2 års reklamations ret (jf. dansk Forbruge~
Fra : Per Østergaard

Dato : 19-03-10 11:02

jeg har købt en pc ved Laptos.dk den levede i 7 mdr. og døde så helt - jeg
troede egentligt det var grafik kortet der var stået af , men det var så usb
indgangen , der ikke kunne tåle der blev sat en ekstern harddisk - en
printer - en mus eller en mobil til , jeg mener at en usb indgang skal
kunne holde til det - men Laptobs.dk mener åbenbart det er at drive vold på
maskinen.

Det jeg tænker er at der må være nogen der skal / skulle betale for
reparationen hvis de havde været indforstået med at garantien dækker , men
hvem er det der skal betale for reparation sælger - service center eller
producent ?

Kan sælger sagligt argumentere , som de har gjort det her ?

her er sagen :

Laptops.dk : Skrev :

Tilbagemeldingen fra Lenovo´s danske service center, ServiceGruppen.dk /
01D4YFF, er at fejlen på din maskinen skyldes en kortslutning gennem en
fysisk skadet USB port og sådanne skader er ikke dækket af producent
garantien eller den danske forbruger købelov.

2 års reklamations ret (jf. dansk Forbruger købelov) dækker ikke
misligholdelse eller fejl, der følger af normal slitage, udgifter til
almindelig vedligeholdelse samt hændelige uheld og skade/fejl, der skyldes
en udefra kommende hændelse, fysisk overlast eller softwarefejl.

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller
sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende
oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for
køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende
oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.

Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes som
en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.

sagen ligger pt. ved forbrugerklage nævnet

Mv.

Per Ø.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-03-10 04:26

Per Østergaard skrev

> Tilbagemeldingen fra Lenovo´s danske service center, ServiceGruppen.dk /
> 01D4YFF, er at fejlen på din maskinen skyldes en kortslutning gennem en
> fysisk skadet USB port

Hvordan mener man at porten er fysisk skadet?

- Peter

Fra : Per Østergaard

Dato : 19-03-10 14:32

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Per Østergaard skrev

> Tilbagemeldingen fra Lenovo´s danske service center, ServiceGruppen.dk /

> Hvordan mener man at porten er fysisk skadet?

Det er ikke beskrevet af Laptob.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-03-10 11:45

On Fri, 19 Mar 2010 11:01:51 +0100, "Per Østergaard" <SAPM@ME.NOT>
wrote:
> [...]

>fysisk skadet USB port og sådanne skader er ikke dækket af producent
>garantien eller den danske forbruger købelov.

Ja det er også sådan jeg læser deres beskrivelse:
USB porten er fysisk beskadiget (vold), dette har forudsaget at USB
porten er blevet elektrisk kortsluttet.
Denne kortslutning har så åbentbart fået maskinen til at dø.

Hvis denne udlægning er korrekt er du selv årsag til fejlen, nemlig
den fysiske beskadigelse af USB porten og ikke som du selv udlægger
det: "...ikke kunne tåle der blev sat en ekstern harddisk / printer /
mus / en mobil til".

/Hans

Fra : Per Østergaard

Dato : 19-03-10 14:35

> [...]

> den fysiske beskadigelse af USB porten og ikke som du selv udlægger
> det: "...ikke kunne tåle der blev sat en ekstern harddisk / printer /

Jeg har sat usb stik i usb porten - de er blevet sat i maskinen uden brug af
mere kraft ind man normalt bruger på en usb indgang
jeg har igennem tiden haft 15 pc er - de første havde ikke usb men de sidste
10 har og jeg har da ALDRIG set eller hørt om en
usb indgang der går i stykke ved man sætter et usb stik i . ....

Mv.
Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-03-10 16:20

On Fri, 19 Mar 2010 14:35:19 +0100, "Per Østergaard" <SAPM@ME.NOT>
wrote:

> [...]
>10 har og jeg har da ALDRIG set eller hørt om en
>usb indgang der går i stykke ved man sætter et usb stik i . ....
Men det har jeg så set flere gange, det er ganske utroligt hvad der
kan sættes i div. stik/åbninger på en PC.

