Mindste køb på et Visa/Dankort
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 19-03-10 02:50

Kan en virksomhed, helt specifikt en kiosk, forlange at der SKAL trækkes 50
kr. på en DanKort transaktion, selv om købet i kiosken kun er på 24 kr.??

Der er ikke tale om hæve eller ønske udbetalt over beløbet fra kundens side
af, men ejeren der forlanger at beløbet ikke er under 50 kr og så udbetaler
de resterende penge...

Umiddelbart mener jeg ikke det giver nogen mening for nogen af parterne i
transaktionen.. Men jeg forstår ikke, hvorfor kunden kan tvinges til et
større træk på sit VISA/DK end som der handles for...

/Finn
--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who

Fra : Jubii

Dato : 19-03-10 06:26

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
> Kan en virksomhed, helt specifikt en kiosk, forlange at der SKAL
> trækkes 50 kr. på en DanKort transaktion, selv om købet i kiosken kun
> er på 24 kr.??

Mon ikke din dankortudstæder kan svare på det?

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 19-03-10 14:39

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> "Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
>

> Mon ikke din dankortudstæder kan svare på det?

Var faktisk i min bank umiddelbart eftr hændelsen og nej, de måtte være mig
svar skyldig...

/Finn

Fra : KT

Dato : 19-03-10 06:43

Omkostningerne forbundet med et træk er ens uanset beløbet er på 1 krone
eller 1000 kroner - så lad dog være med at belaste systemet (og dermed andre
kunder) med latterlige små træk!

Knud

Fra : Steen Hansen

Dato : 19-03-10 07:36

On Fri, 19 Mar 2010 06:43:08 +0100, "KT" <knut.t@privat.dk> wrote:

> [...]
>eller 1000 kroner - så lad dog være med at belaste systemet (og dermed andre

Og hvordan bliver du belastet, ved at jeg kun køber en l mælk på
kortet.

Hvordan og hvorledes folk bruger deres dankort er dig uvedkommende.

En forretning kan ikke sætte noget mindstebeløb på en
dankorttransaktion. Hvis du støder på det i en forretning kan du
meddele PBS at forretningen ikke overholder sin aftale med PBS.

Steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-03-10 07:54

Den 19-03-2010 7:35, Steen Hansen skrev:

> En forretning kan ikke sætte noget mindstebeløb på en
> dankorttransaktion. Hvis du støder på det i en forretning kan du
> meddele PBS at forretningen ikke overholder sin aftale med PBS.

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om dette i aftalen, kan
du fortælle, hvor i aftalen det fremgår?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugervejledning til Ubuntu Linux:

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-03-10 12:58

"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i en meddelelse

> 1
> Og hvordan bliver du belastet, ved at jeg kun køber en l mælk på
> kortet.

Prøv at se svaret fra Alebo
Den handlendes abonentment for at tilbyde betaling med Visa/Dankort er
afhænger voldsomt af hvor mange transaktioner han har om måneden:

Op til 5.000 transaktioner er prisen for indløsning 880 kr.
fra 5.000 til 20.000 er det 4.852 kr.

For en lille kiosk er det ikke uvæsentligt om der skal betales 880 Kr. eller
4.852 Kr. om året
Mon ikke den ekstra udgift ved mange transaktioner bliver lagt oven i varens
pris, og dermed har KT ret i at mange små træk belaster de øvrige kunder

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-03-10 13:28

On Fri, 19 Mar 2010 12:57:56 +0100, "Allan Soerensen"
<nospame@nospame.nospame> wrote:

>Mon ikke den ekstra udgift ved mange transaktioner bliver lagt oven i varens
>pris, og dermed har KT ret i at mange små træk belaster de øvrige kunder

Det er uden betydning om trækkene er små eller store.

Det første træk koster 880 kr. og så falder de ellers derud af til
17,6 øre pr. trækning når man når trækning nr 5000.
Ved træk nr 50001 er prisen så 1,14 /pr. trækning, og falder så til
28,7 øre/pr. trækning ved træk nr 20000.
Så der er ikke ligefrem tale om mængderabat ved PBS, tværdigimod.

Og så er der nok ikke tale om trækninger som sådan, men om
transaktioner, man kan også sætte penge ind den vej.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 19-03-10 14:04

"Hans Kjaergaard" skrev

> [...]
> Ved træk nr 50001 er prisen så 1,14 /pr. trækning, og falder så til
> 28,7 øre/pr. trækning ved træk nr 20000.
Nu skal man ikke lægge beløbene sammen, der betales ikke først for 0-4.999
og derefter for 5.000 til 19.999

> Så der er ikke ligefrem tale om mængderabat ved PBS, tværdigimod.
Nej det er nærmere en lav pris for en lille butik, en indgangsdør til
systemet.

