Problemfri optænding
Fra : Martin Bak

Dato : 19-03-10 09:22

Mit hus er alene opvarmet ved 2 brændeovne. I løbet af natten går ovnene ud,
og altså skal jeg hver eneste morgen hurtigst muligt have tændt op i begge
ovne.

Det har hidtil nogle gange voldt lidt problemer. I visse vejrtyper lader
ovnene sig ikke så nemt tænde, og problemet med at man løber tør for
avispapir til optændingen er heller ikke ukendt her i huset. Det kan desuden
være voldsomt irriterende at lave det ene optændingsforsøg efter det andet,
blot for at konstatere, at men endnu en gang må til at rode i ovnen og gøre
et nyt forsøg. Alle disse forsøg giver også en masse uønske aske fra
avispapir som man får brændt af under de fortvivlede forsøg.

Så har jeg forsøgt med diverse optændingsblokke. De færreste af disse
produkter holder hvad de lover. Enkelte af dem har endda svært ved
overhovedet at brænde. Et enkelt produkt, Zip optændingsblokke virker
nogenlunde, men dels stinker det af petroleum, og man kan ikke undgå at røre
ved produktet, og dels er det ret dyrt at bruge i længden, idet en pakke til
omkring 20 kr. realistisk kun kan lave en 6-8 optændinger, selvom der
reklameres med 72 blokke på pakken. En enkelt blok er bare ikke nok til at
lave en effektiv optænding.

Men nu har jeg fundet en løsning, der bare virker hver eneste gang, og som
er prisbillig. Den giver praktisk taget ingen papiraske og den er helt
lugtfri. Optænding er blevet som en leg, -hver gang!

Her er tricket:

Man skal bruge:

-Avis i tabloid-format (f.eks. ugeavisen eller en gratisavis)

-Paprør fra en toiletrulle, klippet i ringe på ca. 1 cm.

-Lampeolie

-Glas eller kop, f.eks. et tomt marmeladeglas

Man tager 3 opslag fra en tabloid-avis, således at man altså står med en
"avis" med sammenlagt 12 sider. "Avisen" foldes på langs, så man nu har en
aflang "strimmel" af sammenfoldet avispapir, der er ca. 14x40 cm.

Denne strimmel rulles løst sammen til en rulle med en diameter på små 4 cm.

Rullen "sikres" med en af toiletpapirsrulleringene, der påsættes ligesom en
servietring.

Nu stilles rullen ned i glasset, ser er ca. 1/3 fyldt med lampeolie. Rullen
vil i løbet af et minuts tid have gennemvædet sig selv med lampeolie, og kan
nu bruges som "optændingsblok". Prøv det! Det virker helt fænomenalt, hver
eneste gang. Der er virkelig effektiv optænding med det samme, og det er
fantastisk nemt at få en god ild under selv de vanskeligste forhold, og det
uanset om det er træ eller briketter der skal antændes.

En liter lampeolie kan findes til omkring 15 kr., og den rækker til
produktion af op med 50 af disse hjemmelavede tændblokke.

Jeg laver mine ruller efterhånden som jeg skal bruge dem, men hvis man vil
effektivisere det, kan man f.eks. købe en kasse med poser til "fransk
Hotdog". De fåes til 100 kr. for 1000 stk. Man kan så lave en masse ruller
på en gang, og emballere dem i poserne, som så kan opbevares og bruges
efterhånden.

Jeg glæder mig til sommer, hvor jeg bestemt regner med at den lille geniale
rulle også vil være et hit under grill-starteren, så man slipper for
flyvende afbrændt avispapir når man skal tænde op i grillen.

X-post til dk.fritid.hus-og-have og dk.forbruger. FUT sat til dfhh
--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-10 11:11

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev om optænding...

Du klager over petroleumslugten ved optændingsblokkene - jeg er for så vidt
enig, men dine papirruller dyppet i lampeolie giver jo også olie på
fingrene, så...

Mht til optænding - så er mit trick at sørge for at have tørre
optændingspinde - frem med øksen og flæg en masse små pinde af tørt træ -
tag en kniv og skær ned i dem så du får en række "høvlspåner" på siderne af
dem - de brænder lystigt og sikrer en hurtig optænding.
Du skal naturligvis sikre dig, at der er træk til ilden - fjern aksen over
risten - og at dit bål starter nedefra - du kan ikke tænde en kævle ved at
tænde ild oven på den.