Så du skal nok have dem til at præsiserer skaden, hvis du vil videre i
sagen.

Har du selv maskinen nu eller er den sent til syn-og-skøns vurdering ?

Fysisk skade bør man kunne se.

/Hans

Fra : Per Østergaard

Dato : 19-03-10 18:24

> Men det har jeg så set flere gange, det er ganske utroligt hvad der
> kan sættes i div. stik/åbninger på en PC.

Det er muligt men der har kun været USB stik i min USB indgang der ligesom
er bygget til det samme

> Så du skal nok have dem til at præciserer skaden, hvis du vil videre i
> sagen.

Den er præciseret i det omfang jeg har postet her i gruppen

> Har du selv maskinen nu eller er den sent til syn-og-skøns vurdering ?

jeg ved ikke om de har den endnu eller om forbruger klagenævnet har modtaget
den
men sagen ligger ved forbruger klagenævnet

> Fysisk skade bør man kunne se.

jeg kunne ikke se noget -

jeg tror der er blevet produceret en eller flere maskiner med skrøbelige usb
indgange - der så går i stykker

Mv.
Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-03-10 19:24

> [...]
> den fysiske beskadigelse af USB porten og ikke som du selv udlægger
> det: "...ikke kunne tåle der blev sat en ekstern harddisk / printer /

Sådan kan man ikke argumentere.
Det er kun hvis varen bliver behandlet på en måde som ligger ud over det
forventelige at køber selv må afholde udgifter til reparation.
USB-porten kan også være svagt bygget eller fejlbehæftede, og medfører det,
at de ikke kan holde til normal brug, så må sælger reparere uden
omkostninger for køber.
Labtop.dk kan altså ikke nøjes med at sige, at porten er fysisk beskadiget
og derfor er skaden ikke omfattet af Købeloven.

Uanset hvordan sælger piver eller synger ender det med, at det i sidste ende
er ham, der skal påvise, at skaden er sket ved uforsvarlig brug. Det er der
desværre en del computerforhandlere (bla.), der har lidt svært ved at indse.

/Per

Fra : Per Østergaard

Dato : 19-03-10 20:33

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan kan man ikke argumentere.

jamen det gør de altså ...

> [...]
> USB-porten kan også være svagt bygget eller fejlbehæftede, og medfører
> det, at de ikke kan holde til normal brug, så må sælger reparere uden

ja det regnede jeg også med - da jeg snakkede med forbruger klagenævnet om
det
mente de også jeg havde en ualmindeligt go sag

> Labtop.dk kan altså ikke nøjes med at sige, at porten er fysisk beskadiget
> og derfor er skaden ikke omfattet af Købeloven.

Det gør nu en gang ...

> [...]
> er der desværre en del computerforhandlere (bla.), der har lidt svært ved

Den er blevet brugt som beskrevet med de dele det nu en gang er meningen man
skal kunne tilslutte en usb
port - jeg som køber har jeg på ingen måde nogen interesse i at ødelægge
laptoben , det er jo et frygteligt besvær at genanskaffe bank nøgler
digital signatur - billeder dokumenter osv. heldigvis levede harddisken så
en del kunne genskabes - for ikke at tale om jeg skulle ud og bruge
7000 kr. på en ny - en udgift jeg ikke lige havde regnet med.

Venligst

Fra : JBJ

Dato : 16-04-10 19:05

"Per Østergaard" <SAPM@ME.NOT> skrev i meddelelsen

> [...]
> så en del kunne genskabes - for ikke at tale om jeg skulle ud og bruge
> 7000 kr. på en ny - en udgift jeg ikke lige havde regnet med.

Har du prøvet at lave en søgning på nettet om der er andre der har oplevet
det samme, i så fald har du en ualmindelig god sag?
Hvilken Lenovo model er det?

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson