Tilslutning til fjernvarme ?
Fra : TGJ

Dato : 20-03-10 09:49

Jeg har fået mulighed for at komme med på fjernvarme, leveret fra et mindre
lokalt fjernvarme værk.

Jeg har således et ældre oliefyr der skal erstattes.

Mit spg er om der noget at være bekymret for ift evt trykændringer i det
vandbårende anlæg ?

Det nuværende anlæg er fra 1969. Huset 1 plan parcelhus
Nogle af termostaterne er også orginale og vil blive skiftet ved samme
lejlighed

/Thomas

Fra : Preben

Dato : 20-03-10 10:03

Den 20.03.2010 kl. 09:49 skrev TGJ <somewhere@theinternet.com>:

> [...]
>
> Det nuværende anlæg er fra 1969. Huset 1 plan parcelhus
> Nogle af termostaterne er også orginale og vil blive skiftet ved samme

Dit anlæg bliver vel trykprøvet, hvis du får varmen direkte ind. Hvis der
skal bruges en varmeveksler, bestemmer du jo selv trykket på forbrugssiden.

--
mvh/Preben

Fra : Elmand

Dato : 20-03-10 10:01

"TGJ" <somewhere@theinternet.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det nuværende anlæg er fra 1969. Huset 1 plan parcelhus
> Nogle af termostaterne er også orginale og vil blive skiftet ved samme

Det er meget meget få steder, at det er fjernvarmeforsyningsvandet der direkte
løber
rundt i dit anlæg. Fjernvarmevandet løber ind i en varmeveksler ( erstatter
altså
din gamle kedel) Så normalt ingen problemer.

Venlig hilsen
Kurt Espersen

Fra : Hauge

Dato : 20-03-10 10:08

Elmand skrev:
> Det er meget meget få steder, at det er fjernvarmeforsyningsvandet der direkte
> løber
> rundt i dit anlæg.

Sådan er det ellers ved mig, og det blev tilsluttet i maj 2006, ½ år før
jeg købte huset.

> Fjernvarmevandet løber ind i en varmeveksler ( erstatter
> altså
> din gamle kedel) Så normalt ingen problemer.

Sådan ville jeg også gerne have det.. Håber det er økonomisk muligt at
lave om.
Men det må jeg jo prøve at lave en tråd om, det kunne jo være der var
nogen der har erfaring på det punkt.

Mvh Hauge

Fra : SvenP

Dato : 20-03-10 10:10

> Sådan ville jeg også gerne have det.. Håber det er økonomisk muligt at
> lave om.
> Men det må jeg jo prøve at lave en tråd om, det kunne jo være der var
> nogen der har erfaring på det punkt.

Mit går også direkte. Hvorfor vil du gerne have en veksler på? Hvad er
fordele / ulemper?

Sven

Fra : Hauge

Dato : 20-03-10 10:15

SvenP skrev:
> Mit går også direkte. Hvorfor vil du gerne have en veksler på? Hvad er
> fordele / ulemper?

Fordelen, umiddelbart, er at jeg mindre ulovligt kan skifte en
radiator.. Og hvis der kommer en utæthed, så er det kun den mængde vand
der er i det lukkede system, der ryger ud på gulvet eller andet sted.

Mvh Hauge

Fra : SvenP

Dato : 20-03-10 10:22

> [...]
> radiator.. Og hvis der kommer en utæthed, så er det kun den mængde vand
> der er i det lukkede system, der ryger ud på gulvet eller andet sted.

OK. Hvad med det økonomiske? det er vel lettere at styre retur temp. med en
veksler. Men kan det opveje cirkulationspumpen?

Sven

Fra : Hauge

Dato : 20-03-10 10:26

SvenP skrev:
> OK. Hvad med det økonomiske? det er vel lettere at styre retur temp. med en
> veksler. Men kan det opveje cirkulationspumpen?

Det kan jeg ikke svare på, det var derfor jeg håber at der er nogen med
erfaring indenfor området, der vil komme på banen

Mener faktisk at *alle* tilslutninger i dag, er med varmeveksler..

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 20-03-10 15:01

Hauge skrev:

> Det kan jeg ikke svare på, det var derfor jeg håber at der er nogen med
> erfaring indenfor området, der vil komme på banen
>
> Mener faktisk at *alle* tilslutninger i dag, er med varmeveksler..

Jeg mener at man på Kalundborg-egnen ligefrem har to
fjernvarme-systemer, hvoraf det nyeste har det dobbelte tryk af det
ældre, og forbrugerne derfor har to forskellige installationer (á
veksler for dem på højttryks-systemet)!

--
Armand.

Fra : jos

Dato : 20-03-10 11:52

Hauge wrote:

> Fordelen, umiddelbart, er at jeg mindre ulovligt kan skifte en
> radiator..
Men koster en ikke uanseelig pris i varmetab!

>Og hvis der kommer en utæthed, så er det kun den mængde
> vand der er i det lukkede system, der ryger ud på gulvet eller andet
> sted.

Men til gengæld, i modsætning til moderne fjernvarmevand som er rent og
klart, er sort, tjæret og giver nogle næsten ufjernelige pletter.

Varmeveksler på fjernvarme er, (måske undtaget brugsvand??) forældet teknik!

finn

Fra : Ivar

Dato : 20-03-10 15:13

Hauge skrev:

> Fordelen, umiddelbart, er at jeg mindre ulovligt kan skifte en radiator

"Mindre ulovligt", den er god. Det er ulovligt som privatperson
at skifte en radiator, og det er ligegyldigt, hvilket system det er.

Ivar Magnusson

Fra : Hauge

Dato : 20-03-10 15:19

Ivar skrev:
> "Mindre ulovligt", den er god. Det er ulovligt som privatperson
> at skifte en radiator, og det er ligegyldigt, hvilket system det er.

Sådan er der jo så meget.. Men uanset hvor ulovligt det er, så er
problemet ikke så stort hvis det går galt, hvis man kun har lokalvand i
rørene, fremfor hele fjernvarmeværkets.

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-10 15:58

> "Mindre ulovligt", den er god. Det er ulovligt som privatperson
> at skifte en radiator, og det er ligegyldigt, hvilket system det er.

Ér det noget du skriver fordi du er VVSer og er bange for at miste
indtjening? Jeg vil istedet spørge : Siden hvornår er det blevet ulovligt
at lave noget på eget lukket system herunder skifte radiator? Er det
fjernvarmevand der ryger i er det dog en anden sag

Fra : JBH

Dato : 20-03-10 10:16

"SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i en meddelelse

> Mit går også direkte. Hvorfor vil du gerne have en veksler på? Hvad er
> fordele / ulemper?

Her går fjernvarmen også direkte på radiatorerne.

Fordelen må være at man slipper for cirkulationspumpen og har varme selvom
strømmen går (med mindre fjernvarmeværket også får strømafbrydelse)

Den største ulempe ser jeg som trykket og den mængde vand som siver ud i
tilfælde af utætheder.

mvh
JBH

Fra : Armand

Dato : 20-03-10 14:56

Hauge skrev:

> Sådan er det ellers ved mig, og det blev tilsluttet i maj 2006, ½ år før
> jeg købte huset.

Man kan nok vende det sådan, at hvis der er markant højt fjernvarmetryk
bruger man tricket med en skille-veksler, hvilket modsat gør at der ikke
er behov for frygt for sit hidtil oliefyrede anlæg dér hvor der ikke
bruges skilleveksler!

Det er dog mindre stressfuldt at tage på ferie med frygten for en
tilfældig tæring, hvis lækken kun kan berøre indholdet i husets eget
kredsløb, frem for alt vand der er på fjernvarmenettet
Men det er enkelt at lukke af ved hovedhanen før afrejse som imødegåelse
af en sådan frygt!

--
Armand.
(Der er direkte på fjernvarmenettet og 2. nytårs-morgen havde en

Fra : Hauge

Dato : 20-03-10 15:09

Armand skrev:
> Men det er enkelt at lukke af ved hovedhanen før afrejse som imødegåelse
> af en sådan frygt!

Så skal det helst være en sommerferie

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 20-03-10 15:12

Hauge skrev:

> Så skal det helst være en sommerferie

Jup!
Da vi havde uheldet i nytårskulden, overraskede det mig hvor længe at
huset i grunden hold varmen, men en hel vinterferie - I doubt!

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 20-03-10 15:11

Elmand skrev:

> Det er meget meget få steder, at det er fjernvarmeforsyningsvandet der
> direkte løber
> rundt i dit anlæg.

Nej, det er det mest almindelige. De enkelte fjernvarmeudbydere
bestemmer dog selv hvilke krav de stiller til installationen.
Derfor findes der områder, hvor der kun bruges det ene eller
det andet.

Ivar Magnusson

Fra : skodbjarne

Dato : 20-03-10 09:01

> "Mindre ulovligt", den er god. Det er ulovligt som privatperson
> at skifte en radiator, og det er ligegyldigt, hvilket system det er.

Er det noget du skriver fordi du er VVSer og er bange for at miste

Fra : Bent E.

Dato : 20-03-10 10:56

TGJ wrote:
> [...]
>
> Jeg har således et ældre oliefyr der skal erstattes.
>
> Mit spg er om der noget at være bekymret for ift evt trykændringer i det

Ja, det er der. Med mindre du installerer en varmeveksler.
Med en varmeveksler får du et varmetab på ca. 10%, men du kan jo
redde lidt af det ved at stille veksleren et sted hvor dens varmespild kan
udnyttes. Men alligevel vil der være tab; jo mindre (billigere) veksler jo
større tab.

Ved direkte tilslutning til nettet skal din installation normalt kunne klare
et prøvetryk
på 10 bar i en time (svjh); og det kan den nok ikke klare.
Hvis ikke vil du få en stor udgift til en ny/renoveret installation.
Jeg vil tro at fjv.selskabet vil forlange og måske også foretage en
trykprøvning.

Ja, "det er en kold tid vi lever i, alle går rundt og fryser" .

Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Armand

Dato : 20-03-10 15:03

Bent E. skrev:

> [...]
> på 10 bar i en time (svjh); og det kan den nok ikke klare.
> Hvis ikke vil du få en stor udgift til en ny/renoveret installation.

Da min svigermor for et par år siden opgav oliefyret og kom 'direkte' på
fjernvarmen, blev hun ganske enkelt tilsluttet uden nogen yderligere
dikkedarer!

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 20-03-10 15:21

TGJ skrev:

> Det nuværende anlæg er fra 1969.

Er det 1-streget eller 2-streget system?

Ivar Magnusson

Fra : TGJ

Dato : 21-03-10 08:20

> Er det 1-streget eller 2-streget system?

er ret sikker på det er 1 strenget, men ikke 100%

/Thomas

Fra : Ivar

Dato : 21-03-10 10:22

TGJ skrev:

> er ret sikker på det er 1 strenget, men ikke 100%

Så kan det ikke tilsluttes direkte. Varmeveksler eller
to-streget sytem.

Ivar Magnusson

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-03-10 15:07

> [...]
>
> Det nuværende anlæg er fra 1969. Huset 1 plan parcelhus
> Nogle af termostaterne er også orginale og vil blive skiftet ved samme

Fik mit hus tilsluttet for 2 år siden. Huset er ygget i 1957, og i den
mellemliggende tid er der kun udskiftet en radiator, og instaleret en
ny.
Mit fjernvameselskab har mulighed for at installere en måler der
registrerer læk, og som i givet fald vil alarmere fjernvarmeværket,
som enten kan kontakte mig eller f.eks Falck hvis jeg har abonnement
der.
Dog mente man ikke at der var behov for det på min istallation, idet
alle rør er synlige.

Jeg spurgte til risikoen for lækager ved direkte indføring af
fjernvarmeandet i radiatorerne, og de sagde at pladeradiatorer samt
rør installationer yderst sjældent sprænges og det store vandfald står
ud over det hele. Det begynder oftest med en rustplet, og her skal man
være opmærksom hvis det er en radiator der står i et rum der normalt
er opvarmet. Sådan en begunder ikke bare at ruste, det kommer indefra,
og så er det tid til udskiftning.
Støbejernsradiatorer kan springe læk og give en masse vand, men der
taler vi om betydeligt ældre installationer.

Her forløb trykprøven uden problemer, dog piblede der vand ud ved den
radiator der var eftermonteret - af et berygtet VVS firma som
forlængst er gået konkurs. Rørene var meget mangelfuldt pakket, og i
øvrigt var radiatorventilen - en ventil der slet ikke var beregnet til
formålet - vendt forkert.
Resten af installationen holdt uden problemer.

Selvfølgelig troede VVS'eren at jeg selv havde installeret radiatoren,
men da jeg fandt en gammel faktura på arbejdet, fra bemeldte firma,
vidte de også godt hvad der var nyt.

Ulempen ved fjernvarme er at fremløbshastigheden er ret lav. Min
installation er udlagt til naturlig cirkulation, det betyder store
rørdiamertre, som der kan stå en masse kodt vand i når man ikke fyrer..
Fra det øjeblik man åbner termostaten til der begynder at komme varme
går der endda noget tid. Det er især et problem når man begynder at
mangle lidt varme på de første efterårsaftener.

Lad VVS'eren besigtige din installation og vejlede dig i om systemet
kan klare det større tryk, eller om det er bedre med varmeveksler
imellem. Men, varmevekslere går også af og til i stykker..

Hilsen Kim