Hjulmøtrik passer fra stålhjul passer ikke~
Fra : Begbie

Dato : 20-03-10 09:28

Der fulgte et sæt sommer alu 15” med den bil købte i vinters (som jeg
hidtil har kørt med 14” vinterhjul) – og nu er det så tid til at de
skal på bilen.

Har tidligere altid kørte på stålhjul, og har aldrig oplevet problemer
med hjulbolte/møtrikker. Men wupti, da jeg afmonterende det første
hjul og skulle sætte alu’en på, passede hjulmøtrikkerne ad h… til – de
var næsten umulige at spænde.

Jeg regner med at jeg bliver nødt at købe nogen nye. Men hvilke
oplysninger skal jeg give f.eks. SuperDæk for at være sikker på at jeg
køber nogen der passer?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-03-10 16:39

On Sat, 20 Mar 2010 08:28:13 -0700 (PDT), Begbie <y2j66_99@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg regner med at jeg bliver nødt at købe nogen nye. Men hvilke
>oplysninger skal jeg give f.eks. SuperDæk for at være sikker på at jeg

Du skal bruge fælgenes fabrikat - størrelse, biltype osv. Boltene skal
naturligvis passe i de huller, der er i bilen - og de kan i den anden
ende være specielt tilpasset fælgen. Da jeg købte Puntoen fulgte der
heldigvis en pose med 16 bolte med i bagagerummet (+ 2 tynde
afstandsskiver ). Det er sjovt at skifte, skal hele tiden fra 17
til 19 nøgle og omvendt.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 07-04-10 15:37

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> heldigvis en pose med 16 bolte med i bagagerummet (+ 2 tynde
> afstandsskiver ). Det er sjovt at skifte, skal hele tiden fra 17

Ja, og den farlige er måske den Begbie ikke har opdaget:
At koningen på skruen SKAL passe på koningen i fælgen, og den er ofte
anderledes på alufælge ifh. til stålfælge.

finn

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-04-10 09:59

On 7 Apr., 16:36, "Cykelsmeden" <Cykelsme...@her.dk> wrote:

> [...]
> At koningen på skruen SKAL passe på koningen i fælgen, og den er ofte
> anderledes på alufælge ifh. til stålfælge.

Hvis de ellers er koniske. Mine møtrikker til alu har en et tyndt
cylindrisk stykke, der styrer i tilsvarende huller i alufælgen samt en
plan anlægsflade med en løs skive, som så spænder mod en plan flade på
fælgen. Og da jeg holdt i Belgien med en punktering og et STÅL-
reservehjul var det rigtig rart at opdage, at det cylindriske stykke
på alu-møtrikkerne ender i en konus, som passer til stålfælgene.
Pyh...

Nåh, det jeg ville sige: Husk at have et sæt møtrikker ved
reservehjulet, som passer til det...

Leo