Fra : Martin Bak

Dato : 19-03-10 11:24

"Firstname Lastname" <None> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du klager over petroleumslugten ved optændingsblokkene - jeg er for så
> vidt enig, men dine papirruller dyppet i lampeolie giver jo også olie på

Ja, men lampeolien lugter ikke, og det er ret begrænset hvor meget olie man
får på fingrene, for man skal ikke som ved blokkene stå og fumle med at
brække dem fra hinanden.

> [...]
> risten - og at dit bål starter nedefra - du kan ikke tænde en kævle ved at

Det ved jeg udmærket. Jeg har fyret med brænde i 25 år. At bruge så meget
energi på at lave optændingsbrænde er ikke en mulighed her. Og selv med fint
optændingsbrænde kan det ind imellem være svært at få bålet i gang. Altså
ikke mere ;-D

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 19-03-10 12:53

Hej Martin

> er helt lugtfri. Optænding er blevet som en leg, -hver gang!

Det er det også med en gasbrænder, og den er
der ingen arbejde ved :)

Max

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-10 14:33

En gang om ugen eller hver anden uge (alt afhængig af behovet) tager jeg 5-6
stykker brænde med hen til huggeblokken. De kløves så til små tynde stykker
(og jeg vælger selvfølgelig nogle der ser ud til at være nemme at
flække...), samles i en kurv og stilles ved siden af brændeovnen. Når jeg
skal tænde op bruger jeg nogle stykker af det tynde træ og en/flere
optændingsblokke. Antallet afhænger af hvad det er for nogen jeg har
stående, spritblokkene er som regel store nok til at en enkelt kan gøre det
og dem de har i Netto i øjeblikket (lugtfrie tændblokke - CO2 neutrale) er
mindre og kræver 3-4 stykker. De lugter til gengæld ikke.

Jeg er glad for at jeg har centralvarme, jeg gider ikke fryse hver morgen.
Brændeovnen er kun et supplement til varmeforsyningen.

Per.

Fra : TMus

Dato : 19-03-10 16:53

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> [...]
> "fransk Hotdog". De fåes til 100 kr. for 1000 stk. Man kan så lave en
> masse ruller på en gang, og emballere dem i poserne, som så kan

Den dag du bliver træt af at stå med brændbare væsker og fedte med at
krølle aviser på finurlige måder, så prøv at købe en lille meter
industri-flis. Det er knastørt og sætter lige så meget skub i ovnen, og
du er fri for mere eller mindre giftige væskedampe..

-TMus

Fra : jespr

Dato : 19-03-10 11:25

On 19 Mar., 16:52, TMus <T...@TMus.TMus> wrote:

> [...]
> industri-flis. Det er knastørt og sætter lige så meget skub i ovnen, og
> du er fri for mere eller mindre giftige væskedampe..

Det lyder sgu' også lidt klamt at bruge papir med trysksværte, lak og
hvad der ellers er af stoffer på de kukørte bladsider - spørg lige en
skorstensfejer hvad han synes om den metode!
Og kan man ikke flække små træstykker til optænding kan man vel heller
ikke selv hente træet i brændeskuret!
/Jesper

Fra : TMus

Dato : 19-03-10 22:56

jespr <jesper.undall@gmail.com> wrote in

> [...]
> skorstensfejer hvad han synes om den metode!
> Og kan man ikke flække små træstykker til optænding kan man vel heller

Jep helt enig. Som der bliver skrevet alle steder, så bør man fyrre med
rent træ.

Vejledningen til min ovn siger faktisk at man under ingen omstændigheder må
afbrænde væsker i ovnen da den vil blive beskadiget.

-TMus

Fra : Hauge

Dato : 19-03-10 22:59

TMus skrev:
> Vejledningen til min ovn siger faktisk at man under ingen omstændigheder må
> afbrænde væsker i ovnen da den vil blive beskadiget.

Ovnen eller vædsken?

Mvh Hauge

Fra : Martin Bak

Dato : 19-03-10 23:11

"TMus" <TMus@TMus.TMus> skrev i en meddelelse
> [...]
> må
> afbrænde væsker i ovnen da den vil blive beskadiget.

