/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp med DT175
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 04-08-01 16:29

Hej.
Jeg har lige lokket min kæreste til at købe en Yamaha DT175 fra 95 til en
billig penge, da jeg foretrækker hun tuller lidt rundt på noget andet end
min cykel de første par måneder efter hun får pappet.

Nu er problemet bare at den ikke vil som jeg vil. Den er svær at starte, for
ikke at sige umulig med mindre man skubber den igang. Den går i stå hvis den
kommer under 2500 rpm.
Er der nogle der har, eller har haft, såden en fætter der kan komme med lidt
guldkorn?
Hvor højt skal den normalt gå i tomgang?
Dæktryk?
Hvad laver den fingerskrue der sidder på karburatoren?
Hvad er ideen med den der plastikkasse hvor der står "Power injektion" eller
sådan noget på?
Den har ikke kørt i 2 år men jeg skulle mene den burde kunne starte
alligevel. Når den endelig kommer i gang kører den egentligt ok, bare man
ikke slipper gassen. Sådan en reedventil, kan det være den der hænger efter
2 år?

Ok, mange spørgsmål, men jeg er sku´ lidt på bar bund efter at have tappet
alt gammelt bensin af og givet den et nyt tændrør.
Håber der er nogle der kan svare på bare noget af det.

Henrik
GSX750F (den kan da i det mindste starte)



 
 
Claus Rittig (04-08-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-08-01 16:40

"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> skrev i en meddelelse
news:6xUa7.123$Ak5.4935@news.get2net.dk...

> Hvad er ideen med den der plastikkasse hvor der står "Power injektion"
eller
> sådan noget på?

Det er en fiks dims uden bevægelige dele som Yamaha har fundet på, den
virker som en forstørrelse af luftfilterkassen, så motoren har bedre
gasrespons.

Rittig



Lars Stokholm (04-08-2001)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 04-08-01 17:07


"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> wrote in message
news:6xUa7.123$Ak5.4935@news.get2net.dk...
> Hej.
> Jeg har lige lokket min kæreste til at købe en Yamaha DT175 fra 95 til en
> billig penge, da jeg foretrækker hun tuller lidt rundt på noget andet end
> min cykel de første par måneder efter hun får pappet.
>
> Nu er problemet bare at den ikke vil som jeg vil. Den er svær at starte,
for
> ikke at sige umulig med mindre man skubber den igang. Den går i stå hvis
den
> kommer under 2500 rpm.

Hmm, karburatoren skal måske renses. Prøv at checke om spjældet i
karburatoren kan køre frit op og ned. Prøv at skille den lille sorte boks
som gaskablet går igennem og som sidder bag power induction boksen, der
sidder et tandhjul vrik lidt med det, kør det lidt frem og tilbage og giv
det lidt olie, det plejer at hjælpe.

> Er der nogle der har, eller har haft, såden en fætter der kan komme med
lidt
> guldkorn?
> Hvor højt skal den normalt gå i tomgang?

1300-1500 RPM.

> Dæktryk?

1.5 bar foran og 2 bagi, med mindre hun vejer over 90 kg. så giv den 2.25
bagi.

> Hvad laver den fingerskrue der sidder på karburatoren?

Det er tomgangsskruen.

> Hvad er ideen med den der plastikkasse hvor der står "Power injektion"
eller
> sådan noget på?

Det er en såkaldt boost bottle. Det er ikke en Yamaha opfindelse og den er
faktisk meget almindelig på off-road 2 taktere. Du kan søge på navnet boost
bottle på Internet hvis du vil vide hvordan den virker, men det vigtigste er
at slangen op til den skal være 110 % tæt, ellers kører motoren ikke
ordentligt, det kunne måske også være forklaringen på problemerne med den.
Prøv eventuelt at skifte slangen.

> Den har ikke kørt i 2 år men jeg skulle mene den burde kunne starte
> alligevel. Når den endelig kommer i gang kører den egentligt ok, bare man
> ikke slipper gassen. Sådan en reedventil, kan det være den der hænger
efter
> 2 år?

Joo, det kunne det vel godt, men prøv lige nogen af de simple ting først.

>
> Ok, mange spørgsmål, men jeg er sku´ lidt på bar bund efter at have tappet
> alt gammelt bensin af og givet den et nyt tændrør.
> Håber der er nogle der kan svare på bare noget af det.
>
> Henrik
> GSX750F (den kan da i det mindste starte)
>
>



Claus Rittig (05-08-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-08-01 13:09

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b6c1d71$0$44015$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> > Dæktryk?
> 1.5 bar foran og 2 bagi, med mindre hun vejer over 90 kg. så giv den 2.25
> bagi.

Til ren asfalt ville jeg nok være 18psi både for og bag, op til 21psi bag
med passager.

