On 7 Apr., 16:36, "Cykelsmeden" <Cykelsme...@her.dk> wrote:
> Ivan Madsen wrote:
> > On Sat, 20 Mar 2010 08:28:13 -0700 (PDT), Begbie <y2j66...@yahoo.dk>
> > wrote:
>
> > > Der fulgte et sæt sommer alu 15” med den bil købte i vinters (som
> > > jeg hidtil har kørt med 14” vinterhjul) – og nu er det så tid til
> > > at de skal på bilen.
>
> > > Har tidligere altid kørte på stålhjul, og har aldrig oplevet
> > > problemer med hjulbolte/møtrikker. Men wupti, da jeg afmonterende
> > > det første hjul og skulle sætte alu’en på, passede hjulmøtrikkerne
> > > ad h… til – de var næsten umulige at spænde.
>
> > > Jeg regner med at jeg bliver nødt at købe nogen nye. Men hvilke
> > > oplysninger skal jeg give f.eks. SuperDæk for at være sikker på at
> > > jeg køber nogen der passer?
>
> > Du skal bruge fælgenes fabrikat - størrelse, biltype osv. Boltene skal
> > naturligvis passe i de huller, der er i bilen - og de kan i den anden
> > ende være specielt tilpasset fælgen. Da jeg købte Puntoen fulgte der
> > heldigvis en pose med 16 bolte med i bagagerummet (+ 2 tynde
> > afstandsskiver
). Det er sjovt at skifte, skal hele tiden fra 17
> > til 19 nøgle og omvendt.
>
> Ja, og den farlige er måske den Begbie ikke har opdaget:
> At koningen på skruen SKAL passe på koningen i fælgen, og den er ofte
> anderledes på alufælge ifh. til stålfælge.
>
> finn
>
> --- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Hvis de ellers er koniske. Mine møtrikker til alu har en et tyndt
cylindrisk stykke, der styrer i tilsvarende huller i alufælgen samt en
plan anlægsflade med en løs skive, som så spænder mod en plan flade på
fælgen. Og da jeg holdt i Belgien med en punktering og et STÅL-
reservehjul var det rigtig rart at opdage, at det cylindriske stykke
på alu-møtrikkerne ender i en konus, som passer til stålfælgene.
Pyh...
Nåh, det jeg ville sige: Husk at have et sæt møtrikker ved
reservehjulet, som passer til det...
Leo