Men i bund og grund elendigt lavet, disse overgange fra en gruppe til en
anden er alt for barske, nogle få transaktioner over grænsen er alt for
dyrt.
http://www.pbs.dk/da/produkter/dankort/Documents/DK_Dankort_prisliste_2010_DK.pdf

Nu er er i sig selv ikke megen begrænsning i at sætte et min. beløb og
udbetale resten, alt andet lige vil det give lige så mange transaktioner,
blot med en større total, det ville være bedre at sætte et mindstesalg i
forbindelse med dankort., det kunne give en større omsætning og/eller
begrænse brugen.
Men kioskejeren må have en tro på at det virker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-03-10 16:02

On Fri, 19 Mar 2010 14:03:52 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" skrev

>Nu skal man ikke lægge beløbene sammen, der betales ikke først for 0-4.999
>og derefter for 5.000 til 19.999

Tak for den afklaring.

> [...]
>
>Men i bund og grund elendigt lavet, disse overgange fra en gruppe til en
>anden er alt for barske, nogle få transaktioner over grænsen er alt for

PBS har et monopol og det udnytter de til at lokke flere kunder til
med at det er billigt (til at begynde med)

> [...]
>begrænse brugen.
>Men kioskejeren må have en tro på at det virker.
Enig i at kravet om mindste beløb eer lidt mærkeligt, det kan kun
bygge på en tro om at det vil avle mere omsætning / begrænse brugen af
kortbetaling.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 08:44

Hans Kjaergaard wrote:

> Tak for den afklaring.

> PBS har et monopol og det udnytter de til at lokke flere kunder til
> med at det er billigt (til at begynde med)

Næe . Det er politisk bestemt.

Havde der ikke været politik på området, havde gebyrene muligvis været langt
større.

Er jeres hukommelse virkelig så kort. Mindes i ikke farcen med Bent Betjent?

--
- Frank

Fra : Jubii

Dato : 19-03-10 16:09

> [...]
> transaktioner, blot med en større total, det ville være bedre at sætte
> et mindstesalg i forbindelse med dankort., det kunne give en større

Skal der ikke skiltes med en sådan ordning i butikken for at det er
lovligt?
F.eks. "Mindste køb på betalingskort 50 kr.", synligt udefra.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 19-03-10 17:33

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen

> Skal der ikke skiltes med en sådan ordning i butikken for at det er
> lovligt?
> F.eks. "Mindste køb på betalingskort 50 kr.", synligt udefra.

Der står et skilt i forretningen, hvorpå der står noget i retningen af
følgende:

Mindste beløb der kan hæves på Dankort er 50 kr. og der kan maksimalt hæves
100 kr. over beløbet...

Citatet er ikke 100% komplet, men der står 'hæves' og ikke betales..

Kravet har i de 10 år jeg har handlet i butikken været det samme og er
aldrigt blevet håndhævet overfor mig.. Jeg tolker iøvrigt skiltet, ligesom
ekspedienten iøvrigt, som at jeg kan hæve kontanter i butikken, dog ikke
under 50 kr og ikke mere end 100 over beløb jeg handler for..

Kiosken er en alm. kiosk (ikke 7'eleven), som ligger i et indkøbs center.
Sandsynligheden for hurtig repeat-business som eks. i en kantine-kiosk i en
fodbold-klub, bowlinghal eller lign. Kunder kommer og går, men sjælden mere
end 1 køb. Der må ikke drikkes i eller omkring centeret, så der er ikke tale
om lokale 'øl-selskere' der køber fast der og iøvrigt har kiosken kun
begrænset åben udenfor åbningstiden for den lokale SuperBest købmand, hvor
man af pris hensyn nok hellere ville købe sine øl... De handler dog
bagerbrød og andre varer, der ikke kan købes hos købmanden...

/Finn

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-03-10 14:06

> Det er uden betydning om trækkene er små eller store.

Det har det da.
Det er langt bedre for den handlende at kunderne tager et stort træk, frem
for flere små.
I cafeteria i vores lokale idrætshal, spørger bestyreren altid "er det ok at
vi tager den på 100 Kr." når der er en, der vil betale et krus kaffe med
Dankort. Så har kunden nemlig 90 kr. i kontanter når han om en halv time vil
have fyldt kruset eller have en fransk hotdog.
Sådan et sted balancere man sikkert lige omkring 5000 transaktioner om året,
så det er ikke uden betydning om man skal betale for 17,6 øre pr. stk. for
4999 eller 97 øre pr. stk. for 5001 transaktioner.
Der er kun en til at betale og det er kunden.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-03-10 16:12

On Fri, 19 Mar 2010 14:05:31 +0100, "Allan Soerensen"
> [...]

>Det har det da.
>Det er langt bedre for den handlende at kunderne tager et stort træk, frem

Nej ikke som enkeltstående handling, det fordre at resten af pengene
brændes af i butikken og den sikkerhed har man jo ikke.