Så må du heller ikke bruge optændingsblokke? De har jo deres brænd-energi
fra brandbare vædsker, ligesom mit forslag har.
Og du vil heller ikke brænde avis af. Hvordan får du egentlig ild i dit bål
i ovnen? Miljømæssigt er det bedst at det brænder på fuld skrue fra starten
af.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : TMus

Dato : 21-03-10 00:57

> Hvordan får du egentlig ild i
> dit bål i ovnen? Miljømæssigt er det bedst at det brænder på fuld
> skrue fra starten af.

Som jeg skriver til dig andetsteds. Jeg tænder op i såkaldt "industriflis"
som er knust træ fra træindustrien. Det er knastørt (virkelig!) og brænder
ligeså godt som tændstikker, bare lidt større størrelse. Et halvt til helt
kilo ind sammen med lidt mindre stykker brænde, og så ellers en enkelt
tændstik, og vupti din ovn er oppe i temperatur og klar til egestykkerne.

-TMus

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 19-03-10 23:19

"TMus" <TMus@TMus.TMus> skrev

> Vejledningen til min ovn siger faktisk at man under ingen omstændigheder
> må
> afbrænde væsker i ovnen da den vil blive beskadiget.

Og i den amerikanske vejledning står der at det kan være farligt at forsøge
at sluge ovnen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-03-10 20:52

> [...]
> ovnen og gøre et nyt forsøg. Alle disse forsøg giver også en masse uønske
> aske fra avispapir som man får brændt af under de fortvivlede forsøg.

Det lyder mere som om du har for stort brænde lagt hen over din optænding -
eller vådt brænde. Det er ikke nødvendigt med hverken optændingsblokke eller
olievædet papir for at tænde ordentligt op.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 19-03-10 21:06

> Det lyder mere som om du har for stort brænde lagt hen over din
> optænding - eller vådt brænde. Det er ikke nødvendigt med hverken
> optændingsblokke eller olievædet papir for at tænde ordentligt op.

Maria, ikke for noget, men læs lige mit indlæg igen. Jeg har omkring 25 års
erfaring med at fyre med træ. Det er *som regel* ikke nødvendigt med særlige
foranstaltninger, men ved visse vejrtyper er der bare ikke træk før ovn og
skorsten bliver varm.
Fælles for alle de der giver alternative kloge råd her er vel, at de ikke
selv står med udfordringen hver eneste morgen, endda i 2 ovne, og det
pinedød bare skal virke første gang. Hver gang. Jeg har fundet en god
løsning på det, og deler den med jer.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : jos

Dato : 19-03-10 21:25

> [...]
> nødvendigt med særlige foranstaltninger, men ved visse vejrtyper er
> der bare ikke træk før ovn og skorsten bliver varm.
det klarer jeg med at krølle en avisside, sætte en tændstik til og smide den
ind i renselemmen umiddelbart før tændstikken sættes til pejsen.
dette genererer et øjeblikkeligt træk, som er nok til at starte pejsen. Min
skorsten er påbygget huset, og kan derfor være enormt kold, med bagtræk til
følge inden optænding, men 1 avisside løser problemet 100%

finn

Fra : Martin Bak

Dato : 19-03-10 21:34

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Min skorsten er påbygget huset, og kan derfor være enormt kold, med
> bagtræk til følge inden optænding, men 1 avisside løser problemet 100%

Prøv min lille rulle. Så kan du sikkert lade skorstensfejeren om at betjene
renselemmen for fremtiden. Det er virkelig overraskende effektivt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : jos

Dato : 19-03-10 22:13

Martin Bak wrote:
> "jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv min lille rulle. Så kan du sikkert lade skorstensfejeren om at
> betjene renselemmen for fremtiden. Det er virkelig overraskende
> effektivt.

Nu er der visse naturlove man må bøje sig for, en af dem er at kold luft er
tungere end varm luft, og at der skal noget til at skubbe en 10m kold
luftsøjle som blæser bagud i en åben pejs!
De 3 sek det tager at krølle og antænde en avisside, frem for at fidte med
papruller, blade og olie, vil jeg ikke bytte for
finn

Fra : Martin Bak

Dato : 19-03-10 22:17

> [...]
> De 3 sek det tager at krølle og antænde en avisside, frem for at fidte med
> papruller, blade og olie, vil jeg ikke bytte for

Næh. Men tænde op skal du jo alligevel. Så kan man jo ligeså godt gøre det
effektivt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 19-03-10 23:24

Hej Martin

> Næh. Men tænde op skal du jo alligevel. Så kan man jo ligeså godt
> gøre det effektivt.

Så brug en gasbrænder, rent og effektiv.

