Beskæring af frugttræer for sent nu?
Fra : uh

Dato : 20-03-10 11:08

Kan det stadig gøres, eller bør man lade være? Med den forårsregn og de
milde temperaturer, er safterne så ikke ved at komme op i stamme og grene og
vil træerne så ikke svækkes ved en beskæring nu?
Mvh og tak for kloge svar /uh

Fra : Tom Andersen

Dato : 20-03-10 13:41

"uh" <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> milde temperaturer, er safterne så ikke ved at komme op i stamme og grene
> og vil træerne så ikke svækkes ved en beskæring nu?

Hvis du absolut ikke kan vente til juni, hvor du bedre kan se, hvilke grene/
stammer der skal væk og hvor du vil undgå mange vanskud, så kan du godt
beskære æble- og pæretræer nu.
Jeg tror nok, at blomme og morel vil bløde, som det gælder for f.eks.
valnød.

Tom

Fra : Preben

Dato : 20-03-10 14:17

Den 20.03.2010 kl. 11:08 skrev uh <uh@forum.dk>:

> [...]
> grene og
> vil træerne så ikke svækkes ved en beskæring nu?

Du kan roligt beskære kernefrugt nu, og det kan du faktisk hele året..
Stenfrugt beskærer man efter høst, typisk i august-oktober.

--
mvh/Preben

Fra : Klaus

Dato : 20-03-10 21:14

uh skrev:
> [...]
> milde temperaturer, er safterne så ikke ved at komme op i stamme og grene og
> vil træerne så ikke svækkes ved en beskæring nu?

Du kan beskære dine træer hele året, men jeg vil vil undgå at beskære i
april. I gamle dage sagde man, at beskæring skulle udføres fra efterår
til forår ("from fall to spring"). I april stiger afterne, så jeg vil
anbefale, at du ikke beskærer i april. Men ellers kan du beskære, som du
vil.

mvh. Klaus

Fra : uh

Dato : 20-03-10 23:38

"Klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forår ("from fall to spring"). I april stiger afterne, så jeg vil
> anbefale, at du ikke beskærer i april. Men ellers kan du beskære, som du

Lige netop hvad jeg tænkte. Men jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt man nu
kan regne med at det stadig er april? jeg mener: det er april om 10 dage og
ret mildt nu, så er det faktisk for sent nu, hvis man ikke vil løbe nogen
risiko?
Tak for alle indlæg iøvrigt.
mvh uh

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-03-10 01:58

uh wrote:

> [...]
> man nu kan regne med at det stadig er april? jeg mener: det er april
> om 10 dage og ret mildt nu, så er det faktisk for sent nu, hvis man

Som Tom og Preben skrev, kan du roligt beskære æbler og pærrer nu, men vent
med kirsebær og blommer til efter høst.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : uh

Dato : 21-03-10 11:48

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Som Tom og Preben skrev, kan du roligt beskære æbler og pærrer nu, men
> vent med kirsebær og blommer til efter høst.

> [...]

Tak for gode indlæg - nu kan vi så trygt beskære æbletræerne....

mvh uh