> [...]
>Dankort. Så har kunden nemlig 90 kr. i kontanter når han om en halv time vil
>have fyldt kruset eller have en fransk hotdog.

Se lige et sådan sted er chancen for at kunden køber mere lidt større
end i en tilfældig anden type forretning.

OP eksempel var en kiosk og her er der ikke de store chancer for at
kunden kommer igen indenfor kort tid og køber mere, med mindre der er
tale om kiosker a'la 7Eleven.

Der kan dog også være den fordel, at beløb udbetalt til kunderne ikke
ligger i kassen og kan frarøves, man bruger så at sige kunderne som
bank via deres korttrækninger.

/Hans

Fra : KT

Dato : 19-03-10 18:36

Du tror måske atIT omkostninger er gratis?
Du tror måske ikke der betales transaktionsgebyr?
Du tror måske ikke der betales interbankgebyr?
Vi kan fortsætte!!!

Den omkostning er ens pr. transaktion uanset om du trækker 1 krone eller
1000 kroner - skal du f.eks. trække den ene krone 1000 gange bliver din
belastning af systemet 1000 gange højere end min - men da det ikke
faktureres hos dig kommer du til at belaste mig og alle andre, som kan finde
ud af hvordan man bruger sådanne betalingsmidler. .

KNud

Fra : Steen Hansen

Dato : 19-03-10 20:09

On Fri, 19 Mar 2010 18:35:38 +0100, "KT" <knut.t@privat.dk> wrote:

> [...]
>faktureres hos dig kommer du til at belaste mig og alle andre, som kan finde
>ud af hvordan man bruger sådanne betalingsmidler. .

Omkostningerne ved systemet er mig uvedkommende, og varens pris er den
maksimale som kioskejeren kan tage uanset hans omkostninger.

Først i det øjeblik, at Dankort gebyret pålægges mig direkte, vil det
have betydning.

Så begynder jeg at bruge kontanter i videst muligt omfang, og dette er
langt dyre både for butikken og banken.

Det er naivt at tro at en vares pris afhænger af butikkens
omkostninger, varens pris er altid det maksimalt muligt ud fra et
konkurence synspunkt. Du tror vel ikke at en forretning sælger deres
vare billigt bare fordi de har lave omkostninger.

Så jo jeg kan sagtens finde på at betale en l mælk med mit dankort, og
mælkens pris ændres ikke af den grund. Prisen ændres kun ud fra et
konkurence synspunkt.

Hvis din teori iøvrigt skulle være rigtig, vil en butik uden dankort
sælge sine vare billigere end en butik med dankort.

Steen

Fra : KT

Dato : 20-03-10 07:23

> [...]
>
> Hvis din teori iøvrigt skulle være rigtig, vil en butik uden dankort
> sælge sine vare billigere end en butik med dankort.

Du er vist ikke særlig stærk ud i økonomi !!

Hvad angår eksemplet med dankort / ikke dankort kan jeg oplyse dig om, at
der også er håndteringsomkostninger forbundet med kontanter - om de er
større eller mindre end dankort udgiften ved jeg ikke.

Knud

Fra : Steen Hansen

Dato : 20-03-10 09:06

On Sat, 20 Mar 2010 07:22:50 +0100, "KT" <knut.t@privat.dk> wrote:

>"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> wrote in message

>Du er vist ikke særlig stærk ud i økonomi !!

Hvad udleder du det af ?

>Hvad angår eksemplet med dankort / ikke dankort kan jeg oplyse dig om, at
>der også er håndteringsomkostninger forbundet med kontanter - om de er
>større eller mindre end dankort udgiften ved jeg ikke.

Og som jeg skrev i mit forrige indlæg er der også omkostninger ved
kontanter.

Læs

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-03-10 08:49

Steen Hansen wrote:

> [...]
>
> Hvis din teori iøvrigt skulle være rigtig, vil en butik uden dankort
> sælge sine vare billigere end en butik med dankort.

Sjældent kan man give Knud ret. Dette er dog et af de sjældne eksempler.

Man er mere end almindelig enfoldig hvis man ikke kan indse at øgede
udgifter vil fordyre varens pris. Hvor vidt det ender som manglende profit
hos den enkelte handlende, eller som højere pris kan jo naturligvis svært
afklares. Alt taler dog for at de øgede omkostninger giver højere priser.

--
- Frank

Fra : Steen Hansen

Dato : 21-03-10 14:24

On Sun, 21 Mar 2010 08:48:31 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> [...]
>afklares. Alt taler dog for at de øgede omkostninger giver højere priser.

En handlende vil altid tage den maksimalt mulige pris, ud fra et
konkurence synspunkt.

Så omkostningerne ved salget, vil altid kun have betydning for
sælgerens overskud.

En salgspris vil altid være afhængig af konkurencen, og ikke sælgers
omkostninger.

En fysisk butik med højere omkostninger, kan ikke forlange en højere
pris for den samme vare end en fysisk butik med lavere omkostninger.
Under forudsætning af at de ligger i samme område.

Hvis prisen på dankort transaktioner skal have indflydelse på varens
pris, skal de pålægges ved brug af dankort. (Dankort gebyr)

Men jeg tror faktisk at omkostningerne ved en dankort transaktion, er
mindre end ved kontant betaling. (Kassen skal gøres op, mulighed for
tyveri, pengene skal transporteres rundt OSV.)

Steen

Fra : alexbo

Dato : 19-03-10 09:59

"Finn Stampe Mikkelsen"> skrev

> Umiddelbart mener jeg ikke det giver nogen mening for nogen af parterne i
> transaktionen.. Men jeg forstår ikke, hvorfor kunden kan tvinges til et
> større træk på sit VISA/DK end som der handles for...

For kiosken kan det give god mening, hvis han kan vænne kunderne af med at
bruge dankort til små betalinger.

Op til 5.000 transaktioner er prisen for indløsning 880 kr.
fra 5.000 til 20.000 er det4.852 kr.

Så har man et antal lige der omkring, er der menimng i at presse antallet
ned.
Der er intet i lovgivningen der forhindrer en butik i at afvise eller stille
særlige krav til dankortbetalinger.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-10 14:49

Hvis butikkerne syntes det er for dyrt/besværligt at modtage betaling, så
har jeg da intet imod at undlade at betale.
Hvis det er for dyrt at modtage dankort kan de jo også bare droppe ordningen
(og afvise de kunder der ikke har kontanter)
I sidste ende er en tilfreds kunde nok mere værd end de 97 øre....

Jeg syntes dankortet er en genial opfindelse og bruger det til både store og
små beløb. Det er sjældent jeg har kontanter, så slipper jeg også for at
belaste de andre i køen når jeg står og leder efter småpenge

Per

Fra : alexbo

Dato : 19-03-10 15:41

"Per Olsen" skrev

> [...]
> Hvis det er for dyrt at modtage dankort kan de jo også bare droppe
> ordningen (og afvise de kunder der ikke har kontanter)

Ja og det er der nogen der gør, andre tager ikke checks, SKAT f.eks. jeg ved
ikke så om det gælder overalt.
Kunderne kan så vælge en anden løsning, det er deres valg.

> I sidste ende er en tilfreds kunde nok mere værd end de 97 øre....
Måske måske ikke, det er butikkens valg hvilke kunder den ønsker.
Det er så kundernes valg hvilke butikker de vil handle i.

> Jeg syntes dankortet er en genial opfindelse og bruger det til både store
> og små beløb. Det er sjældent jeg har kontanter, så slipper jeg også for
> at belaste de andre i køen når jeg står og leder efter småpenge
Det er dit valg, den omtalte kiosk bryder sig så ikke om den type kunder,
det er hans valg.

Nogle af hans kunder vil sikkert blive sure, andre vil gerne hjælpe med til
at undgå at putte flere penge i bankernes lommer.

mvh
Alex Christensen

Fra : CC

Dato : 20-03-10 09:32

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> transaktionen.. Men jeg forstår ikke, hvorfor kunden kan tvinges til et
> større træk på sit VISA/DK end som der handles for...

Kan det være et gammelt skilt, fra de tider hvor systemet var ustabilt, og
"slæden" måtte frem i tide og udtide.
Det kan jo være et surt slid, og manuel behandle en "slip" på 4,95 kr.
Spørg i butikken hvorfor de har denne regel

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 20-03-10 18:04

"CC" <CC@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det kan jo være et surt slid, og manuel behandle en "slip" på 4,95 kr.
> Spørg i butikken hvorfor de har denne regel

Helt sikkert et gammelt skilt. Det ses synligt på skiltet, der virker slidt
og falmet...

Jeg spurgte ekspedienten og hun vidste blot at dette var blevet indskærpet
overfor hende. De tidligere ejere, faderen til den nuværende, er den gamle
skole.

Men er det ikke lige så surt at skulle behandle en 'slip' på 50 kr, for at
skulle udbetale de 45 kr. af dem..

Ved American Express er, eller var det i hvert fald, gebyret så højt da jeg
kørte hyrevogn i 2004 at vi ikke modtog det som betaling ved ture under 100
kr. Det kostede min vognmand 25 at indløse den hos AE, så det var rent
tilsæt for ham selv ved de 100... Ren service for ikke at miste de kunder og
vi SKULLE spørge om de havde et andet kort, med en undskyldning am manglende
sedler til slæden...

Men det er jo ikke tilfældet her.. Gebyret er ikke nært så højt og de
udbetaler jo forskellen, i modsætning til hvad vi gjorde...

/Finn