> Det er en såkaldt boost bottle. Det er ikke en Yamaha opfindelse og den er
> faktisk meget almindelig på off-road 2 taktere. Du kan søge på navnet
boost
> bottle på Internet hvis du vil vide hvordan den virker, men det vigtigste
er
> at slangen op til den skal være 110 % tæt, ellers kører motoren ikke
> ordentligt, det kunne måske også være forklaringen på problemerne med den.
> Prøv eventuelt at skifte slangen.

Så lærte man noget igen!
Jeg har aldrig set sådan en dims på andet end Yamaha'er og jeg har haft
mange 2-taktere. Pt har jeg 3 2-taktere, og kun Yamahaen har sådan en boks,
kan du give nogle eksempler på ikke-Yam'er med den?
Jeg tror "ret almindelig" er en overdrivelse, jeg har kørt på det meste af
det 2-takt der er på det danske off-road marked, og jeg synes ikke jeg har
set ret mange af dem.

Rittig



Lars Stokholm (05-08-2001)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 05-08-01 17:35

> Så lærte man noget igen!
> Jeg har aldrig set sådan en dims på andet end Yamaha'er og jeg har haft
> mange 2-taktere. Pt har jeg 3 2-taktere, og kun Yamahaen har sådan en
boks,
> kan du give nogle eksempler på ikke-Yam'er med den?
> Jeg tror "ret almindelig" er en overdrivelse, jeg har kørt på det meste af
> det 2-takt der er på det danske off-road marked, og jeg synes ikke jeg har
> set ret mange af dem.

Jeg kender ikke detaljerne på så mange off-roadere på det danske marked, men
når jeg går en tur på den lokale cross bane kan jeg se at de stort set har
dem allesammen, altså 2-takterne. Enten som fabriksmonterede eller som
eftermonterede. Ifølge de sider jeg har kunnet finde om boost bottlen på
nettet kan de købes til eftermontering til de fleste 2-takts crossere og
off-rødder. Og jeg fandt også formler til at beregne størrelsen på den ud
fra cylindervolumen o.s.v., og så kan man selv eksperimentere med
sodavandsflasker og lignende, det var der vist billeder af på een af
siderne.
Sjov lille ting.

Lars



Rune Larsen (05-08-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 05-08-01 18:25

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b6d7605$0$52634$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg kender ikke detaljerne på så mange off-roadere på det danske marked,
men
> når jeg går en tur på den lokale cross bane kan jeg se at de stort set har
> dem allesammen, altså 2-takterne. Enten som fabriksmonterede eller som
> eftermonterede. Ifølge de sider jeg har kunnet finde om boost bottlen på
> nettet kan de købes til eftermontering til de fleste 2-takts crossere og
> off-rødder.

Det er muligt de sidder på de fleste nyere crossere (der sidder og to på min
TZR) men jeg er ret sikker på det er Yamaha der fandt på at bruge det på
deres strokere. I starten kalde de det vist ligefrem YEIS - Yamaha Energy
Induction System!?

> Og jeg fandt også formler til at beregne størrelsen på den ud
> fra cylindervolumen o.s.v., og så kan man selv eksperimentere med
> sodavandsflasker og lignende, det var der vist billeder af på een af
> siderne.

Teknisk set kaldes det vist en Helmholz-ressonator, og er som sådan ikke
nogen ny opfindelse. Det er bare lissom med Colombus, man skal lige få idéen


/Rune



allan jensen (06-08-2001)
Kommentar
Fra : allan jensen


Dato : 06-08-01 11:34


"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse
news:zjfb7.3416$xn.201524@news010.worldonline.dk...
> "Lars Stokholm" <lars.stokholm@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3b6d7605$0$52634$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Jeg kender ikke detaljerne på så mange off-roadere på det danske marked,
> men
> > når jeg går en tur på den lokale cross bane kan jeg se at de stort set
har
> > dem allesammen, altså 2-takterne. Enten som fabriksmonterede eller som
> > eftermonterede. Ifølge de sider jeg har kunnet finde om boost bottlen på
> > nettet kan de købes til eftermontering til de fleste 2-takts crossere og
> > off-rødder.
>
> Det er muligt de sidder på de fleste nyere crossere (der sidder og to på
min
> TZR) men jeg er ret sikker på det er Yamaha der fandt på at bruge det på
> deres strokere. I starten kalde de det vist ligefrem YEIS - Yamaha Energy
> Induction System!?
>
> > Og jeg fandt også formler til at beregne størrelsen på den ud
> > fra cylindervolumen o.s.v., og så kan man selv eksperimentere med
> > sodavandsflasker og lignende, det var der vist billeder af på een af
> > siderne.
>
> Teknisk set kaldes det vist en Helmholz-ressonator, og er som sådan ikke
> nogen ny opfindelse. Det er bare lissom med Colombus, man skal lige få
idéen
>
>
> /Rune
>
> en ligende tingest sidder på indsugningssystemet på min toyota

allan dtr 125




Claus Rittig (06-08-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 06-08-01 16:12

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b6d7605$0$52634$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg kender ikke detaljerne på så mange off-roadere på det danske marked,
men
> når jeg går en tur på den lokale cross bane kan jeg se at de stort set har
> dem allesammen, altså 2-takterne.