Max

Fra : Martin Bak

Dato : 19-03-10 23:29

> Hej Martin

> Så brug en gasbrænder, rent og effektiv.

Fa'en til bøvl. Gas, brænder og hvad ved jeg. Og tid! Det tager altså lidt
tid at få bålet i gang. Hyggeligt, mens jeg sætte vandet over til kaffen, så
laver jeg mig lige et par ruller, og så kan jeg være 100% sikker på, at mine
ovne tænder. Hvorfor gøre det mere indviklet end det er?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hauge

Dato : 19-03-10 23:36

Martin Bak skrev:
> Hvorfor gøre det mere indviklet end det er?

Det er på mode.
Man skal også passe på med at komme med en idé, som man synes andre kan
have glæde af. Den bliver tæsket i jorden, fordi de ikke selv kan finde
på gode idéer.

Mvh Hauge

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-03-10 07:36

> [...]
> selv står med udfordringen hver eneste morgen, endda i 2 ovne, og det
> pinedød bare skal virke første gang. Hver gang. Jeg har fundet en god

Nogle af os har faktisk samme haft udfordring hver morgen, og for mit
vedkommende endda med en skorsten, der var for kort og dermed ind i mellem
med tryk i stedet for træk. Det har ALDRIG været nødvendigt at bruge olie
for at tænde op.

Mvh Maria

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 20-03-10 09:29

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev

Ham nordmanden, Søren Ryge besøgte, satte sig med en kniv og skar nogle
indsnit/høvlspåner, som blev siddende på pindene, det gik der straks ild i.
Stille, roligt og CO2-neutralt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 21-03-10 08:30

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> for flyvende afbrændt avispapir når man skal tænde op i grillen.
>
> X-post til dk.fritid.hus-og-have og dk.forbruger. FUT sat til dfhh

Selv om du siger at du har 25 års erfaring med at tænde op, vil jeg mene at
du stadig ikke har lært det.

Jeg tænder selv op i vores brande von hver morgen, og jeg har aldrig
problemer med at få det til at brande.

Jeg bruger 1 træfiber optændings blok, 3-4 optændings pinde, og 4-5 stykker
brænde, og så skal det bare have luft nok i starten, så går det ikke længe
for der er fuld blus på.

JJ

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 11:06

Martin Bak wrote:
> [...]
> geniale rulle også vil være et hit under grill-starteren, så man
> slipper for flyvende afbrændt avispapir når man skal tænde op i

Det jeg finder betænkeligt er at man så ofte vil have temmeligt brændbare
væsker og substanser i nærheden af fyret. Det er ingen god ide.

Min egen far fyrede da op i mange herrens år uden at bruge brændbare væsker
men kun med et enkelt stykke avispapir og lidt småpinde.

Så mon ikke bare du skulle øve dig i andre procedurer?

--
- Frank

Fra : TG

Dato : 21-03-10 15:33

On 19 Mar., 09:21, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]
> flyvende afbrændt avispapir når man skal tænde op i grillen.
>
> X-post til dk.fritid.hus-og-have og dk.forbruger. FUT sat til dfhh

Jeg brugt i mange år en tilsvarende løsning, men i stedet for
avispapir, havde jeg noget tørt optændingdbrænde ca. 1 x 1 cm i
tværsnit, som havde stået i lampeolie og trukket. Sådan et par stykker
kan hurtigt sætte gang i brændeovnen. I en periode, brugt jeg også
tricket med et par skefulde savsmuld vædet med lampeolie.. Begge
metoderne droppede jeg da jeg fik børn i huset, jeg skulle ikke have
dem til at pille i noget af den slags. Men ordentligt tørt brænde og
evt. lidt avis-papir, så er det sjældent et problem...

/TG

Fra : Lyrik

Dato : 23-03-10 09:33

> [...]

> rulle også vil være et hit under grill-starteren, så man slipper for
> flyvende afbrændt avispapir når man skal tænde op i grillen.

Oveni skal så lægges den foreslåede miljøafgift på brændeovne til
8000,- kroner stykket. I dit tilfælde 16.000,-kroner for to.:
http://politiken.dk/tjek/bolig/energi/article921724.ece

Med "Miljøgodkendte ovne kan du bringe prisen ned til 8000,-kroner for
to.
Så skal du nok ikke fortælle noget om olievædede lokumsruller med
meterhøje flammer!))

Hilsen
Jens