Konkurs og overdragelse
Fra : Bjørn

Dato : 19-03-10 13:26

Hej Gruppe,

Jeg har lige et spørgsmål vedr. konkursbo.

Min side af sagen er jeg er, eller rettere var, ansat i et forlist firma.

Firmaet rådede over et større antal Microsoft operativsystemer, både server
og arbejdsstation.

Boet er så købt - det vil sige at kurator har solgt computerne. Intet står i
"auktionspapirerne" omkring selve operativsystemerne.

Mit spørgsmål er så - må køber af boet benytte de operativsystemer, der
ligger på maskinerne, eller skal han starte med at formatere når han kommer
i gang?

Mvh Bjørn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-03-10 15:14

On Fri, 19 Mar 2010 13:25:39 +0100, "Bjørn" <bnp@net.lon.dk> wrote:

> [...]
>
>Boet er så købt - det vil sige at kurator har solgt computerne. Intet står i
>"auktionspapirerne" omkring selve operativsystemerne.
Kurator er nok ikke klar over at SW kan have en værdi, eller også har
han ikke kunne finde noget der beskrev at disse licenser er til stede.

>Mit spørgsmål er så - må køber af boet benytte de operativsystemer, der
>ligger på maskinerne,

Da det for WS vedkommende nok er OEM udgaver (med påklistret product
key) der er installeret følger disse ifgl. MS licens maskinen, så der
er svaret "ja", alternativet er at licensen er tabt.

For servernes vedkommende er det det samme hvis det er OEM udgaver,
ellers er det jo den der har beviset for købet af licensen der har
retten til at benytte licensen.

Hvis der er tale om VL licenser er de penge værd, men køber skal jo
kunne bevise at han har købt disse før MS vil overflytte licensen til
ham.

Så kort fortalt, dem (licenserne) med påklistret product key kan
udmildbart bruges (det anbefalst kraftigt at geninstallerer dem), de
øvrige er uden yderligere dokumentation tabt.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 19-03-10 14:23

"Bjørn" <bnp@net.lon.dk> skrev

> Mit spørgsmål er så - må køber af boet benytte de operativsystemer, der
> ligger på maskinerne, eller skal han starte med at formatere når han
> kommer i gang?

Det afhænger noget af licenserne, er det OEM licens følger den maskinen, og
svarer til at der ligger 4 sommerhjul i bagagerummet på den bil man har
købt.
Er det noget volumenlicens hvor firmaet har købt retten til at installere på
et antal PC'er kan det være anderledes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hauge

Dato : 19-03-10 15:34

alexbo skrev:
> Det afhænger noget af licenserne, er det OEM licens følger den maskinen, og
> svarer til at der ligger 4 sommerhjul i bagagerummet på den bil man har
> købt.

Jeg har aldrig læst nogle steder, at de medfølgende sommerhjul *ikke* må
bruges på en anden bil..

Jeg tror vi er mange der har gjort noget ulovligt på den konto i tidens
løb. Uhada ;)

Mvh Hauge