ide ikke holder ?

Til den slags opgaver er det godt at gå med både livrem og seler.

Max

Fra : Hamden Grimme

Dato : 21-03-10 14:14

On Sun, 21 Mar 2010 00:32:18 +0100, Hamden Grimme <hamden@grimme.dk>
wrote:

> [...]
>enten glatte ud med hænderne, eller bruge et pudsebrædt og børste det
>bagefter, så det bliver lidt rustikt at se på. Til slut males det hele

Breaking news!!!

Jeg har lige konstateret, at jeg skal have "et bekvemt beløb" tilbage
i skat. Det fjernede den sidste tvivl om hvor grundig jeg skal gå til
værks.

Det overordnede design fastholdes og nu vil jeg gennelæse alle de gode
svar jeg har fået i mine forskellige tråde og gøre noget ekstra ud af
fundamentet.

Denne tråd om betonblandinger må dog meget gerne køre videre, da jeg
er helt i vildrede på det punkt.

Tak for input indtil videre.

Fra : S.B.

Dato : 21-03-10 14:58

> [...]
> fundamentet.
>
> Denne tråd om betonblandinger må dog meget gerne køre videre, da jeg

Nu er det så nok ikke alle der er enig med mig i det jeg gør, men har da
virket indtil nu
6 del stabilgrus, 2 sand og 1 cement

Den korrekte opskrift er vist noget med:
1 cement 5 bakkesand 3 rald på størrelse med nødder.

Nu ikke noget af det jeg har støbt der er væltet endnu, så ser ingen grund
til at investere i støbemix, bakkesand og de andre dyre produkter,
stabilgrus har alle vognmænd i baghaven og dermed noget billigere (man er
vel jyde)
Der ud over kan jeg også bruge overskydende stabilgrus hvor jeg senere skal
lægge fliser.

Søren

Fra : ABJ

Dato : 21-03-10 15:22

> [...]
> vel jyde)
> Der ud over kan jeg også bruge overskydende stabilgrus hvor jeg senere

Stabilgrus giver en svagere beton da der er ler i.

Fra : S.B.

Dato : 21-03-10 15:52

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Stabilgrus giver en svagere beton da der er ler i.

Min 1,4 m, høje støttemur står nu stadig hvor jeg satte den, for år tilbage
så åbenbart ikke så svag det har den store betydning, er jo heller ikke et
hus der er stablet oven på

/S