Ahwa?
Ingen af mine motocross cykler har haft den, og jeg er ret sikker på at de
ikke sidder på ret mange cykler idag - jeg er på banen 2 gange om ugen, så
det er let at kigge efter.

Rittig



Henrik B. Larsen (05-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 05-08-01 15:17

Takker for svarende.

Jeg er nu kommet til den konklusion at den må være meget slidt eller have
kørt uden 2-takts olie på, da den stadig ikke vil starte eller køre med lave
omdrejninger.
Så det bliver nok et nyt stempel + en honing af cylinderen.
Jeg ved der er nogle der hedder Ingana i København, er de ok (også med
prisen)? Eller er der andre forslag i Kbh. området?

Henrik



Rune Larsen (05-08-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 05-08-01 18:26

"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> skrev i en meddelelse
news:5Acb7.387$TY5.3955@news.get2net.dk...

> Jeg er nu kommet til den konklusion at den må være meget slidt eller have
> kørt uden 2-takts olie på, da den stadig ikke vil starte eller køre med
lave
> omdrejninger.

Det var da en noget drastisk konklusion uden at have haft den skilt ad og
måle igennem!
Fejl som dem du beskriver der er _næsten_altid_ relateret til
indsugningssytemet. Check lige det ordentligt først.

/Rune



Harald Blaatand (05-08-2001)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 05-08-01 20:13


Rune Larsen skrev i meddelelsen ...
>"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> skrev i en meddelelse
>news:5Acb7.387$TY5.3955@news.get2net.dk...
>
>> Jeg er nu kommet til den konklusion at den må være meget slidt eller have
>> kørt uden 2-takts olie på, da den stadig ikke vil starte eller køre med
>lave
>> omdrejninger.
>
>Det var da en noget drastisk konklusion uden at have haft den skilt ad og
>måle igennem!
>Fejl som dem du beskriver der er _næsten_altid_ relateret til
>indsugningssytemet. Check lige det ordentligt først.
>
>/Rune
>
>Prøv også lige at checke om udstødningen er stoppet med koks,hvis du kan!

Mvh HB



kenn@primera.dk (06-08-2001)
Kommentar
Fra : kenn@primera.dk


Dato : 06-08-01 14:25



"Henrik B. Larsen" skrev

> Jeg ved der er nogle der hedder Ingana i København, er de ok (også med
> prisen)? Eller er der andre forslag i Kbh. området?

Ingana kan anbefales herfra. Husk at sige at du har fundet dem på nettet, så
du får 10 % på arbejdslønnen. Se selv på :

http://www.ingana.dk/tilbud.htm

--
Med venlig hilsen
kenn@primera.dk



Henrik B. Larsen (06-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 06-08-01 18:54

Efter at have dobbelttjekket og renset karburatoren og indsugningsstuds
besluttede jeg at pille cylinder og stempel ud.
Jeg har lagt i billede at stemplet i news:dk.binaer.motor under DT175
stempel.
Nu vil jeg ikke kalde mig ekspert, men ligner det ikke noget der er
tjenstligt til udskiftning?
Og ville det ikke være en god ide at få cylinderen honet op ved samme
lejlighed? Der er meget dybe ridser, mærker, på den nederste del af
cylinderen, oppe over skyllekanalerne er de ikke så tydelige men er dog
tydelige at mærke når man kører en finger hen over.

Henrik



moller (06-08-2001)
Kommentar
Fra : moller


Dato : 06-08-01 19:20


"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> wrote in message
news:nRAb7.229$yh.4782@news.get2net.dk...
> Efter at have dobbelttjekket og renset karburatoren og indsugningsstuds
> besluttede jeg at pille cylinder og stempel ud.
> Jeg har lagt i billede at stemplet i news:dk.binaer.motor under DT175
> stempel.
> Nu vil jeg ikke kalde mig ekspert, men ligner det ikke noget der er
> tjenstligt til udskiftning?
> Og ville det ikke være en god ide at få cylinderen honet op ved samme
> lejlighed? Der er meget dybe ridser, mærker, på den nederste del af
> cylinderen, oppe over skyllekanalerne er de ikke så tydelige men er dog
> tydelige at mærke når man kører en finger hen over.

Det ser vildt ud.... og jeg som trode mine stempler var slidte :) *GG*
.... jeg vil anbefale nye stempler + ringe, og så en opboring til næste
overstørelse... :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 som skal bores om til 300ccm her i efteråret :)
Suzuki GT-380K som skal bores til 1. overstørelse, første gang der er et
stempel der sætter sig :) men ikke før :) hæhæ

hmmm, fuck det er dyrt at få skiftede dæk, så snart der ikke står MZ på
mere, så 5 dobles prisen jo :( *snøft*


>
> Henrik
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408683
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste